OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Március
HKSCPSV
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Bendl Vera: Mihályi Csongor és az időgyurma

Bendl Vera: Mihályi Csongor és az időgyurma

pagony.hu  2020.04.18. 11:34

Csongi hiába „csak” mesehős, igazából annál sokkal több

Bendl Verát már ismerhetitek, szerepelt egy novellája az Ezentúl lesz banán! antológiánkban és az elmúlt hetekben debütált a blogunkon a Berci nem megy iskolába című folytatásos meséjével, ami segít feldolgozni a gyerekeknek ezt a furcsa és kaotikus helyzetet, ami az utóbbi időszakot jellemzi.

Bendl Vera - Mihályi Csongor és az időgyurmaDe nemcsak a Berci-mesékre jellemző az, hogy rávilágít problémákra és a gyerekek szintjén, de nem leereszkedve beszél hozzájuk, ilyen az első gyerekkönyve, a Mihályi Csongor és az időgyurma is, ami egy elképesztő utazás humoros, pörgős és utánozhatatlan története. Tudj meg többet a hamarosan megjelenő meseregényről!

Mikor ismerted fel, hogy írással szeretnél foglalkozni?

Először akkor merült fel bennem, amikor 6 éves koromban írtam egy mesét a családomnak karácsonyra. Később sem hagytam fel az írással, folytattam az általános iskolában, később pedig gimnáziumban. Az, hogy az írás egy komolyabb könyvben realizálódjon, az elég hosszú időbe telt, és végül 2018-ban jött el.

Ekkor jelent meg az első, felnőtteknek írt könyvem. Korábban nem is gondoltam arra, hogy egyszer gyerekeknek fogok írni.

 

Hogy alakult mégis úgy, hogy megszületett első gyerekeknek szóló könyved, a Mihályi Csongor és az időgyurma?

Ez kimondottan Kovács Eszternek és a Pagonynak köszönhető. Egy önéletrajzomban akadtak rá a rendszerváltás 20. évfordulója alkalmából írt novellámra, amit ők beválogatták az Ezentúl lesz banán! című antológiába. Ez a kötet a rendszerváltás 30. évfordulójára jelent meg. Ennek kapcsán hívott el Kovács Eszter, hogy beszélgessünk, és kért fel, hogy írjak mesét. Már korábban is volt pár meseötlet a fejemben, de nem írtam le őket. Annyira meghatónak és megtisztelőnek találtam, hogy egy kiadó kimondottam engem kér fel, és nem én rohangálok, hogy nézzék meg a szövegeimet. Ezen felbuzdulva neki is láttam az írásnak.

A beszélgetés során Eszter felvetett egy konkrét ötletet, vagy mindent rád bízott és szabad kezet kaptál?

Nem, nem mondott semmit. Pusztán annyi iránymutatást adott, hogy milyen fajta mesékből van túlkínálat, hogy ha lehet, abból ne írjak még egyet, de igazából nekem egyébként is megvoltak a magam útjai, és nem ütköztek másokéval szerencsére. Még arra kért, hogyha már megírtam pár fejezet, azokat küldjem el, hogy megnézhesse, mennyire profilbaillőek.

Miben volt más gyerekkönyvet írni, mint felnőtteknek szólót?

Nekem könnyebb volt, valahogy beláthatóbb volt a vége. Nagyon vicces érzés belehelyezkedni egy gyerek fejébe.

A kötet illusztrátorát Remsey Dávidot, a kiadó választotta vagy együtt?

Együtt választottuk ki, és már a kezdetektől nagyon jól tudtunk együtt dolgozni. Többek között a karakterek megjelenéséről is egyeztethettem vele.

Mesélnél egy picit a mese főhőséről, Mihályi Csongorról? Hogy született meg az ő karaktere?

Az időgyurma ötlete nem tőlem származik, de aki kitalálta, nem szeretné, ha megemlíteném őt a nyilvánosság előtt, csak mint „a személyt, aki kitalálta az időgyurmát”. De az biztos: az időgyurma ötlete nem az én érdemem. A karakterek megalkotásánál az volt a fő célom, hogy a szokásostól eltérően kicsit fura mesehősök legyenek a főszereplők, és ilyen módon egy kicsit ki szerettem volna fordítani a sémát. Például Mihályi Csongor fixált bizonyos témákra, mint például a közlekedés, vagy a bolygók, országok. Nekem fontos volt, hogy ő és a barátja, Mik létrehozzanak együtt valami tök jó dolgot, ami működik. Ehhez viszont olyan gyerekekre is szükségük van, akiket „normálisnak” tartanak, illetve akiket jobban befogad a rendszer. Nem arról van szó, hogy ők többek lennének vagy kevesebbek, inkább a rendszerrel kompatibilisek. Ezenkívül tök nagy segítséget nyújtanak ennek a két a fiúnak, mert más a realitással való kapcsolatuk.

Miért pont ezeket a speciális karaktereket választottad főhősöknek? Milyen módon kapcsolódsz ehhez a témához?

Egyrészt ismerek ilyen gyerekeket, és engem foglalkoztat az, ahogy ők látják a világot. Ezt elég érdekesnek találom. Másrészről ismerem azt a problémát, ami valamennyire megjelenik ebben a mesekönyvben. Általánosságban elmondható, hogy a speciálisnak tekintett gyerekek nehezen találnak olyan közeget, ahol jól tudnak működni. Ennek főleg az iskolarendszer és az oktatási helyzet az oka. Azt gondolom, hogy a Csongorhoz hasonló, aspergeres hősök egyre többen vannak. Ezt a megnevezést vagy diagnózist direkt nem akartuk kiemelni, nem szerettük volna felcímkézni a gyerekeket, ugyanakkor mégis fontosnak találtam, hogy egy ponton ki legyen mondva.

Szerinted ki/kik a könyv célcsoportja, és mi a mese célja? A „társadalommal kompatibilisebb” gyerekek érzékenyítése és elfogadásra nevelése, illetve a „picit fura gyerekek” önelfogadása?

Nem gondolom, hogy a gyerekek feltétlenül piszkálnák egymást. Láttam olyan közeget, ahol kimondottan támogatták egymást. Mihályi Csongort és Miket olyan karaktereknek szántam, akikben bármelyik szülő könnyedén felismerheti a saját gyerekét/gyerekeit. Szerintem ilyen módon bárkinek szól. Csongi nem egy kimondottan extrém karakter. Furcsa, speciális, kicsit más, de nem extrém módon nehezen kezelhető vagy elfogadható. De tény, hogy van egy címke rajta.

Egyébként laikusként úgy vélem, hogy az asperger manapság néha úgy van beállítva, mintha bizonyos értelemben pozitív lenne aspergeresnek lenni. Például itt van Greta Thunberg. Többek között az ő személye is rávilágít arra, hogy ezek az emberek nagyon érdekesek és értékesek, és nagyon különleges módon látják a világot. Úgy, amit mi elgondolni sem tudunk. Ugyanakkor van egy másik oldala a jelenségnek, ami nem ennyire pozitív. Ők máshogy érzékelik a dolgokat, szenzorosan túl érzékenyek, az iróniát sokan közülük nehezen értik, és nehezített terepen nőnek fel. Az Asperger nem egy élményfürdő. Szerintem az a jó, hogyha mindkét oldal megjelenik. Én úgy látom, hogy a legtöbb szülő, akinek a gyereke iskolás, szenved attól, hogy az oktatásban nem kezelik a helyén ezt a témát, legyen az akármilyen más nehézség, sajátos nevelési igény, ADHD, figyelemzavar vagy egyszerű „különcség”, és mindenki keresi az egyéb, alternatív útvonalakat, iskolákat. Mindenki, aki ebben éli a mindennapjait, annak való ez a könyv.

Mi az általános tapasztalat? Hogyan áll az állami oktatás a sajátos nevelési igényű gyerekekhez? A mesében szóba kerül Csongi előző sulija, a „borzalmas hely”, ahol nem érezte jól magát és szenvedett, de később átment az új suliba, ahol jól érzi magát.

Nem vagyok egy szaktekintély, de amiket szülőktől hallok, az azt mutatja, hogy általában nem érzik jól magukat az állami iskolákban, és ezt az sem segíti elő, hogy beszüntették a tanulócsoportokat, vagy hogy egyre nagyobb létszámmal indítanak osztályokat. Ha nem tudnak jól integrálni, ez iszonyú nehéz, a szülőnek és a gyereknek is. Én személy szerint nem tudom a megoldást.

Párizs, mint helyszín meglehetősen hangsúlyosan jelenik meg a történetben. Van valamilyen kötődésed a városhoz?

Igen, még diákkoromban eltöltöttem fél évet Erasmus ösztöndíjprogrammal Párizsban. Tavaly visszamentem barátokhoz látogatóba, és bejártam a könyvben szereplő helyszíneket is. Szerencsémre a Notre Dame-ot is még pont meg tudtam nézni.

Sajnos a járványügyi helyzet miatt elmarad a könyvfesztiválra tervezett bemutató. Mit gondolsz, mikor és hol találkozhatunk veled legközelebb?

Igen, gyakorlatilag kedden adtuk le a könyvet a nyomdába, és szerdán jöttek az első korlátozások. Sajnáltam nagyon. De szerencsére lesz online bemutató április 25-én délután 16.30-kor, szóval nem bújok el. Illetve éppen a járvány miatt elindítottunk egy mesét, amelyik a karanténhelyzetről szól, az a címe, hogy Berci nem megy iskolába – egy kisfiú, egy nagyfiú meg a nagymamájuk és a családjuk karanténkalandja lesz benne –, és ehhez is Dávid készíti az illusztrációkat, a Pagony blogon olvasható folytatásokban minden szerdán. Szóval nem tűntem el és nem hallgatok el, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy tetszik majd a gyerekeknek Csongi története, mert nekem ő fontos, hiába elvileg „csak” mesehős, igazából annál sokkal több, és mert sokan sok szeretettel dolgoztunk azon, hogy eljusson az olvasókhoz.
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!