OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK : Mihályi Csongor és az időgyurma

Mihályi Csongor és az időgyurma

pagony.hu  2020.04.23. 04:34

8-10 éveseknek
Bendl Vera - Mihályi Csongor és az időgyurmaÍrta: Bendl Vera
Illusztrálta: Remsey Dávid
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2020. április 22.
Oldalszám: 112

Helló, srácok és lányok, az én nevem Mihályi Csongor, december 13-án leszek 9 éves, anyukám Katona Boglárka, apukám Mihályi György, de több privát adatot most nem áll módomban közölni, annyit viszont mondhatok, hogy most elmesélem a nagyon titkos kalandunkat, ami két óra közti szünetben történt, de majdnem egy egész napon át tartott, mert a barátaimmal – mondjuk ez nem publikus, de – csináltunk egy időgyurmát, kihúztuk a tíz percet sokkal többre, és elindultunk Párizsba, ami iszonyú izgalmasra sikerült:

NAGYON nehéz döntéseket kellett hoznunk nem csak arról, hogy ér-e bliccelni vagy nem, hogy hogyan jussunk el az Eiffel-toronyhoz, de arról is, hogy akarunk-e teljesen megváltozni, vagy mégis jók vagyunk mi így is, ahogy vagyunk. Közben rájöttünk, hogy mennyire szeretjük mi egymást így hárman. Vagy négyen.

Pedig még csak nem is hasonlítunk! Durva, nem?

 

pagony.hu

 
Mitől különleges Csongi és Duplamik?
Részletesebben a Mihályi Csongor és az időgyurma főszereplőiről
 

Mihályi Csongor és legjobb barátja, Duplamik két igen különleges kisfiú. Csongi éles eszű, bizonyos területeken felnőtteket megszégyenítő szaktudással büszkélkedik, és minden vágya, hogy értékes tagja legyen a közösségének. Duplamik (alias Miklósi Miklós) rengeteg energiájával, Usain Boltot megszégyenítő gyorsaságával pörgeti fel maga körül az eseményeket.

Bendl Vera Mihályi Csongor és az időgyurma című meseregényével egy különösen olvasmányos és izgalmas történet keretein belül kaphatunk képet két ismert, mégis keveset emlegetett szindrómáról, az Aspergerről és az ADHD-ról.

De mi is az az Asperger-szindróma?

https://www.pagony.hu/resources/images/hm/44/bv/post_side/idogyurma_38-39.jpgSokáig vitatott volt, hogy az Asperger önálló szindróma-e, vagy az autizmus spektrum része. A jelenlegi kutatások szerint az Asperger-szindróma az autizmus spektrum zavar magasan funkcionáló állapota. Az Asperger-szindrómás gyereknél értelmi és nyelvi zavar nem áll fenn, így jól elkülöníthető az autizmus súlyosabb formáitól.

Az Asperger-szindrómával élő gyermek sokszor mutat élénk érdeklődést furcsának tűnő, szűk területek iránt. Akár az alapterület iránt való érdeklődés nélkül képes mindent megjegyezni egy-egy részterületről, pl. érdeklődik az autók rendszáma iránt, ellenben az autók iránt nem.

Az aspergeres gyerekre (és felnőttre) jellemző, hogy az íratlan szabályokhoz nehezen alkalmazkodni. Természetesen nem tudatos, szándékos döntésről van szó, hanem egyfajta más működésmódról, ami miatt az aspergeres személy nem érti a társas kapcsolatok működését, nehezen érez rá mások hangulatára, mások érzéseit nem tudja testbeszéd, mimika vagy a társas helyzet alapján dekódolni. Sokszor nem érti a szavak mögötti kommunikációs szándékot (a szavak mögött rejlő érzéseket, utalást, egyéb értelemre való vonatkozást), gyakran szó szerint értelmezi a hallottakat.

Persze idővel képes saját magának szabályokat felállítani, de sokszor nem képes figyelembe venni egy helyzet összes alkotóelemét. Például: saját baráti körében megtanulja alkalmazni a megfelelő kommunikációs formákat, majd új társaságba kerülve (legyen az baráti vagy kollegiális), ahol szintén nyíltan és közvetlenül beszélgetnek egymással az emberek (pl. szlenget használnak, felszabadultan és nyíltan beszélnek), az Asperger-szindrómával élő személy a saját baráti körében kialakult szabályok szerint kezd el kommunikálni, azaz őszintén, nyíltan és fesztelenül beszél, hiszen azt érzékeli, hogy ez a kommunikációs forma a társaságot alkotó személyek között. Azt viszont nem veszi figyelembe, hogy ő a társaság új tagja, így nem feltétlenül szerencsés, ha olyan nyíltan és őszintén beszél, mint a saját barátai körében.

Hasonló nehézségei akadnak az érzelmek felismerésével, emiatt gyakran titulálják az Aspergeres személyeket közönyösnek, sőt, empátiát nélkülözőnek. Az Asperger-szindrómával élő a kutatások szerint elméletben ismeri azon non-verbális jeleket, amiket pl. unatkozás közben mutatunk, a gyakorlatban viszont nehezen képes felismerni ezeket, így előfordulhat, hogy pl. addig beszél az érdeklődési köréről, amíg meg nem állítjuk, vagy külső körülmény félbe nem szakítja. Fontos tudni, hogy az Asperger-szindrómás személy is képes megtanulni a különböző szociális helyzetekben elvárt viselkedési mintákat, csak sokszor magától nem tudja értelmezni a társadalmi normákat.

Hogyan segítsünk?

Az Asperger-szindrómás egyén számára fontosak a világos szabályok és elvárások. Segítségünkre lehet a tiszta és egyértelmű kommunikáció, érzéseink verbális kifejezése. Fontos szem előtt tartani, hogy az aspergeres személy sokszor nem tudja, hogyan érint minket a mondanivalója. Asperger-szindróma diagnózis vagy gyanú esetében fontos a szakember felkeresése, aki nemcsak a gyerek fejlesztésében, de a a megfelelő családi működés elérésében is segítségünkre lehet a kommunikációs, kooperációs problémák csökkentésével. Bár az Asperger-szindróma nem gyógyítható, a gyerek állapota nagyban javítható megfelelő fejlesztéssel, mind a beszéd, mind a finommotoros készségek, mind az érzelmek kifejezésének fejlesztésével, melyek hozzájárulnak az általános hangulat javulásához is.

Mi is az az ADHD?

https://www.pagony.hu/resources/images/8x/cf/6w/post_side/idogyurma_82-83.jpgAttention Deficit Hyperactivity Disorder, azaz figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar, mely szintén spektrum szemléletben képzelhető el. Az egyik leggyakoribb neuropszichiátriai tünetegyüttes, mely eddigi kutatások alapján genetikai eredetű. Három fő tünetet foglal magába: figyelemzavart, impulzivitást, valamint hiperaktivitást. Az ADHD-nak három altípusa van, a kombinált (melynél mindhárom tünetegyüttes jelentkezik), ADHD döntően figyelemzavarral (ADD) és ADHD döntően hiperaktivitással és impulzivitással.

A figyelemzavar miatt az ADHD-s gyerek figyelmét nehéz fenntartani, gyakran összecsapja a feladatait (különösen ha nem tartozik az érdeklődési körébe vagy monoton), gyakran ejt figyelmetlenségből hibát, gondolatai elkalandoznak feladatvégzés vagy társalgás közben.

 

A hiperaktivitás miatt folyton csinálnia kell valamit, új ingerekre vágyik, ezért gyakran új feladatokba kezd, miközben még egy vagy több korábbit nem fejezett be. Jellemzően nyugtalan, pótcselekvéseket végez (pl. babrál valamivel, jár a keze-lába), nem tud „nyugton maradni”, egy helyben ülni, sokat beszél. Mivel gondolkodása csapongó, gyors, általában nehézséget okoz számára a konstruktivitás.

Az impulzivitás elsősorban az önkontroll képességét érinti. Az önkontroll sérülése mértéktelenséget, a következmények felmérésére irányuló problémákat és indulatosságot okoznak. Azaz előbb cselekszik, mint hogy végiggondolná a következményeket, így gyakran tűnik úgy, hogy nagy kockázatot vállal. Gyakran félbeszakít másokat, mert mondanivalóját nem tudja magában tartani. Gyakran reagálhat dühkitöréssel, hiszen indulatait az önkontroll sérülése miatt nehezen tudja kordában tartani. Jellemzően feledékeny, szétszórt, elhagyja a dolgait. Hangulata (és energiaszintje) hullámzó lehet.

Hogyan segítsünk?

A jó viselkedésért, szabályokhoz való alkalmazkodásért adott jutalom motivációs eszközként szolgálhat az ADHD-s gyerek számára, de természetesen ennek módja egyénenként eltérő. Ne büntessük, ha valamit rosszul csinál, ellenben erősítsük meg pozitívan a helyes viselkedést. Sokat segíthet a következetesség, a szabályozott napirend. Konzultáljunk szakemberrel, aki felméri a gyermek állapotát, problémás területeket, megfelelő fejlesztésre irányíthat, és a szülőknek is segíthet megküzdeni a felmerülő problémákkal.

 

VISSZA A KISISKOLÁS OLDALRA>>

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót