Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
A gyermekirodalom kiválasztásának szempontsora |
|
|
"A szülő a mesemondással jelzi gyermekének, hogy ismeri a problémáit, és segít a mesék által megoldani azokat. Fontos, hogy minél több mesét ismerjen meg a gyermek, hogy rátalálhasson arra, amely leginkább az ő problémájához illik. Viszont ezt a mesét hadd hallja annyiszor, amennyiszer csak akarja." (Boldizsár Ildikó)
|
I. ÉLETKORI SZAKASZ: 0-4 éves korig - Ismerkedés a világgal |
|
|
CSECSEMŐKNEK (0-1)
-
BABAKÖNYVEK
-
BABAJELBESZÉD
-
MONDÓKÁZZUNK!
A legelső képeskönyvek oldalanként egy-egy tárgyat, háziállatot, közlekedési eszközt, és a leggyakrabban végzett cselekvéseket ábrázolják. Fotói azt ábrázolják, amivel a kisgyermek saját környezetében állandóan találkozik - felidézi mindazt, amit a képen látható tárggyal vagy személlyel cselekvése közben átélt. Ezek a mutogató képeskönyvek, mert hol a gyermek, hol pedig a felnőtt, esetleg idősebb testvér nevezi meg az ábrázolt tárgyakat, állatokat.
|
Babakönyvek és ajánlások 3 éves korig |
|
|
|
I./Babák és kisgyermekek gyűjtőmappája |
|
|
KISGYERMEKEKNEK (1-4)
2. Lapozók
- Beszélni tanulok
Mesekuckó
A kutatók állítása szerint már az anyaméhben lévő embrió is reagál a mesemondásra, megnyugszik a ritmusos szövegtől. Születése után a vers, a mese mindennapos közege lehet. Ha sír, verssel, dallal vigasztalják, játékát mondókával kísérik. Eleinte nem értelmet keres, hanem a ritmus, a zeneiség ragadja meg őket. „Hangulatot él át csupán, de közben tanul, és hamarosan reprodukálja is a hallottakat” (Komáromi Gabriella)
Kétéves kora körül az úgynevezett tárgyképeskönyveket nézegeti, örömmel ismer rá a képekre.
„A tárgyképeskönyvek ábráinak megismerése ugyanazt a funkciót tölti be, mint ennek a kornak a „mi ez?” kérdéssorozata.” (Mérei– V. Binét: Gyermeklélektan) Megerősíti az ismert szavakat, az ismeretlen dolgokra rákérdezve új ismereteket, új szavakat gyűjt.
|
I. ÉLETKORI SZAKASZ: 3-4 éves gyermek "MI EZ" korszaka - meseajánlással |
|
|
A 3-4 éves gyermek képeskönyveiben már szöveg is van, egyszerű mondókamesék, rövid, rögtönzött történetek, egyszerű állatmesék. Őket a beszédöröm, a ritmus, a szó érzéki hatása ejti rabul. Ebben az időszakban az állatok érdeklik a kicsiket, ezért ajánlom népmese-irodalmunk egyszerű, sok ismétlésen alapuló állatokról szóló láncmeséit, valamint a klasszikus állatmeséket.
Továbbra is érdekli a saját életük eseményeivel kapcsolatos mesék-történetek, ezért a kortárs gyermekirodalom bőséges kínálatából is válogathatunk egy-egy problémás eset (hiszti, testvérféltékenység, alvás, óvoda-játék, természet megismerése) mesei környezetbe helyezett történetek elmondásával
|
|
Olvasnivaló és foglalkoztató 3-4 éves korig |
|
|
|
II. ÉLETKORI SZAKASZ: 4-5 évesek - "MIÉRT" korszaka - meseajánlással |
|
|
A negyedik életév körül a kisgyermek már a folyamatos történeteket tartalmazó képeskönyveket nézeget, és ezzel egyidőben jelentkezik az igénye, hogy meséljenek neki. Eddig csak a kontaktus volt a fontos számára, ettől kezdve azonban már a történet is érdekli.
Ebben a korban alakul ki egy sajátos viselkedésmód, amelyet „szimultán kettős tudatnak” nevezünk. Ha a szülő vagy óvónő mesélni kezd, a gyerek felvesz egy bizonyos magatartást, amelyben - a figyelmén kívül - benne van az is, hogy kilép a hétköznapokból, várja a rendkívülit, a különlegeset, a csodálatosat.
|
|
II. ÉLETKORI SZAKASZ: 5-7 évesek - "OKSÁGI" korszaka - meseajánlással |
|
|
Az 5-6-7 évesek ismeretszerzése az elvont fogalmi gondolkodás felé halad. Megerősödik az okkeresés, a miértekre való válaszkeresés, a szándékos figyelem. Az emlékezet terjedelme nő. A képzelet nagyfokú fejlődése jellemző.
Ez a kor az igazi mesehallgatás kora, a szimultán kettős tudat ekkor alakul ki. A tündérmeséket kedvelik a legjobban, már megértik és élvezik őket, feszültségteremtő és oldó hatásuk van. A csalimese - tréfás mese - is a kedvelt mesetípusok közé tartozik.
|
|
Mese,mese, meskete... (4-7 éves korig) |
|
|
|
III. ÉLETKORI SZAKASZ: 7-10 éves kisiskolás irodalmi érdeklődése |
|
|
"Egy gyermek egyedül a könyvével valahol bent a lélek titkos szobáiban saját képeket alkot, amelyek minden mást felülmúlnak. Ezekre a képekre az embereknek szüksége van. Azon a napon, amikor a gyerekek fantáziája többé már nem tudja megalkotni őket, azon a napon az emberiség szegény lesz.
Minden nagy dolog, ami a világban történt, először egy ember fantáziájában történt, és hogy a holnap világa hogyan fog kinézni, nagyrészt annak a képzelőerőnek a mértékétől függ, amit azok birtokolnak, akik éppen most tanulnak meg olvasni. Ezért van szüksége a gyerekeknek könyvekre.” (Lindgren)
|
|
Mondák-legendák, kaland-és meseregények kora |
|
|
Amellett, hogy sok gyerek ilyenkor már többszáz oldalas könyveket is el tud olvasni, még mindig nem túl nagyok ahhoz, hogy ne meseregényt olvassanak - a regék, mondák, mitológiai történetek és a kalandregények ideje pedig éppen ekkor jön el.
8-9 éves korban a varázslatos mesék helyett az igaz történetek felé orientálódnak a gyerekek, ez iránt nő meg érdeklődésük.
|
Könyv- és filmajánlás kisiskolásoknak |
|
|
"A könyvek kiválasztásánál a téma, az illusztráció és maga a kinesztetikus élmény (milyen kézbe venni) a lényeg. A témánál fontos, hogy elég szelíd legyen, ne kavarja fel a finom lelkű gyermekeket. A szöveg és az illusztráció arányánál érdemes arra figyelni, hogy a képek ne legyenek túlsúlyban, ne ömöljenek ki a könyvből, épp csak minimális támpontot adjanak a témához. A könyv témája, vizuális eszközei egységet képviseljenek." (Ambró Judit)
|
IV. ÉLETKORI SZAKASZ: 10-14 éves kamaszok irodalmi érdeklődése |
|
|
Ebben a korban a felszínes olvasást már kezdi felváltani az elmélyülő olvasás, az ifjúsági regényt fokozatosan felváltja a felnőtteknek szóló irodalom. Míg a fiúk kritikusabb és racionálisabb olvasók a lányoknál, valamivel jobban kedvelik a humoros, kalandos és erősen cselekményes könyveket, addig a lányoknál meglehetősen népszerűek az érzelmesebb történetek és a női írók művei.
A fiúknál és a lányoknál egyaránt a kalandregény illetve a fantasztikus irodalom a legnépszerűbb műfaj.
A szerelmes regény a lányoknál a második, a fiúknál a verset megelőzve az utolsó előtti helyen szerepel.
|
|
IV. Kamaszok gyűjtőmappája |
|
|
Kiadói sorozatok
|
Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
|