OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEREGÉNY NAGYCSOPORTBAN
MESEREGÉNY NAGYCSOPORTBAN : A téli tücsök meséi

A téli tücsök meséi

Csukás István: A téli tücsök meséiÍrta: Csukás István
Illusztrálta: Cakó Ferenc
Kadó: Könyvmolyképző Kiadó Kft., 2012
Oldalszám: 98   

Igazi magyar mesélő könyvét ajánlom olvasmánynak. Minden történet önmagában is, de a könyv egészében is különleges élményt ad gyereknek, felnőttnek egyaránt. Egy magányos tücsök emlékei elrepítenek minket egy olyan világba, ahol szeretetben élnek együtt az állatok, ahol elfogadják egymás különcségeit, és együtt boldogok.

Csukás István varázslatos nyelvezete pedig mosolyt csal a legborúsabb arcra is.

 
A színhely egy zöld szekrényke, bohócos mosolyú arcképpel, az ablak előtt egy íróasztallal és írógéppel berendezett szoba. A főszereplő, valamikori nyári tücsök, most magányosan csücsül a szoba sarkában álló terepszínű és zsályaillatú hátizsák bal zsebében. De szeret kimászni az ablakpárkányra és a harmatcseppes fűre emlékeztető heverőn sétálgatni.

 

 
A történet úgy kezdődik, hogy a tücsök egy nap felugrik az írógépre, s minden, a papíron keletkező jel emlékezteti valamire.
  •  Az A - a szigeti házra,
  • az S - a legkisebb ugrifüles és a sikló versenyfutására,
  • a Z - (melyről előbb semmi sem jut eszébe, csak az öregapja) a sánta egérre meg a pofazacskós hörcsögre,
  • az I - a délceg hőscincérre, akinek makk esett a fejére,
  • a G - a tüskés hátú sünre, aki elnézte a naptárt,
  • az E - a háromlábú, vízben úszó és prüszkölő, mellesleg világgá menő kutyára,
  • a T - a legöregebb tücsök kalapjára,
  • az R - az uhu bagolyra, ki nem tudott aludni - majd újra
  • az E - a legkisebb ugrifülesre, aki talált egy fésűt.
  • A V - a sirályra, mely a sziget fölött lebegett,
  • az Á - a sánta egérre, amikor egy fűzfa sípot talált,
  • a G - gyönyörű gyíkra,
  • az Y - a mókus ikrekre, amikor a fa tetején kétoldalt kidugták a fejüket,
  • az O - a csigabigára, aki a hátán hordja a házát,
  • s végül az utoljára leütött betű, a terepszínű hátizsákot idéző M csak szomorúságot okoz.  
  •  

A mesék során megismerkedhetünk a mindig mérges siklókígyóval, a csupa pofazacskó hörcsöggel, a sánta egérrel, a délceg hőscincérrel, a tüskéshátú sünnel, aki elnézte a naptárt, a legkisebb ugrifülessel, aki nem a legokosabb nyúl, de nagyon jó szándékú, a háromlábú kutyával; a legöregebb tücsökkel, a tücskök öregapjával, kinek a gombakalapján pillangó alszik. Az ő számukra a sziget az egész világ. A közös életük az egész élet.

 A kis tücsök sorsa, az általa felidézett történetek nem „csak” állatmesék. Finom „nagyapai” útmutatást kaphatunk belőle az emberi életre. Minden kisgyerek átélheti az állatok bőrébe bújva azokat az érzéseket, helyzeteket, melyeket maguk is ismernek, bár nem mindig tudnak megoldani.

 Fontos tulajdonságokra hívja fel a figyelmet az író: a szeretetre, türelemre, az elfogadásra, a másik tetteinek megértésére, önzetlenségre és az együtt megélt pillanatok fontosságára. Nagy szavaknak hangzanak a mesére gondolva, de kis irányítással a gyerekek számára is könnyen megfoghatóvá válhatnak.

 Másik nagy erénye a történeteknek a nyelvezete. Könnyen megérthető mai nyelv, melybe nem vegyülnek pongyola kifejezések. A gyerekek számára olvasva és hallgatva is értelmezhető minden mondat, szó.

 Egyes kiadásokban szemet gyönyörködtető rajzok kísérik a nagybetűvel szedett szöveget, mely különösen jól segíti a kevésbé jól olvasókat, vagy a gyengénlátókat a történet élvezetében.

 A történetek igaz, nem népmesék, de szerkezetükben követik a megszokott meseszerkesztést. Kezdetük és lezárásuk ugyanannak a cselekménysornak a leírásával, illetve ugyanazon szófordulatok használatával történik. A szerző így ad keretet, így jutunk el az újabb meséig, és zárjuk le a megkezdett történetet.

 A könyvben olyan történeteket találunk, melyekből szeretet, nyugalom és az együttes élmény fontossága sugárzik. A gyerekek számára is egyre gyorsabb, önzőbb világban fontosnak tartom, hogy találkozzanak ezekkel a történetekkel, és a meséken át azokkal a tiszta, követendő mintákkal, emberi érzésekkel, melyek boldogabbá, értékesebbé tehetik az életet.

 Mintát kaphatunk arra, hogy hogyan lehet segíteni másoknak, hogy el tudjuk fogadni, ha másmilyenek vagyunk, hogy ne éljük meg sérelemként, ha valaki a természetéből adódóan nem a várt kedvességgel fordul felénk, no, és ami talán a legfontosabb tanulsága a meséknek, hogy egyedül nem lehet olyan izgalmas, érdekes az életünk még akkor sem, ha látszólag nyugodt, boldog életet élünk is. Minderre a sziget élőlényeinek élete világít rá a gyerekek számára is jól érthető formában.

 Olvasásra és felolvasásra ajánlom kicsiknek és nagyoknak, de saját olvasmányként, iskolai feldolgozásra második osztályban a 7–8 éves korosztálynak. Igazi mesehallgatási, olvasási élményt nyújt csodálatos nyelvezete és pozitív életszemlélete.

 A lírai hangú meseregény a gyermekirodalom egyik szép darabja, amelyet most Cakó Ferenc kitűnő rajzai illusztrálnak.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót