AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
AJÁNLÓK: Nyomozós történetek (150)     ÉLETKORONKÉNT   0-4 éveseknek      4-6 éveseknek     6-10 éveseknek    Csak kamaszoknak
MIT OLVASSUNK?

 

 
VÁR A KÖNYVTÁR

Gyermekirodalom-filmadaptáció

 
KLASSZIKUSOK

Gyűjtemények

NÉPMESEKINCSTÁR 1-4.

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Gyűjtemények

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Szeptember
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
OLVASSUNK EGYÜTT
OLVASSUNK EGYÜTT : Ajánlások 0-4 éves korig

Ajánlások 0-4 éves korig

  2017.05.21. 02:19

Az ELSŐ ÉLETKORI SZAKASZHOZ három korosztály tartozik:
a csecsemőkor (0-1éves), a kisgyermekkor (1-3 éves), és a kisóvodáskor (3-4 éves).
 
Már csecsemőkorban ajánlatos megismertetni babát a könyvvel (textil, pancsoló, hab- és kartonált), melyre kíváncsiságukból eredendően nagyon fogékonyak. Fejlődésükről a 'Babavilág' rovatban, míg az első könyvekről:
  - a Baba-fejlesztő és
  - a  Babamesék (0-1)  könyvajánlókban tájékozódhatunk.

Kisgyermermekkorban (1-3 évesen) tanul meg beszélni a kicsi, ezért a tanulmányok és a korosztály Baba-fejlesztő könyvei mellett szókincsfejlesztő lapozókat ajánlunk a  Babakönyvek  rovat három kategóriájában (mutatogató-keresgélő-mesélő/verselő/mondókázó). Tematizált ajánló: MI MICSODA mini-sorozat (2-4 éveseknek).  

3-4 éves kisóvodást az egyszerűbb szerkezetű állat- és láncmesék kötik le. Külön rovatban böngészhető a  klasszikus, és külön a kortárs állatmese.

 

Ebben a mesetípusban az állatok úgy gondolkodnak, cselekszenek és beszélnek mint az ember, melyet a nélkül tesznek, hogy a „csoda” érzetét keltenék. Ezek a mesék erkölcsi igazságok, életbölcsességek, társi fonákságok elmondására szolgálnak. Gyökereik az állatmítoszokig nyúlnak vissza.
 
Az állatmese hősei emberi tulajdonsággal felruházott állatok, az ember csak mellékszereplő ezekben a mesékben. Hatásuk abban áll, hogy szinte mindig hirtelen belátásokhoz, gyors felismerésekhez vezetnek.

Mesekuckó                                                                                                                   2-4 évesek kortárs állatmeséi

A kortárs gyermekirodalom állat témájú képeskönyveit már a legkisebbek, 1-3 éves korban is szívesen nézegetik, tanulják meg neveiket a beszédtanulás során, s a róluk szóló rövid kis meséket kíváncsian és örömmel hallgatják. Gondoljunk csak a már klasszikusnak számító Szutyejev Vidám meséire, melyet már kétéves kortól mesélhetünk.

Az első képeskönyvek
Az egész piciknek a nagyobb rajzú, az egy oldal - egy kép-formátumú, pici alakú könyvecskék, az úgynevezett tárgy-képeskönyvek valók. Legelső darabnak célszerű olyat választani, ami mosható, és akár a vízbe is beviheti a baba, vagy vastag, kemény kartonból készült, mert előszeretettel fogja a szájába venni, kóstolgatni vagy éppen tépdesni. A választásnál oda kell figyelnünk arra, hogy a képek jól definiált, egyszerű, élénk színű rajzok legyenek. A kicsik jobban szeretik a stilizáltabb formákat, rajzokat, mint a fotókat.

Érdemes átlapozni a könyvet és megnézni, milyen tárgyakat ábrázolnak a képek: lehetőleg olyan dolgok legyenek benne, amik könnyen felismerhetőek, megnevezhetőek, és a valóságban is meg lehet mutatni gyermekünknek. A labdát, babát, házat, virágot és hasonló rajzokat hamar felismeri, és egy-másfél éves kora után ezek lesznek majd az első szavai. Együtt lehet „tanulni” vele: megkérve, mutassa meg a könyvben, hol a ház, a busz, a boci, és amikor megteszi, nagyon nagy dicséretet érdemel, had legyen magára büszke a kicsi.

Amikor elkezd beszélni

A következő kategória a cselekvő-képeskönyvek, amikor olyan képet lát a lapokon a kicsi, ahol valami történik is: a baba játszik, a maci felhúzza a zokniját, Peti fésülködik. Az a jó és megfelelő könyvecske, melynek oldalain nincs sok történés, és melyet maga is jól tud lapozni. A leporelló-képeskönyvek ugyan játszani jók, de az egy-másfél éves gyermek még nehezen lapozza. Ugyanúgy fontos a könyv tartóssága, hiszen a baba ekkor épp afelfedezős-szétszerelős kreatív korszakát kezdi el élni…

Mesélnünk kell a képről, lehetőleg minden alkalommal ugyanúgy. Hagyni kell, hogy utána ő is mutogasson, és ha akar, lapozzon is. Az együttes élmény csak növeli a baba motivációját a következő alkalomra.

Érdemes egy helyet vagy időpontot kiválasztani, ami mindig a mesélésről szól – például az esti lefekvés előtt. Lehet az édesanya ölében nézegetett könyvecske az elalvás előtti szertartás egyik része. De más napszakban is lehetőséget kell adni a nézegetésére, a kicsi had vegye elő akkor, amikor ő szeretné a kedvenc könyvét.

Az olvasás és a könyv tiszteletének kultúrája épp ezekben az időkben alapozódik meg, legyen számára élmény, és semmiképp ne legyen kötelező.

 

 

 
Itt az idő
 
GYERMEKTÉMÁK
 

Mesekönyvek időjárásról, évszakokról, természetről

 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNYEK
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

    MONDÓKÁK

 
 
 KÖNYVAJÁNLÓ

2/KISGYERMEKEKKOR (1-3)

 KÖNYVAJÁNLÓ

3/'MI EZ' KORSZAK (3-4)

  KÖNYVAJÁNLÓ

Kicsik mesekuckója

Játékos ismeretszerzés
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
MESE ÉS FILM

DIAFILM ÉS ANIMÁCIÓ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót