OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : Az emlékfoltozók

Az emlékfoltozók

  2016.05.23. 04:03

Írta: Máté Angi
Illusztrálta: Rofusz Kinga
Kiadó: Magvető Kiadó, 2012
Oldalszám: 72 
 
Hogy kik is azok az emlékfoltozók?
Talán két tündér. Vagy két rigó.
Esetleg két kislány.
 
Két tündérrigólány: a limonádéhajú és a faodúbarna. Amerre csak járnak, csodák történnek. Igazán nem kell hozzá sok. Elég egy tű meg egy cérna, és megfoltozzák a feledékeny roller és tölgyfa emlékeit. Egy horgászbot, és megcsiklandozzák a Holdat.
 
Klakkognak és dübbögnek, de úgy, hogy a villamos kerekei szikrát hánynak. Erdőt szelídítenek és kinyitják a tengert; rókák és őzek a barátaik. Azt is megtudhatjuk: együtt mennyivel könnyebb és nehezebb élni, mint egyedül.

A legjobb első prózakötetesnek járó Bródy Sándor-díjjal, valamint az IBBY Év Gyermekkönyve díjjal kitüntetett Máté Anginak a Magvetőnél ez a második kötete.

Akár a Kapitány és Narancshalat, úgy ezt a mesekönyvét is az IBBY Év Illusztrátora díjas Rofusz Kinga rajzai teszik még szerethetőbbé.

 

Győri Hanna

A limonádéhajú és a faodúbarna

 
Rofusz Kinga illusztrátor a kötet bemutatóján azt mondta, hogy amikor a szöveget olvasta, rögtön megjelent előtte egy nagyon határozott színvilág, amin már nem tudott változtatni a munka közben, annyira összeforrt a szöveg világával.

Ha lehunyom a szemem, és a rövid szövegek között muszáj néha lehunyni, hogy ülepedjen a sűrű szöveg, bennem is színekké áll össze ez a világ. Nem tudom pontosan megmondani, milyen szín ez: kétféle ragyogás.Egy nyári, mint amikor a nyári reggeleken nagyon fehéren süt a nap, és minden olyan halvány kék és sárga, hogy szinte alig van színe a nagy fényességtől. A labdarózsás, a kulcsos, az emlékfoltozós, a lepkefogós mesék színe ilyen nyári-fehér bennem . Vannak olyan mesék amik másképpen, befelé ragyognak, őszi, meleg színekkel, egymáshoz fordulóan. A ködös, az álmos, a faszelidítős, az asztal alá rajzolós meséknek ilyen meleg színe van a fejemben.

Amik ragyognak: a tündérrigólányok. Máté Angi meséjében majdnem mindig ketten vannak a dolgok, kétfelé válva: a kő és a holdfény, a vonat és az utasok, a kemence és a felhőkenyerek, a a virág és a nap, Kapitány és Narancshal, az ég és a föld. Egymás felé vágyakozó, igyekvő lények kettőse játszik az eddigi mesékben. Át akarnak változni, a másikká akarnak válni, hogy ne legyenek egyedül. Még Kapitány is csak kis időre talál otthonra, mindig megy. Vágyakozás a társra, keresés, figyelem – az összekapcsolódás lehetősége: ezt járják újra meg újra körbe a Volt egyszer egy-mesék.

Sokan azt mondják, hogy ez Az emlékfoltozók egy szomorúbb könyv lett. Szerintem nincs igazuk. Boldog, szomorú könyv a tündérrigólányoké. De ők nem csak ebben, a saját világukban vannak otthon, hanem az égben is, ahogy a nevük is mondja: földi lányok, égi rigók, tündérek, akik őrzik a titkokat, mások titkait is – az emlékek, amelyeket megkeresnek és visszavarrnak mások kilyukadt kendőjébe, ilyen bensőséges titkok. Az élet olyan titkai, amiket ha elfelejtünk, akkor nem marad semmi, amire építhetnénk, ami az énünk alapjait adja.

“Csak másban moshatod meg arcodat”, mondják az előző kötetek, és egyedül – de szabadon - marad a vonat, a virág, a kő, a Kapitány.

“Tedd a kezed homlokomra, mintha kezed kezem volna”, mondják ezek a mesék, és a tündérrigólányok egymás fel fordulnak, és kisepregetik egymás szeméből a szomorúságot. Az emlékfoltozókban mások a hangsúlyok: a vágyakozás, hogy mássá, a másikká legyünk, figyelembe fordul: a másikra figyelés lesz belőle. Elválik a kifelé és a befelé, az én és a másik, de ettől nem magányosabb lesz az, hanem képes lesz társsá válni. Így lesz mindkét tündérrigólány olyan, amilyen, azaz ő maga: limonádéhajú és faodúbarna.

Ezért tudnak dolgokat igazán együtt csinálni: egyszerre örülni a villamosnak, és megváltoztatni a villamost, szabadságot adni neki, eltéríteni a pályájáról. Ezért tudják, hogy ha az egyikük szomorú, akkor előbb meg kell vigasztalni, aztán meg kell osztani vele az örömöt, elfelezni a pár gumicsizmát. Egyszerre kívánni egymásnak, hogy felejtsék el a kiszáradt almafát – és egyszerre tudni, hogy elfelejthetetlen. (Kevés szebb mese van a halálról. Nem kell valamit tematizálni, hogy mindennél jobban, hamisság nélkül jelen legyen. Elég teremteni egy igazi világot, amiben lehetséges, és elő fog fordulni.) Amikor a faodúbarna angyal akar lenni, a limonádéhajú ad neki szárnyakat. Azt mutatja meg neki, hogy ha valaki elhiszi neki, hogy angyal, hogy hó, akkor azzá is válik, hogy a képzelet képes a vágyakat áthidalni.

De tudnak külön is lenni: külön vannak, amikor a faodúbarna elmegy a hegyekhez, és nagyon hiányzik nekik a másik – a megszokott cipőkopogás. Ahogy a tündérrigók egyedül maradnak, mintha egyik felüket vesztenék el – a másik cipőjének kopogása nincs ott, üres csend veszi körül őket. De mind a kettőjüknek segítségére sietnek a tárgyak, amelyek Máté Anginál mindig lelkes lények: a kavicsok, a kövek kopognak. Emlékek kellenek, az emlékekeket kell előhívni, ahogy azoknak az embereknek, akik a kendőiket hozzák el hozzájuk.

Külön vannak akkor is, amikor mesét ír a limonádéhajú. De másféle különlét ez, fájdalmasabb: olyan, amikor együtt van külön az ember. Amikor a közös fotelbe nem lehet közösen ülni. A faodúbarna otthontalan lesz ebben a különlétben, és új helyet keres magának: az asztal alját. Oda rajzolja a közös történeteiket, amiket a limonádéhajú megír. Mindketten teremtenek egy világot, amiben úgy van ott a másik, hogy mégis csak az övék.

A festmények érdes felülete, az ég felé törekvő alakok, a szöveg mátéangis szóválasztásai, hangutánzó, hangulatfestő szavai, érdességei; a képzelet, a szürreális képek és az egyszerű tárgyi-természeti környezet természetes összefonódása, mindez: megmutat valami rejtett és vágyott igazságot két ember együttléteiről.  

A tündérrigólányok meséi szinte mind úgy kezdődnek, mintha valami öröktől valót, magától értetődőt mesélnének el. (Valahányszor, minden este, Ha az ég dörgött, mindig) Egy mindig ugyanúgy megtörténő eseményt, ami részleteiben mégis teljesen egyedi – ezt az egyszeriséget pedig a címekben olvassuk: Amikor reszelte a torkát a köd, Amikor azt hitte, az égen jár.

Ettől lesznek olyanok ezek a történetek, mintha parabolák lennének, hétköznapi semmiségek égi tükörbe vetült, kinagyított képei. Mintha mindenki életének a mintázatát lerajzolnák, minden emberi kapcsolatra rávetíthetőek lennének.

 

 
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót