OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2023. December
HKSCPSV
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
TOP/2016 25 +25
TOP/2016 25 +25 : Szabadlábon (3)

Szabadlábon (3)

Németh Gábor Dávid  2017.01.31. 17:22

Dani kerekesszékkel közlekedik, illetve a botjaival, az anyjával él kettesben, gimnáziumba jár, elég jól gitározik, és Barca-drukker. Vannak barátai: Flox, Ábel, Lilla, akinek minden nap más színű a haja, Milán meg Zsu, aki Dani szerint Milánba szerelmes.
 
Mészöly Ágnes regénye, a Szabadlábon többek között azt a kérdést veti fel, hogy lehetséges-e hiteles elbeszélésmódot és nézőpontot találni egy mozgássérült kamasz ábrázolására.

 

Dani apja váratlanul levelet küld a Facebookon, az apja, akiről a fiú semmit nem tud, és aki ebben az üzenetben elmeséli az életét, legalábbis a Dani anyjához kötődő rövid időszakot. Tulajdonképpen önéletírás, egyes szám első személyben. Daninak szembe kell néznie a kérdéssel, mennyire hozzáférhető a család múltja, miközben meg is kell alkotnia a múltat, amit úgy tehetünk a legegyszerűbben és legkevésbé őrjítően, hogy történetté alakítjuk azt. Viszont minden történet fikció, így a regény egyik alapvető kérdésévé az válik, hogyan működhet a jelenben egy utólag megkonstruált múlt?
Általában az olvasó elfogadja Le Jeune önéletrajzi paktumát (vagyis elhiszi, hogy az életét elbeszélő illető igazat ír), de ezt Dani ösztönös reakcióként utasítja el. Keresi a hibákat a szövegben, mi az, ami nem lehetett úgy, ami nem stimmel. Ez az elutasítás nemcsak a szituáció és a fiú jellemének sajátja, hanem a közeg, a nevelés, a kultúra terméke is. A reakcióképződmények kultúraellenes ösztönök, kompenzálási folyamatok, ilyenek például az alázatossággal szemben az agresszió, vagy a szeméremmel szemben a szexuális féltékenység.

 

Dani anyja egy speciális riasztónak köszönhetően pontosan tudja, fia mikor lép ki és be a lakásajtón, vagyis gondoskodásával Dani szabadságát korlátozza. Egymáshoz fűződő freudi viszonyuk megjelenik a szexualitás kapcsán: „Dani felsandított rá. Baromi jól néz ki, gondolta magában, biztos, hogy léteznek lazább anyák, meg jobb fejek is, de az én anyám a legjobb nő. (…) Dani látta, hogy néznek a férfiak az anyjára az utcán, az edzőteremben vagy bárhol, és azt is látta, hogy ezek a sóvár tekintetek hogyan semmisülnek meg az anyja láthatatlan pajzsán” (29-30. o.).

Másrészt pedig számukra a család fogalma, főleg az anya szemszögéből, a kölcsönös hasznon alapul. A szeretet tételekre bontva, az örömszerzés és még inkább a kínkerülés egységeként jelenik meg. Például az idő tekintetében, a közös edzés, a számítógépes játék használata, a szabadidő lehetősége és mindennek az ellenőrzése óraműpontossággal működik az anya fejében. A társas együttlétből származó kínok a regény szituációinak alapjai, a környezet megóv és megbetegít egyszerre.

 

A könyvben a szülő-gyerek viszony nemcsak Dani és az anyja kapcsán, hanem általános problémaként jelenik meg. Zsu szerint „nem tudunk mást csinálni. Vagy ugyanazokat a hibákat követjük el, mint ők, vagy pont az ellenkezőjét. De nem tudunk kilépni. Ezt tanultuk. Kész.” Zsu soha nem akar hazamenni, mert a szülei vadállatként viselkednek otthon, ráadásul a lány a többiek tapasztalati hiánya miatt megértés helyett csak egyetértésben tud gondolkodni, mert megérteni nem lehet, viszont így könnyen kibúvóvá válik, magába fojtja a gondjait. „A megértésnek az egyetértésen nyugvó történésében beálló totális zavarodottsága az, amit neurózisnak nevezünk, s ez motiválja az ürügy interpretációját és a visszajutást a „vélt” mögé.”[1] Zsu kifakadására Lilla így reagál: „Szerintem ez faszság, Zsu. (…) Nem tolhatunk minden felelősséget le ezzel az idióta nyafogással! Igenis magunk alakítjuk az életünket.”(106. o.)

Valójában Dani Zsuhoz hasonlóan diszfunkcionális családban él, azzal a különbséggel, hogy az erőszak, a felelősség és a determináltság kérdései elnyomva, interiorizálva jelennek meg, nem fejezik ki őket, még a Zsu szüleihez hasonló állatias módon sem. Függő személyiségek, akik között a bűntudatkeltés és az érzelmi zsarolás egyértelműen eltorzult kapcsolatokhoz vezetnek. Danit a kerekesszék izolálja a külvilágtól és egyben össze is köti azzal, a többiektől való különbözősége és a másokra való hasonlítása egyszerre határozza meg az identitását. A szülő-gyerek viszony legáltalánosabb problémája, a megértés hiánya, illetve a szabadság korlátozása és az ellenőrzés mellett az egymáshoz fűződő viszonyuk, például Dani és anyja esetében sem arról van szó, hogy ne szeretné Danit az anyja, vagy gonosz lenne, sőt, de nem veszi észre, hogy mindenképpen a saját hibáit és rossz döntéseit akarja ráerőltetni. Persze Daniék esete speciális, mert a tolókocsi folyamatosan előtérben van, mindent kitölt, még ha nincs is mit foglalkozni vele konkrétan, passzívan elterjeszkedik; így minden egyéb gondolatnak úgy kell erőszakosan helyet szorítani.

 

A fiú egy hirtelen ötlettől és lehetőségtől vezérelve ellopja anyja hitelkártyáját és elszökik Németországba, hogy meglátogassa az apját, viszont nem figyelmeztette őt előre, hogy tolószékes, ezért a reptéren megijed a helyzettől, és kibújik a találkozás alól. Helyette új célt tűz ki magának, el akar jutni Spanyolországba a Barca meccsre. Maga az utazás a gennepi liminalitás szerint működik, vagyis Dani létrehozza, belekényszeríti magát a határhelyzetbe, elszigetelődik a mindennapoktól, ahová az utazás végén átváltozva, új identitással visszatér. A szökés pillanatától kezdve olyan lesz a regény, mint egy hollywoodi film, állandó pörgéssel és túlságosan hihetetlen fordulatokkal. A kaland lesz az első, kárára a nyelvi kidolgozottságnak, a karakterek, szituációk, helyzetek, jelenetek felépítésének. Túl szépnek tűnik, hogy egy tizenéves srác képes átjutni a fél kontinensen úgy, hogy minden nap szerez pénzt, ételt és legtöbb esetben szállást is magának, minden nap segítségére siet valaki, és nemhogy haja szála se görbül, hanem ráadásul mindenki, akivel csak találkozik, megtestesíti az erkölcs, a segítőkészség és az emberség maximumát. És innentől kezdve meghosszabbodnak a fejezetek is, illetve a fejezetek közti ellipszisek mértéke is sokszor megnő, a történések sűrűn követik egymást, a tér alá van rendelve az időnek.

 

Az erőszak minden formája végigkíséri a regényt, legyen az verbális vagy tettleges, verekedés vagy szexuális zaklatás, bár sok esetben a fordulatos elbeszélés miatt megmarad „feldobott témának”. A szövegben megjelenő erőszak egyrészt az ábrázolt erőszak természetére, másrészt a kín, a szenvedés, a fájdalom „olvashatóságának” határaira és konvencióira irányítja a figyelmet.[2] Előfordulnak esetek, amikor a verbális agresszió, a „beszólások” mögöttes tartalma messzire vezethetne. Például a regény már az elején érinti a társadalmi nemmel kapcsolatos problémákat, amikor az egyik srác nem mer segíteni egy lánynak a pakolásban, mert a legutóbb egy osztálytársnője „leüvöltette a fejét”, hogy „miért különbözteti meg őt nemileg”, és „takarodjon az őskori viselkedésmintáival vissza a barlangba”. Amire a legtöbb gyerek úgy reagált, hogy „ez a csaj egy femináci”, „hisztis picsa” és „kéne már neki egy pasi”. (9-10. o.) Ezek a sajnos tipikusnak mondható reakciók felvetik a kérdést, miért szitokszóként működik a feminista, a szó jelentése hogyan változott, illetve a ma magukat feministának valló emberek mekkora része tud túllépni a bináris oppozíció pólusainak megfordításán, és magát a rendszert megkérdőjelezni.

 

A történetet egy mindentudó elbeszélő meséli el, akinek a stílusa nagyon csapongó, a különböző hangok sokszor erőltetettnek hatnak, mintha az elbeszélő rá akarna kényszeríteni valamilyen olvasásmódot, hangulatot vagy értelmezést az olvasóra. A gyermek- és ifjúsági irodalomban sok esetben problémás a szleng használata, mert hiteltelenné teszik a szereplőket. Ez a Szabadlábon esetében is így van (a káromkodásoktól eltekintve), csak egy felnőtt nézőpontú közvetettséggel tudnak megszólalni a regény szereplői. Az olyan szlengek használata, mint a „dilis bige” aligha mondható aktuálisnak ma a gimnazisták körében.

 

Dani az útja során szembesül az „sz”-faktorral, és az „sz”-nek minden változatával: szánalom, szabadság, szerelem és személyiség. Ezek mind konstruált szituációkban jelennek meg, vagyis ahol nem Dani áll a középpontban, hanem maga a szituáció, amelyben Dani valamilyen tényezőként azonosítható. A regény elbizonytalanítja az ember (ön)észlelését, vagyis saját magunk definiálását. Lehet-e (és kell-e) előzetes struktúrák, hatástörténet és torzító körülmények nélkül néznünk magunkra, milyen mértékben és milyen módokon ismerhetjük meg magunkat?

Mészöly Ágnes regénye rengeteg kérdést vet fel, rengeteg problémát tematizál, és bár nem végig koherens, kellőképpen kifejtett szituációkat mutat be, nagyon bátran próbál meg lebontani olyan falakat, gátakat, gátlásokat, amelyek nemcsak a célközönség korosztályát érintik.

JEGYZETEK

[1] Hans-Georg Gadamer, Szöveg és interpretáció ford.: Hévizi Ottó = Szöveg és interpretáció, szerk.: Bacsó Béla, Cserépfalvi Könyvkiadó, 31-32.

[2] „A fájdalom mint olyan nem ábrázolható és csupán hatásai révén kommunikálható instancia.” (Deres Kornélia, Szenvedő testek és (hason)másaik, Műút,  2016058-as szám)

Forrás: tiszaonline.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!