OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK
MESEREGÉNY - KALANDMESÉK : Mákszem és Gubó eltűn(őd)ik

Mákszem és Gubó eltűn(őd)ik

  2020.04.30. 17:28

8-9 éveseknek
Illusztrálta: Schall Eszter
Kiadó: Szabadtéri Néprajzi Múzeum, 2015
Oldalszám: 94

Boldizsár Ildikó e szavakkal ajánlja a mesekönyvet:

A jó mesék nemcsak a csodák birodalmát nyitják meg a gyerekek előtt, hanem útravalóul is szolgálnak számukra. Molnár Krisztina Rita meséje igazi hamuban sült pogácsa: olyan világot idéz, amelyben régi mesteremberek tudása elevenedik meg azzal a céllal, hogy a mai gyerekeknek is hasznára váljék.

A mese kíváncsi és bátor ikerpár hőse, Mákszem és Gubó kalandos utat járnak be a Skanzenben, melynek során egy másik valóságsíkot és önmagukat is mélyebben megismerik. A történetet azoknak ajánlom, akik nem félnek a látható dolgok mögött rejlő titkokat megismerni."

Mákszem és Gubó eltűn(őd)ik

Szabadtéri Néprajzi Múzeum Mákszem és Gubó eltűn(őd)ik című mesekönyv szerzője Molnár Krisztina Rita (korábbi mesekönyve Maléna Kertje) a könyvben található gyönyörű grafikákat Schall Eszter készítette.

 

A mesekönyv egyedisége abban rejlik, hogy napjainkban játszódik és egy olyan történetet mesél el, ami bármelyik testvérpárral megtörténhet. 
 

https://napocska.hu/uploads/2015/12/molnar-k-rita6.jpgHogy hol? A Szentendrén található Skanzenben.

A mese olvasója a könyvben szereplő helyszíneket és a szereplők mindegyikét megtalálhatja a Múzeumban. Akár a könyv fejezeteit követve, akár szabadon bóklászva. A gyerekek találkozhatnak a „Békával”, a vízimolnárral az „Illatos lánykával” vagy „Telihold nénivel”.

"Lehet, hogy megint rossz útra tévedtetek, de ha sebet kell gyógyítani, mégiscsak a legjobb helyen kötöttetek ki. Az én boszorkánykonyhámban szinte mindenre van gyógyszer – mutatott körbe büszkén.

– Boszorkánykonyha…? – döbbent meg Gubó aznap már sokadszor. Álmában sem jutott volna eszébe, hogy Zsuzsa néni olyan helyre viszi őket kirándulni, amelyik minden jel szerint tele van boszorkányokkal. Mákszem viszont felélénkült.

– Vagyis patkányfog és légyszárny? Macskaszőr és tyúkkarom…? Meg denevérfül? – kérdezte izgatottan és előrehajolt a széken. Telihold néni elnevette magát.

– Nem egészen. Nem Roxfortban vagyunk, hanem Szentendrén…!"

*

"A Zsuzsa nénik azért Zsuzsa nénik, mert soha nem hagyják elveszni a gyerekeket."

*

"– Úgy látom, legényke, elővigyázatos vagy. Ez jó tulajdonság. De néha félre kell tenni, mert van az úgy, hogy az ember túlságosan elővigyázatos lesz, és addig-addig vigyázkodik, hogy elszalaszt valamit. Egyszerűen elmúlik az ideje. És azt bizony soha nem lehet visszahozni. Ami elmúlt, elmúlt!"

*

"Vacsorára kivételesen nem mákos gubát, hanem mákos tésztát ettek, mert ahogy Mákos Guba király megjegyezte: A változatosság megörvendezteti a lelket!"

 

Tartalma:

1. Cipőfűző, gyík, kőfal
2. Léleklyuk és krumplicukor
3. A színésznő edénykéje
4. Felbukkannak a madarak
5. Mitmike
6. Már megint egy boszorkány...?
7. A zakatoló béka
8. Itt az idő...!
9. "Hogy sírtál, báránykám...?
10. Máois és guba
11. Mindjárt ott leszünk...!
12. Narancs, piros, vörös, skarlát

 

Mészöly Ágnes

Nem begubózva

A régi sláger szerint: minden asszony életében van egy pillanat… A dal üzenete egyértelmű: az életben elénk toppanó kísértésnek nem szabad engednünk, bármily körmönfontan is akar minket a sötét oldal felé csábítani.

Írók életében ez a próbatétel leginkább felkérések formájában jelenik meg. A felkérések különleges alfaja pedig a tematikus, csúfabb kifejezéssel élve szponzorált felkérés. Jó esetben nemes ügyek, fontos társadalmi kérdések, érzékeny témák alakját ölti. Nincs kedved mozgássérültekről írni? A cukorbetegek problémáiról? A hetényegyházi iskolabuszról? A biokertészetről?

 
A szerző ilyen esetben persze azonnal előkapja a táskájában hordott ezüstkardot, vívóállásba helyezkedik, és az kiáltja: apage! Mert ha nem így tesz, és egy pillanatra is meginog, még rájöhet, hogy neki igenis van mondanivalója az adott témában. Egy jó szerzőnek bármilyen témában van mondanivalója, ez alaptétel.
 
Általában ezekben az esetekben a megvalósult művek minősége egészen széles skálán terjed. A skála egyik végpontja a vállalhatatlan, a másik a becsületes munka. De szerencsére ebben is, mint mindenben, vannak kivételek. Ezek azok a szövegek, amelyeken egyáltalán nem lehet észrevenni, hogy, úgymond, megrendelésre készültek, nem az alkotás patetikus és ellenállhatatlan ereje segítette őket a létezésbe, hanem bizony a szerző fejvakarva ült le a billentyűzet elé, hogy akkor most írjunk a…

Szentendrei Skanzenről.

https://napocska.hu/uploads/2015/12/molnar-k-rita4.jpg

A szentendrei Skanzen egyetlen szerencséje, hogy nagyon jó érzékkel kérték fel Molnár Krisztina Ritát. Talán valakinek derengett a PR-osok közül, hogy a Malénában mintha szó lenne valami múzeumról is… mindenesetre akár tudatosan, akár ösztönösen választották ki erre a feladatra a múzeumpedagógusi végzettséggel is rendelkező költő-írót, a piros jokert húzták a pakliból.

A Mákszem és Gubó eltűnődik című mesekönyv ugyanis egy teljesen normális mesekönyv, amelyik tökéletesen elhiteti velünk, hogy épp véletlenül a Skanzenben játszódik. Az első sorától az utolsóig hiteles, talán azért, mert MKR nem törekedett arra, hogy a bejárattól az ajándékboltig mindent, de mindent beleszuszakoljon egy történetbe, hanem biztos, de könnyű kézzel választotta ki azokat a helyszíneket és tárgyakat, amiről tényleg van mondanivalója. Márpedig a szerző költészetéből-prózájából nyilvánvaló, hogy millió láthatatlan szállal kapcsolódik a mindennapok mágiájához, a régmúlt haldokló szokásaihoz, sőt egyesek azt is állítják róla, hogy nyaranta saját maga szárít gyógynövényeket.

Mákszem és Gubó meséjében egy ikerpár eltévedését kísérhetjük nyomon. A két kisiskolás a múzeumi foglalkozásra érkező osztálytól maradt el – az eltévedés, mint irodalmi toposz pedig remek eszköz a környezet és a környezethez való viszony, illetve annak változásainak bemutatására. A két főhős úgy egészíti ki egymást, mint a kínai jin-jang jelben a fekete és a fehér mezők: Mákszem (természetesen) apró, mozgékony, gyors eszű kíváncsi és vagány kislány, Gubó, a bátyja sokkal megfontoltabb és kimértebb, viszont kevésbé felületes. Kettejük jelleme könnyedén viszi a hátán a természetesen nem túl bonyolult cselekményt, párbeszédeik, ha nem is hatnak sokkoló meglepetésekkel, de élvezetesek, élőek, és anélkül maiak, hogy erőltetnék a kisiskolás szlenget.

Ebben a történetben persze nem a bejárt út, azaz a cselekmény a legfontosabb, hanem azok a személyek, történetek és gondolatok, amelyekkel az út során találkozik a két gyerek. A Skanzen legizgalmasabb helyszínei nem csak megelevenednek, hanem fel is tárulnak a vándorok és az olvasó előtt, de úgy, hogy csak egy-egy apró részletet mutatnak meg magukból, de azt mélységben, valósan, alaposan. A Skanzen jellegzetes helyei és munkatársai kézről-kézre adogatják a gyerekeket, akik mindenhonnan gazdagabban indulnak tovább, mint ahogy érkeztek.

A könyv másik legfőbb értéke maga a szöveg, MKR finoman díszített, pontos, művészi mondatai. A költő prózában is költő, sőt, akkor is költő, ha parkol, vagy ha kávét iszik. Molnár Krisztina Rita a Mákszem és Gubó írása közben is költő volt, eszébe sem jutott, hogy kihagyjon egy-egy felkínálkozó metaforát, de azt is pontosan kicentizte, hogy hol van a határ a kisiskolások számára már olvashatatlan alanyi poéma és a fogyasztható lírai hangvételű próza között.

Schall Eszter rajzai egészen másfélék, mint amiket MKR gyerekkönyvei esetében megszokhattunk, de ez a frissesség, ez a másmilyenség kifejezetten jót tesz a könyvnek. A líraiságot finom realizmussal, a ráérős történetmesélést dinamizmussal ellenpontozza, nem szépelgi el, nem dagályosítja az illusztrációkkal a szöveget. Nem sokan gondolták volna, hogy ez a két művész ilyen jó párost alkothat, de hát a nutellás-uborkás zsemlére is fanyalog mindenki, aki még nem kóstolta.

A lelkes meseolvasók örülhetnek tehát, hogy MKR engedett a kísértésnek, és megírta a Szentendrei Skanzen könyvét. Még akkor is, ha a Skanzen maga hálátlanul háttérbe szorul a történetben – ugyanis minden bizonnyal épp ez a titok, ettől lett a Mákszem és Gubó olyan jó kis mese, amilyen.
Forrás: uveghegy.com
 


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót