OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
GYEREKLÍRA
GYEREKLÍRA : ANTOLÓGIA - Szívlapát - Kortárs versek

ANTOLÓGIA - Szívlapát - Kortárs versek

  2018.03.03. 22:34

Kamaszoknak

TOP50 - 2017
https://olvassbele.files.wordpress.com/2018/02/szc3advlapc3a1t-antolc3b3gia-bor-240.jpgSzerkesztette: Péczely Dóra
Illusztrálta: Dániel András
Kiadó:Tilos az Á 2017
Oldalszám: 256

A versgyűjteményben nyolcvanöt köztünk élő költő százötven verse olvasható.

A versolvasás olyan, mint válogatni egy végtelen nagy ruhatárban. Lesz köztük olyan darab, ami eleinte lötyög rajtad, mint apád harmincéves bőrkabátja, aztán szépen belenősz.

Lesz olyan, ami egyáltalán nem tetszik, és nem is fog soha. Aztán jön a szerelemvers első látásra, majd a nagy, örök kiválasztottak. A kötet darabjait korábban megjelent, felnőtteknek szóló versekből válogatta a szerkesztő.

A válogatás egyik fő szempontja az lett, hogy olyan szövegek alkossák a Szívlapát című antológiát, melyek utat találhatnak a fiatal olvasókhoz, akik elsősorban József Attilát, Pilinszkyt, a nyugatosokat, Petrit és persze néhány kortárs költőt szeretnek. De talán többen lennének, ha látnák, milyen sokszínű a kortárs költészet, és hogy ezekben a versekben az élet nagy kérdései gyakran egészen más módon jelennek meg, mint a száz évvel ezelőttiekben.

 

A zsűri laudációja:
 
Ha van vagány kortárs verseskönyv, akkor ez kétségkívül az, kívül és belül. Péczely Dóra remek érzékkel válogatta össze lényeges témák köré azon szerzők és szövegek sorát, akik és amelyek izgalmat csempésznek a klasszikus versolvasáson edződött kamaszok olvasmányélményei közé. Nem mintha a klasszikus lírát nem tartanánk csakúgy izgalmasnak, de épp az a jó a Szívlapátban, hogy ahhoz is kínál fogódzókat, mutat meg párbeszédfelületeket. Nincs szembenállás, csak folytonosság és barátkozás. (Olykor némi odamondogatás.) A könyv a legkevésbé sem megúszós, nem a könnyű kompromisszumokat célozta meg, még akkor sem, ha természetszerűleg a kortárs költészeti szcéna „sztárjait” is fölsorakoztatja.
 
Ez is kell ahhoz, hogy a könyv „kapudrogként” szolgáljon a költészethez – de még inkább kellenek a hol könnyed, hol kőkemény, hol elgondolkodtató, hol fölvillanyozó, hol „popos”, hol „avantgárd” versek. Csak kapkodjuk a fejünk, mennyi erős ötletet gyűlt itt egybe. Legyen egy Szívlapát minden iskolai könyvtár polcán, s onnantól kezdve a többi már a könyvtárosokon és a tanárokon múlik – no és persze az olvasókon.

A versgyűjteményben nyolcvanöt köztünk élő költő százötven verse olvasható. A versolvasás olyan, mint válogatni egy végtelen nagy ruhatárban. Lesz köztük olyan darab, ami eleinte lötyög rajtad, mint apád harmincéves bőrkabátja, aztán szépen belenősz. Lesz olyan, ami egyáltalán nem tetszik, és nem is fog soha. Aztán jön a szerelemvers első látásra, majd a nagy, örök kiválasztottak.

A kötet darabjait korábban megjelent, felnőtteknek szóló versekből válogatta a szerkesztő. A válogatás egyik fő szempontja az lett, hogy olyan szövegek alkossák a Szívlapát című antológiát, melyek utat találhatnak a fiatal olvasókhoz, akik elsősorban József Attilát, Pilinszkyt, a nyugatosokat, Petrit és persze néhány kortárs költőt szeretnek. De talán többen lennének, ha látnák, milyen sokszínű a kortárs költészet, és hogy ezekben a versekben az élet nagy kérdései gyakran egészen más módon jelennek meg, mint a száz évvel ezelőttiekben.

 

Pethő Anita

Miért szép a vers?

A "régen minden jobb volt" és a "bezzeg a mi időnkben" életfilozófiját vallók körében élénken él az a tévképzet, hogy a mai fiatalok nem olvasnak, egyáltalán nem érdeklődnek a művészetek iránt. Valójában azonban rengeteg irodalomnépszerűsítő projekt sikere mutatja, hogy a felnövő generációknak is megvan az igénye az ilyen típusú élményre, csupán napjaink őrült információáradatában meg kell találni hozzájuk az utat. A Tilos az Á Könyvek egy klasszikus stratégiát választott: Szívlapát címmel megjelent antológiájukban 85 kortárs alkotó 150 versével kívánnak segíteni abban, hogy az érdeklődők merre is induljanak el a versek világában.

 

Tizenegyedikes koromban új magyartanárt kaptunk. Humán tagozatos osztály voltunk, és előző tanárunk – egyben osztályfőnökünk, fiatal, lelkes kezdő pedagógus – egyetemi szintű előadásokat tartott általában véve az irodalomról, kultúráról, művelődés- és eszmetörténetről. De ő elment, és helyette átvette az osztályt a latint is tanító idős hölgy, aki maga elé vette takaros gyöngyírással írott jegyzetfüzetét, és fennhangon elkezdte kántálni: „Miért szép a vers? Na, írjátok gyerekek! Ez a vers azért szép, mert...”. Semmire nem emlékszem abból, amit tollba mondott nekünk arról, hogy mit „kell” szépnek találnunk Ady Endre, József Attila, Radnóti Miklós vagy Pilinszky János verseiben, csak arra, ahogyan minden egyes alkalommal így kezdte a diktálást.

 

Időről időre azonban hasznosnak vélem előhívni ezt az emléket, így volt ez a Tilos az Á kiadó Szívlapát című antológiájának olvasása során is. Merthogy nagyjából a kötet harmadánál tartva figyelmeztetnem kellett magamat: ez az antológia nem egy magasan képzett, a kortárs irodalom legújabb trendjeivel együtt lélegezni kívánó irodalmárnak szól, hanem olyan fiataloknak, akik a fenti példához hasonlóan torz módon találkoztak a költészettel, és nem igazán nyerte el tetszésüket az élet eme különös jelensége.

Eddig.

Bár napjainkban találkozhatunk arra irányuló kísérletekkel is, amelyek azt igyekeznek demonstrálni, hogy nem kell "kidobni" a régi (antik, középkori stb.) szövegeket sem, csupán meg kell találni hozzájuk a megfelelő, 21. századi közvetítési módot (lásd például Nényei Pál Az irodalom visszavág című sorozatának kötetei), e mostani antológia esetében mégiscsak fontos mozzanatnak tartom, hogy kortárs szövegekről van szó. Ugyanis sokkal könnyebben segítik egy olyan olvasói, sőt tágabb értelemben véve művészetbefogadói attitűd kialakítását, melynek lényege, hogy a könyvek, a festmények, a zeneművek, stb. a mindennapi élet szerves részei, nem kell befeszülni, nem kell szorongani, vajon eléggé komolyan és fennkölten viszonyulunk-e hozzájuk. (Nagyszerű tapasztalat volt ezzel kapcsolatban néhány évvel ezelőtt Bach Máté Vagány Históriák című portrésorozatának egyik korai, felolvasással egybekötött vetítésén végignézni a közönség reakcióit, hogyan enyhült fokozatosan a túlontúl is fegyelmezett testtartásuk, amikor felfedezték, hogy egy vers lehet vicces vagy meghökkentő is, és „szabad” erre egyszerű, közvetlen, profán reakciókat – pl. nevetés – is adni.)

szivlapat2.jpgszivlapat.jpg

Kortárs irodalmi alkotások segítségével könnyebb megérte(t)ni, hogy a költészet is ugyanazokból az alapvető emberi élményekből táplálkozik, amelyek általában a legtöbbünk számára fontosak, és ugyanazt a nyelvet veszik ehhez alapul, amelyet a mindennapokban is használunk. Épp ezért jelzésértékű már a címe is ennek az antológiának: a szívlapát kifejezés az internetes kommentkultúrában régóta használt fogalom.

A fiatalabb generációknak valószínűleg elsőre ez az absztrakt jelentése – valaki viselkedése annyira feldühít minket, hogy azt mondjuk, ő is szívlapátot érdemelne, azaz legszívesebben leütnénk – jut eszébe, és nem konkrétan maga a használati eszköz. Ez így pont jó, figyelemfelkeltő, laza, ugyanakkor nincs túltolva (gondoljunk bele, hogy a "yolo", a "baszatáska", vagy még akár a "kimaxolva" kifejezés is meglehetősen túlzásnak és erőltetettnek tűnne a címlapon). A Szívlapát egyébként egyben egy Parti Nagy Lajos vers címe is, egészen pontosan a kötet utolsó darabjáé, és már csak azért is találó, hogy ez lett a könyvnek is a címe, mert előzetesen könnyen asszociálhatunk arra, hogy egy szerelmes vers bújik meg mögötte, valójában ez az alkotás a közéleti költészet ciklusában bukkan fel.

 

Merthogy ebben is szeretne a kötet egy átfogó képet adni: a benne szereplő műveket öt csoportba sorolja, mindegyikben harminc verssel. Elsőre szerelmes versek, aztán a halálról szólók, majd egyre emeltebb, metafizikai, filozófiai témákat boncolgatók. A negyedik ciklus magáról a költészetről és művészetről szól, végezetül pedig a közéleti jelenségekre reflektáló alkotások kerülnek terítékre (de ahogyan az utószóban a kötet szerkesztője, Péczely Dóra is írja: a legtöbb vers egyszerre több kategóriába is beleférne). Ügyes ez a struktúra, hiszen a legtöbb ember – ha nem vette el a kedvét tőle az irodalomoktatás – a szerelmes versek révén kapcsolódik a költészethez, és akik csak rövid ideig kísérleteznek azzal, hogy maguk is alkossanak, ők is gyakorta eme élmény hatására teszik, ez készteti őket arra, hogy az érzéseiket szavakká transzformálják. Miközben nagyjából a kötet elrendezéséhez hasonlóan lépdelünk tovább és tovább, egyre beljebb a költészet sűrűjébe az egyes klasszikus verstémákon át. Vagyis valóban megállja a helyét az a több helyen hallható és olvasható kijelentés, hogy ez az antológia egyfajta bevezetés a költészetbe.

 

E bejárandó út során pedig két, a vers mibenlétével kapcsolatos fontos tanulsággal is szembesülhetünk. Egyrészt a kötetben található alkotások nagyon hamar megcáfolják a rímkényszer téveszméjét. Nem, nem attól lesz vers a vers, hogy felező nyolcasokban, olykor a mondanivaló értelmét is megerőszakolva, kényszeredetten rímszerűségeket farigcsálunk. A költészet köszöni szépen, megvan enélkül is.

Másrészről azonban a könyvben találkozhatunk olyan alkotásokkal is, melyek a szándékoltan kifacsart kínrímek által demonstrálják (elsősorban Erdős Virág jellegzetes sítlusú verseire, Ezt is elviszem magammal és Márciusi kesergő érdemes itt gondolni), hogy ez a poétikai eszköz izgalmas jelentéstöbblettel képes ellátni egy-egy hétköznapi, unalomig használt szavunk. A másik érdekes tapasztalat lehet, hogy a verseknek bizony néha - sőt, nem is olyan ritkán - van történetük, egy-egy konkrét jelenetsort írnak le, könnyen érthető, közvetlen nyelven. Jó példa erre Tóth Krisztina A tanítvány, Szöllősi Mátyás Concitatio, vagy Pál Dánel Levente Akire érdemes odafigyelni című szövege.

 

De akkor mégis mitől vers a vers? - kérdezheti ezek után bárki. Ki mondja meg? Ki vagy mi dönti el, hogy (prózai) elbeszélés lesz-e az a szöveg vagy költemény? Csupán annyin múlik - miképpen gyakran (ön)ironikusan mondogatjuk -, hogy milyen sűrűn ütünk entert? Úgy gondolom, hogy ez a válogatás igazán akkor érheti el célját - és erre kiváló alapot nyújtanak a benne található versek -, ha az olvasóban egyre sokasodnak a kérdések, hiszen talán ez bizonyítja a legjobban, hogy sikerült felkelteni az érdeklődését, s hogy a kérdéseire a választ nem együgyű ex catedra kijelentésekben, hanem még több elolvasott versben keresi. Ebből a szempontból pedig irreleváns, hogy az adott költemény szerzője kanonizált, széles körben is ismert, sok kötetes "nagyöreg", vagy épp hogy néhány éve tudatosan költészettel foglalkozó, még saját kötettel sem rendelkező fiatal.

 

Ez a széles merítés inkább azoknak szolgálhat plusz érdekességekkel, akik ismerik a kötetben szereplő alkotók jelentős részének eddigi életművét (tehát azok számára sem feltétlenül érdektelen a könyv, sőt, akiket úgymond már nem kell bevezetni ezeknek a szövegeknek a világába). El lehet játszadozni azzal, hogy "á, gondoltam, hogy ez a vers kerül be ettől az alkotótól", "hát persze, az a verse annak az alkotónak egy ilyen válogatásból kihagyhatatlan", vagy "hm, milyen igaz, neki tényleg ez az egyik legjobb verse". De nem véletlen, hogy ez esetben nem konkrét példákat hozok, mert végeredményben mégsem ez a lényeg.

 

Hanem az, hogy mindenki bátran közelítsen a saját módján nem csak az ebben a kötetben található irodalmi alkotásokhoz, de más szövegekhez is. Hogy mindenki maga érezze át - még csak szavakba se kell öntenie, elég éreznie -, számára miért szép egy adott vers. Íróknak, költőknek és a kiadóknak elemi érdeke, hogy újabb és újabb generációk számára váljon hosszútávon kedves időtöltéssé az olvasás. Ehhez pedig hasznosak az olyan kiadványok, melyek egyrészt orientációs pontként is szolgálhatnak, támaszt nyújthatnak az út elején, de amelyek sokszínűségükkel, változatosságukkal szabad teret is adnak az olvasónak személyes irodalmi kalandozásaihoz. 

Forrás: prae.hu

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.