AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
MIT OLVASSUNK?

 

 
KLASSZIKUS GYŰJTEMÉNYEK
 
MESE- ÉS OLVASÓSAROK

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-MEK gyermekirodalom

A Magyar Elektronikus Könyvtár Gyermekirodalma

Digitális mesegyűjtemény 

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Július
HKSCPSV
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
OLVASSUNK EGYÜTT
OLVASSUNK EGYÜTT : Ajánlások 0-4 éves korig

Ajánlások 0-4 éves korig

Az első életkori szakaszhoz három korosztály tartozik: csecsemőkor (0-1éves), a kisgyermekkor (1-3 éves), és a kisóvodáskor (3-4 éves).
 
0-1 éves korig

Már csecsemőkorban ajánlatos megismertetni babát a könyvvel (textil, pancsoló, hab- és kartonált), melyre kíváncsiságukból eredendően nagyon fogékonyak.

Fejlődésükről a 'Babavilág' rovatban, míg az első könyvekről:
  - a Baba-fejlesztő és
  - a  Babamesék (0-1)  könyvajánlókban tájékozódhatunk.

1-3 éves korig

Kisgyermermekkorban tanul meg beszélni a kicsi, ezért a tanulmányok és a Baba-fejlesztő (1-3) könyvek mellett szókincsfejlesztő lapozókat ajánlunk a  Babakönyvek  (beszélni tanulok) rovat három kategóriájában.
Tematizált ajánló: MI MICSODA mini-sorozat (2-4 éveseknek).    
A 3-4 éves kisóvodást az egyszerűbb szerkezetű állat- és láncmesék kötik le. Külön rovatban böngészhető a  klasszikus , külön a kortárs állatmese.

 


Ebben a mesetípusban az állatok úgy gondolkodnak, cselekszenek és beszélnek mint az ember, melyet a nélkül tesznek, hogy a „csoda” érzetét keltenék. Ezek a mesék erkölcsi igazságok, életbölcsességek, társi fonákságok elmondására szolgálnak. Gyökereik az állatmítoszokig nyúlnak vissza.
 
Az állatmese hősei emberi tulajdonsággal felruházott állatok, az ember csak mellékszereplő ezekben a mesékben. Hatásuk abban áll, hogy szinte mindig hirtelen belátásokhoz, gyors felismerésekhez vezetnek.

Mesekuckó                                                                                                                   2-4 évesek kortárs állatmeséi

A kortárs gyermekirodalom állat témájú képeskönyveit már a legkisebbek, 1-3 éves korban is szívesen nézegetik, tanulják meg neveiket a beszédtanulás során, s a róluk szóló rövid kis meséket kíváncsian és örömmel hallgatják. Gondoljunk csak a már klasszikusnak számító Szutyejev Vidám meséire, melyet már kétéves kortól mesélhetünk.

Az első képeskönyvek
Az egész piciknek a nagyobb rajzú, az egy oldal - egy kép-formátumú, pici alakú könyvecskék, az úgynevezett tárgy-képeskönyvek valók. Legelső darabnak célszerű olyat választani, ami mosható, és akár a vízbe is beviheti a baba, vagy vastag, kemény kartonból készült, mert előszeretettel fogja a szájába venni, kóstolgatni vagy éppen tépdesni. A választásnál oda kell figyelnünk arra, hogy a képek jól definiált, egyszerű, élénk színű rajzok legyenek. A kicsik jobban szeretik a stilizáltabb formákat, rajzokat, mint a fotókat.

Érdemes átlapozni a könyvet és megnézni, milyen tárgyakat ábrázolnak a képek: lehetőleg olyan dolgok legyenek benne, amik könnyen felismerhetőek, megnevezhetőek, és a valóságban is meg lehet mutatni gyermekünknek. A labdát, babát, házat, virágot és hasonló rajzokat hamar felismeri, és egy-másfél éves kora után ezek lesznek majd az első szavai. Együtt lehet „tanulni” vele: megkérve, mutassa meg a könyvben, hol a ház, a busz, a boci, és amikor megteszi, nagyon nagy dicséretet érdemel, had legyen magára büszke a kicsi.

Amikor elkezd beszélni

A következő kategória a cselekvő-képeskönyvek, amikor olyan képet lát a lapokon a kicsi, ahol valami történik is: a baba játszik, a maci felhúzza a zokniját, Peti fésülködik. Az a jó és megfelelő könyvecske, melynek oldalain nincs sok történés, és melyet maga is jól tud lapozni. A leporelló-képeskönyvek ugyan játszani jók, de az egy-másfél éves gyermek még nehezen lapozza. Ugyanúgy fontos a könyv tartóssága, hiszen a baba ekkor épp afelfedezős-szétszerelős kreatív korszakát kezdi el élni…

Mesélnünk kell a képről, lehetőleg minden alkalommal ugyanúgy. Hagyni kell, hogy utána ő is mutogasson, és ha akar, lapozzon is. Az együttes élmény csak növeli a baba motivációját a következő alkalomra.

Érdemes egy helyet vagy időpontot kiválasztani, ami mindig a mesélésről szól – például az esti lefekvés előtt. Lehet az édesanya ölében nézegetett könyvecske az elalvás előtti szertartás egyik része. De más napszakban is lehetőséget kell adni a nézegetésére, a kicsi had vegye elő akkor, amikor ő szeretné a kedvenc könyvét.

Az olvasás és a könyv tiszteletének kultúrája épp ezekben az időkben alapozódik meg, legyen számára élmény, és semmiképp ne legyen kötelező.

 

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyermekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
GYERMEKTÉMÁK

MIKOR-MIT-MIÉRT?

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

       MONDÓKÁK

1/ BABAVILÁG (0-1)

   KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

   KÖNYVAJÁNLÓ
   1/ Manuális-vizuális

    2/ Beszédtanulás

    3/ Bölcsisek irodalma

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

    2-4 ÉVESEKNEK

Kicsik mesekuckója

   Játékos ismeretszerzés

 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA
 
 

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

OLVASNI TANULOK

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

    REGÉNY

      SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

Kamaszok irodalmi érdeklődése  

 
- Könyvajánló
  1. ÁLLATTÖRTÉNETEK
  2. CSALÁD-BARÁTSÁG
  3. DISZTÓPIA 
  4. FANTASY-időutazás- SCI-FI
  5. FELNŐTTÉ VÁLÁS
  6. KALANDREGÉNY
  7. LÁNYREGÉNY
  8. NAPLÓREGÉNY
  9. REJTELMES TÖRTÉNETEK
  10. SULITÖRTÉNETEK
  11. TABU
  12. TÖRTÉNELMI
  13. VARÁZSVILÁG-MÁGIA
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
VÁR A KÖNYVTÁR

  1. Olvasóterem
  2. Könyv és könyvtár
  3. Foglalkozások a könyvtárban
 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
KÖNYV ÉS FILM

2-3. évfolyam 

4-5. évfolyam    

6-8. évfolyam 

 
MESE ÉS FILM

Diafilm-mesék

Klasszikus magyar mesefilmek

VARÁZSLATOS ISKOLABUSZ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót