OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK
MESEKÖNYVAJÁNLÓ 4-6 ÉVESEKNEK : Apufa

Apufa

  2019.02.12. 22:06

Kolozsi László - ApufaÍrta: Kolozsi László
Illusztrálta: Igor Lazin
Kiadó: Manó Könyvek, 2017
Oldalszám: 48

„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy apuka, aki egy hideg áprilisi reggelen diófává változott” – a meseszerű kezdés dacára ez az egyik legszívbemarkolóbb első mondat, melyet az utóbbi időben gyerekkönyvben olvastam.

Kolozsi László már az Apufa első oldalán nem hagy kétséget afelől, hogy ez a könyv miről fog szólni. Hőse két kisfiú, Bence és Noé, akiknek váratlanul meghal az apjuk. Leáll a szíve, soha többé nem tér haza. Természetes reakció, hogy az anyukájuk sír és szomorú, a gyerekeket viszont látszólag nem viseli meg annyira a dolog: ők ugyanis tudják, hogy az apukájuk a kertben álló diófába költözött.

"Apa azt mondta, a diófa árnyéka nélkül szinte semmit sem ér a ház. Ha kell, mondta, erre teszem fel az életemet, hogy megvédjem a fát. Nem kert nélküle a kert. Anya nevetett.
Ha ennyire fontos neked, hagyta rá apára, akkor maradjon. És letett arról, hogy kivágás mellett kardoskodjon."

Mindannyiunkban él egy apufa. Csodás ereje van, hisz a szeretetben és a gondoskodásban. Ez a megindítóan szép történet egy diófa - egy apa és két fia kapcsolatát mutatja be. Egyaránt szól a gyerekekhez, akik hallgatják és a felnőttekhez, akik olvassák nekik. Vagy mindenki magának. Nem tanítani akar, csak mesél, mégis, aki elolvassa rohan az apukájához és átöleli.

A fában rejtőzködő apa is jobb, mint aki nincs ott soha

 

Kiss Orsi
 
Egy pszichológus biztosan jól ki tudná mutatni a gyász különböző fázisait, a tagadástól egészen az elfogadásig, de a gyerekek ebben a történetben természetesen nem akarnak analizálni. Kolozsinál természetesnek tűnik fel, hogy az apuka a fába költözött, és bár testileg nem tud velük lenni, ebben a formában mégis az életük része marad. Ami a gyerekeknek vigaszt nyújt, ám az anyának kicsit sem: a könyv fontos témája még a gyász sokfélesége, és az, hogy a megfelelő támogatás mellett hagyni kell mindenkit a maga módján gyászolni. Az anyának végeredményben a gyerekei segítenek túljutni a legnehezebb időszakon, és paradox módon éppen a veszteség az, amely szemléletbeli változást hoz az életükbe.

Az Apufa ugyanis nemcsak a halál utáni mindennapokat mutatja be, hanem azt az időszakot is, amikor az apa még velük élt – elméletben legalábbis. Az elfoglalt orvosnak ugyanis nagyon kevés ideje jutott a családjára: ünnepszámba ment, ha az esti fürdetésre hazaért, nem volt ideje a közös játékra, hancúrozásra. Az ő halála döbbentette rá az anyát is arra, hogy változtasson az életén, és többet legyen azokkal, akik igazán számítanak neki. Ezen a ponton érdemes felidézni Kolozsi László szavait, aki a Facebookon azt írta, hogy az Apufánál tulajdonképpen nem is a gyerekek és a halál problémája foglalkoztatta:

„Egyszerűen egy apát álmodtam meg magamnak. Egy olyat, amilyet szerettem volna. Mert nem olyan jutott. Egy éves sem voltam, amikor apám lelépett. Hogy miért, nem tudom pontosan. Ritkán találkoztunk, és a találkozásaink valahogy félrementek. Emlékszem, egyszer, augusztus 20-án, együtt utaztunk a tűzijátékra, olyan tizenöt éves lehettem, kb, és mellettünk a buszon egy férfi megfogta apám elég helyes és kedves csajának a fenekét. Mire apám odament a pasihoz, és egyetlen rohadt erős, felülről érkező parasztlengővel lesújtott rá. A férfi elesett, vérzett az orra, mire apám lehajolt, és a földön fekvő arcába vágott még kétszer, amíg az könyörögni nem kezdett, hogy hagyja. És a csaja azt nem mondta, hogy elég. Apám felállt, és igen bosszús volt, mert elszakadt az óraszíja. Remegtem. Meg sem mertem szólalni. A legfurább, hogy pontosan emlékszem a tűzijáték minden pillanatára. Arra is, hol álltunk, kik álltak körülöttünk.

Az Apufa látszólag arról szól, hogy mennyit dolgoznak az apák, sosincsenek a gyerekükkel, pénzt keresnek, nem érnek rá. De valójában nem ez a lényeg. Nem ezt akartam mondani. Hanem azt, hogy egy olyan apa, aki alig van otthon és keveset látni, keveset szól, mintha egy fában rejtőzködne, sokkal, de sokkal jobb annál, aki nincs ott soha. És akinek az árnyával még így is viaskodni kell.”

Az Apufának ezt a kettősségét (élet-halál, jelenlét-távollét, stb.) nagyon jól visszaadják Igor Lazin részben színes rajzai, melyek csak felerősítik a mese és valóság, álom és ébrenlét határán billegő figurák (és olvasók) érzéseit. Az Apufában nincs hollywoodi értelemben vett happyend, ez nem az a mese; van viszont megbékélés és elfogadás, egy komor, fájdalmas időszak lezárulásában pedig valószínűleg ez a legtöbb, ami gyerekkel és felnőttel megtörténhet.

Forrás: konyves.blog.hu

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót