OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Tündérboszorkány trilógia 1. Tündérboszrkány (2)

Tündérboszorkány trilógia 1. Tündérboszrkány (2)

Nagy Márta Júlia  2020.08.23. 04:13

Írta: Bosnyák Viktória. Kolibri Gyerekkönyvkiadó, 2015, 145 oldal

Olvasd úgy, ahogy te szeretnéd

Már-már untig ismételt probléma, hogy a gyerekek nem olvasnak (legalábbis nem eleget), a kötelező olvasmányok köszönőviszonyban sincsenek a mai gyerekek világával, nem tudnak hozzájuk kapcsolódni, aktualizálni kellene a könyvlistákat meg egyáltalán a tananyagot, nem a Kincskereső kisködmönt nyomni a tízévesek kezébe, akik ki sem dugják a fejüket az okostelefonból-tabletből.

Közhelyesen hangzik, ugye?

Az, még ha van is benne igazság, noha véleményem szerint ennél azért árnyaltabb a helyzet, egyénenként, alkattól, ízléstől, körülményektől is függ, ki mit szeret olvasni, ahogy abban is hiszek, hogy sok könyvet meg lehet szerettetni, úgy beszélni róluk, hogy a delikvensek (diákok, olvasók) más szemmel nézzenek az unalmas vagy éppenséggel értelmezhetetlen olvasmányra, felkeltsék az érdeklődést – de ha végképp nem megy, nem kell szankcionálni az ízlésdifferenciát. Egyébként valamiért mindig a Kincskereső kisködmönön verik el a port –  talán még a Légy jó mindhalálig a rivális a gyermeknyomasztási toplistán, hogy A Pál utcai fiúk állítólag könnyedebb, belvárosi bandaharcos levegője után rögtön belecsapjanak az általános iskolások a Toldiba. (Emlékeim szerint A Pál utcai fiúkat majdnem mindenki imádta, de erről majd később.)

 

Természetesen nem szenvedtem maradandó pszichés károsodást a kötelező olvasmányoktól, és irodalmi értéküket sem tagadom, még ha kincskereső Gergőnk lázálmaitól és a cafatokra robbant, szegény Küsmöditől nekem is rémálmaim lettek tízévesen, de felnőttként tudtam őket értékelni igazán – mellesleg érteni is.

A Pál utcai fiúkat viszont – végre bevallhatom –, alig bírtam elolvasni. Hiába a magyar ifjúsági irodalom egyik megkerülhetetlen mérföldköve, hiába szegény Nemecsek önfeláldozása, hiába a tagadhatatlanul szerethető és szimpatikus Boka János, ha nincs egyetlen, staffázsalaknál hangsúlyosabb szerepet betöltő női karakter (lásd az ifjúsági szociohorrorként aposztrofált Kincskereső kisködmönt, amelyben Gergő édesanyja, illetve a tündér-pótnagymama, Malvinka is árnyalt jellemrajzot, illetve cselekményalakító szerepet kap), és igen, sajnáltam szegény Nemecseket is – tíz-tizenegy éves fejjel nem tudtam mást kikövetkeztetni a regényből, mint azt, ha kicsi vagy, beteges, rossz körülmények között élsz, kiteheted a lelked, akkor sem fognak elfogadni a többiek (nagyobbak, erősebbek, jobb társadalmi helyzetben levők), és még meg is halsz.

Elnézést kérek a hosszúra nyúlt, személyességtől (is) fűtött bevezetőért, erre egyrészt azért volt szükség, mert vizsgálandó könyvünk is hasonlóan interaktív, másrészt A Pál utcai fiúknak fontos szerepe van a történetben, harmadrészt lányok is szerepelnek benne (aktívan), negyedrészt pedig a regény igazi főszereplője maga az olvasás, illetve annak megkedveltetése a nebulókkal.

Adva van ugyanis egy sápadt, vézna, könyvmoly kisfiú, Jóhegyi Laci, akinek „kettetlen” legjobb barátja (barátai?) az ikerlányok, Dóri és Sári, akik egyfajta sztereotip meseelem kifigurázásaként lovagiasan védelmezik osztálytársukat a nagyobb, erősebb diákoktól. Egyvalamiben mégis Laci a legbátrabb: csak ő merészkedik be az iskolai könyvtár nevéhez híven pokróc modorú alkalmazottjához, Morcz Arankához, hogy olvasási addikcióját kiélhesse. Itt keveredik a fantasztikum a történetbe: azok a könyvek, amiket Laci olvas, máshogy végződnek, mint az eredeti példányok – érdekes módon mindenkit megragad A Pál utcai fiúknak az a változata, ami Nemecsek Ernő születésnapi zsúrjával végződik.

A trilógiává bővült regény eme bevezető kötete immár a 12. kiadásnál tart

Országszerte bukkannak fel az újabb Tündérkönyvtárosok a regényhez kapcsolódó játék keretében, a könyv tehát – dupla vagy tripla csavarként –, elérte célját, a gyerekek igenis szeretnek olvasni, csak nem mindegy, hogyan tálalják a történetet. Ennek egyik okát a könyv önreflektív-metaleptikus effektusaiban látom – a legfiatalabb olvasók is fogékonyak a szöveg olyan interaktív elemeire, amelyek által mintegy maguk is szereplői, vagy akár alakítói a történetnek. A narrátori kiszólások egyértelműen ezt aknázzák ki, a mesélő az Előszóban egyből az olvasóval ismerkedik, vagyis ismerkedne, sokszor kérdezi a véleményét, sőt egy ponton még a regényben sütött palacsintával is megkínálja.

A happy enddel helyettesített, eredetileg szomorú történetvégek is alkalmat adnak a szöveg és az olvasó közti párbeszédre: a gyerekek elgondolkodhatnak, megbeszélhetik, milyen befejezést írtak volna ők egy történetnek, mellesleg, ha csonka formában is, de könyv a könyvben-szerkezetként működnek, ami szintén a szöveg önreflektív effektusait erősíti, ahogy a nyelvi játékok, szóviccek is,

amelyek akár fárasztóak is lehetnének, de szerencsére jól eltaláltak, a gyermeki fantáziára építenek: például „a lélek a futástól igen ritkán szokott elszakadni”; „füle botját sem mozdította (egyrészt nem is volt a fülének botja, másrészt mert már a szőnyegen fektében belekezdett az első példány olvasásába)”; „Tervük azonban dugába dőlt. (Kérlek, ne akard tudni, miért épp dugába! …)”

Műfaját illetően a kötet leginkább az urban fantasy elemeit viseli magán

Annyiban mindenképp, hogy a jelenben játszódik, jelenkori problémákat vonultat fel mesei elemekkel keverve, bár a regénytér, ha nem is igazán fiktív, valósnak sem mondható, tulajdonképpen afféle sablon (humoros a „Békés utca” elnevezés például). A fantasztikus és a valós elemek aránya jól eltalált, bár a mesei elemek sokszor szervetlenül épülnek be a cselekménybe, azt a hatást keltve, mintha csoda kellene ahhoz, hogy az a sok gyerek ne csak sütivel, hanem végre némi szellemi táplálékkal is tömje a fejét – és amellett sem mennék el szó nélkül, hogy a történet antagonistái éppen a konyhában dolgozó lányok, illetve hogy az olvasással szembe az evést helyezik –, rendben, azt sem állítom, hogy ezáltal táplálkozási zavarra buzdítana a könyv, de akkor sem tartom szerencsésnek ezt a szembeállítást, valamint így Aranka monológja a technikai fejlődés kontra olvasásról is elsikkad.

A sablonszerű tér kapcsán kell szólnom a behelyettesíthetőségről is: a karakterek nem részletesen kidolgozottak, inkább típusok, de ezt nem rónám fel hibának, hiszen erre a szöveg is reflektál: „Például a Te osztályodban az a verekedős Dani vagy az a fiús Eszter.”; „Mondd, neked is feltűnt már, hogy nagyítóval sem lehet olyan tanárt találni, akit kifejezetten boldoggá tesz, ha az ember minimum tíz perccel csöngetés után sétál be a terembe?”

A szereplők skiccjellege is a szöveg továbbértelmezhetőségére, átbeszélésére ad lehetőséget az olvasóknak. A gyerekek és az iskola alkalmazottai mellett a szülők szinte teljesen eltűnnek – amiért szintén nem adnék „fekete pontot” –, a problémák önálló megoldása mellett voksol a történet alakítója, amikor úgy dönt, nem vonja be a szülői hátteret.

Bár a szerző egy interjúban azt nyilatkozta, a könyvet a szereplőkkel azonos nevű ikerlányainak írta két Harry Potter-kötet megjelenésére való várakozás között (ami megint csak a fikciót létesítő keret átlépésének egy sajátos megnyilvánulása), azzal csak annyiban érzek rokonságot, hogy a főhős Laci (aki szintén létező személy) védelemre szoruló karaktere és Harry, illetve a leleményes, találékony ikerlányok és Hermione között van egy kis hasonlóság, de a cselekmény fordulatai és működési mechanizmusa engem a Végtelen történetre (szerző: Michael Ende – a szerk.) emlékeztet annyiban, hogy az olvasónak kell alakítania a képzelőerejével (is) egy (itt több) történetet úgy, hogy egyrészt maga is a szereplőjévé válik, másrészt így tud megmenteni egy másik szereplőt.

Morcz Aranka csodálatos átváltozását tehát csak üdvözölni tudjuk, bár Zrumeczky Dezsővel (illetve a mellszobrával) való románca nincs eléggé felvezetve ahhoz, hogy értsem is, ahogy arra sem jöttem rá, mi az összefüggés Gutenberg, a könyvnyomtatás feltalálója és Jóhegyi Laci természetfölötti képességei között a rokoni szálon kívül, hacsak azt nem vonjuk le belőle, hogy a könyvek csodákra képesek, de inkább nem morgolódom.

 

Nagy Márta Júlia
Forrás: igyic.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal