OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK : Kobak könyve

Kobak könyve

Zágoni-Joikits Melinda  2017.08.13. 02:34

Hervay Gizella - Kobak könyveÍrta: Hervay Gizella
Illusztrátor: M. Tóth Géza
Kiadó: Koinónia Kft., 2014
Oldalszám: 150 
 
Több nemzedék kedvelt olvasmánya a Kobak könyve, bölcs humora, a lebilincselő szépségű történetekből áradó szeretet gyermekirodalmunk klasszikus művei sorába emelték a meseregényt.

A főhős valóságos személy: Szilágyi Domokos és Hervay Gizella fia volt, aki a bukaresti 1977-es földrengés idején életét vesztette. A kiváló rajzfilmes M. Tóth Géza illusztrációi szellemesen teremtik újjá Kobak világát, szülő és gyermek közös olvasmányává varázsolva a könyvet.

Kobak óvodás kisfiú, környezetének tárgyai, a világ jelenségei még sok újat nyújtanak számára. Érdekes, mulatságos történeteket talál ki róluk, és sok-sok mesét hall a mamájától is.
 
Ezek a mesés történetek vonatról, spenótról, traktorról, piros autóról, sárkányról, törpéről, rágógumiról és még sok mindenről szólnak, később az ábécéről meg az első apró iskolai kalandokról is.

 

Csalódik az, aki arra számít, hogy Hervay Gizella meséi a hagyományos, Elek apó-féle mesékre hasonlítanak. Nem találunk bennük elrabolt királykisasszonyokat, tüzet okádó hét- vagy ennél is több fejû sárkányokat, varázseszközöket, beszélõ állatokat, akik azt mondják jótevõjüknek, hogy „Jó tett helyébe jót várj!” vagy akár legkisebbik királyfit, aki elmegy szerencsét próbálni.

Találkozhatunk viszont Kobakkal, Hervay mesevilágának alfájával és omegájával. Hiszen Kobak a mesék fõhõse, illetve az, aki létrehozza a mesét, vagy akiért maga a mese megszületik. És persze Mamával, aki nemcsak oltalmaz, biztonságot nyújt, palacsintát süt, hanem nevelõ is, úgy, hogy mindvégig Kobak játszótársa marad. Nem fenyeget, hanem szótlanul belemegy Kobak mesevilágának játékaiba, feltétel nélkül elfogadja ennek a világnak a szabályait.

Katika, Karcsika Kobak barátai, akiknek a jelenléte teljes mértékben a fõszereplõtõl függ. Kobak akaratának engedelmeskednek, még akkor is, ha ez nem egy esetben zsarnokinak tûnik. Varázseszközök helyett pedig hétköznapi tárgyakról olvashatunk, amelyek önmagukban nem rendelkeznek varázserõvel, ha mégis megszólalnak, netán meghökkentõ dolgokat cselekednek, az Kobak fantáziájának köszönhetõ. Rajz útján kelti életre õket, vagy egyszerûen csak szóba elegyedik velük:

„Kobak meséskönyvet rajzolt. ÍRTA ÉS RAJZOLTA: KOBAK. Legelõször egy királyt rajzolt, mert a mesék úgy kezdõdnek, hogy volt egyszer egy király... De csak egészen kicsi királyt rajzolt, hogy odaférjen a lapra a sárkány is mind a hét fejével, meg a boszorkány meg az egész ókor.” (Meséskönyv-mese),

„Volt egyszer egy kép a falon. Kobak egész nap nézte-csodálta. Addig-addig, míg egyszer csak megszólalt a napraforgó a képen:

– Mit nézel annyit?
– Mert szép vagy.
– De ne nézz!
– De nézlek!
A napraforgó fogta magát, és befordult a fal felé. Most nagyon csúnya lett a kép.
– Csúnya! Csúnya! – csúfolódott Kobak.
A kép megsértõdött, leugrott a falról, és elbújt.”

Modern meséket tartalmaz a Kobak könyve, s nemcsak azért, mert hiányzik a lineáris cselekményvezetés,  hanem fõként azért, mert szinte minden belefér az életünkbõl. A mesék tematikai és jelentésgazdagságát megsokszorozza az, hogy valóságközeliek, földközeliek, ott történnek, ahol Hervay otthon érzi magát. Nem „vezeti félre” a gyerekeket sem a mindennapi életben, sem pedig a természetben. Nem gügyög nekik.

Kobak mesevilágáról, a fordított világról, melyben a gyerekek azt tehetnek, amit csak éppen akarnak – a felnõtteket bezárják a botanikus kertbe, az állatkertben kedvükre etethetik az állatokat mígnem azok felfúvódnak és megbetegednek –, nos, errõl a világról derül ki az, hogy hosszabb távon nem is annyira mulatságos és jó. (Helikopteres-mese). Az ilyen felfedezések mögött sem a kioktató felnõtt áll, hanem a gyerek: Kobak maga jön rá arra, hogy ötletei olykor nem válnak be, s így természetszerûen világa sem omlik össze.

A „boldogan éltek, míg meg nem haltak” mesemorálja helyett az író eligazítja a gyerekeket  az élet dolgaiban, konfliktusainak, vágyainak világában. A  nagy mesekonfliktusokat is a lehetõ legnagyobb józansággal oldja fel: „Tûzzé változtatom a vizet! Tûzzé változtatom a vizet! S hát abban a pillanatban tûzzé vált a nagy víztenger. Kobak alig gyõzte festeni. De szerencséjük volt a kiskatonáknak, mert kitörött a piros ceruza hegye, s erre a maradék tenger elnyelte a tüzet.”

Hervay Gizella meséiben a gyerek szemével nézett világ jelenik meg Ennek a világmodellnek a komplexitása változik annak megfelelõen, hogy Kobak elsõ, második avagy harmadik könyvét olvassuk. Mindhárom rész sajátsága az esztétikailag értékelhetõ mozzanatok jelenléte: a mesék inkább bájosak, mint szépek, a tragikumot inkább a líraian szomorú helyettesíti. A nonszensz, bár a Kobak-mesék valóságközeliek, teljes egészében uralja a szövegvilágot. És ez a forrása a Hervay-mesék üde humorának.

A gyerek kettõs tudata számára természetes az, hogy a kötény elmegy Kobak helyett az óvodába, az iskola falának a repedésébõl lovacska bukkan elõ, s hogy – ez tagadhatatlanul a kedvenc mozzanataim egyike– a király leszalad a meséskönyv lapjairól (Meséskönyv-mese). Különbözik azonban a három rész az egyre magasabb absztrakciós szintek jelenléte átlal. A Nap-mese például (Kobak elsõ könyve) úgy jön létre, hogy Kobak rajzol, világot alkot. Azaz Hervay leírja, hogy Kobak hogyan alkotja meg a mesét rajz által. Itt egyszerűen csak „kobakul” kell szemlélnünk a világot. Nem teremtett világot létrehozó igék segítségével vagy az ismert „Hol volt, hol nem volt” mesekezdõ formulával. Egyszerûen csak rajzol egy napot.

Az elsõ rész meséinek nincsenek nagy tanulságai, az író hagyja, hogy élvezzük a szöveget a maga bájával, ártatlanságával együtt. 

A második részben az iskolás kor felé közeledõ Kobak már nemcsak rajzol, hanem egy-egy párbeszéddel indítja a mesét, és rádöbben arra, hogy egy-egy, a mesékben diadalmaskodó erény (szerénység, jóság, önfeláldozás) a valóságban is éppen olyan értékes, mint a mese világában (Törpés-mese, Rágógumis-mese, Kaktuszos-mese). Az iskolás Kobak már azt is belátja, hogy  királynak lenni nem is olyan jó, mert a király hivatásának foglya, s nem játszhat akkor, amikor kedve tartja:

„– Mert királynak lenni nemcsak dicsõség. Egy királynak is csak kell dolgozni. Minden szünetben a várban kell lennie, mert egy király nem hagyhatja csak úgy el a várat” (Várépítõ-mese).

Meglátásom szerint Hervay Kobak-meséinek legnagyobb érdeme az, hogy Kobakról szólnak. A gyerekrõl a gyerekeknek szólnak, a gyerek nyelvén. Ez a magyar gyermekirodalom legnagyobb adóssága. Azonban a kiadónak is törlesztenie kellene egyfajta adósságot gyerekolvasóival szemben. El kellene halmoznia olvasóit még több képpel, illusztrációval. (A kötet M. Tóth Géza remek rajzaival jelent meg, de talán túl kevés van belõlük.) Nem szabad a gyereket megfosztani a meséket illusztráló rajzok örömétõl. Hiszen a rajzokkal teli meséskönyv a gyerek könyvvel való ismerkedésének elsõ és legfontosabb mozzanata. Az olvasni nem tudó kis gyerek a képeket nézegeti, s azért olvassa el késõbb a mesét, mert a kép felkelti érdeklõdését a szöveg iránt.

Maradandó esztétikai élmény a Kobak könyve, mert a mese mûfajával férkõzik a gyerekek lelkébe, olyan mûfaj segítségével, amely õsi és modern egyszerre, „a világ esztétikai birtokbavételének elõszobája”.

Forrás: Korunk online folyóirat

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót