AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
AJÁNLÓK ÉLETKORONKÉNT   0-4 éveseknek      4-6 éveseknek     6-9 éveseknek    Kiskamaszoknak (9-12)    Csak kamaszoknak
CÍMOLDAL

Mert olvasni jó 7-14 éves korig

 
VÁR A KÖNYVTÁR

 
 
KLASSZIKUSOK
Kolibri Kiadó fényképe.

Gyűjtemények

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Gyűjtemények

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2018. Január
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
OLVASSUNK EGYÜTT 0-7 ÉVES KORIG
OLVASSUNK EGYÜTT 0-7 ÉVES KORIG : 2017 KULT gyerekkönyvei (TOP 10) 1-5

2017 KULT gyerekkönyvei (TOP 10) 1-5

Gesztelyi Hermina  2018.01.08. 21:31

Az év gyerekkötetei, melyekért kicsik-nagyok megőrülnek majd
 
A gyerekkönyvek megjelenését illetően a 2017-es évben sem lehet ok panaszra, az más kérdés, hogy az igényes, minőségi kiadványok köre már jóval szűkebb. Ez a lista az idei könyvrengetegben való eligazodáshoz igyekszik némi segítséget nyújtani, röviden ismertetve, értékelve az egyes példányokat. Természetesen sok kiváló kötet is kimaradt az évértékelésből, Dániel Andrásnak például idén két nagyszerű munkája is napvilágot látott, ám a változatosság szempontja miatt ezek közül csak egy szerepel itt – noha mindkettőt ugyanolyan jó szívvel ajánlom.

Bajzáth Mária - Mi a legerősebb a világon? - Találós kérdések és mesék a világ minden tájárólAkkor is szeretnél?Farkas Róbert - Első könyvem az univerzumról

(A címlapra kattintva a könyv oldalára jutunk - szerk.)
Maros Krisztina - Szabó T. Anna - Milyen színű a boldogság?kisgombos mesegyujtemeny borito 2Tóth Krisztina - Zseblámpás mesék

Ludmilla megoldjaA világ első kuflizenekaraHansági Ágnes  (Szerk.) - Hermann Zoltán  (Szerk.) - Mészáros Márton  (Szerk.) - Szekeres Nikoletta  (Szerk.) - MesebeszédA szelekció egyik lényeges törekvése volt tehát, hogy témájában, stílusában, vizuális megjelenésében és a korosztály tekintetében is minél többféle gyerekkönyv kerüljön a listára, a különböző igényeknek megfelelően.

 
Emellett minden helyezettre igaz, hogy (mint a jó gyerekkönyv általában) gyerek és felnőtt számára egyaránt élvezetes olvasmányt jelent.

 

1. Bajzáth Mária: Mi a legerősebb a világon? – Találós kérdések és mesék a világ minden tájáról (Kolibri, illusztrálta Maros Krisztina)
 
Bajzáth Mária - Mi a legerősebb a világon? - Találós kérdések és mesék a világ minden tájáról
Bajzáth Mária válogatásai a Népmesekincstár-sorozatban jelennek meg, amely nevéből adódóan a népi kultúra különböző műfajait teszi közzé. Népmesegyűjtemény és módszertani kézikönyvnek szánt foglalkoztató is napvilágot látott ennek keretében, amelyhez a szerző kidolgozott egy mesepedagógiai módszert is. Jelen kötet a találós kérdéseket gyűjtötte egybe a világ különböző tájairól, ahogyan a szerző népmesegyűjteményei sem csak a magyar mesekincset teszik közzé – ezzel is hozzájárulva más kultúrák megismeréséhez, a másság elfogadásához.

A több száz találós kérdés nehézségi szint szerint rendeződik kategóriákba (kezdő, középhaladó, haladó), ezen belül tematikus csoportokat alkotnak (pl. állatok, tárgyak), a kötetet pedig a találós kérdésekhez hasonlóan rafinált mesék zárják. Ahogyan Bajzáth Mária is hangsúlyozza bevezetőjében, a műfajban rejlő tudás egy gondolkodásmódot, világlátást és nyelvi kreativitást közvetít. Vagyis megmutatja, hogy egyes szavak, fogalmak nem csak a megszokott módon és jelentésben használhatók, a nyelvben rejlő játékosságra és humorra is felhívja a figyelmet, és hat a logikai és a kreatív készségekre (pl. „Melyik tű nem szúr? A betű.”).

Emellett lehetőséget teremt olyan jelenségek megismerésére, amelyek nem feltétlenül jelentenek evidenciát, ám még nem kerültek skanzen messzeségbe („Tíz húz négyet. Mi az? Fejik a tehenet.”). Az oldalakat a letölthető játékkártyákkal együtt Maros Krisztina illusztrálta, utóbbiak a könyvtől függetlenül is használhatóak, így tehát egy sokféleképpen alkalmazható, komplex kötet a Mi a legerősebb a világon?.

2. Catherine Leblanc: Akkor is szeretnél? (Manó Könyvek, illusztrálta Eve Tharlet, fordította Szabó T. Anna, Dragomán Pali)

Akkor is szeretnél?
Az Akkor is szeretnél? című könyvben egy kismackó és az anyukája közti párbeszédet követhetjük nyomon, amely során a kismackó minden eshetőséget számba vesz, amitől anyukája szeretete meginoghat, esetleg el is múlhat. Rendületlenül bombázza az anyukáját a kérdésekkel, aki mindvégig türelemmel és szeretetteljesen válaszol fiának.

Könnyen felismerhető a gyerek bizonytalan és folyamatosan kérdező korszaka, amikor szülei szeretetét feltételhez kötöttnek gondolja, és fél az elvesztésétől. Nemcsak a szeretet elvesztésének lehetősége ijeszti meg a kismackót, hanem felmerül az anya halála is mint végső nyugtalanság, rendkívül életszerűvé téve ezzel a kötetet. Egyszerű és bájos a történet, valamint a szöveg is, ám az elvontabb, nehezebben érthető fogalomhasználat miatt leginkább óvodás kortól ajánlott. A bensőséges, lírai hangulathoz a rajzok nagyban hozzájárulnak, amelyek némileg Bonny Becker Medve-sorozatát idézik fel.

A téma szempontjából érdekes és jelentéses lehet, hogy Szabó T. Anna fiával közösen jegyzi a fordítást, ahogyan a szintén 2017-ben megjelent folytatás esetében is, amelynek címe a Megérkezett!, ez a könyv a testvér érkezését, ennek nehézségeit tematizálja.

3. Farkas Róbert: Első könyvem az univerzumról – Hogyan születnek a csillagok? (Kolibri, illusztrálta a szerző)

Farkas Róbert - Első könyvem az univerzumról
Az Eszes róka-sorozat első részeként jelent meg ez az egyedülálló kötet, amely az univerzum működését igyekszik érhetővé tenni a gyerekek számára (is), és a távoli, beláthatatlannak tűnő csillagokat szeretné közelebb hozni. A rókaapuka mesél arról, hogy mi a közös a csillagokban és a rókákban, miért nem élnek rókák minden bolygón, illetve hogyan lehet a Hold a kisróka testvére.
 
A történetet mindvégig az apuka és kicsinye közötti párbeszéd jelenti, amely során a kisróka kíváncsian és értetlenül, olykor hitetlenkedve teszi fel újabb és újabb kérdéseit. A megértést nagyban segítik az illusztrációk, amelyek befogadhatóan, sokszor a gyermeki reakciókat idézve jelenítenek meg egy-egy problémát (pl. amikor a kisróka a Hold és a Nap testvéreként magát is bolygónak képzeli el).

A keretbe foglalt párbeszédek alatt pár sorban plusz információk, tudománytörténeti adalékok olvashatók, amely nemcsak a (mesét olvasó) felnőtteknek szól, hanem hosszú távon is használhatóvá teszi a könyvet. Hiszen így a gyerekek akkor is élvezettel forgathatják, és találhatnak benne új ismereteket, amikor már több tudással rendelkeznek az univerzumról, valamint önállóan tudnak olvasni. Szimpatikussá teszi a kiadványt, hogy terjedelemben és formátumban is igazodik a megjelölt (3–6) korosztályhoz, és nem lebutítva adja közre a tudnivalókat, ennek megfelelően ajánlását az ELTE Atomfizika Tanszékének munkatársa jegyzi, aki a kötet szakmai lektora is. Az elemi részecske, a molekula vagy a sejt fogalma azonban így is nehezen megragadható, absztrakt maradhat, noha a képek vizuálisan hozzáférhetővé teszik.

4. Lanczkor Gábor: Gúfó a boszorkányszombaton (Csimota, illusztrálta Takács Mari)

A Gúfó-könyvek harmadik darabjaként jelent meg a Gúfó a boszorkányszombaton, amely az ismert és jól bevált szerző-illusztrátor páros legújabb munkája. Gúfó ezúttal három boszorkányt kezd követni, így pedig egy különös szeánsz szemtanújává, végül részesévé válik. A kis bagoly a kötetek során egyre cseperedik, az első találkozás (Gúfó és a gombák) óta magabiztosan repül, és egyre veszélyesebb kalandokba keveredik.
 
 
Ezzel párhuzamosan egyre merészebben vesz részt az eseményekben, így szerepe is jelentősebbé válik, jelen esetben például – közvetve ugyan, de – megakadályozza az erdőtüzet.

Gúfó számára fokozatosan tágul ki a világ, hiszen az első részben még az otthona közvetlen közelében került egy társaságba gombákkal és apróbb állatokkal, majd a jóval távolabbi faünnepre jutott el a második kötetben, a boszorkányokat pedig már egészen hosszan követi, messze maga mögött hagyva az odút. Emellett Gúfó szándékai és döntései is egyre nagyobb szerephez jutnak, hiszen az elején a bagolyfióka véletlenül keveredik különböző helyzetekbe, a három gyanús alakot viszont saját elhatározásból és persze kíváncsiságból kezdi követni. Tudatosan építkezik tehát a sorozat, amelynek kötetei ezzel együtt önállóan is helyt állnak. A Gúfó a fák ünnepén című kevésbé sikerült rész után az idei kötet ismét lendületet adott a sorozatnak. Takács Mari változatos technikájú, humoros illusztrációi pedig továbbra is meghatározóak a sikerben, és a csetlő-botló bagolyfióka népszerűségében.

5. Maros Krisztina: Milyen színű a boldogság? (Pozsonyi Pagony, szövegét írta Szabó T. Anna)

Maros Krisztina - Szabó T. Anna - Milyen színű a boldogság?Maros Krisztina számtalan kiváló gyerekkönyv (pl. Ringató, Kacagtató, Az Illatok és Hangok Őrzője) készítőjeként vált ismertté, valamint Varró Dániellel alkot állandó párost. Elsősorban illusztrátor, ám többek között a Tolerancia-sorozatban megjelent kötete, Az Illatok és Hangok Őrzője esetében is önállóan jegyzi a kötetet. A Milyen színű a boldogság? című munkája több szempontból is izgalmas vállalkozás, ugyanis az idei Silent Book Contestre készült, ahol a verseny nevéből adódóan szöveg nélküli könyvek szerepeltek. A döntőig jutott ez a kötet, amelyben az oldalpárok egy szín köré rendezve mutatnak be egy meghitt, boldog, vidám pillanatot. A Maros Krisztina-képekre jellemző, jól felismerhető formavilág jelenik meg ezeken a rajzokon is, amelyek megmutatják, hogy egyetlen szín milyen sok árnyalatban képes megjelenni úgy, hogy egyáltalán nem válik egyhangúvá.

A kötet szöveg nélkül is le tudja kötni a befogadót, hiszen rengeteg apró részlet vár felfedezésre, minden elem működésbe hozza a fantáziát, és továbbgondolásra ad lehetőséget. Végső formáját a könyv azonban Szabó T. Anna versével nyerte el, amely a szokásos sorrendtől eltérően utólag készült a képekhez. Minden oldalpáron egyetlen sor olvasható, amelyek a kötet végén állnak össze verssé. Kreatívan és szabadon viszonyul a szöveg a vizuális világhoz, és maga is tele van erős nyelvi képekkel (pl. makik párazöld dzsungele, a lopakodó lomb kusza), sűrűn alkalmazva a szinesztézia alakzatát és az alliterációkat. Nyelvileg és képileg egyaránt intenzíven hat tehát a kötet, amelynek magával ragadó hangulata hosszan kíséri az embert.

 

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNYEK
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

MONDÓKÁK

 
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

  KÖNYVAJÁNLÓ

  Babakönyv lapozók  

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

   KÖNYVAJÁNLÓ

Kicsik mesekuckója

Játékos ismeretszerzés
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
GYERMEKTÉMÁK

Mesekönyvek időjárásról, évszakokról, természetről

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
MESE ÉS FILM

DIAFILM ÉS ANIMÁCIÓ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót