OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12)
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12) : Azurro

Azurro

Tóth Ágnes Veronika  2018.01.08. 10:13

10 éves kortól
Írta: Finy Petra
Illusztrálta: Dömsödi Zsolt
Kiadó: General Press, 2010
Oldalszám: 148
 
Képregényeken, mangákon, fantasyken felnövő gyerekek kedvence lehet Finy Petra új könyve, amelyből egy fordított mesevilág különös lényei lépnek-másznak-repülnek elő. Azurro, az átlátszó testű légbőlkapott a felhők közt lebegő Prizmapoliszból indul varázsföld körüli útjára, pedig semmi kedve elmenni és hőssé válni. Inkább randevúját tervezgetné az Üveghegyen innen szíve virágnyelvű hölgyével, Zilonával.

Ám a világot meg kell menteni, mert Kroll, a drágakövek bűvöletében élő smaragdkobold magának akarja a senkiföldi drágakőmezőt. Megkezdődik a hajsza: kinek a smaragdokért, kinek a varázslények megmentéséért.

A kifordított mesevilágban azonban mindenki másmilyen, mint amilyennek gondolnánk. Felegúton vagy az Újperenciás-tenger partján csak abban reménykedhetünk, hogy az eddig méltatlanul mellőzött jóságos vasorrú boszorka, a megrogyott önértékelésű, többre hivatott kurta farkú kismalac vagy a legújabb kori felhőkarmolók is a jók pártján állnak.

Finy Petra könyvének szellemes humorát, nyelvi leleményeit, a modern, tündérmesébe oltott fantasyt Dömsödi Zsolt illusztrációi erősítik.

 

Igazi szürreálkalandoroknak, képregényeken és fantasyken edződött ifjú olvasóknak készült Finy Petra fordított meselátomása, melyben Azurro, az átlátszó testű légbőlkapott a felhők közt lebegő.

Prizmapoliszból Végtelenvilág körüli útra indul. A Petrától már ko­ráb­ban megszokott, elsősorban a verseiből ismert nyelvi leleményekkel, szó- és képjátékokkal átszőtt meseregény lebilincselő, ekképpen szó szerint letehetetlen olvasmánya lehet a kicsit nagyobbaknak, akik könyvolvasás közben a legszürreálisabb kalandokba és Dömsödi Zsolt A Gyűrűk urába illő látványvilágába bonyolódhatnak Azurróval.

Rögtön az első fejezetben majdnem beleolvashatnak egy könnycseppbe, később kiderül, hogy nemcsak alagút, hanem bizony felegút is létezik a kerek nagy világon, a lidércek és ledércek megint csak majdnem boszorkányhúst esznek, Senkiföld lakói cselt eszelnek ki a Szitakötő-palotában, valaki kettős gyilkos lesz, valakiből pedig hős válik. Szív­ki­rály meg…, ő meg átkozódik egy keveset.

A végén persze minden jóra fordul, majdnem mindenki boldogan él, az olvasó gyerekek pedig a diós befli és a lángfánk receptjével búcsúzhatnak Azzurrótól, a hár­tya­ko­bold­lánytól és a felhőkarmolóktól. Végy két és fél békagramm lisztet, két és fél békagramm vajat a füled mögül, 1 békagramm porcukrot, 1 békagramm darált diót és néhány kanál lepkebogyólekvárt. Ha nincs, talán az áfonya is megteszi.

 
Tóth Ágnes Veronika

 

Finy Petra sokarcú és kíváncsi írónő, aki örömmel kóstol bele új meg új műfajokba. A General Press Kiadó által gondozott Azurro kiskamaszoknak szóló kaotikus fantasy, melyben képzelt lények hada tölti meg az oldalakat.

lyen se volt még, hogy jegyzetelnem kelljen egy meseregény hőseit, helyszíneit és szörny-családfáját, de Finy Petra Azurrója máskülönben egyszerűen elnyeli az olvasót. Pedig a korosztály megjelölés 10-14 éveseket ír, kicsit pironkodom, hogy én – jóval túlnőve az adott intervallumon – csak az említett mankókkal bicegek át a hártyakoboldok, gondolatvándorok, felhőkarmolók, fáklyás boszorkányok és további öt tucat, csodás lény rendjén. Mindenesetre annak ellenére, hogy – finoman szólva – kétségbe vagyok esve a követhetetlenül zűrzavaros cselekményszálaktól és a szereplők nyüzsgő kavalkádjától, nem zárom ki, hogy például filmként (picit megzabolázva a túlburjánzást), mindez nagyon jól működhetne. Különben pedig még az is meglehet, hogy én nem vagyok megfelelően járatos a szörnyológiában, és egy rendes Gyűrűk ura-rajongó könnyebben eligazodik az ismerős terepen.

Mégis úgy gondolom, hogy a kötetért felelős Pálfi Annamária szerkesztőnek kicsit határozottabban kellett volna kézben tartani ezt a részleteiben izgalmas, összességében mégis rendkívül széttartó és kusza regényt. Egy meseírónak nem lehet felróni azt negatívumként, hogy képtelen leállni új meg új szereplők, helyszínek, szörny-alfajok kitalálásával, ennek a túlburjánzásnak a kezelése a józan külső szem, a szerkesztő dolga lett volna.
 
Néhány lény-típust szívesen bemutatok kedvcsinálóként a könyvből: a gondolat- és érzelemvándorok képesek mások agyában vagy szívében olvasni, a tudatutazók a még fel sem sejlő, tudattalan tartalmakat pásztázzák, a hártyakoboldok készítik az összes csodás lény szárnyát, a hangbaglyoknak láthatatlan a testük, csupán a hangjuk alapján lehet őket megtalálni, az árnyékkeselyűknek pedig csak az árnyéka érzékelhető szabad szemmel, és áldozatukat élve falják fel. (Érdekes különben, hogy Finy Petra léleknyűvő, eredeti szörnyecskéi engem leginkább egy ifjonc pszichológus, Mandl Péter Mákonypersely című könyvében felbukkanó – hétköznapi szorongásokból gyúrt – para-lényeire emlékeztenek, nem pedig klasszikus fantasy-szereplőkre.) 
 
Bár a regény hemzseg a csodás fordulatoktól és a véres csataleírásoktól (még a holtak is hadrendbe állnak), mégis leginkább a szerző meglehetősen melodramatikus szerelemfilozófiája maradt meg bennem. Például kiderül, mennyire lassan és nehezen regenerálódik egy női szív (a bájos virágnyelvű lényé, Zilonáé) egy érzéketlen, komor és ambiciózus alfahím (a kiégett, hataloméhes Kroll) szerelmét követően, még akkor is, ha közben társra talál egy érzékenyebb, derűsebb férfi (a habókos légbőlkapott, Azurro) mellett. Sajnos, mintha a többi női szereplő sorsát is befolyásolná az a kényszerképzet, hogy nagy szerelem csak egy van, és az jól nem végződhet: Miriom, a világlátó kis boszorkány például önkéntelenül megöli vonzalmával első szerelmét, a halott fiút siratva pedig egy dolog vigasztalja csupán, hogy így már úgysem fog szeretni mást, vagyis legalább más nem fog meghalni miatta. Számomra ez a borongós fatalizmus az igazi horror, nem pedig a húsevő lidércek sikoltozása.
 
Pedig Finy Petrának máskülönben jó humora van, a szövegben sok a nyelvi játékosság, sőt olykor magukból a furcsa szóalkotásokból születnek új ötletek: a hárfatea például különféle dallamokat varázsol a lélekbe, a könnytárban pedig régi könnycseppekből olvashat a kíváncsi látogató. Ez, a gyerekekre jellemző szóalkotási mód felbukkant különben már Finy Petra gyermekvers-köteteiben is, és nagyon érdekes követni, ahogy ezt az egészen más típusú szöveget is megfűszerezi.
 
A szerző további erőssége, hogy a képei eredetiek, elbűvölőek és valóban filmvászonra kívánkoznak: „Itt ugyanis minden és mindenki átlátszó. A fiatal légbőlkapottaknak még buborékos, hártyás bőr fedi levegőtestüket, az idősebbeknek viszont már üveg. És amikor az üveg teljesen megszilárdul és megvastagszik, akkor leheli ki lelkét a légbőlkapott. Üvegszobrát pedig az Ősök Üvegligetébe állítják, ahová a fiatalok gyakran járnak tanácsot kérni, vagy csak gondolkodni, üldögélni az egyik üvegpadon.” (9. .) – olvashatjuk például a Prizmapolis-beli lakók leírását, de bárhol felcsaphatjuk a könyvet, tele van érzékletes, eredeti, látványos képekkel. Előnyben vannak a „vad olvasók”, azok, akik mindig el is képzelik, amit olvasnak, hiszen az írónő bőven szolgáltat számukra nyersanyagot a belső mozihoz. 
 
Az Azurro lehetett volna igazi, átütő siker is, mégis felemás a végeredmény, még akkor is, ha egy igazán élénk fantáziával megáldott, népszerű írónő és egy befutófélben lévő, tehetséges grafikus, Dömsödi Zsolt dolgozott rajta. Azonban nem csak a szöveget kellett volna sokkal szigorúbb kézzel szerkeszteni, hanem a képek közül is érdemes lett volna kiszórni a gyengébbeket. Ráadásul, úgy tűnik, Dömsödi is elveszett a szereplők végtelen kavarodásában: teljesen véletlenszerű, hogy kikről akad illusztráció, és kik maradnak ki. Nem feltétlenül szerencsés keverni a színes és a fekete-fehér grafikákat sem egy könyvön belül, mert heterogén látványt nyújt a kétféle stílus egymás mellett: talán ha lett volna lehetőség (nyilván nem az illusztrátoron múlt) huszonöt darab színes, egész oldalas grafikára, egyenletesebb színvonalú és stílusú lett volna a képanyag. Mindezen apró hibák ellenére azért feltűnik, hogy a regény illusztrátora – bár csupán a közelmúltban, 2010-ben végzett a Kreában tervező grafikusként – már biztos karakterjegyekkel bíró alkotó. A fantasy nem feltétlenül az ő világa, a fekete humor áll hozzá igazán közel, blogján kutakodva jobbnál jobb morbid kis remekműveket találunk díjnyertes horrorfilm-plakát-tervől kezdve Romhányi Sírfeliratok-sorozatán át ijesztően bizarr, nyárson sült szörnyecskékig.
 
És mégis: van abban valami vicces és megható, hogy egy paradicsomszószos zombie-filmeken felnőtt grafikus és egy piciknek szóló meséken és verseken edzett széplelkű írónő sorsa az Azurro erejéig egy pillanatra összetalálkozott.
 
Forrás: revizoronline.com

 

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót