OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KORTÁRS MONDÓKÁK
KORTÁRS MONDÓKÁK : Ki brummog a barlangban? Kitalálós versek

Ki brummog a barlangban? Kitalálós versek

  2020.07.08. 15:29

2-4 éveseknek
Illusztrálta: Kismarty-Lechner Zita
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2020. július
Oldalszám: 26
Kötés: lapozó

Egy lapozó, ahol összekeveredtek a képek!

A kettévágott oldalak tetején egy vers, alján egy kép található, de vajon melyik vershez melyik kép tartozik?

Ki lehet az, aki a lyukba bújva cincog?
És mi való a fázós nyakunkra?
Hát, biztosan nem egy tulipán… talán csak nem a sál?

Kiss Judit Ágnesnek minden verse egy találós kérdés, amire a választ a képeken találjuk.

A szülők pedig szórakozásképp kiélvezhetik, hogy a versek különböző klasszikus versformákban íródtak: van itt szapphói strófa, felező tizenkettes és limerick is.
 
Találós kérdések a legkisebbeknek

 

A Ki brummog a barlangban? telis tele van rímes, ritmusos, és tartalmilag is a 2-4 éves korosztálynak való izgalmas találós kérdéssel, amelyekhez – mivel a könyv felső és alsó részét külön tudjuk lapozni – a megfejtést jelentő állatot/tárgyat is társíthatjuk. A színes, egyszerű, kedves rajzokkal egyben rá is vezethetjük a legkisebbeket a megoldásra anélkül, hogy kitalálnánk helyettük a feladványt.

Érdemes Kiss Judit Ágnes könyvét már baba kortól forgatni, hiszen a szöveg ritmusossága és Kismarty-Lechner Zita élénk színű, gyermekrajzokra emlékeztető illusztrációi miatt már első képeskönyvnek is szuper választás!

Kiss Judit Ágnes, a méltán népszerű Babaróka-sorozat írójának új, piciknek szóló, Ki brummog a barlangban? című könyvében mindent megtalálsz, ami a 2-5 éves korosztály nyelvi készségeinek fejlesztéséhez elengedhetetlen. De miért is fontos a nyelvi kompetencia fejlesztését egészen kicsi korban elkezdeni? Miért fontos, hogy kisgyermek korunkban az első és legfontosabb irodalmi élményeink közé tartozzanak a versek, mondókák, találós kérdések?

A jó nyelvi kompetencia nem csak az iskolás években, a gördülékeny és eredményes tanuláshoz elengedhetetlen tényező. Érdemes már babakortól odafigyelni a fejlesztésére, hiszen a nyelvhasználat terén fejlett kisgyerek sokkal könnyebben megérteti magát a környezetével, szélesebb eszköztárral rendelkezik érzései kifejezéséhez.

 

A legkisebbek nyelvi kompetenciájának fejlesztésében igen nagy szerepe van a verseknek, mondókáknak és találós kérdéseknek. Bölcsődés és óvodás korban egyaránt meghatározóak a ritmusos, könnyen tanulható, játékos nyelvi szerkezettel bíró versikék, melyeket előszeretettel ismételgetnek a kicsik. Az írás és olvasás elsajátításához elengedhetetlen, hogy motivációt érezzenek a betűk világának megismeréséhez, melyre úgy van a legnagyobb esélyük, ha a könyvek szeretetére neveljük őket. Ha nem találnak örömöt az olvasásban, mert nehézségeik vannak a szövegértelmezéssel, nyelvtannal, az az egész életükre hatással lehet. Éppen ezért fontos, hogy minél korábban fejlesszük a kompetenciáikat az életkoruknak megfelelő eszközökkel.

Nem véletlenül fogékony szinte minden gyerek a ritmusos versek, mondókák, találós kérdések befogadására, hiszen ezek a szövegek általában a tartalmi oldaluk mellett közvetítenek egy egyedi hangulatot, és zeneiségükhöz a tartalom mélyebb megértése nélkül is tudnak kapcsolódni a legkisebbek. Ezt láthatjuk a Kiss Judit Ágnes könyvében is:

“Barlangban brummogó állat,
ősszel csak cammog, mert fáradt.
Ha fölkel tavasszal,
éhséget tapasztal,
etesd meg mézzel, vagy támad!”

A gyerekeknek szóló mondókák úgymond láthatatlanul (játékosan formában, a gyerekek intuitív érzékelését játékba hívva) járulnak hozzá a kommunikációs és nyelvi fejlődéséhez. A legtöbb gyerekversben a tartalmi oldal erősen háttérbe szorul a formai elemek javára: fontosabb a szöveg gördülékenysége, ritmusa, lüktetése és zeneisége. A ritmikailag gyorsabb, lüktetőbb mondókák és versek a gyerekek alapvető mozgásigényére reflektálnak, és segítenek levezetni indulataikat, verbálisan kifejezhetetlen érzéseiket is.

Milyen a jó gyerekvers?

A tartalmi elemek valójában sokkal kevésbé fontosak, mint azt elsőre gondolnánk. Ha a formai követelményeknek megfelel, akkor egy kvantumfizikáról szóló mondóka nagyobb sikert fog aratni, mint egy rossz ritmusú, egyszerű állatos vers. Éppen ezért működnek jól a zeneiségre, ritmusosságra épülő halandzsa nyelven írott mondókák is, vagy Weöres Sándor versei, melyek nem feltétlenül gyerekek számára írott szövegek, sőt, sokszor kifejezetten nehezen értelmezhetőek tartalmilag egy óvodáskorú gyermek számára. Előfordul, hogy a szöveg értelme teljesen fel is oldódik (pl. „Szárnyat igéz a malacra” – “Szárnyati Géza malacra”), a vers formai világa mégis leköti a gyerek figyelmét, így megszereti, megtanulja, és ismételgeti is a szövegét.

A gyerekek sokszor a vers hangulatára rezonálnak, így a szavakhoz nem feltétlenül az egyértelmű jelentést társítják, hanem asszociációk, fantáziák elevenednek meg előttük. Míg a szöveg jelentése elveszhet, a vers formája, lüktetése, ritmusa kivált különböző érzéseket, hangulatokat és fantáziákat a gyerekekből. Éppen ezért fontos, hogy az egészen kicsiknek szóló vers rímes, ritmusában változatos, alliterációkkal, ismétlésekkel tarkított, ellentétekkel bátran játszadozó legyen, mint a Ki brummog a barlangban? is.

A találós kérdések mindemellett a logikai és koncentrációs készséget is fejlesztik, amik szintén elengedhetetlen alkotóelemei a magas nyelvi kompetencia elérésének. Nem véletlen, hogy A Ki brummog a barlangban? telis-tele van rímes, ritmusos, és tartalmilag is a 2-5 éves korosztálynak való izgalmas találós kérdéssel, amelyekhez – mivel a könyv felső és alsó részét külön tudjuk lapozni – a megfejtést jelentő állatot/tárgyat is társíthatjuk. A színes, egyszerű, kedves rajzokkal egyben rá is vezethetjük a legkisebbeket a megoldásra anélkül, hogy kitalálnánk helyettük a feladványt. Érdemes Kiss Judit Ágnes könyvét már baba kortól forgatni, hiszen a szöveg ritmusossága és Kismarty-Lechner Zita élénk színű, gyermekrajzokra emlékeztető illusztrációi miatt már első képeskönyvnek is szuper választás!

Forrás: pagony.hu



 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót