OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
GYEREKLÍRA
GYEREKLÍRA : Legszebb költéseim - Laci bácsi rímes állatkalauza

Legszebb költéseim - Laci bácsi rímes állatkalauza

  2021.02.17. 14:31

5-8 éveseknek
Kiss Ottó - Legszebb költéseimÍrta: Kiss Ottó
Illusztrálta: Bódi Kati
Kiadó: Koinónia, 2020
Oldalszám: 60

Laci bácsi elbeszélő költeményeiből megtudhatjátok, milyen kalandok estek meg vele, amikor még kisfiú volt. Meg kellett védelmeznie a plüssmackóját az erdei állatoktól! De a ház körül és az udvarban is szorgoskodik a kis Lackó.

Miközben az ott élő állatokat igyekszik etetni, váratlan dolgok főszereplője lesz. A házi és erdei állatok után az állatkert lakói is feltűnnek a könyvben.

S hogy mit keres ott Laci bácsi?

Állatkerti gondnok lett belőle, aki éppen fürdeni tanítja a kiselefántot.

 

Kiss Ottó verseskötetében a már meglett korú Laci bácsi idézi fel gyerekkori kalandjait. Miközben a ház körül élő állatokat igyekszik etetni, váratlan dolgok főszereplője lesz. A házi és erdei állatok után az állatkert lakói is feltűnnek a könyvben.

S hogy mit keres ott Laci bácsi? Állatkerti gondnok lett belőle, aki éppen fürdeni tanítja a kiselefántot.

"A kis elefánt is
megérkezett nemrég,
hozzá köt most engem

a legszebbik emlék. (...)

Fürdeni még nem tud,
hiába okítom:
nézze meg a pandát,
vagy ott van a piton!

Nemrég azt se tudta,
mire jó az ormány,
azt hitte, hogy az csak
kecsesít a formán."

 

Kiss Ottóval P. Szabó Dénes készített interjút.

Mesével nyitni a világra

 

 

A gyermeki fantázia fontos szerepet játszik a műveidben, kivált A piros tengeralattjáró című mesédben, elvégre a két főhős, Luca és Dominik elhatározzák, hogy ha törik, ha szakad, megépítik saját tengeralattjárójukat, és útra kelnek vele az óceánon. Hogy látod, milyen szerepe van a fantáziának egy gyerek felnövekedésében, és abban, hogy megismerje a világot?

 

Fantázia nélkül nemcsak a világ megismerése, hanem maga a teremtés aktusa, így a saját, gyermeki világ megteremtése is lehetetlen vállalkozás. 

 

 

A gyermeki képzeletnek nagy szerep jut a személyiségfejlődésben és a szocializációs folyamatban, nem véletlen, hogy minden szakember kiemeli a játék és a mesemondás alapvető fontosságát, hogy már egészen kicsi kortól mindennap meséljünk a gyereknek.

 

 

A regényben nem csupán a gyerekeken van a hangsúly, de a nagyszülőkön is, akik humoros módon, elképesztő gyorsasággal oldják meg a házimunkát, és teljesítik az unokák kéréseit. Ezzel a geggel a felgyorsult világukra vagy a mesék hirtelen fordulataira, gyors megoldásaira akartál utalni?

Jó vagy nem jó, de tagadhatatlan, hogy a rajzfilmeken is felnövő gyerekek igénylik a pörgős történeteket, másképpen fogalmazva: ahhoz, hogy egy gyerek megszeresse az olvasást, a rajzfilmek mellé ilyen könyveket is eléjük kell tenni. Van néhány hasonló könyvem, általában a kisebbeknek szólnak, de többnyire nem így mesélek, az általad említetteken kívül most is inkább csak arról volt szó, hogy szerettem volna karakteres, jól beazonosítható figurákat teremteni. A nagyszülők és a gyerekek közös szerepeltetésével, párhuzamba állításával egyébként már A nagypapa távcsövében is kísérleteztem, mert a két korosztályban sok hasonlóságot vélek felfedezni: a gyerekek kiskorukban még meglepően bölcsek, a nagyszülőknél pedig jó esetben visszatér, ha más formában is, teli tapasztalattal ez a gyermeki bölcsesség.

 

A szakma eddigi életműved csúcsának egyértelműen a Csillagszedő Máriót tartja. Ennyi év távlatából hogy látod, mi a titka a kötetnek, mit sikerült abban elkapnod?

 

Úgy gondolom, a témaválasztás, tudniillik, hogy olyan dolgokról szól a könyv, amelyek így vagy úgy, mindnyájunkat érintenek, illetve a gyermeki nézőpont és őszinte hang mindenképpen jót tett a kötet hitelességének. Szerettem volna beszélni, de nem túlbeszélni azt, amiről addig a hazai gyerekirodalom hallgatott. Formailag pedig nem kizárólag a versek egymásutánjában gondolkodtam, többet szerettem volna egy „svéd típusú” gyerekverskötetnél, egy szabadverses családregényt, családtörténetként is használható verseskötetet – hogy nincsenek a könyvben verscímek, ezzel a gesztussal is erre kívántam terelni az olvasót.

 

A Csillagszedő Márióban filozofikus hangvételű, elvontabb verseket is lehet olvasni. Hogy érzed, egy költő lehet merészebb, és a fiatalabbaknak akár bonyolultabb gondolatokat is átadhat?

 

Azt hiszem, nem árt, ha bizonyos kor után nemcsak résztvevői vagyunk a minket körülvevő világnak, de képesek vagyunk hátrébb lépni is, hogy legyen rálátásunk a folyamatokra, a saját történetünkre, s arra, hogyan is működik a világ.

 

A verseskötet elbeszélője egy kislány, akinek van egy Márió nevű barátja. A kettejük barátsága kapcsán a gyermek folyamatosan kérdéseket tesz fel önmagáról, Márióról, a kettejük kapcsolatáról és az emberi viszonyokról általában. Írás közben szándékosan törekedtél arra, hogy a gyereklét minden oldalát megmutasd?

Ahhoz, hogy gyerekek érzéseiről minél hitelesebben beszélhessek, gyerekszereplőket kellett választanom. Az is tudatos döntés volt persze, hogy a történet elbeszélője a kislány, hisz lehet, hogy sztereotípia, de valójában mégiscsak természetesebben kezeljük, ha egy kislány beszél az érzéseiről, a családjához és a barátjához fűződő viszonyáról, mintha ezt egy fiú teszi. 

 

 

A kötetben a kislány nem kapott nevet, megkönnyítendő az azonosulást, és erősítendő, hogy ami vele történik, bárkivel megtörténhet, s mint tudjuk, meg is szokott történni.

 

 

Fontos üzenetnek gondolom, hogy a gyermek tisztában legyen vele: baj esetén sincs itt a világvége, akkor sem csak önmagára számíthat, ott a család, bármilyen is, vagy egy barát, akit ez esetben épp Máriónak hívnak.

 

Mi inspirál abban, hogy az írásaidhoz megtaláld a „gyerekhangod”?

 

A gyermeki nézőpontot nemcsak azért tartom nagyon fontosnak, hogy egy-egy szereplővel könnyebben azonosulhasson a gyerek, de a szülőknek is határozottan jelzi, hogy a gyerek is ember, vannak érzései, véleménye, adott esetben tessék őt nagyon komolyan venni – nem minden családban evidencia ez, sőt.

 

Amikor írsz, a saját gyermeki énedbe bújsz, vagy a környezeted inspirál?

 

Nincs mit tenni: a gyerekkorom egyre távolabb van, így mind nehezebb fellelni magamban az egykori énemet, ám természetesen vannak rá törekvések. Mostanában inkább a kislányom inspirált, lásd a Ne félj, apa! című könyvet, de akár A piros tengeralattjárót is, hisz az is az ő kedvére született. Régebben, amikor még nem volt saját gyermekem, megtörtént az is, hogy anyaggyűjtés címszó alatt néhány napra gyakorlatilag beköltöztem egy háromgyermekes baráti családhoz, ezután írtam meg néhány nap alatt az Emese almáját.

 

A Csillagszedő Márióval ellentétben a Legszebb költéseim – Laci bácsi rímes állatkalauza című verseskötet már csakis humoros hangot üt meg: az állatbarát Laci, akiből erdész, majd idővel az állatkerti gondnok Laci bácsi lesz, egymás után szórja a frappáns rímeket és poénokat, melyek valószínűleg a felnőtteket is megnevettetik. Mennyiben volt más egy ilyen hangnemben írt könyvön dolgozni?

 

A Laci bácsi teljesen más korosztálynak, sokkal kisebb gyerekeknek íródott, mint a Csillagszedő Márió – a kiadó is hároméves kortól ajánlja. A legkisebbeknél még nagyon fontosak az egyszerű rímek, a ritmus, ennek köszönhető a kötet verseinek formavilága is. Szerettem volna a már-már elveszett, de a magyar versírói hagyományban egykor nagyon is jelenlévő ütemhangsúlyos verselést feleleveníteni, újrafogalmazni, így esett a választás a felező tizenkettesben írt elbeszélő költeményekre, amelyeket aztán a könnyebb ritmizálhatóság kedvéért hatos sorokba tördeltünk. Úgy gondoltam, az egyszerűsége miatt kissé lesajnált forma a legkisebbeknek szóló verses történetmesélésre tökéletesen alkalmas lehet – ezzel együtt persze felkészültem a megosztó fogadtatásra is. Mindenesetre a múlt századból itt maradt Laci bácsi nagyon élvezte a versírást, és azt is, hogy legszebb költeményeiben úgy mesélhet a kalandjairól, hogy közben igencsak átfogó képet nyújthat a gyerekeknek az erdei, a házi és ház körül élő állatokról, és persze az állatkert lakóiról is.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót