OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei : OKTATÁSA - Beköltözött a gyermekirodalom az egyetem falai közé

OKTATÁSA - Beköltözött a gyermekirodalom az egyetem falai közé

  2015.06.19. 21:00

Meséről mesterfokonIdén (2015) végez az első évfolyam, amely professzionális szinten, egyetemi keretek között tanult gyermek- és ifjúsági irodalmat. A tizenöt diplomázó között vannak könyvtárosok, magyar szakos egyetemisták, könyvkereskedő, rendezvényszervező és alsós tanítók is. Ami közös bennük, hogy olyan foglalkozást űznek - vagy szeretnének űzni -, amelyben elengedhetetlen a gyermekirodalom minél mélyrehatóbb ismerete.

"Arra vagyok a legbüszkébb, hogy a hallgatók lelkesen fogadták ezt a kísérletet" - meséli dr. Hermann Zoltán, a Károli Gáspár Református Egyetem Régi és Klasszikus Magyar Irodalom Tanszékének egyetemi docense a szakról, amelynek célja, hogy munkaerő-piaci esélyeket teremtsen a gyermek- és az ifjúsági irodalommal kapcsolatos, szerteágazó intézményrendszerben, és megbízható, korszerű tudást nyújtson a gyermek- és az ifjúsági irodalommal kapcsolatos szakterületeken. (Interjú Dr. Herma Zoltánnal, a szakképzés vezetőjével)

 

A gyermek- és az ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzési szak első évfolyama júniusban végez, és már lehet jelentkezni a következő, szeptember 1-jével induló képzésre. De milyen hiányt kíván betölteni az országban legelőször a Károli Gáspár Református Egyetemen létrejött szak?
„Igaz, hogy a könyvkereskedői szakmát korábban meg lehetett tanulni középiskolában, és van a magyar felsőoktatásban pedagógus-, (gyermek)könyvtáros-, illusztrátor-, bábszínészképzés is, átfogó képpel azonban senki sem rendelkezik a mai magyar gyermekkultúráról, gyermekirodalomról, holott a könyvkiadásban dolgozók, a forgalmazók, a fesztivál- és a programszervezők, a gyerekszínházi műhelyek végső soron mind valamiféleképpen a könyv-médiumból, a gyermekirodalom klasszikus és mai műveiből élnek. A könyvkereskedelemben pedig nemcsak a nagy hálózatok, külföldi és hazai multik, hanem kis könyvesboltok, kiemelkedően értékes irodalmi és illusztrátori teljesítményeket létrehozó független kiadók és könyves műhelyek is jelen vannak” – mondja Hermann Zoltán. Megjegyezi: a gyermekkönyv-kereskedelem már csak azért sem elhanyagolható, mert a legfrissebb adatok alapján a gyerekeknek-fiataloknak szánt művek forgalma a teljes magyar könyvforgalom 23,8 százalékát tette ki 2014-ben másfél milliárd forint éves forgalommal.

Színes szakembergárda tartja az órákat

Pedagógus-, bölcsész-, művészeti és művészetközvetítési, illetve hitéleti képzésben szerzett, legalább BA-szintű diplomával lehet jelentkezni a képzésre, amelynek teljes oktatási anyagát és kimeneti követelményeit az egyetemen dolgozták ki, az oktatói pedig volt „károlis” hallgatók, akik a gyermekkönyv-szakmában helyezkedtek el. „Szerencsés véletlennek vagy a régebben megkezdett közös munkának köszönhető, hogy a gyermekkönyv-szakma tele van volt „károlisokkal”. Van köztük kiadóvezető (Tsík Sándor/Tsimota Kiadó), vannak szerkesztők, műfordítók (Csörgei Andrea/Manókönyvek, Elekes Dóra/Európa), irodalomtörténész (Pompor Zoltán, jelenleg az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatóhelyettese) és írók is (Víg Balázs, Kalapos Éva). Egyetemi kollégáimmal együtt (Hansági Ágnes, Mészáros Márton, Papp Ágnes Klára) ez a csapat volt az a „stáb”, amely először egyetemi kutatócsoportot alapított, és egyévnyi előkészítés után belefogott az oktatási anyagok megtervezésébe” – mondja Hermann Zoltán, hozzátéve: a képzési terv csak „terv”, az igazán lényeges az, ami az órákon zajlik. 



„A képzés koncepciója alapján minden hozzánk jelentkező tanul valami olyasmit, amit addig nem ismert, a műhelymunkában pedig megoszthatja a saját területén szerzett tapasztalatait a többiekkel. A gyermekirodalom köré szerveződő bonyolult intézményrendszer bármely pontján dolgozzon valaki – vagy legyen csak „műkedvelő” –, az intézményrendszer egészéről szeretnénk hasznos és friss információkkal segíteni a munkáját. Az illusztrátornak szüksége van arra, hogy az irodalmi szövegek kifejezőrendszerét, az irodalmi műfajok történetét és az értelmezés „tudományát” jobban ismerje, a gyermekkönyvtárosnak érdemes tanulnia fejlődéspszichológiai és művészetterápiás módszereket, hogy a megfelelő korosztálynak ajánlhasson könyveket, míg a szerzőknek szükségük van a kritika szerepének megértésére” – sorolja a szakért felelős oktató azokat a területeket, amelyeket az egy év során érintettek.

„A most végző évfolyamunknak a gyermekirodalom történetét Hansági Ágnessel ketten tartottuk, műfajtörténeti és -elméleti előadásokat, műelemzést és befogadáselméletet Mészáros Mártontól, Horváth Csabától és Papp Ágnes Klárától tanulhattak, gyermekpszichológiát, művészetterápiát Gyimesi Júliától és Mirnics Zsuzsanna pszichológusoktól, az olvasásra nevelés pedagógiai és múzeumpedagógiai programjait pedig Pompor Zoltán, Csörgei Andrea és Helmich Katalin, a Mesemúzeum vezetője ismertette. A szerkesztői-kiadói műhelyt Tsík Sándor és Csörgei Andrea vezették. A kortárs kritikai műhely munkáját az idén Mészáros Márton és Szekeres Niki veszik át, vendégelőadónk pedig Lovász Andrea lesz, míg a kreatív írás műhelyt Elekes Dóra és Gimesi Dóra fogja tartani a Színművészeti Egyetemről.”


Az előzetesen felmért igényekhez igazították a képzés tartalmát

„Az igényeket a személyes ismeretségek alapján, a 2012-es gyermekirodalmi fórumokon és kerekasztal-sorozatokon felvetett problémák alapján, illetve Pompor Zoltán kollégánk segítségével az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézeten (OFI) keresztül mértük fel” – meséli az oktató, hozzátéve: időközben remek kooperáció alakult ki az OFI és a szak között a gyermekirodalmi témákat érintő pedagógus-továbbképzésekkel kapcsolatban is. 

Bár a gyermekirodalom-képzés posztgraduális formája a Károli Gáspár Református Egyetemen valósult meg először, idén ősztől már a Pécsi Tudományegyetem szekszárdi főiskolai kara is indít hasonló képzést. „A szekszárdi és a tervezett szombathelyi képzések most indulnak: a szakma olyan kicsi, hogy én nem tudom elképzelni összefogás nélkül a további működést, akkor sem, ha az intézmények közötti konkurenciaharc erősödni látszik az utóbbi években” – mondja Hermann Zoltán.

Nem engedik el teljesen a végzősök kezét

Az első évfolyamon tizenöten diplomáznak, vannak köztük írók, könyvtárosok, alsós tanítók, magyar szakos egyetemisták, de könyvkereskedő, rendezvényszervező is.

„Szeretnénk, ha a végzősök valamilyen műhelyformában továbbra is részt vehetnének a munkánkban. A szakdolgozataikból pedig – melyeket június végén fognak megvédeni – jó néhányat publikálni is fogunk” – meséli Hermann Zoltán, aki abba is beavat, mi várja a jelentkezőket a következő évben.

„Most ősztől – az Oktatási Hivataltól frissen kapott engedély alapján – a színművészetiseket, a filmeseket, a képzőművészeket-illusztrátorokat is szeretettel várjuk, valamint idén először – ez már az induláskor is tervben volt – hitoktató tanárok is jelentkezhetnek a képzésünkre. Velük külön szeretnénk megismertetni a vallási neveléssel vagy a vallási konfliktusokkal foglalkozó legújabb nemzetközi gyermekirodalmi trendeket. Az első év tapasztalatai alapján igyekszünk több segítséget adni a szakdolgozatok elkészítéséhez, külön szakdolgozati workshopokat rendezünk majd a félév során. Persze az ilyen típusú képzés igényli a folyamatos követést is. Ha kell, félév közben is tudunk alkalmazkodni a hallgatók igényeihez. Az oktató kollégák, a műhelyek vezetői ebben eddig nagyon segítőkészek és rugalmasak voltak” – mondja az egyetemi tanár. Hozzáteszi:

„a képzés egyfajta esztétikai missziót is betölt, természetesen foglalkozunk a populáris gyermekirodalmi folyamatokkal is, de elsősorban a gyermekkönyves indie-k izgalmas munkáit szeretnénk bevinni a végzett hallgatóinkon keresztül a köztudatba, a gyermekkönyvtárakba, az oktatásba, és azt is szeretnénk megmutatni a műhelyfoglalkozásokon, hogy milyen technikái vannak az irodalmi értékteremtésen túl az értékközvetítésnek.”

A célok között szerepel a gyermekirodalom mesterszak indítása is

A képzéssel pedig hosszú távú céljai is vannak az oktatógárdának.

„A mai magyar felsőoktatásban – az óvó- és tanítóképzést is beleértve – nincs olyan szervezett intézményi háttere a gyermekirodalommal való foglalkozásnak, mint német nyelvterületen. Nincsenek gyermekirodalom tanszékek, szakok, workshopok, nincsenek gyermekirodalmi kutatóintézetek, sem szakmai vagy egyszerűen stabilan működő információs és kritikai fórumok. Annyit léptünk előre az elmúlt évben, hogy az új, úgynevezett osztatlan tanárképzés tantervébe a református egyetemen már beépült egy gyermekirodalom modul. Az önálló, graduális szak megalapítása egyelőre a jövő. A református egyetemen szeretnénk belátható időn belül önálló gyermekirodalom mesterszakot indítani, ehhez azonban pénz, még több minősített oktató és kormányzati/intézményi jóakarat szükséges. A mesterszakra azonban csak magyar szakos hallgatók jelentkezhetnek majd. A mostani „Gyermek- és ifjúsági irodalmi szakember felsőoktatási szakirányú továbbképzés” – felsőoktatási bikkfanyelven ezt „fox”-nak hívják – arra való, hogy a nem magyaros bölcsész, pedagógus, művész, hittanár is megszerezhesse ezt a tudást” – magyarázza a szakért felelős oktató.

„A másik cél, hogy végre létrejöhessen a szakmai integráció. Egyelőre kétszereplős projektekkel és mindig csak a következő lépésre koncentrálva, de örömmel vagyunk/leszünk partnerei a Magyar Gyerekkönyv Fórumnak (angol nevén HUBBY), a gyermekkönyvkiadóknak, a könyves műhelyeknek, a szabadúszó kritikusoknak, a szerzőknek, a fordítóknak, a színházi és a filmes produkcióknak” – mondja Hermann Zoltán, hozzátéve: a távolságot is kis lépésekben kell mérni. A következő kis lépés pedig egy nemzetközi szakirodalmi válogatás szerkesztése és fordítása lesz, ugyanis nagyon hiányoznak a gyermekirodalom témájában a modern, irodalomtudományi igényű szakmunkák.

Forrás: eduline.hu

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal