OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : Együtt lenni jó!

Együtt lenni jó!

  2018.03.08. 13:39

Együtt lenni jó!5-8 éveseknek
Bartos Erika - Együtt lenni jó!Írta és rajzolta
Kiadó:
   Pozsonyi Pagony, 2015
Oldalszám: 112
 
Andrissal, a főszereplő hétéves kisfiúval együtt megismerjük a közeli és tá­volabbi rokoni kapcsolatokat, rajtuk keresztül

Magyarország és Európa főbb városait, tájegységeit, sok-sok foglalkozást, az ábécé írott és nyomtatott betűit, miközben kibontakozik előttünk egy nagy és szerető család, ahol – Zelk Zoltán híres sorát idézve – együtt lenni jó!

Képes mesekönyv ovisoknak, önálló olvasmány kisiskolásoknak és beszélgetésre ösztönző könyv az egész családnak.

 


imami.hu
 
Egy könyv azoknak, akik szeretnek együtt lenni

Bartos Erika egyedülálló képeskönyvét szinte lehetetlen egyetlen mondatban összefoglalni. Az Együtt lenni jó! főszereplője Andris, akinek szülei hatalmas meglepetéssel készülnek fiuk hetedik születésnapjára: meghívták az összes, de tényleg az összes rokont Magyarország és Európa minden tájáról, hogy együtt köszöntsék fel a kisfiút. A könyv nem csupán Andris születésnapját és családtagjait mutatja be, de ezzel párhuzamosan betekintést nyerhetünk a betűk, számok világába; megismerhetjük Magyarország nagyobb tájegységeit, a különböző foglalkozásokat, szakmákat, és természetesen tisztázódnak a legfontosabb rokoni kapcsolatokra vonatkozó kifejezések is.

Lássuk a főbb szempontokat, hogy hogyan, hányféleképpen olvasható Bartos Erika most megjelent ovisoknak-kisiskolásoknak szóló könyve:

Betűk és számok

Minden oldalon az adott névhez tartozó kezdőbetű nagy és kis változata megjelenik, írottan és nyomtatottan egyaránt, így az Együtt lenni jó! az épp írni-olvasni tanuló elsősöknek tökéletes útmutatóként szolgál, mely ebben a funkciójában egy nagyszerű betűtanulós könyvként is használható. De jó szolgálatot tehet akkor is, ha épp az ABC-t kell felfrissítenie a hosszú nyár után az iskolába visszatérő másodikosnak: A, mint Andris, B, mint Beáta, és így tovább… Az írónőn a nehezebb betűk sem fogtak ki: így került az Y helyére Andris francia származású nagynénje, Yana, vagy angol nagybátyja, William bácsi. A könyv végén egy színes, az egész családot ábrázoló táblázat foglalja össze, hogy ki hány éves pontosan, így olvasás közben a számokkal való ismerkedést is megkezdhetjük.

Foglalkozások, szakmák

Andris családjában szinten mindenféle foglalkozású ember előfordul, így megismerjük a tanár, a varrónő, a szakács, a zöldséges, a cukrász, a villamosvezető, a zongorista, a fodrász, az építész, a kertész és a könyvtáros munkáját, betekintést nyerhetünk mindennapjaikba. A gyerekek egyrészt szívesen azonosulnak ezekkel a foglalkozásokkal – hiszen ki ne akarna hajóskapitány vagy vonatvezető lenni! –, és ezzel egy időben megismernek újabb, modernebb, vagy kevésbé ismert, eltűnőben lévő mesterségeket is, például az órás Ódor bácsi személyében.

Családdal kapcsolatos szavak

A legfontosabb erénye a könyvnek, hogy a szűk és távolabbi rokoni kapcsolatok, viszonyok pontosan, egy kisgyerek számára a lehető legvilágosabban meghatározva jelennek meg. A könyv elején található hatalmas családfa segítségével megérthető, hogy ki az a nagybácsi, vagy hogy kit hívunk menynek. Szerepel a könyvben özvegyasszony, elvált apuka és örökbefogadott kislány is, így a történeteket hallgató gyerek a saját mikrokörnyezetében szereplő személyeket el tudja helyezni, fel lehet hívni a figyelmet hasonlóságokra, különbségekre.

Földrajzi ismeretek

Andris szülinapja rendkívül jól sikerül, hiszen Magyarország minden tájáról jöttek hozzá a rokonai; sőt még Angliában, Franciaországban, Erdélyben és Új-Zélandon élő családtagjai is tiszteletüket tették a születésnapi összejövetelen. Andris családján keresztül megismerhetjük Magyarország legfontosabb tájegységeit: rövid látogatást tehetünk Tokajban, ahol megismerhetjük azt, hogy hogyan zajlik a szüret; Pécs közelében az aratás lépéseiről olvashatunk; megmászhatjuk a Szentbékkálla melletti Kőtengert, felkereshetjük a Dunakanyart és Visegrádot, és hajókázunk Tihanynál a Balatonon. A könyv végén egy Magyarország-térkép segít eligazodni abban, hogy Andris melyik rokona hol él pontosan, a nagyobb városokat, tájegységeket pedig apróbb rajzok díszítik, melyek a főbb látnivalókat ábrázolják.

És amiért még hiánypótló ez a könyv...

Részletesen kidolgozott illusztrációk

Bartos Erika minden egyes, aprólékos munkával rajzolt képét órákig tudjuk böngészni, a sokadik olvasásra is egész biztosan feltűnnek olyan részletek, amik addig elkerülték a figyelmünket. Az illusztrációk  és a rövid életképek tökéletes egységet alkotnak. A rajzokon keresztül az olvasó megismerheti a legfontosabb hangszereket, gyümölcsöket, tömegközlekedési eszközöket, állatokat és bogarakat, megtanulhatja, hogy milyen bolygók alkotják a Naprendszerünket, megnézheti, milyen művészi munkával épült a Parlament, és betekintést nyerhet a falusi élet mindennapjaiba. A képek böngészése a történet lezárulása után sem maradhat abba: a könyv végén néhány egész oldalas kép foglalja össze, zárja le a mesét, így az utolsó néhány rajz alapján megtudhatjuk például, hogy kitől mit kapott a születésnapjára Andris.

Közös beszélgetésre való ösztönzés

A könyvben szereplő konkrét családi életképekkel párhuzamosan minden kis és nagy olvasó hosszasan beszélgethet a saját családjáról, ki kicsoda, hogy is néz ki, mit csinál, hol él. Bartos Erika könyve megmutatja,milyen fontos, hogy tudjuk, értsük, értékeljük a nagycsalád jelentőségét, figyeljünk egymásra, segítsünk, amikor csak tudunk. Vegyünk elő mi is régi családi fényképeket és bátran készítsük el a saját családi könyvünket az Együtt lenni jó! alapján.

Tabutémák

Andris családjának történetében nem az a legszebb, hogy mennyire sokan vannak, hanem az, hogy annak ellenére is harmonikusan és szeretetben élnek együtt, hogy rendkívül különbözőek és nem is feltétlenül vérrokonok. Az ő családjukban sem ritka az, hogy valaki özveggyé vált vagy egyedül nevelte fel a gyerekét. A könyvben tehát - nagyon helyesen - teljesen hétköznapi dologként kerül bemutatásra a válás, vagy akár az örökbefogadás jelensége. Bartos Erika a legnagyobb természetességgel mutatja be, hogy attól még, mert Andris és Pali féltestvérek, ugyanúgy rajonganak egymásért, mintha édestestvérek lennének, vagy hogy Lili, az örökbefogadott kislány saját szüleiként szereti Karcsi bácsit és Judit nénit, Xénia néni pedig egyedül neveli fel fiát, Vilmost.

A könyvben nincs olyan kényes téma, ami ne lenne felvonultatva, hiszen előbb-utóbb minden gyerekben felmerül a kérdés, hogy az a bácsi miért hord hallókészüléket, hogy az a fiú miért ül kerekesszékben, vagy hogy miért sötétebb a bőre annak a lánynak. Bartos Erika a lehető legegyszerűbben, legkedvesebben, és ami a legfontosabb, a legtermészetesebben ad választ ezekre a kérdésekre. Ettől lesz az Együtt lenni jó! hiteles, életszagú és mégis rendkívül szeretetteljes.

Bartos Erika különleges kötete egyszerre szólítja meg az ovisokat, az épp olvasni tanuló kisiskolásokat és természetesen minden olyan családot, ahol együtt lenni valóban jó! Az írónővel készült interjúból az is kiderül, hogy milyen közel áll egymáshoz ABC és a matematika...

Olvasd el az interjút itt!

 
 
 
 
 
Tar Katalin
 
Bartos Erika ezúttal egy igazi családfát rajzolt meg az olvasó számára az Együtt lenni jóban. Nekünk, felnőtteknek is hihetetlenül izgalmas megtudni, mi történt a nagymamával, ki kivel, mikor házasodott, kinek hány gyereke született. Mivel foglalkoztak a dédszüleink, vagy éppen mi volt a hobbijuk. Hát hogy ne érdekelné ez a kisgyerekeket, akik éppen abba a korba lépnek, amikor felfedezik a környezetüket, a körülöttük élő embereket, a tágabb családjukat? Minden szülőnek ismerős és állandóan visszatérő kérdések ezek: akkor az én nagymamám a te anyukád? A dédi az ki neked? Hogy lehet az én unokatestvéremnek ugyanaz a nagymamája?

A könyv főszereplője, Andris épp most lett hét éves, így a szülei és testvérei gőzerővel szervezik a születésnapját. Egy ilyen esemény Andris és a család életében rendkívül fontos, mindenkinek jelen kell lennie, a közeli és a távolabbi rokonoknak egyaránt. Amikor elérkezik a várva várt nap, Andris megkapja szüleitől az ajándékát, ami nem más, mint egy pompás kék bicikli, s lassan a vendégek is megérkeznek. Andris édesapja fényképezőgépével mindenkit lefotóz, így az ő kameráján keresztül ismerhetjük meg a közeli és távolabbi rokonait, a családi barátokat. Az igencsak kiterjedt család tagjait Bartos Erika ábécésorrendben mutatja be, s ahogy azt már megszoktuk tőle, a szereplők rajzokon is megelevenednek.

 

Ádám, Andris apukája földrajztanár, és sokat beszélget kisfiával a természetről, a Földről és Magyarországról. Bea, Andris anyukája hegedűművész. Csodaszépen hegedül. Megtudhatjuk, mi a különbség a hegedű és a brácsa között, vagy hogy milyen hangja van a csellónak.

https://www.pagony.hu/resources/images/i5/dn/1x/post_side/flora.jpgA szerző egy valóságos, bonyolult kapcsolatokkal behálózott, szeretetteljes életet ábrázol Andris apukájának fényképezőgépén keresztül. Andris apukájának például volt egy korábbi házassága Liával, és van egy közös gyerekük, Pali, aki tehát Andris féltestvére. Vagy Andris keresztanyja, Flóra, akinek férje fiuk, Gyuszi születése után nem sokkal meghalt, és Flóra újra férjhez ment Újlaki bácsihoz, akinek szintén meghalt a felesége. De nekik is van egy közös gyerekük, Dani. Így Dani és Gyuszi most mostohatestvérek, de édestestvérként szeretik egymást. Ők most így négyen alkotnak egy boldog családot.

 

Bartos Erika magától értetődőnek veszi, és a gyerekek számára is befogadhatóan meséli el ezeket az olykor nem mindennapi élethelyzeteket. Ha szeretnétek a gyereknek egy klassz, a bonyolult családi kapcsolatokat egyszerűen és természetesen bemutató, izgalmas mesekönyvet, akkor olvassátok el közösen az Együtt lenni jót!


 

 
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót