OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
GYEREKLÍRA
GYEREKLÍRA : Medveálom madárszárnyon

Medveálom madárszárnyon

  2019.04.02. 12:57

4 éves kortól
Medveálom madárszárnyonÍrta: Tandori Dezső
Illusztrálta: Agócs Írisz
Kiadó:
Pozsonyi Pagony, 2012
Oldalszám: 88
 
Tandori Dezső, amikor verset ír a medvéiről és madarairól, kicsit beenged minket saját világába. Sétálunk a medvés-madaras Duna-parton, a medvés-madaras városban, nézzük a sakktáblát és a gombfocipályát, az élet örök feladványait medveszemmel.
 
Lehetünk újra gyerekek, a komoly dolgokat még komolyan vevők, elmélyülten játszók. Jó benne lenni ebben a verseskötetben, ahol folyton magunkba ütközünk, miközben a medvék és madarak mulatságos csetlés-botlásairól olvasunk.
 
A Medveálom madárszárnyon versei korábban csak folyóiratokban jelentek meg. Egy kötetben olvasni őket különleges irodalmi élmény.

 

Maksai Kinga

Medveségek, madárságok

A címben foglaltaknak megfelelően Tandori Dezső egy kötetbe gyűjtött versei (mondhatni a már megszokott módon) medvékről és madarakról szólnak, velük, általuk történnek meg a mindennapi és a nem mindennapi dolgok. A költő kedvenc madarainak, verebeinek viselkedését figyeli, hol befogad egyet, hol elenged egy másikat. Mert a madarak már csak ilyenek. Mint Eder mester Pumuklival, úgy él együtt a beszélő a medvéivel. Sétálgatnak, elmélkednek, miközben kíméletlenül telik az idő, a nyárból ősz, az őszből pedig tél lesz. Az idő múlása – amelyet legtöbbször éppen az ősz beköszönte jelez – központi témája a szövegeknek. Ám ez nem olyasmi, ami ellen macik, vagy a beszélő lázadna, inkább olyasmi, mint a hűvös szél, amely ha fúj, akkor fúj.

Bár a Pozsonyi Pagony kiadásában megjelent kötet borítója szerint 5-től 99 éves korig szórakoztatja az olvasót, inkább való (a szó legnemesebb értelemben vett) gyerekes felnőtteknek, mint a felnőttes gyerekeknek. Ám ez nem jelenti azt, hogy a kicsik ne élvezhetnék a kedves, néhol kissé mélabús verseket. Az idősebbeknek viszont talán többet mondanak, vagy legalábbis mást. Mindig kényes kérdés a gyerekkönyv, hiszen egyszerre kell lekötni a többnyire a felolvasó szerepét magára öltő felnőttet, és a közönségét, vagyis a kisgyerekeket. Éppen ezért eshet meg időről időre, hogy a költő, író igazából felnőtt történeteket és érzéseket öltöztet fel színes ruhába, hogy így adja el a kicsiknek. Szerencsére ebben az esetben nincs erről szó, bár a versek (és az illusztrációk) világa kétségkívül nem az a vattacukros, szivárványos fajta. De miért is kéne olyannak lennie?

Az Agócs Írisz (aki a Medvék minden mennyiségben című kötet rajzait is készítette) illusztrációival kiegészült történetecskék tökéletesen zárt, intim világba kalauzolják az olvasót, mesélőt. Olyan univerzum épül így, amelynek sajátos logikája, megszokott szereplői és jól ismert helyszínei hamar otthonossá válhatnak a kicsiknek és a nagyoknak is. Mint amikor kuckót építünk lepedőből, íróasztalból és székekből. Vagy felosonunk a nagymamáék padlására, ahol pókhálókkal, régi, szakadozott leplekkel borított ódon bútorok között lépünk át egy új, mégis ismerős világba. Ennek a kicsit nosztalgikus világnak a visszhangja az illusztráció. Az akvarellszerű rajzok tökéletesen rímelnek a szövegekre, maguk is egységes világot hozva létre ezáltal. A visszafogott színek kopottnak, koszosnak hatnak, mint a gyerek mackója, amit évek óta nem enged kimosni. A jól eltalált karaktereket – legyen szó akár a medvékről, akár a madarakról – egyszerre lengi körül a melankólia és valamiféle megfoghatatlan nyugalom. Beletörődés? És persze az okkerek, barnák is ebbe az irányba terelik a figyelmet. Az ősz színei ezek.

De nem lehet elmenni szó nélkül a szövegek és képek megalkotott spontaneitása mellett sem. Az illusztrációk nem nagyon precízek, kilátszanak a rajzos vonalak is, mint amikor együtt rajzolunk-festünk a gyerekekkel. A versek maguk is ilyenek. Érezhetően átgondolt, letisztult sorok, amelyeket mégis körülvesz a hétköznapok, a személyesség légköre.

Nézzük meg most egy kicsit közelebbről is a bájos, morgós medvéket, és a madarakat, Szpérót, Éliást, Tilit és Samut! Ki ne gondolkozott volna el azon, vajon mi a kanapén, gyerekágyon, polcon, vitrinben csücsülő medvék története? Mit mondanának, ha képesek volnának megszólalni? Aztán persze sok felnőttet másfelé terel az élet, és a gyerekekre marad, hogy felruházzák a medvéket különféle tulajdonságokkal. Tandori kötetének a versei ebből a szempontból félig felnőtt, félig gyerekszemmel látják őket. Mert tudatosodik ugyan játék-létük, ugyanakkor élőbbek nem is lehetnének. Megismerjük a Vérmedvét, találkozunk házi medvékkel, de olyanokkal is, akik verébneveldét nyitottak. Gombfociznak, sétálnak, üldögélnek és persze mindig morognak.

A főszerep viszont a Főmedvéé, aki szüntelen keres valamit, hol az időt, hol vándorbotját, hol pedig a fejét. Vele ellentétben a madarak nem kérdeznek, nem elmélkednek, sokkal inkább múzsái a megszólaló énnek. Míg a medvék jóbarátai, állandó társai, mégis aktívak, addig a verebek, akik jönnek és mennek, jóval passzívabbak. Medveálom madárszárnyon – már a cím is ezt a kettősséget sugallja. A kétféle viszonyulás, ha úgy tetszik, a két témakör mégsem határolódik el egymástól, hiszen összeköti őket a beszélő és az ő kapcsolata a meselényekkel. Végső soron pedig ugyanannak a világnak a részei mindannyian. Így hát azzal együtt, hogy a benne foglalt kérdésfelvetések, elmélázások sokkal messzebbre vezethetnek, mégiscsak kerek egész a kötet. És azon se lepődjünk meg, ha a gyerkőcök azonnal  a játékboltba vezényelnek minket, hogy minimum egy új macit kapjanak.

Amellett, hogy az eddig folyóiratokban megjelenő szövegeket egy kötetbe rendezte, Tóth Ákos irodalomtörténész és Tandori-kutató írta az utószót is. Az enyhén dagályos, Telhetetlen évszakok címet viselő szöveg, habár alapvetően nagyszerűen közelíti meg a verseket, olyan, mintha egyúttal versenyre is akarna kelni velük. Jobb, ha ez alól viszont fölmentjük a gyerekeket, nem is nekik szól.

Forrás: könyves.blog.hu

Főmedve-télvég

 Főmedvém dohog: Amit végképp

 

nem kezdeményeznék – a télvég!

 

Az átmeneti dolgokat

 

ki nem állhatom. A latyak,

 

folytatja, fű-fa tüsszögés …!

 

Főmedve-télvég

 

 

 

Főmedvém dohog: Amit végképp

 

nem kezdeményeznék – a télvég!

 

Az átmeneti dolgokat

 

ki nem állhatom. A latyak,

 

folytatja, fű-fa tüsszögés …!

 

Ebből sok, amabból kevés,

 

se ez, se az tehát... unom!

 

Hadd heverjek tavaszomon,

 

hadd hintázzam a napsütés

 

kötelein... a medve kész

 

sok mindenre, ha van miért,

 

de télvéget senki se kért.

 

Ébredhetnék fel hirtelen,

 

hogy ami volt, már nincs velem,

 

és mint csodás szigeteken,

 

bukkan, itt-ott, amit ígért

 

az álom, lenne már Egész,

 

ami az Örök Medve Rész,

 

talpalhatnék a talpamon,

 

nem fáznék föl-le ily nagyon,

 

múlna a madáretetés -

 

nem, nem vagyok én lusta, és

 

szeretem is őket, no, csak

 

várom, hogy ne szoruljanak

 

rám, szóval, mondja, amit végképp

 

várnék, hogy elmúlna: a télvég!


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót