OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI : Nem kell a klasszikusok összes naplementéjét ismernünk

Nem kell a klasszikusok összes naplementéjét ismernünk

bv.jpgTizennégy éve jelent meg először a Tündérboszorkány-trilógia első része, sok-sok év után pedig idén nyáron folytatódott Sári, Dóri és Laci története. Bosnyák Viktória eredetileg csak ikerlányai szórakoztatására szánta a regényt, egyfajta pótléknak két Harry Potter-kötet között. Kívánságaikat beépítette a regénybe, és bár a lányai időközben már felnőttek, a folytatásban volt olyan momentum, ami miatt az előzetes engedélyüket kellett kérnie. A trilógia népszerűsége töretlen, a regényhez munkafüzet is készült, a szerző a Kolibri Kiadóval közösen pedig rendszeresen kiosztja a legodaadóbb könyvtárosnak járó Tündérkönyvtáros díjat.
Bosnyák Viktória már a folytatáson dolgozik, a munkát ugyanakkor jelenleg – akármilyen furán is hangzik – egy múzeumátépítés hátráltatja. Emellett tervben van a Tündérboszorkány-trilógia spin-offja is, amely a 11-12 éves Dóri és Sári lovaskalandjairól szólna. De hogyan került képregény a legújabb regényébe, mivel lehet megtartani a fiú olvasókat, mit gondol a kötelező olvasmányokról, és melyik volt az a klasszikus, amely iskolásként feldühítette? Bosnyák Viktória mindezeken túl elárulta, szerinte a felnőtteknek miért nem szabad magukra hagyni a gyerekeket a könyveikkel, és azt is, hogy mit gondol a könyves mémekről.

 

A Tündérboszorkány-sorozat első kötetében a főhős kisfiú elolvassa A Pál utcai fiúkat, és egy teljesen más végkifejletet olvas bele a könyvbe. Jóhegyi Laci biztosan jónéhány, a kötelezőkkel küszködő gyerek álmát valósította meg ezzel, de honnan jött az ötlet, hogy – ha csak a történetben is, de – megváltoztasd a mű végét? Mi volt a baj az eredetivel?

Már gyerekkoromban is problémáim voltak azokkal a kötelezőkkel, amelyek most is kötelezők. Talán nem annyira A Pál utcai fiúkkal, hiszen azt kedveltem. Tisztelni tiszteltem mindegyik könyvet, de nagyon rosszul viseltem a szomorú, nyomasztó, rossz végű történeteket. Márpedig lehet, hogy A Pál utcai fiúk a hazaszeretetről szól, de ha a főhős meghal, az nem annyira pozitív. Mesekönyvekben sem szerettem még a legkisebb agressziót sem. Ezekben a történetekben igazából az zavar, ha meghal a főhős, ha nyomor van, ha a felnőttek nem figyelnek oda a gyerekekre. Ez valamilyen szinten jóformán minden magyar kötelezőre igaz, melyet annak idején az általános iskolában el kellett olvasnom. A Kincskereső kisködmön mindezek csimborasszója: iszonyatos düh és rettegés töltött el, amiért a felnőttek nem akadályozták meg, hogy egy körtepikulától meghaljon a gyerek. A Tündérboszorkánynál egyben biztos voltam, mégpedig, hogy az olvasás csodálatosságáról akarok írni. De éppenséggel azt a könyvemet a két lányom kérésére írtam, az ő kívánságaikat, ötleteiket valósítottam meg. Ők pedig azt szerették volna, hogy legyen minél inkább harrypotteres.

Akkor tombolt éppen a Harry Potter-láz?

Amikor a tizedik szülinapjuk közeledett, két dologra vágytak: egy kiskutyára meg a Harry Potter negyedik részére. Az apukájuk azt mondta, hogy a kutya ki van zárva, és biztosnak látszott az is, hogy a születésnapjukra nem fog megjelenni az új Harry Potter. Az eredeti ötletem az volt, hogy írok pár fejezet Harry Pottert, bár a fanfiction akkor még nem volt a köztudatban. De akkor valahogy elöntött a nagyképűség, és arra gondoltam, hogy mi van, ha túl jól sikerül. Mekkora kár lenne érte. Mindenesetre gondoltam egy nagyot, és megkérdeztem tőlük, hogy milyen könyvet írjak. Elsoroltak néhány szempontot: iskolában játszódjon, varázslat legyen benne, a lányok ne legyenek majmok, a fiúk ne legyenek hülyék, vicces legyen, és ha lehetséges, ne legyen benne leírás. Hozzátették, hogy természetesen szívesen szerepelnek benne, és persze, csináljak, amit akarok. Részben az a titka a Tündérboszorkány sikerének, hogy két hús-vér tízéves kívánságait fogadtam meg, és ezek a kívánságok egybeesnek más tízévesekével.

A kötelező olvasmányokkal még mindig sokan szenvednek, miközben azt látni, hogy a gyerekek igenis olvasnak, csak nem feltétlenül azt, amit a tanterv előír. Hogyan lehetne feloldani ezt a dilemmát?

Az egyik nagy probléma, hogy nagyon drágák a könyvek. Sok olyan könyvtár van, ahol bőven meg tudják venni az új könyveket, de a kis vidéki településeken sokkal rosszabb a helyzet. Láttam olyan könyvtárakat, ahol még a gyerekkoromból ottmaradt könyvek vannak, és tudom, hogy ezeket nem veszi ki a gyerek. Ami ütött-kopott, netán újrakötött, ahhoz hozzá nem nyúl, hiába ajánlgatják neki a könyvtárosok. A kiadóknak, egyéb szervezeteknek össze kellene fogniuk, hogy kaphassanak az iskolák az új, minőségi könyvekből. A pedagógusokat is segíteni kell: a probléma ott kezdődik, hogy rengeteg könyvtárba a pedagógus nem tud ingyenesen beiratkozni. A szülők pedig nem tudják, hogy a gyerek ingyenesen járhat könyvtárba. Épp a napokban láttam az interneten egy jópofa képsorozatot, amelyben magyar celebnők kezébe adtak irodalmi műveket. Ez persze egy geg, de azt gondolom, ha az olimpikonok, zenészek felvállalnák, és megmutatnák, hogy mit olvasnak, akkor az példát mutatna, és látná a gyerek, hogy olvasni jó dolog.

Hogy emlékszel vissza az iskolás éveidre, alapvetően milyen élményeid vannak a kötelezőkkel kapcsolatban?

Én mindent elolvastam. Nekem a betű szent volt. Nem kellett sokáig kínlódnom, mert iszonyú gyorsan olvastam. De bevallom, hogy Fekete Istvánt vagy Jókait úgy olvastam, hogy a hosszas leírásoknál lapoztam. Ma is azt mondom a gyerekeknek, inkább lapozz, minthogy abbahagyd. Azt gondolom, hogy az élmény megvan így is. Én például nagyon támogatom Nógrádi Gergely kezdeményezését, melynek keretében újrameséli a klasszikusokat. Gyakran megkérdezik a könyvtárosok is, hogy mi a véleményem erről. Azt gondolom, hogy azt a közös kultúrkincset kell megőriznünk, ami valahogy egyben tart minket, ehhez viszont nem kell a klasszikusok összes naplementéjét ismernünk. Fontosnak tartom ezenkívül, hogy a kötelező olvasmányokkal és amúgy más olvasmányokkal se hagyjuk magára a gyereket. Különben sem lenne szabad abbahagyni a felolvasást akkor, amikor a gyerek már tud olvasni. A gyerek ugyanis könnyen büntetésnek érzi, ha ez megszűnik. Hiszen addigra a szüleivel kialakult egy napi intimitás, amit elveszít azzal, ha azt mondják: most már tudsz olvasni, olvass magadnak! Ettől nem szabad a gyereket megfosztani. A kötelezőt is olvashatjuk úgy, hogy egy oldalt olvas ő, kettőt mi, és akkor rögtön meg is beszélhetjük, mi tetszik, és esetleg mi nem.

A történeteidnek nagyon fontos eleme a humor, a nyelvi játék, és talán éppen ez hiányzik sok olyan könyvből, melyeket a gyerekeknek el kell olvasniuk. A háború, a nyomor, a halál sokszor hangsúlyos ezekben a regényekben, és általában a férfiak azok, akik előrelendítik a cselekményt, a nők ritkán kapnak aktív szerepet. Ha rajtad múlna, milyen könyveket emelnél be szívesen az irodalomtanításba?

Az első és legfontosabb kérdés, hogy miért kell a gyereknek alsóban – de még felsőben is – olvasnia. Mi a cél? Szerintem alsóban az a cél, hogy technikailag megtanuljon olvasni. Nem az lenne a cél, hogy 7-8-9 évesen irodalmár legyen. Ha olyat adunk a kezébe, amit nem szívesen olvas, mert nem érti, mert nincs köze hozzá, akkor nem fog megtanulni olvasni. Ezek után hiába rakjuk elé Az ember tragédiáját… Azt gondolom, hogy például az előbb már említett Harry Potterben is nagyon komoly dolgok vannak: ott aztán van halál, árva gyerek, szegénység… Harry Potternek még egy normális szemüvegkerete sincs, szemetek a rokonai, a szüleit megölték, őt magát is meg akarják ölni – és nem imádom? De. És rajtam kívül még hányan. A kérdés csak az, hogy hogyan tálaljuk a történetet. Amikor arról beszélünk, hogy mi az, ami a gyereknek tetszik, akkor meg kell különböztetnünk, hogy fiúkról vagy lányokról beszélünk-e.

Látsz ilyen megkülönböztetést? Elég sokat jársz gyerekek közé: van szerinted olyan kötet, amit kimondottan a lányok vagy csak a fiúk vesznek a kezükbe?

Hogyne. Egyrészt a lányok és a nők többet olvasnak, mintha legalábbis az olvasás nem lenne elég férfias tevékenység. Attól a perctől kezdve, hogy a téma nem a foci, nem a lovagok vagy egyéb háború, nem az autók és nem a dinók, íróként elvesztetted a fiúkat. 

Ellenpéldának ott van az előbb említett Harry Potter, ami igazán egyik kategóriába se sorolható, mégis sok fiú is olvassa. De alapvetően a te regényeidre se tudnám nyugodt szívvel azt mondani, hogy fiú- vagy lányregények, és ez fokozottan igaz a legújabbra, az Elképesztő!-re…

Szerintem már ott kezdődik az egész, hogy hogyan néz ki a borító. Az Elképesztő! borítója nem véletlenül néz így ki – a fiú van frontálisan, hogy hangsúlyosabb szerepet kapjon, mint a lány. Ha egy fiú ránéz, akkor érezheti, hogy ez a könyv neki szól. Ezenkívül a lány ruházatán nem látsz semmi lányosat, nagyon vigyáztunk arra, hogy ne legyen semmi kis masni, vagy olyan, ami egy fiút elrettenthet. Egyedül egy kis karkötő látszik rajta, ami a történetben szerepet játszik, de itt is ügyeltünk, hogy ne legyen feltűnő. Mi van akkor a borítón? A hőlégballon, ami kalandot és utazást sejtet, van egy vagány srác, akinek a ruhája szintén a lehető legfiúsabb és egy lány egy olyan ferraripiros pólóban, amit a fiúk még épp elviselnek. Bernát Barbara illusztrátorral, és a Kolibri főszerkesztőjével, Balázs Eszterrel nagyon sokat dolgoztunk ezen, és több verzió volt arról, hogyan lehetne a lehető legfiúsabbá tenni a borítót. Én egyedül attól tartottam, hogy a történetben a szerelmi szál el fogja venni a fiúk kedvét, mert azért grafikában megjelenik a csókolózás.

Az Elképesztő!-ben korosztályt ugrottál, de alapvetően mikor dőlt el a folytatás?

Már szétrágták a fülemet az olvasók. A Tündérboszorkány 14 éve van a piacon, és aki akkor volt mondjuk 10 éves, az ma már 24. Nem akartam pontosan ott folytatni a történetet, unalmas lett volna, ezért ugrottunk végül a nyolcadik osztály utáni nyárra. A mostani történetben a festészet témája végig hangsúlyos lesz, ahogy a többi művészeti ág is. Több szereplőt is bemutattam a regény elején, ők egy bandába kerültek, és a zenével, a tánccal, a színházzal, a szobrászattal is foglalkozni szeretnék. Kicsit bajban vagyok, mert most kellene folytatni az írást, de jelenleg fogalmam sincs, mi történik a Nemzeti Galériával, ami a regény fontos helyszíne. De az még hagyján! Az új regényben a Szépművészetibe kellene mennünk, hogy a szereplők a külföldi festők műveinek segítségével más országokba tudjanak közlekedni, a múzeumot azonban felújítják, most próbálok információt szerezni róla. Én I. kerületi gyerek vagyok, a Nemzeti Galéria szinte az otthonom volt, tudtam, hogy melyik falon melyik festmény lóg, hol van a Csontváry, hol található a Majális vagy éppen a szárnyas oltárok. Ehhez nem kellett külön felmennem oda. A Szépművészetit viszont most átépítik, és erről többet kellene tudnom. 

A képregény sok gyereknél belépő az olvasás világába. A tapasztalataid szerint általában mi indítja el a gyerekeket a könyvek felé?

Ebben a könyvben nem belépőnek szántam a képregényt, hanem megtartónak. Azt látom, hogy ötödikig még csak-csak olvasnak a fiúk, de utána valahogy elszáll az olvasási kedv. Viszont a képregényt továbbra is olvassák, és azt szerettem volna, hogy legalább azok, akik eddig olvastak, végignézzék a képregényt, és ha végigpörgetik, akkor rájöjjenek, hogy a képregény magában nem áll meg, és muszáj elolvasniuk hozzá a könyvet. A képregénnyel tehát ebben a könyvben azt akartam elérni, hogy ne hagyja abba a gyerek az olvasást. De nem látok semmi ördögtől valót abban, ha egy elsős-másodikos képregényt olvas, vagy ha akár magyarórán képregényeket készítenek. Ami szerintem eléggé jellemző itthon, hogy a gyereknek általában nincs joga véleményt mondani. Még olyan dologról sem, ami nem oszt, nem szoroz, csak az ő önbizalmát növelné. A könyvekről nyugodtan lehetne véleményt mondani. A könyv ízlés kérdése. Még ha el is kell olvasnia egy olyan könyvet, ami neki nem tetszik, akkor nyugodtan mondhassa azt, hogy ez neki nem jött be. Az a tanár, aki meg meri ezt tenni, szerintem éppen a tekintélyét növeli, és közelebb kerül a gyerekhez. A kötelezőknél is azt tartom a legjobbnak, amit a gyerekeim magyartanárja csinált: ajánlott egy kétoldalas listát, amelyről a gyerekek választhattak, de azonkívül a diákok is hozhattak az órára bármit. 

A lányaid időközben felnőttek, ők mit szóltak a folytatáshoz?

Amikor elkezdtem az Elképesztő!-t, a lányaim már 24 évesek voltak, míg a könyvben csak 15 évesek. Ám mivel a regényben elindul egy szerelmi szál, engedélyt kellett kérnem tőlük. Mondtam Sárinak, hogy kitaláltam egy Dénes nevű srácot, és megkérdeztem tőle, hogy hajlandó lenne-e a Dénessel járni. Rám nézett, és egy pillanatra valószínűleg átsuhant az agyán, hogy kényszerzubbonyt adjon-e rám, majd kicsit sajnálkozó mosollyal megkérdezte: „Anya, tisztában vagy vele, hogy a Dénest csak te találtad ki?” Mondtam neki, hogy igen, de az a helyzet, hogy csókolózás is lesz benne, szóval, járna akkor a Dénessel? Áldását adta. Már kérdezték tőlem, hogy mit csináltam volna, ha a Sári nemet mond, de ebben az esetben Dórihoz fordultam volna. Ha ő is elutasít, akkor bajban lettem volna. A következő megjegyzés amúgy az szokott lenni, micsoda igazságtalanság, hogy a két lányból csak az egyiknek írtam egy jópofa, helyes fiút, de mindenkit megnyugtathatok, hogy a következő részben Dórinak is akad egy egészen különleges fiú, annyira különleges, hogy nem is evilági az illető. Dóri ezt a személyt egy festményben fogja megtalálni. Dóritól még nem kértem engedélyt. Szerintem egészen egyszerűen közölni fogom vele – biztos, ami biztos.

Forrás: konyves.blog.hu

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal