OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
GYEREKLÍRA
GYEREKLÍRA : Miazami - kitalálós versikék

Miazami - kitalálós versikék

Kele Csilla  2010.11.13. 02:16

4-8 éveseknek
Illusztrálta: Szalma Edit
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2008  
Oldalszám: 32  

A szerző új kötete hiánypótló kiadvány: a könnyen megjegyezhető, verses formában megírt találós kérdések egyszerre szórakoztatnak és tanítanak. Az óvodás, kisiskolás korú gyerekek a négy témakörre osztott kitalálós versikékből megismerhetik a természet, a közlekedés, az állatvilág és az emberi élet legfontosabb fogalmait, szavait.

A színes rajzok segítenek a rejtvények kitalálásában, így a könyv egyaránt sikerrel használható az óvodai és az alsó tagozatos iskolai oktatásban.

 



 
 
 
 
Rockzenész, reklámszövegíró, rádióriporter, oktatási elemző és műsorvezető – ennyi foglalkozás láttán gondolhatnánk; a változatosság gyönyörködtet. Nyulász Péter most megjelent második könyve Miazami címmel került piacra, az elsőhöz híven ezúttal is a gyerekverseknek hódol.
 
 
Mostanság amúgy is dívik a rímbe szedett lélektan, bábjátékhoz, közös mókához, vagy csak úgy, mondogatni. Bátraké a szerencse, ha tétováznánk a kínálat láttán, teszteljük le a legújabb remeket az „örök igazmondók” előtt. A Miazami című kötetben sorjázó versek beteljesítik a szokott dramaturgiát, amellett, hogy segít a verselés megszerettetésében, feltárja előttünk a felnőtt lét megannyi búját, szegletét. Kutakodhatunk, tanulhatunk, nézelődhetünk életünk színpadán, a versbe szedett rigmusok ezúttal is hangzásukkal, formai szépségükkel tarolnak. Nem kevés a kötet érdeme, hiszen segít a szülő-gyermek kapcsolat elmélyítésében; mondóka irodalomban garantáltan nincs dogma. Ha elfogadjuk, megismerhetjük a hangzó nyelv misztériumát.
 
Ugyan mondóka terén a régi kiadók is ellátták a szülőket, kapóra jött az elődök „újrahasznosítása”. Emlékszünk, Weöres Sándor, József Attila sem volt rest a mondóka költésben, a prózavers és a mese manapság a kortársak közt is dukál. A tréfás versek segítenek a helyes hangképzés okításában, épp jókor állnak csatasorba a hangsúly gyakoroltatásakor. Korábbi, Zsubatta! című kötetével együtt ezúttal is ösztönös ritmusérzékünket szolgálja a kétgyermekes szerző, azonos ütemű sorpárjai tromfolják a ritmus nyomatékát.
 
Ugyan egyetlen tempóváltásért sem kár, az ügyes hatásszünetek ellenére, néhol pusztán illusztratív a versek hangsúlyozása. Mégis örülhetünk, egyedivé teszi őket a fonák prozódia, elvégre hová is lennénk ritmus és rím nélkül. A Móra Könyvkiadó jóvoltából közkinccsé tett könyv a természetet, a közlekedést, az állatok világát, no meg az embert és környezetét szedi csokorba. Mindez ismerős lehet az óvodai, kisiskolás-irodalomból, logopédusok és pedagógusok is használhatják a játékos mondókákat. Bár a gyermekversek dinamizmusa megegyezik a műköltészet és a népdalok, a közmondások ritmikájával, néhol felbukkan a megszokottól idegen, bicskázó ritmusú szövegvers. Mondókához illőn felkelti, irányítja a figyelmet a kántáló hanghordozás, mentőövnek úgyis ott a szövegközti illusztráció.
 

Szalma Edit grafikus negyvenen túl is érti még, mi kell a jó játékhoz, humoros illusztrációi adják a versekhez a szín-kavalkádot. A mondókák mellé ízléses mesevilág dukál, a valóság látszatát repülő felhők, kifli-holdak és mesés földgolyóbisok tarkítják. Különös erőssége e kötetnek, hogy a kitalálós ritmika a képekre felelget, az ötvösnek induló, majd tervezőgrafikussá lett festő gyermeki örömmel, mutatós példával segíti a könyvcsinálás mesterségét.

A kontrasztos, lendületes akvarellek, temperák a felnőtteknek is igazi csemegeként szolgálnak, a könyv néhol groteszk, máshol szürreálisan vicces világa a végletekig szerethető. Szalma Edit képei ugyancsak részt vettek már közös kiállításon a Gyermekkönyvszerzők és Illusztrátorok Egyesületének szervezésében, a ’91-ben végzett festőgrafikus rajzaival garantáltan érzékeny világba érkezünk.

 
Valódi műremekek születtek így a képzelt papír-porondon, a szöveg terében kanyargó, olykor imbolygó tájak, részletek adják a könyv igazi bukéját. A látvány jól komponált, nem is kell csalódnunk, a lebegő, repkedő figurák adják a rigmushoz a megérdemelt, illékony egyensúlyt. Nem aprózza el ő sem a markáns festőiséget, a versikék kimért ritmusát a merész kíváncsiság billenti helyre. A terülő formák előnye, iskolában, óvodában is jól szemléltetnek, a színek ereje a zord felnőtteknek is szokatlan távlatot nyit meg. A valóság értelmezése itt is kap alternatívát, a dekoratív ötletek a sivárabb hétköznapok olvasmányait gazdagítják. A kevésbé bizarr, bájos képanyag jól simul a felelgetős részekhez, új fejtörőt kínálva a tanult betűvetőknek.
 
Forrás: deol.hu

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót