OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
GYEREKLÍRA
GYEREKLÍRA : Mesélj rólam!

Mesélj rólam!

  2019.04.09. 10:37

4-8 éveseknek
 TOP50 - 2018
Írta: Csorba Piroska
Illusztrálta: Bodonyi Panni
Kiadó: Bíbor, 2018

Csorba Piroska Mesélj rólam! című verseskötet elsősorban az óvodás és kisiskolás korosztály számára készült, ám a nagyobbak és a szülők is örömüket lelhetik benne.

A gyűjtemény 58 verse három ciklusba rendeződik.

Az első két ciklus – a Peti naplójából, illetve az Ancsa naplójából – egy kisfiú és egy kislány gondolatait, élményeit, világlátását, tapasztalatait, életének apró mozzanatait eleveníti meg svéd típusú gyermekversek formájában.

A lírai alanyok – Peti és Ancsa – megszólalásai a gyermekolvasók és hallgatók számára az önmagukra ismerés örömét, az azonosulást; a felnőttek számára a gyermeki gondolkodás eredetiségének felfedezését, a beleélés képességét teszik lehetővé. A sajátos gyermeki látásmódon keresztül az élet minden fontos területe – család, óvoda, önállósodás, barátság, testvérféltékenység stb. – megjelenik. A betegség, az öregség és az elmúlás sem tabu a versekben megszólaló gyermek-én számára – így segíti a versbeszéd ezek feldolgozását, megértését, elfogadását.

A kötet harmadik ciklusában, az Anya mondja címűben – gyermekverskötettől eddig szokatlan, rendhagyó módon a felnőtt szólal meg: egy altatóval és egy, a gyermekkorról szóló, örökérvényű, nosztalgikus verssel.
 
A zsűri laudációja

 

Csorba Piroska néhány dekáddal korábban írt gyermekvers-kötetének darabjai sokadvirágzásukat élik: halljuk őket szavalóversenyeken, olvassuk idézetek között, olvasókönyvekben…
És végre újra megjelentek, és ismét magukkal ragadnak bennünket a három ciklust (egy kisfiú, egy kislány és az anya) megszólaltató lírai énjei, a negyedikben pedig válogatott versei. Csorba Piroska érzékeny, avatott ismerője a gyermekléleknek, a svéd típusú gyermekversforma tökéletesen illeszkedik a versek gondolati tartalmához. Bodonyi Panni letisztult illusztrációi szintén (ha úgy tetszik) a “skandináv” életérzést erősítik. Kép és szöveg tökéletes harmóniája jön létre.
 
 
Négy vers a kötetből
 
 
Mesélj rólam!

Mesélj anya,
milyen voltam,
amikor még kicsi voltam?
Az öledbe hogyan bújtam?
És tehozzád hogyan szóltam,
amikor nem volt beszédem?
Honnan tudtad, mit kívánok?
Megmutattam a kezemmel?

Mesélj rólam!
Hogy szerettél?
Engem is karodba vettél,
meleg tejeddel etettél?
Akárcsak a testvéremet?
Gyönyörködtél akkor bennem?
Úgy neveztél: kicsi lelkem?

És amikor még nem voltam,
a hasadban rugdalóztam,
tudtad-e, hogy milyen leszek,
milyen szépen énekelek?
Sejtetted, hogy kislány leszek?

Mesélj anya,
mesélj rólam!
Milyen lettem,
amikor már megszülettem?
Sokat sírtam
vagy nevettem?
Tényleg nem volt egy fogam sem?

Ha én nem én lettem volna,
akkor is szerettél volna?

 

TULIPIROS BUSZ

Lehet, hogy inkább
sofőr leszek,
tulipiros buszt vezetek.
A buszomon kizárólag macskák utazhatnak
és kutyák,
feltéve ha egymással nem vitáznak.
A kutyák csontot rágnak,
a macskák poharas tejet kapnak,
hozzá szívószálat.
Le- és felszálláskor nem tülekednek,
sorban állnak.
A kutyák előre tessékelik a cicákat.

Körbemegy a városon
a tulipiros busz,
én leszek benne a sofőr,
kutyák, macskák az utasok,
Ancsa a kalauz.

 

 
A gyufásdoboz

A gyufásdobozt nem szabad kinyitni,
óriások lakják.
Vörös a hajuk,
és ha felegyenesednek,
kiüti a fejük a háztetőt.

Ezek
nagyon veszélyes óriások,
csak összezsugorodnak,
lapulnak,
várják, hogy kijöhessenek.

Nem merem kinyitni
a gyufásdobozt,
pedig az óriásokat
én találtam ki.

 

A virágok

A réten a virágok
elvarázsolt lányok.
A pipacsok piros szoknyában illegetik magukat,
a búzavirágok kékben,
a margaréták fehérben.
Nem szomorúak,
mert ha a szél arra jár,
kézen fogva táncolnak mind,
és arra várnak,
hogy a kertből
eljöjjön értük a tulipánfejű királyfi,
és elvigye őket
túl az Óperencián,
messzire.

 

A sárkány

Ancsa azt képzeli, hogy a szekrényben
lakik egy sárkány.
Fél is arra menni.
Én csak nevetek rajta, milyen buta.
Persze, mert lány.
De azért ráfordítom a kulcsot,
hogy ne féljen.
Pedig akkor se jönne ki
belőle a sárkány,
ha az ajtaját sarkig kinyitnám,
mert a sárkány egyáltalán nincs is
a szekrényben.

Én csak tudom,
hiszen itt lakik az ágyam alatt.

 

Tótágas

A fejemen van a cipő,
lábamon a sapka.

Nyávog minden kisegér,
és cincog minden macska.

A fákon madarak nőnek,
a levelek fészket raknak.

Az emberek kalitkában,
a pintyek meg házban laknak.

Mit radírral rajzolgatok,
ceruzával eltüntetem.

Aki rossz volt, jutalmazom,
a jókat pedig büntetem.

Örömömben sírtam nemrég,
bánatomban jót nevettem.

Éhes voltam, vizet ittam,
megszomjaztam, jókat ettem.

Nyaranta a fagytól fázom,
télen hőségtől izzadok.

Egyet kérnek, adok kettőt,
ötöt kérnek, adok hatot…
…és ha mindezt megunom,
szépen visszafordítom:

a lábamon lesz a cipő,
fejemen a sapka,

cincogni fog a kisegér,
s nyávogni a macska,

a fákon levelek nőnek,
a madarak fészket raknak,

a pintyek kis kalitkában,
az emberek házban laknak,

ceruzával rajzolgatok,
radírral meg eltüntetem,

aki jó volt, jutalmazom,
a rosszakat megbüntetem,

bánatomban sírtam nemrég,
örömömben jót nevettem,

szomjas voltam, vizet ittam,
megéheztem, jókat ettem,

télen hideg fagytól fázom,
nyáron hőségtől izzadok,

kettőt kérnek, adok kettőt,
hatot kérnek, adok hatot.

Visszaállt a világ rendje,
mehetek már egyetemre

 

"Gyermekverseket több évtizede írok, köszönet érte a gyermekeknek.

Az élet nagy ajándéka a gyermekkor, gyökereiből táplálkozunk mindvégig.
A Dörmögő Dömötörtől kezdve antológiákon, az MTV Cimbora adásain és az alsós tankönyveken át az internetig jelentek, jelennek meg gyermekeknek szóló verseim, írásaim. Bábszínházak (Bóbita, Csodamalom) adták elő a legkisebbeknek írt darabjaimat.
Eddigi gyermekversköteteim (Csókolom, jól megnőttem!; Segítség, felnövök!; Falra hányt borsó) után a Mesélj rólam! a negyedik.

Nemcsak az óvodás és alsós korosztálynak, hanem a felnőtteknek is ajánlom, hiszen

“A gyermekkor múlik, mint a nyár,
mire rájössz, hogy volt – már tovaszáll;
de ha a szívedben helyet adsz neki,
onnan a felnőttkor ki nem űzheti.”

Külön öröm nekem, hogy a kötetemet Bodonyi Panni illusztrálta, akit kislány kora óta ismerek, s aki érett művészként láthatóvá tette e kötet versvilágát."  - Csorba Piroska

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót