OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK : Kata és a balett

Kata és a balett

pagony.hu  2020.04.23. 21:41

4-8 éveseknek
Írta: Igaz Dóra
Illuszttrálta: Endrődi Kata
Kiiadó: Pozsonyi Pagony,
2020. áprililis 21.
Oldalszám: 56

Nem minden kislány szereti, ha tökéletes a haja és  csinos a ruhája – például Kata sem.

Éppen ezért a balettért sincs oda, ellentétben a barátnőjével, aki viszont még a közös játékidőt is szívesen feláldozza ezért a szenvedélyért.

Vajon mit lát benne?
Tarts te is Katával, és ismerd meg a balettművészetet – talán még az is kiderül, hogy nem csak a lányos lányoknak való!
 

 

pagony.hu

Mennyire uncsi a balett?

Igaz Dóra új mesekönyvében nemcsak azokat a sztereotípiákat bontja le, melyek oly sok gyerek – és felnőtt – fejében is élnek a balettművészetről, de a gyerekek testképével, társadalmi és nemi szerepeivel is segít barátságot kötni.

Kata vagány kislány, aki nem igazán szereti az olyan “csajosnak” mondható dolgokat, mint a rózsaszín szín, a pörgős szoknya, a simára fésült haj vagy a flitteres, csillámos díszítés. Kata imád gyerek lenni, hintázni, homokozni, és azt sem bánja, ha eközben kócos lesz a haja. Legjobban mégis a szerepjátékokat kedveli. Élénk fantáziájával szeret hatalmas varázslók, tündérkirálynők és mindenféle varázslatos világok szereplőinek bőrébe bújni. Akkor érzi legjobban magát, ha társat is talál a játékhoz.

Blanka éppen az ellentéte Katának: kedvenc színe a rózsaszín, imádja a tüllszoknyát, és mindig gubancmentes konty díszíti a feje búbját. Blanka balettórára is jár, amire hatalmas kötelességtudattal készül. Valami mégis összetartja a két lányt, amire Kata nem igazán talál magyarázatot.

Kata számára a balett igazi mumus: mindent megtestesít, ami számára nem bír értékkel – legalábbis ezt gondolja, egészen addig, míg mélyebb ismereteket nem szerez a balettművészet világáról Blanka kedves oktatójától. A tanár néni (aki maga is nadrágban szeret táncolni, és a haja sem mindig tökéletes) megmutatja Katának, hogy a balett mindazon eszközöket előszeretettel alkalmazza, amiket Kata is használ szerepjátékai során. A balett nem kötődik nemhez, korhoz, testalkathoz, az igazi lényege a színház célkitűzéséhez hasonlatos: hogy megtanulj a testeddel érzéseket, hangulatokat átadni, és bizonyos esetben a néző elméjében történetté – vagy történetrészletté – összeálló egységet létrehozni.

https://www.pagony.hu/resources/images/t4/79/nr/post_side/01.jpgA Kata és a balett ugyanakkor nem hagyja azt a tényt sem figyelmen kívül, hogy mindamellett, hogy egy balettozni vágyó kisgyereknek nem kell feltétlenül lemondania a táncos karrierről amiatt, mert nem nádszálvékony, vagy esetleg nem érzi otthonosan magát a tütük és a tökéletes nőiesség sztereotípiái között, attól még igaz a tény, hogy a balett erős elköteleződéssel, sok lemondással és rengeteg gyakorlással jár. Valóban megterhelő lehet a gyerek testének és szellemének egyaránt, viszont ez nem jelenti azt, hogy elvből meg kell tiltanunk a kicsiknek, hogy kipróbálják magukat benne. Éppen hogy arra hívja fel a figyelmet, hogy rengeteg szépséggel, örömmel jár a táncművészet, ezért érdemes belekezdeni, viszont szülői részről is sok figyelmet igényel, hogy megfelelően tudjuk támogatni a gyermekünket.

Igaz Dóra a balett világán keresztül rámutat, hogy már óvodás korban megkezdődik a testünkkel kapcsolatos sztereotípiák felállítása, és ez bizony sok negatív következménnyel járhat. A gyerekek körében is előfordul, hogy ezzel összefüggésben valakit megkülönböztetés ér, bizonyos szerepekből kirekesztik, vagy akár a gyerek saját maga vonja ki magát a vágyott közösségekből, szerepekből a társadalmi elvárások miatt, melyek már a legkisebbek körében is kifejtik hatásukat.

A könyv végén Kata balettozni kezd óvodástársával, Balázzsal, akinek nem árulja el, hogy valójában nem a megszokott szerepjátékot játsszák, hanem a balettórán tanult technikákat alkalmazzák a játék során. Balázs is nagyon élvezi a táncot egészen addig, míg meg nem tudja, hogy valójában balettozott. A kisfiúnak ekkor egyből eszébe jutnak a tanult társadalmi viselkedésminták és sztereotípiák, miszerint a balett lányoknak való, rózsaszín tütüt és tornadresszt kell hordani hozzá, a tánc nem fiús dolog, és az is ott lebeg a levegőben, hogy mások vajon mit szólnának, ha megtudnák, hogy fiú létére balettozik. A könyv végén feloldást nyer a probléma, és Balázs úgy dönt, hogy elmegy a lányokkal balettra, mert annyira élvezte a közös játékot Katával. Balázs döntése felhívja az olvasó figyelmét arra, hogy mennyire károsak azok a gender alapú elkülönítések, melyek kizárják - már egészen kicsi korban! - bizonyos tevékenységekből az emberiség közel felét.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót