OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEREGÉNY - TÜNDÉRMESÉK
MESEREGÉNY - TÜNDÉRMESÉK : Rubinbogyózselé

Rubinbogyózselé

  2017.07.03. 14:05

8-10 éveseknek
Menyhért Anna - Rubinbogyózselé
Illusztrálta: Ficzere Kyrú
Kiadó: Manó Könyvek, 2017
Oldalszám: 96

Ez a meseregény azoknak a kisiskolásoknak szól, akik szeretik a varázslatot, nem félnek az erdőben, hisznek az emberi jóságban és mernek belemerítkezni egy fantáziavilágba, ahol lehetnek jó és rossz dolgok is egyszerre. Nem árulunk el nagy titkot akkor sem, hogy ha azt mondjuk, hogy minden rossz mögött valami más áll: félelem, bántás vagy fájdalom.

Menyhért Anna Rubinbogyózselé című könyve önálló olvasásra is alkalmas, de az esti közös felolvasás meséje is lehet, összehozva kisebb és nagyobb testvéreket egyaránt.

 

librarius.hu

Menyhért Anna beleeshetett a rubinbogyózselébe, mint Obelix a varázsitalba

Nem nehéz felismerni a tüneteket: a mese ellenállhatatlanul árad, és a szövegben nyoma sincs az erőlködésnek. Így hat a rubinbogyó.

A jó meséhez – a „szokásos” írói készségeken túl – kell egy nagy adag bátorság, mert a mesék világa egy óriási, feltérképezetlen, és – az örök változás miatt – feltérképezhetetlen őserdőre hajaz. Vannak benne többsávos, leaszfaltozott, sima haladást ígérő unalmas utak, tiltó- és útbaigazító táblákkal és kiépített kereszteződésekkel, vannak kitaposott ösvények, melyek (esetleg) tartogatnak némi veszélyt és izgalmat… és ott van maga a járatlan és járhatatlannak tűnő, ismeretlen őserdő, amiben ugyanúgy rejtőzhet mesés kincs, mint kegyetlen kelepce vagy életveszélyes szakadék. Azok a meseírók, akik az ismert utakat választják, könnyen célba érhetnek, és elképzelhető, hogy útjuk sikeresnek bizonyul. (Az ő új meséiket azért/akkor kedvelik a mai felnőttek, mert/ha saját gyerekkoruk visszhangját vélik hallani.)  Csak éppen mára már baromi unalmas!

Menyhért Anna – talán ő sem tudja – eltért az ismert irányoktól. Sehogy máshogy nem történhetett, hogy ráakadt az ősrégi rubinbogyófára, mely a mai világban is megtermi gyümölcsét. A történetben összekapaszkodnak a múltat túlélt mesehősök (varázslók, boszorkányok) a mai világgal, ahol egy kislány, Kamilla – a mesebeli gyámhivatal zaklatása nélkül – élhet.

"Furcsa kislány volt: egyedül élt a csókájával. Senki nem tudta, hol vannak a szülei. Úgy gondolták, árva. Néhány hónapja költözött ide. Az alacsony mennyezetű kunyhó szobájából jobbra konyha, balra fehér csempés fürdőszoba nyílt. A szobában a falak mohazöldek voltak, a padló fenyőfából készült, a konyhaszekrényt pedig pirosra mázolta Kamilla a nyár végén."

– egészen mai, egészen komfortos, de mégis van valami „kunyhós hangulat”! Egy illusztrációból az is kiderül a fejezet végén, hogy a villanyt is bevezették már a házba! Elvégre ez már nem a középkor. Kamilla iskolába is jár. Aki azt sejti, hogy az idézetben emlegetett csóka mégsem egyszerű madár, az természetesen nem téved. Csipi, a csóka – amint ez később kiderül – igazából egy varázsló, ráadásul a rubinbogyózselét főző Nadragull anyó egyik fia… a három közül. A rubinbogyózselé pedig igazi csodaszer: „roboráló hatású”, segít abban, hogy a gyerekek egészségesek legyenek, és szép meséket tudjanak írni. (A készítménynek ez az utóbbi tulajdonsága az, ami miatt a címben megfogalmazott állításra vetemedtem.) A történetben a konfliktust az okozza – tessék figyelni, a mában járunk! –, hogy egy gyerekekkel rosszul bánó és emiatt elbocsátott pedagógus bosszúból ellopja a rubinbogyózselét. Ő a tükörszemű, s amikor éppen nem pedagógus, akkor gonosz boszorkány. Mese? Nem mese? Mindenki döntse el maga. Én szeretném, ha nem lenne mese, hogy a gyerekekre káros pedagógusokat elbocsájtják!

"…sokáig nem lehetett tetten érni. A gyerekek kicsik voltak, panaszkodtak ugyan otthon, de nem tudták elmondani, mi történt. Néhányan betegek lettek, mások verekedőssé váltak. Volt olyan, akinek egy idő után már játszani sem volt kedve, és volt, aki folyton rosszat álmodott, és álmában egyfolytában a fogát csikorgatta. A szülők meg puszta ködös érzésre hivatkozva nem tudtak semmit tenni…"

Kár, hogy csak a mesében fékezik meg, távolítják el az ilyen pedagógust – sóhajtanak (titokban) a sokat látott szülők. Miközben a gyerekek, mellékhatásként megtanulják, hogy az ilyen helyzetekre van/lehet megoldás. Jó, ahogy Menyhért Anna meséjében összeérnek a világok. Hasznos lehet, ha szülő és gyerek együtt olvassák, de jó arra is, hogy a gyerek egyedül szippantsa magába a történetet, amit Ficzere Kyrú hangulatos, tiszta illusztrációi még közelebb hoznak a mai olvasókhoz.

Kellenek az ilyen furcsa hangulatú, szokatlan mesék, és kell – a felnőtteknek is –, hogy a történeteknek jó vége legyen/lehessen. Mert azt mondanom sem kell – de talán nem is szabad! – hogy a Tükörszemű (talán) megváltozik, és a friss rubinbogyózselé is eljut az iskolába, ahol a konyhás nénik elhelyezik a tornaszertárral szembeni alaksori raktárban.

rubinbogyozsele-belso1

rubinbogyozsele-belso2

rubinbogyozsele-belso3


 

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót