OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK
KLASSZIKUS ÉS KORTÁRS IRODALOM 6-9 ÉVESEKNEK : A világ legrosszabb gyereke

A világ legrosszabb gyereke

  2019.09.11. 20:33

6-8 éveseknek
Nagy Katalin: A világ legrosszabb gyerekeÍrta: Nagy Katalin
IllusztráltaDudás Győző
Kiadó: Manó Könvek, 2016
Oldalszám: 176
Eredeti megjelenés éve: 1973
 
 
A regény főszereplője Kavics, a világ legrosszabb gyereke. Legalábbis Nénike szerint, aki a szomszédban lakik, és ő vigyáz a kisfiúra, amíg a szülei haza nem érnek. Persze Kiskő Ambrus Kavics egyáltalán nem rossz, csupán olyan, mint minden nyolcéves: az unalmas uzsonnázás helyett szeretne lemenni az udvarra és a többi gyerekkel játszani.
 
Igaz, van egy bökkenő: még nincsenek barátai. Ugyanis nemrég költöztek az új lakótelepre, és a lakatosműhely mesterén kívül senki nem akar vele szóba állni.
Nagy Katalin, a regény szerzője kiváló ismerője a gyerekeknek, és azt is tudja, hogy a nehéz helyzetekben az őszinteség és a humor a legjobb segítség.

 

Nagy Koppány Zsolt 

 

Aki ismerte Toldi Miklóst 
Erkölcsi tanulságok és életleckék a barátságról és
a felelősségről
 
A Manó Könyvek Kiadó Régi kedvencek című sorozata valóban hiánypótló, szerény becslések szerint is. Olyan, feledésbe merült, merülő, de a maga korában kultikusnak számító könyveket jelentetnek meg benne, mint például a Csipike Fodor Sándortól. Ezeknek a könyveknek tehát még egyszer lehetőségük nyílik halhatatlannak lenni, és minden bizonnyal jól sáfárkodnak e lehetőséggel, mert reneszánszukat élik.
A kiadó legújabb kötete Nagy Katalin gyerekkönyve 1973-ból, amely A világ legrosszabb gyereke címet viseli.
 
Nagy Katalin igen termékeny és népszerű szerző volt, és ha utánaolvas az ember, látja, hogy – világéletében gyerekekkel foglalkozván – ugyancsak értett a kisgyermekek lelki világához, problémáihoz.
 
A világ legrosszabb gyereke története meglehetősen egyszerű és meglehetősen nehezen indul: van a Kavics becenevű kisfiú (a mustáros kenyér a „kedvenc eledele”), aki nemrég költözött szüleivel együtt a lakótelepre, és egyelőre nincsenek barátai. Anyját megkérdőjelezhető humorral Varga-kettőnek nevezi (a könyvben szinte mindenki valamiféle bugyuta becenévvel szerepel), apja mindig úton van, és ha valaminek nagyobb nyomatékot szeretne adni, akkor a „Kisdobos pénztáros szavamra mondom!” formulához nyúl. Egy bizonyos Nénike vigyáz rá, amikor minden jel szerint a gyermekágyi depresszióba örökre beleragadt anyja és a (nyilván ezelől menekülő) apja nem ér rá. Ő nevezi a világ legrosszabb gyerekének Kavicsot, aki olykor bizony még a falra is rajzol, a fene a büdös kölykét.

 

Van persze rejtély is a könyvben: Kavics kedvenc hőse ugyanis Toldi Miklós (! – erről még beszélünk), és van egy titka: ismer egy igazi Toldi Miklóst is. Körülbelül 170 oldalnyi felvezetés után, „drámai körülmények között” derül ki, hogy az igazi „Toldi Mick” nem más, mint koruk hőse, a 23 éves, tanulmányait esti iskolában folytató, ugyancsak izmos lakatosmester, aki kulcsmásolással szolgálja a dolgozó népet, de azt aztán tényleg pompásan csinálja (nemhiába erős, ugye). Most persze azt kérdezik önök, hogy ha ilyen a könyv, akkor miért ajánlgatom ezeken a hasábokon?

 

Elárulom nyomban: azért, mert végtelenül bájos. Én nem tudom, hogy csak a nosztalgia okozza-e, vagy egyéb is van benne, de körülbelül harminc oldal után elkezd élni az egész, és kellő iróniával visszasimulunk abba a régi korba, ahol még az volt a menő, ha egy elemistának Toldi Miklós a kedvenc hőse (és nemcsak a figurát ismeri, hanem hosszan tud idézni Arany művéből, sőt az édesanyjának is mindig a Toldit kell mesélgetnie neki), ahol a lakótelepi élet faék- és ruhaszárító-egyszerűségű örömei várják a gyerekeket, ahol mindenki dolgozik és illedelmes (a kukás például eltartott kisujjal kávézik, miután Kavics magukhoz invitálja őt likőrözni, a mama nevében:

„A nagy ember az ajtóban meghatottan krákogott, anyu a körmét rágta, olyan tanácstalan volt. Aztán később ittak mégis, persze csak ők ketten, de a kukásember azt mondta: a gyerek egészségére. Úgy fogta a poharat, hogy elállt a kisujja a többitől, mint egy kis felkiáltójel. Kavics elhatározta, ha nagy lesz, ő is így tartja majd a poharat”), ahol a rendszer megkövetelte munkát csak néha szakítja meg egy-egy kiadós, jól megérdemelt ebédszünet, a gyerekek pedig alig várják, hogy láthassák a János vitézt az Operában („ifjúsági előadás”, természetesen).

Az erkölcsök tiszták, a gyerekszerelem romantikája megejtő (és igen szépen, szubtilisen és áttételesen ábrázolja a szerző – egészen kortárspszichológiaiirányzat-kompatibilis!), és jóllehet a tollak nem fognak rendesen (elevenünkbe vágó szocreál mondat: „Kavicsnak fogalma se volt, hogy mi az [ti. a svábbogár], de belátta Hatala igazát, és nekiadta a golyóstollát. Úgyse szerette, rossz volt a festék benne, olyan szaggatott lett a vonal, amit húzott, mint egy sorompó”) – és még csak nem is ez a legnagyobb baj –, igen fontos mondatok és erkölcsi tanulságok fogalmazódnak meg benne a barátságról, a felelősségről és a jóságról. (Tulajdonképpen arról szól a könyv, hogy az életleckék között bukdácsoló Kavics hogyan tesz szert igaz barátokra – minden, kisgyerekeknek szóló könyv erről beszél azóta is.) Soha senki nem kandikál ki a gyermeki látásmódból, a naiv rácsodálkozás itt valóság, nem illúzió, nincs semmiféle összekacsintás, következetesen végigvitt mese van csak.

 

És van benne humor – ez a gyengém –, bájos, óvatos és esetlen: „Kavics is kedvelte Ágit, mindig együtt kaptak intőt magatartásból”, vagy:

„A harmadik emeleti erkélyen megjelent a kis Csipak, le volt ragasztva mind a két füle ragtapasszal. Borzasztó nagy, elálló füle van, az biztos, de azért kár leragasztani! A nagymamája szokása ez, azt mondja, így esetleg lelapul. Emiatt elég sok verekedés van az udvarban, mert a nagy Csipak mindenkit azonnal megver, aki csúfolni meri a kicsit, ami igazán szép tőle. Csak a múltkor tévedésből is megvert egy lányt, mert az azt mondta, ragtapaszért megy a gyógyszertárba. Pedig azért ment valóban.”

Szóval mindenkinek jó szívvel ajánljuk: annak, aki a gyerekének meg szeretné mutatni, hogy volt ilyen is és annak, aki maga is a hetvenes években volt gyerek.


Szembetűnő blog

 
 
Sokszor hangzik el a bűvös mondat: a mai gyerekeknek már nem készülnek olyan szép mesék, mint régebben. Ma már mindennek akciódúsnak, pörgősnek kell lennie, hogy fenntartsa a gyerek figyelmét, a mesék egyre vadabbak, minek okán a gyerekek is egyre vadabbak lesznek, az agresszió kiskoruktól beléjük ég, és azt onnan senki fia nem irtja ki. A régi meséket pedig ideje kukába dobni, vagy néha nosztalgiával újraolvasni őket.

"Nem könnyű a kibékülés,
összeveszni sokkal egyszerűbb."

Szerintem ez nem így van!

A dolog nem ennyire fehér vagy fekete. Tény, hogy egyes mesekészítők feszegetik a befogadhatóság határát, viszont a szülőn múlik, hogy adott mese eljut-e csemetéjéhez. Azzal pedig pláne nem értek egyet, hogy a régi mesék elavultak lennének.

Talán manapság nem okoz gondot egy új helyen beilleszkedni? Talán mindenki hipp-hopp talál új barátokat? Talán a gyerekek már nem játszanak egymással? Talán nincsenek kérdéseik? Talán nem rosszalkodnak? Talán nem imádnivalóak? Talán nem kell őket terelgetni, tanítani és foglalkozni velük? Egyszóval: nincsenek olyan örök érvényű tényezők, melyek az aktuális berendezkedéstől függetlenül mindig előfordulnak?

"Ezt a lakótelepet úgy is hívják, hogy Nyolc ház; amikor ideköltöztek, Kavics rögtön utánaszámolt, hogy stimmel-e."

Nagy Katalin: A világ legrosszabb gyereke meséje 1973-ban került a boltokba. Személyes különlegessége ennek, hogy a szüleim a könyv megjelenésekor már majdnem annyi idősek voltak, mint a mese főhőse, Kavics. Ami azt illeti, kiskoromban szerettem, ha olyan meséket (is) olvastak/mondtak nekem a szüleim, amit még nekik meséltek régebben.

A világ legrosszabb gyereke történetét emlékeim szerint, nem ismertem ugyan, de kíváncsi voltam, hogy hat rám most ez a könyv. A történet visszarepít a szocialista Magyarország évtizedeibe, a (ma már) történelmi környezet, az üttörők, a (frissen épült) lakótelep olyan világot idézett fel bennem, amelyben tulajdonképpen nem is éltem (lakótelepen meg amúgy sem).

Kavics és családja a történet kezdetén, a nyári szünet beköszöntével költözik a lakótelepre, a kisfiú - aki nyár végén új iskolában kezdi a harmadik osztályt - kezdetben nagyon nem találja a helyét. Nincsenek barátai, helyzetét pedig a legkevésbé sem segíti, hogy Nénike nem engedi őt le az udvarra játszani a többiekkel, sőt, a világ legrosszabb gyerekének nevezi őt.

 

"- Apu, mondok valamit.

- No végre!

- Tudod apu...én szoktam gondolkodni.

- Na ne mondd! És mikor?

- Hétfőn. Mindig hétfőn. Mert akkor te mindig úton vagy, anyu meg nem beszélget lefekvéskor. Akkor én gondolkodok mindig.

- Miről gondolkodsz?

- Hát...hogy miért is nem barátkoznak velem a gyerekek?

- És kigondoltál már valamit?

- Már sok mindent, csak aztán elfelejtem. Mert elalszom közben, reggel meg iskola..."

 
 
A mesében figyelemmel kísérhetjük Kavicsot a beilleszkedés és barátkeresés rögös útján. Mindeközben ne feledkezzünk el a felnőttekről sem, akik elengedhetetlen támaszai (kellene, hogy legyenek) Kavics (és minden gyerek) boldogságának. A világ legrosszabb gyerekéről persze kiderül, hogy közel sem az, csupán egy elveszett kisfiú, aki barátokra vágyik, és mindent megtesz azért, hogy szerezzen is. Pont úgy, ahogy manapság is oly sokan.
 
Épp ezért nem elavult, vagy idejétmúlt történet ez. Sőt, azzal, hogy ma már kevésbé ismert fogalmak - mint az úttörő vagy a rézmozsár - is előbukkannak benne (melyekre akár rá is kereshetünk a könyv végén), akaratlanul is többet adhat a gyermek olvasónak. Egy valós világot ismerhet meg, barangolhat picit a nem túl távoli történelemben, a könyv ezáltal lehetőséget kínál arra, hogy gyermek-szülő-nagyszülő egy igazán érdekesnek ígérkező beszélgetést folytasson arról, milyen (volt) gyereknek lenni.

 

 
 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót