OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK : Nefelé - Kalandos történet kedves és kedvetlen gyerekeknek

Nefelé - Kalandos történet kedves és kedvetlen gyerekeknek

  2020.04.28. 03:16

5-9 éveseknek

Scheer Katalin - Nefelé

Írta: Scheer Katalin
Illusztrálta: Csíkszentmihályi Berta
Kiadó: Cerkabella, 
Oldalszám: 204 
 
"Előfordult már veled, hogy bal lábbal keltél fel, és úgy érezted, nincs kedved az égvilágon semmihez? Hogy még a ragyogó napsütés, a szomszéd cica törleszkedése, vagy a kakaós palacsinta sem tudott jobb kedvre deríteni?
Lefogadom, nem is sejted, hogy cseréptündérek és morcok elkeseredett küzdelme áll mindennek hátterében..."

Morcok és cseréptündérek népesítik be Scheer Katalin meseregényének lapjait, amelyben egy kedvetlen kisfiú jókedvének megtalálása a tét - és persze a világ megmentése.

 
Kalandok és különleges utazások egy valódi mesés történetben!

 

gyermekirodalom.hu
 
Első mesekötetével (2005-ben) jelentkezett Scheer Katalin, és rögvest olyan témát választott meséje tárgyául, amely meglehetősen szokatlan a meseirodalomban. Ismerünk szomorú, elhagyott és elhagyatott, meghurcolt és meg nem értett, fáradt és boldogtalan mesehősöket, de kifejezetten depressziós mesehőssel én most találkoztam először. Még kényesebbé teszi a témát, hogy ez a depressziós mesehős ráadásul egy gyerek. Engem már a könyvborítón szereplő alcím – Kalandos történet kedves és kedvetlen gyerekeknek – kíváncsivá tett: vajon kit nevezünk manapság “kedvetlen gyereknek”? És mit lehet kezdeni egy ilyen lurkóval?

A fülszöveg kissé eufémisztikusan azt a látszatot igyekszik kelteni, hogy a könyvben olyan hősökkel találkozhatunk, akik “bal lábbal keltek fel” vagy egy adott pillanatban éppen nincs kedvük semmihez (ilyen melankolikus mesehősöket ismerhetünk pl. Milne és Lázár Ervin meséiből), Scheer Katalin meseregénye azonban drámaibb ennél.

A főszereplő kisfiú, a hatéves Boldizsár, egy szép napon ugyanis valóban elveszíti a kedvét, de annyira, hogy többé sehol sem találja. Kiderül, hogy az ő esetében nem arról van szó, hogy egy szerencsétlenül kezdődő reggelen bal lábbal kel fel, hanem arról, hogy nap mint nap morcos képpel mered maga elé, és semmiféle játékra nem kapható.

“Boldizsár ahelyett, hogy hempergett, kergetőzött vagy jóízűen falatozott volna, egész egyszerűen nem csinált semmit. Hol a konyhai hokedlin üldögélt ölbe tett kézzel, hol a kerti padon könyökölt, hol meg fel sem kelt az ágyból, csak bámulta a plafont szótlanul.”. “Boldizsár nemigen értette, mi történik vele. Nem volt kedve kimozdulni a lakásból, és ahhoz sem volt kedve, hogy otthon maradjon. Nem volt kedve mesét hallgatni, de azt sem szerette, ha nem meséltek neki. Nem esett jól, ha evett, az sem, ha nem evett. Utálta, ha mindenféle kérdéssel zaklatták, és utálta, ha nem szólt hozzá senki.”

Akárhogy vizsgáljuk is ezt a tényállást, ez a kisfiú valóban depressziós. Időnként ugyan sikerül őt valamilyen mesével kicsalogatni a rosszkedvéből, de hát a depresszió egy gyerek esetében sem működik másképp, mint egy felnőttnél. egy idő után már semmi nem segít rajta. A nagymama szerint a helyzet tragikus, a nagypapa szerint kétségbeejtő, a szülők szerint egyenesen tarthatatlan. Ám hiába viszik orvoshoz a kisfiút, s hiába próbálkoznak pirulákkal – a helyzet nem javul. Meseíró legyen a talpán, aki ezt a nehéz alapszituációt meg tudja fordítani, ráadásul a mese segítségével.

Scheer Katalin meg tudja fordítani. Szerencsére nem elégedett meg azzal az egyszerű mesei megoldással, hogy a történetben szereplő tündér majd pálcája egyetlen kanyarintásával meggyógyítja a kisfiút – ez üres, hiteltelen, semmitmondó megoldás lett volna, és szót sem érdemelne. Scheer már a diagnózis felállításában is nagyon finoman jár el. Boldizsár kis barátnőjének édesanyja így magyarázza el a kisfiú betegségét a szintén hatéves Szofinak:

“Úgy képzelem, hogy Boldizsárban van egy kis szoba, amelyiknek az ajtaja úgy beragadt, hogy senki sem tudja kinyitni. Na, ebben a szobában kuksol a jókedv, az öröm és a nevetés. Alig várják, hogy kiszabaduljanak.”

Az ajtót “feszegetni nem szabad, az biztos, mert Boldizsár közben megsérülhet. Talán elég lenne egy jó nagy huzat, hogy feltépje azt az ajtót. De az is lehet, hogy csak egy tündér nyithatja ki.”

Nos, azt hiszem, tündérnek mindenképpen szerepelnie kell egy depresszióról szóló mesében, a kérdés csupán az, milyen legyen ez a tündér, és miképpen nyújtson segítséget. A Nefelé névre hallgató cseréptündértől megtudjuk, hogy “mielőtt az emberek megszületnek, választanak maguknak egy útitársat, kísérőt vagy segítőtársat”, aki aztán elkíséri őket egész életükben. Scheer Katalin ezzel a tündérkijelentéssel egy másik kényes témába szalad bele: a születés előtti élet titkait fürkészi Szofi kérdésein keresztül. Egy meseregényben a filozofikus kérdések feszegetése is épp annyi buktatót rejt, mint körbejárni a depresszió természetrajzát, de a szerző rendre kikerüli ezeket, és pátosz nélkül tud beszélni olyasmiről, ami minden kisgyerek fantáziáját izgatja (Török Sándor is így tudott szólni erről a témáról Kököjszi és Bobojsza segítségével, és a filozofikus mélységek is ismeretesek Michael Ende meséiből.)

Boldizsár és Szofi is kapnak egy-egy tündért, de sajnos Boldizsár tündérét elrabolják a morcok, akik mindent elkövetnek, hogy elválasszák egymástól az embereket és a cseréptündéreket. De ha maguk az emberek feledkeznek el a cseréptündérükről, vagy direkt zavarják el őket maguk mellől, a tündérek akkor is elpusztulnak, az emberek pedig morcossá lesznek. Szegény Boldizsár is elveszítette a cseréptündérét, vagyis saját életerejét.

A meseregény tétje tehát a következő: vajon Boldizsár a barátai segítségével képes lesz-e kiszabadítani a morcok fogságából cseréptündérét, Melankót vagy sem? A mese befejezésével Scheer Katalin azt állítja, hogy az ember – legyen akár hatéves, akár hatvan – felelős saját depressziójáért (életéért), s jóra kizárólag akkor fordulnak a dolgok, ha nemcsak külső, hanem belső ellenségeivel is képes megbirkózni.

A mese szép és kerek (Csíkszentmihályi Berta rajzai méltók a szöveghez, fejezetszámai kifejezetten miniatűr remekművek), a kidolgozás azonban még egyenetlen, olykor az összekuszálódott, túlbonyolított szálak kibogozása is kissé esetleges vagy erőltetett, és van néhány szó, amit én szívesen elhagytam volna a meséből (pl. konstatál, forszíroz, bekasznizzák). Mindez azonban elnézhető egy elsőkötetes meseírónak, akitől remélhetőleg hamarosan újabb meséket olvashatunk, s aki ilyen mesei tanáccsal enged utunkra bennünket:

“Jól vigyázzatok, mert a cseréptündérek csak addig óvnak benneteket, míg el nem feledkeztek róluk. Aki nem törődik a cseréptündérével, az nagy veszedelembe sodorja őt is, meg saját magát is. Mert a cseréptündérrel együtt az öröm és a jókedv is elpártol mellőle. Vigyázzatok hát egymásra, és járjatok szerencsével!”

nefele-belso1

konyvekazuveghegyentul.blog

Azoknak, akik szeretik a Gyűrük ura vagy a Narnia Krónikája ( Az oroszlán, a boszorkány és a ruhássszekrény) kitalált szereplőit és elvarázsolt világát, és nyilván szeretnék ezen irányba terelni gyermekük érdeklődését, kötelező Scheer Judit Nefelé című gyerekregénye. Nagyon örültem, hogy egy magyar írónő tollából is születhet a fent említett mesékhez hasonló történet. Tündérekkel, morcokkal, varázslókkal és bölcsekkel tarkított meseregényben, azért a főszereplők mégiscsak a gyerekek maradnak. Egészen pontosan két 6 éves, akik az első osztály előtti nyári szünetet töltik.

Az alap problémát az okozza, hogy a kis Boldizsár elvesztette életkedvét, depressziós. Szülei mindent megpróbálnak megtenni, hogy gyermekük kedve visszatérjen, de sikertelenül. Az utolsó reménységük a kisfiú barátnője Szofi, de eleinte ő sem tud sokat változtatni barátja kedvén. A történet onnan válik izgalmassá, hogy Szofi szobájában megjelenik Nefelé, a saját cseréptündére. Tőle megtudja, hogy a Melankó nevű cseréptündér bajba került, ugyanis elrabolták a csúf morcok a karvalykirálynő megbízásából. Mindez pedig azért is fontos, mert Melankó Boldizsár cseréptündére és ha Boldi mindig ilyen szomorú marad, akkor Melankó megszűnik létezni. Szofi és Nefelé mindent megtesz annak érdekében, hogy barátaik megmeneküljenek és kezdetét is veszik a kalandok.

nefele-belso2

A történet fő helyszíne egy arborétum csodálatos fáival és bokraival, itt töltik a gyerekek a legtöbb szabadidejüket. A másik fontos helyszín egy varázs arborétum, amelybe az átjárás egy kiszáradt kúton lehetséges. Ebbe a másik dimenzióba indul útnak Szofi, Nefelé, Boldizsár és Horgó egy megjavult morc, azért, hogy kiszabadítsák Melankót elrablóitól. A mesében még szerepet kapott egy rongyos öregasszony és macskája, valamint Baubó a tündér könyvtár nagy mestere. Ők valamennyien hozzásegítik főhőseinket Melankó kiszabadulásához, s ezzel Boldizsár jókedvének visszaszerzéséhez. Több jellemfejlődést is nyomon követhetünk a történetben,Horgó és az öregasszony is rossz karakterből jóvá válik, érvénysül a „ne ítélj, elsőre!” elv. Ám a mese fő üzenete mégis csak az,hogy a barátokra mindig számíthatunk, valamint ,hogy sohase veszítsük el jókedvünket, mert abból csak bajok következhetnek.

Az illusztrációt sem hagyjuk dicséret nélkül! Gyönyörű mély színű képekkel, bámulatos figurákkal egészíti ki Csíkszentmihályi Gabriella a meseregényt.

nefele-belso3

A saját tapasztalatunk pedig az volt,hogy ismét nem csalódtunk a Cerkabella könyvkiadó kínálatában. Hiszen most is egy minden elemében színvonalas mesekönyvet forgathattunk. Az izgalmas, fordulatos mesét öröm volt felolvasni és Domi szerint hallgatni is. Igazán beindította a fantáziáját a történet. Mindig nagyon várta az esti fürdetés utáni meseolvasást és csak nehezen lehetett rábeszélni, hogy 20-30 oldal után végre induljon aludni.

nefele-belso4

VISSZA AZ OVISOK OLDALÁRA>>

VISSZA A KISISKOLÁS OLDALRA>>

TARTALOM

1. fejezet, amelyben ez a történe kezdődik el, amelyik a könyv végén majd befejeződik (ez egy ilyen könyv)
2. fejezet, amelyben Szofi igencsak meghökken egy váratlan és különös látogató felbukkanásán
3. fejezet, amelyben Boldizsár rémeket lát - de legalábbis egyet
4. fejezet, amelyben kiderül egy és más Szofi különös látogatójáról
5. fejezet, amelyben Szofi egész nap arra vár, hogy este legyen - és nem vár hiába
6. fejezet, amelyben kiderül, hogy a morcok már az arborétumban vannak (meg az is, hogy kik azok a morcok)
7. fejezet, amelyben Nr. 1. baljós jelek ütik fel a fejüket az arborétumban, Nr. 2. Szofi hadat üzen a morcoknak, méghozzá egy dunsztosüveggel
8. fejezet, amelyben valakinek nyoma vész, másvalaki pedig horogra akad
9. fejezet, amelyben kiderül, hogy még a morcok sem egyformán morcosak
10. fejezet, amelyeben ki-ki a maga módján látja be, hogy ez így nem mehet tovább
11. fejezet, amelyben kiderül, milyen nehéz meggyőzni egy kedvetlen gyereket arról, hogy eredjen a kedve után
12. fejezet, amelyben Horgó máris életet ment (aprócskát, ámde előkelőt!)
13. fejezet, amelyből kiderül, hogy mindenki másképp csinálja: ki a kedvét veszti el, ki meg az álmát
14. fejezet, amelyben Nefelé többször is önuralmat gyakorol, Boldizsár mégis megharagszik
15. fejezet, amelyben pockok elé vetik a világ összes bölcsességét
16. fejezet, amelyben Horgó ezúttal nem életet ment, hanem tudományt (valamint az is kiderül, királykisasszony-e Koincidencia)
17. fejezet, amelyben Boldizsár és Lujza néni olyat látnak, amit ember még nem látott soha
18. fejezet, amelyben két Boldizsár küzd egymással, végül az egyik győz (és nem a másik!)
19. fejezet, amelyben a történet, mely az első fejezetben elkezdődött - ígéretünkhöz híven - szerencsésen véget ér
20. fejezet, amolyan epilóg, amely nem a fán lóg, hanem a történet végén (azaz: mi történt azután, hogy a történet véget ért)

 

 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót