OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : Ati világa (2) Ati repülni tanul

Ati világa (2) Ati repülni tanul

  2018.07.31. 18:21

Írta: Kiss Ottó
Kiadó: Cerkabella Könyvkiadó, 2013 
Illusztrátor: Hanga Réka

Ati nagyon szeretne repülni. Álmában már sokszor előfordult, és a valóságban is majdnem felemelte őt a szél, de az valahogy mégsem volt az igazi.

Lehet-e repülni egy esernyővel vagy egy papírsárkánnyal?
És vajon mi köze van a padláson talált, pilótasapkás férfi fotójának Ati ábrándjaihoz és vágyaihoz?
 
Nagyapa alakja rejtélyes módon kapcsolja össze múlt és jelen, álom és valóság történéseit.

 
 

A könyvből kiderül, hogy lehet-e repülni esernyővel vagy papírsárkánnyal, kicsoda a padláson talált fénykép pilótasapkás alakja és hogyan tud Nagypapa segíteni abban, hogy Ati felemelkedhessen végre.
 
Hanga Réka szárnyaló tereket és álombeli dimenziókat teremtett Kiss Ottó új Ati történetéhez.
 
"Az álmok tényleg olyanok, mint a mesék, gondolta. Olyankor egyszerre két helyen van az ember. A valóságban az ágyán fekszik, de mégis szereplője az álmának. Mint amikor egy jó mesét olvas: csak ül a könyv előtt, ám valahogy mégis máshol van, benne a mesében a hősökkel."
Varázslatos mesekönyv született.
 
 
ati-repulni-tanul-belso1

ati-repulni-tanul-belso2

 
Kultúrlény
 
Kiss Ottót számos könyvében foglalkoztatja a repülés. Már az 1997-ben megjelent Visszafelé hull a hó című könyvében (melynek illusztrációit a szintén gyulai Kukár István készített) is ott van. Ezzel kapcsolatban a költő elmondta: valóban nagyon sokat repült. Régen nagy vágya volt, hogy az ejtőernyőzést is kipróbálja, de ma már ez nincs szándékában.
 
Az Ati és a holdvilág folytatásában, az Ati repülni tanulban most már igazán türelmetlen a kisfiú a felszállással kapcsolatban. Igaz, álmában már sokszor sikerült neki, de az ugye, nem ugyanaz. A szerző az első kötet fajsúlyos témája után kicsit lazít a dolgokon, de a gyerekek számára egy ugyanolyan érdekes témát vesz elő, ami nem más, mint a  repülés . Igaz, ezt a témát, már az első kötet is érintette, hiszen akkor Ati a Holdra utazás rejtelmeit kutatta, most viszont nem bolygóközi utazást tervez.
 
https://kulturleny.files.wordpress.com/2015/03/atirepul2.jpg
„Ati megint arról a kis repülőgépről álmodott.”

„Az álmok tényleg olyanok, mint a mesék, gondolta. Olyankor egyszerre két helyen van az ember. A valóságban az ágyán fekszik, de mégis szereplője az álmának. Mint amikor egy jó mesét olvas: csak ül a könyv előtt, ám valahogy mégis máshol van, benne a mesében a hősökkel.”

Könnyedén szállni a széllel, suhanni a felhők között, madártávlatból látni a világot, eggyé válni a léggel, zuhanni majd felemelkedni, arcodon érezni a szabadságot, ki ne álmodott már erről, és hogy ne álmodna erről egy kisfiú.

Ati egy 4-5 éves forma kisfiú, akinek két visszatérő álma is van. Az egyikben egy kis színes kivilágított repülő jelenik meg, mely hol a Hold közelében járja útját, hol a kertben a fák tövéhez száll le, hol pedig Ati kezébe. A másik álom pedig arról szól, hogy futás közben néhányat csapkod a kezeivel, majd egyre könnyebb lesz a teste, és mire észbe kap, máris felülről látja a háztetőket, veteményeskerteket, az utcájukat, és még a saját házuk padlására is beleshet a kéményen keresztül…

Ati az álmok adta repülés érzését szeretné érezni a hétköznapokban is. Minden vágya, hogy repülhessen, erről ábrándozik nap nap után. Szereti a szelet, mely belekapaszkodik ruhájába, és amikor leszalad a lépcsőn majdnem felkapja. Próbál úgy csinálni, mint álmaiban, fut az utcán és lengeti a karját, még ugrik is, talán így sikerül felemelkednie.

Aztán megtalálja a padláson az ernyőt, amelyet álmában már látott – bár nem tudni hogyan, hiszen a kéményen keresztül nem lehet belátni a padlásra -, és azzal próbál az odavezető létra fokairól leugrani, hátha a levegőben marad, persze csak a szél fordítja ki az ernyőt. De Atit nem olyan fából faragták, aki feladja! Anyával papírsárkányt készít, melyre gyerekpilótát fest.

atirepül5

„Fent annyira erős volt a szél, hogy a zsinór pattanásig feszült, két kézzel kellett tartania. Egy-egy nagyobb szélrohamnál úgy érezte, a sárkány őt is magához akarja húzni. Amikor pedig perceken át kitartóan figyelte a pilótát, olyan érzése támadt, mintha ő is ott lenne vele.”

Talál még mást is Ati a padláson, egy nagyon régi fényképet egy kétüléses repülőről, meg egy pilótasapkás férfiról, akiről kiderül, a nagyapja az. Ő lesz az végül, aki ha áttételesen is, de valóra váltja a kisfiú álmát, és segít Atinak felemelkedni, aki pedig nem mással, mint az álmaiból ismert látvánnyal találkozik. A kérdés pedig ott marad lógva a levegőben persze csak a felnőttek számára, vajon az álmok emlékek, melyek átöröklődhetnek, és amelyeket őseinktől kapunk?

atirepul7

„Ati nem keresett válaszokat, élvezte a repülést. Suhanni az erdők és a folyók felett nincs ennél jobb érzés. Elhatározta, hogy ha felnő, ő is pilóta lesz.”

Kiss Ottó az egyik vele készített interjúban azt nyilatkozta, hogy meséivel érzéseket próbál közvetíteni, nem pedig általa megélt dolgokat ír meg. Olyan csak nagy ritkán fordul elő, de az ebben a kötetben megjelenő repülős álom-motívum, az éppen ilyen.

Nekem pedig egy másik dolog jutott az eszembe, amely amolyan kiegészítés lehet a kötet témájához. Korábban olvastam a szerző egyik gyermekversét, mely a papírsárkányról szól. Talán azért maradt meg bennem ennyire, mert én is rajongok értük. A rövidke vers a várakozásról szól, ott épp a szélre, itt meg arra, hogy elálljon az eső, hogy lehessen eregetni.

De ha az egész történetet nézzük, akkor meg arról, hogy várjuk, hogy az álmaink valóra váljanak, és ahhoz, hogy ez megtörténhessen, fontos, hogy emlékezzünk arra, hogy kik voltak a felmenőink, és hogy mit kaptunk tőlük, akár álom formájában is. Persze az álmok nem mindig úgy valósulnak meg, ahogy mi elsőre gondoltuk, de ezzel együtt is fontosak, és fontos, hogy megpróbáljuk őket meg is érteni.

atirepul1k

Az illusztrációkat ezúttal is Hanga Réka készítette, és legalább olyan gyönyörűek, mint az előző kötetéi. Pasztellszínei barátságosak, szinte simogatnak. A rajzok pont olyan légiesek, mint a mese maga. Szépek, belesimulnak, felruházzák és plusztöltettel látják el azt.  (A “kockabagoly” mindent visz.)
 
A könyvet 4 éves kortól ajánlják, de mint láttuk, a viszonylag egyszerű történetnek rétegei vannak, ami még egy felnőtteknek is ad gondolkozni valót.
 
 
 

 
 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót