OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : Coffi, Pocak, Paprika

Coffi, Pocak, Paprika

  2019.03.29. 19:46

Coffi, Pocak, PaprikaÍrta és rajzolta: Marék Veronika
Kiadó: Móra Könyvkiadó
Oldalszám: 64
Megjelenés: 2019. március 31.

Reméljük, jó barátaid leszünk mi hárman: az okos Coffi, a piros sapkás Paprika és a pocakos Pocak. No meg Csoki, a kutya. Mióta Coffi másik városba költözött, mindent levélben írunk meg egymásnak.

Ebben a könyvben az összeset megtalálod, így te is beleolvashatsz a titkainkba. Ahány oldal, annyi mese, rejtvény, játék. Mellettünk sosem fogsz unatkozni! Hógolyózunk, jelmezbált rendezünk, kirándulunk az oroszlánokkal. Sziklát mászunk, nyomokat keresünk, sátorozunk.
Hol összeveszünk, hol kibékülünk.
Tarts velünk te is!

 

Marék Veronika kézírással készült, egyoldalas képregényei több mint harminc év után jelennek meg újra a Móra Kiadónál.
 
A rövid, játékos mesék tökéletesen felidézik a 80-as évek hangulatát, miközben a mai gyerekeket is elvarázsolják Coffi, Pocak, Paprika és Csoki szívhez szóló történetei.
 
 
Győri Hanna
 

https://olvasgatok.files.wordpress.com/2010/04/marek-veronika-coffipocakpaprika.jpgA Coffi, Pocak, Paprika gyerekkorom legkedvesebb, ronggyá olvasott könyvei közé tartozik. Legfőbb erénye, hogy három, a gyerekek közt közkedvelt könyvtípust egyesít: egyszerre mese, fejtörő és kézműves. Mondom máris ebben a sorrendben!

1. Az alap egy levél-meseregény a három barátról-tól, Coffiról, Pocakról, Paprikáról, akik eleinte csak úgy leveleznek, aztán pedig azért, mert Coffi elköltözik Pécsre. A levelek mindennapi kalandokat mesélnek el, a megszokott Marék Veronikás hangon: azaz egyszerűen, de nem gügyögve, de a dolgokat nem megcsavarva.

A három barát szerepfelosztásában van a titok: a mesét leginkább Paprika meséli, ő írja a hosszú leveleket, ő találja ki a legtöbb "csinálós" ötletet is - mondhatnánk, hogy annak ellenére, hogy fiú, de épp az a jó, hogy semmilyen bevett kisfiús-kislányos sztereotípia nem idegesíti az olvasót. A fiúk és a lányok egyaránt kreatívak, egyaránt érdeklik a közösségi és kétszemélyes kapcsolatok, manuálisan leköthetők, nem rosszalkodósak illetve nyafogósak. Pocak főz, Paprika rajzol, Coffi pedig megold.

Coffi az olvasó alteregója: olvassa Paprika leveleit, élményeit, várja a folytatást, megoldja a feladatokat és egyedül van - ő a toronyba zárt olvasó-királylány. De nem passzív: távolról segít megoldani Paprika és Pocak problémáit. Időnként ő is ír egy-egy hosszabb levelet, különösen, amikor barátra tesz szert. Noha a kettős párok (Pocak és paprika, Coffi és Juli-Puli) azonos neműek, a fiú-lány barátság van a középpontban, de a tágabb közösségben sem határolódnak el fiúk és lányok - nincs az a fajta éles szembenállás, ami jellemző a mainstream gyerekmédiában, ahol szinte óvodáskortól élesen elválasztódnak a fiús és lányos viselkedés- és játékformák, úgy állítva be a helyzetet, mintha fiúknak és lányoknak a szexualitáson túl (ami persze ekkor még tabu) semmi köze nem lehetne egymáshoz.

A szöveg nem csak megjeleníti a gyerekbarátságot, de reflektál is rá: Coffi elköltözésekor az elszakadás fájdalmára és a magányra. Később megkérdezi Coffi Paprikát, hogy miért Pocak a legjobb barátja: az indoklás zseniális, Paprika (az elbeszélő) egyszerűen leírja egy közös napjukat - a barátság nem indokolható, pusztán a közösen telő idő, az élmények és a tettekben megnyilvánuló személyiség képezik alapját. Amikor Coffi új barátra talál, a féltékenység is szóba kerül - feloldása, a kibékülés titkos írás formájában érkezik. A negatív érzelmet feloldani a normál, egyenes nyelven belül túl fájdalmas lenne, így játékosan eltolja magától Paprika. Ha már a neveknél tartunk: a barátok nevezik el egymást egy-egy jellemző alapján, azaz egyfajta kedveskedő név mindhárom, ami kiemeli őket a többiek közül és saját világot teremt számukra. Amikor Coffi elköltözik, megszűnik coffisága, az új helyen mindenki a rendes nevén hívja. Kilökődik a külön név teremtette bűvös, védő körből, az csak a levelekben marad meg. Juli-Pulival lép csak vissza, akinek szintén van ragadványneve.


2. A fejtörők: a szöveget rajzos fejtörők tagolják, legtöbbjében párokat kell keresni. Paprika a leveleiben gyakran úgy mesél el egy-egy esdeményt, hogy lerajzolja Coffinak, és újrajátszatja vele az eseménysort, így téve az élményeik részesévé. Az olvasó pedig Coffival együtt keresgél, bevonódik a mesébe, a fikcióba - cseles kettős játszma az elbeszélőnk részéről. Együtt keressük a bújócskában elbújt gyerekeket, a képek rajzosait, az átváltozott kesztyűket. Lehet számozgatni, összekötögetni.



3. A kézműves ötletek: ezzel aztán végképp kinyúlik a fikció mancsa a lapokról és maga alá gyűri a valóságot. Paprikáék ugyanis rendre kitalálnak mindenféle elfoglaltságot, a kis közösségi összeröffenéseiken játékuk többnyire valamilyen alkotás, amiről rajzos beszámoló található a levelekben. Persze rég azonosultunk a hősökkel, és ezért muszáj kipróbálni, amit ők megcsináltak, hiszen az nagyszerű játék, a levelekből is kiderül. Nem hiszem, hogy én lennék az egyetlen gyerek, aki megcsinálta a Pocakbabát, a láthatatlan képet, bábokat és dobozjárművet. Elég egyszerűek mind technika, mind alapanyag tekintetében az ötletek ahhoz, hogy sikeresen eljátsszuk őket. És persze az ember(gyerek) a saját életére applikálja őket kreatívan, továbbgondol és továbbfűz.

Ilyen barátokra és ilyen barátságra vágyik, miközben Coffiék leveleit lapozgatja, és amennyire lehet, meg is valósítja a szöveget.

 

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót