OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12)
MESEREGÉNY KISKAMASZOKNAK (9-12) : Rapandi trilógia (2) Rapandi és a varázspálca

Rapandi trilógia (2) Rapandi és a varázspálca

  2020.06.27. 16:50

Kiadás éve: 2016
Oldalszám: 84

A ​hegyes süvegű, ezüst köpenyes varázslót már ismerik azok, akik olvasták a Rapandi és az elveszett szobor című regényt. Az a kötet négy fiú szövetségéről szólt, akik egy titokzatos szobor, a Vimpáci Madonna megtalálása közben hihetetlen kalandokat éltek át, s kötöttek egymással barátságot.

Gabesz, Ferkó, Moly és Favi az iskolában most újra találkoznak. Már hetedikesek, és Rapandi ismét a segítségüket kéri. Ezúttal egy varázspálca megtalálása a cél, de a tét ezúttal is óriási: a felavatásra váró Erzsébet híd sorsa múlik a kutatás sikerességén.

Rapandi egy varázslótanonc lányt is bemutat a fiúknak, aki segít nekik a veszélyes kalandok során. Bori együttműködik a kis csapattal, és talán nem árulunk el titkot, ha megsúgjuk: egy kamaszszerelem finom felhője is körbelengi a történetet. Hogy miféle hajmeresztő meglepetések érik őket, miféle vad kalandokba sodródnak, és főleg, hogy megtalálják-e végül a varázspálcát, azt most itt nem mondhatjuk el. Megtudhattok mindent, ha elolvassátok Rapandi újabb történetét.

Ígérjük, izgalmakban nem lesz hiány, ha belevágtok.

 

Pion István

 

A varázsló, aki a fénysebességgel közlekedő gyerekeket visszaviszi a lassú 1960-as évekbe

És a gyerekek ezt még élvezik is. Fisch Gábor László meseregény-folyama, a Rapandi-sorozat már a harmadik részénél tart, és úgy tűnik, nem nagyon veszít lendületéből. Izé, lassúságából.

Nem tudom, ki hogy van vele, de én speciel az egyik nagyapámat nem ismertem, a másik meg vadász volt, keveset beszélt, és bár mesélt vadásztörténeteket, ezekhez képest sokkal élénkebben él bennem az, hogy alig tizenéves koromban már biztos kézzel bántam a Slavia 631-essel, merthogy megtanított vele bánni, egészen jól lőttem célba. Ha ma, nagyjából húsz év elteltével használnom kellene egy légpuskát, nem jelentene gondot, bár a működése amúgy sem túl bonyolult.

Gondolom, ha a másik nagyapám, aki iskolaigazgató volt, élt volna még, amikor én megszülettem, akkor vele valószínűleg egészen más elfoglaltságban állapodunk meg, attól is teljesen függetlenül, hogy imádtam lövöldözni. De ezt a kérdést igazából nincs értelme feszegetni,

nem tudhatom, mit csináltunk volna, ha.

Mindenesetre az egyszer nagyon is biztos, hogy a nagyszülőkkel tartalmasan vagy éppen tartalmatlanul eltöltött idő nagy mértékben befolyásolja emlékeink színét. Nekem, hiába volt ott a fegyver, elég meleggé tették ezt a színt, semmi hidegség.

Valószínűleg Fisch Gábor László munkássága hasonlóan meleg színnel tölti majd el unokáinak emlékezetét, hiszen mindig felolvas nekik egy-egy részletet saját mesekönyveiből. És ha az még nem elég, hogy saját mesekönyv, olyat is felolvas nekik, ami még nem is igazán van kész: azért lövi el mégis történeteit a megjelenése előtt,

hogy a könyvben aztán már ne maradjon olyan hiba, ami a gyerekeknek szemet szúr.

Fisch legfőbb kritikusai tehát az unokái, és még csak nem is csupán az unokái, hanem a Fisch-sel rokonságban nem lévő, szintén olvasó gyerekek. Utóbbiaknak például rendszeresen küld előolvasásra meséket, hiszen egy gyerek szeme és füle másként lát és hall, mint egy felnőtté, és egyébként a logikai hibákat is kiszúrja.

Ilyen boldog összeszedettséggel írja Fisch most már évek óta Rapandi cmű mesekönyv-sorozatát, amelyben

minden évben egy könyv jelenik meg, és most már háromnál tartunk.

A Magyar Naplónál megjelenő sorozat különlegessége leginkább az, hogy abban tényleg egy nagyapa mesél unokáinak arról, mi történt vele az ő gyermekkorában, ami esetünkben az 1960-as éveket jelenti. A főszereplő-elbeszélőt ugyan hivatalból nem azonosíthatjuk a Rapandi-könyvek szerzőjével, de ha nem vagyunk hivatalosak, akkor ezt minden további nélkül megtehetjük, ez elől Fisch sem zárkózik el.

Ahogy a legtöbb író, ő is saját életéből táplálkozik.

Az unokák pedig időközben nőnek, így a történetek az ő szintjüknek megfelelően, velük együtt változnak, s teszik ezt úgy, hogy mindeközben megmaradnak az 1960-as években. Ez azért különös vállalkozás, mert az a gyerekkorosztály, amelyik olvassa a Rapandi történeteit, már bőven a 21. században él, az okos telefonok korában, de talán annyira még nem nőttek bele, hogy ne tudnák nagyon is élvezni a sokkal lassabban zajló 20. századot, a számukra – és talán már számomra is ismeretlen – régi játékokat. Azért az almaleves, a krumplis tészta vagy a szilvás gombóc még nekem is ismerős. Meg azért az úgy általában mindenkinek az.

Fisch nosztalgiából ment vissza az 1960-as évekbe, s ugyan nem tervezte ezt az utazást előre, de ha már elindult, és ha már az út kellemesnek és izgalmasnak és játékosnak mutatkozott, akkor

teljesen jogosan nem látta értelmét visszafordulni.

De most idézem a mesélőt a Rapandi-könyvek első részének hátuljáról, hogy érezzük egy kicsit a nyelv könnyen érthetőségét és szerethetőségét:

„Kisgyermekkorában minden embernek van varázslója, akit elfelejtünk, mire felnőttek leszünk. Ez a varázsló mindenki más számára láthatatlan, csak a gyerekek látják. Segít, ha nagy baj van, vigaszt nyújt, ha kell, társaságot jelent a magányban, és végső esetben a varázserejét is használja az érdekünkben. Ezt onnan tudom, hogy nekem is volt varázslóm – ezüstköpenyes, hosszú süveges, cvikkeres, varázspálcás, olyan, mint a varázslós mesékben –, csak valami fura csoda folytán én máig emlékszem rá. Az enyémet Rapandinak hívták: ő segített át gyerekkorom sok nehézségén, buktatóján. Igazi barát volt. Olyannyira, hogy időnként ő kért tőlem segítséget. Ez a könyv is egy ilyen esetet mesél el. Barátaimmal egészen hihetetlen kalandban volt részünk, amikor egy hideg, havas télen segítettünk visszaszerezni a Vimpáci Madonnát. Hogy mi az? Hát az elveszett szobor! De ha elolvassátok ezt a könyvet, mindent megtudtok belőle. És főleg: megismeritek Rapandit!”

Innen, nagyjából a gyerekek 9-10 éves korától indulunk, hogy aztán a varázspálca és a váci remete történetén, a második és a harmadik köteten át eljussunk a szereplők – és egyébként nagyjából az olvasók – 12-13 éves koráig. A könyvek szereplői között van négy fiú – Gabesz, Ferkó, Moly és Favi –, mindenféle csodás lények, és persze aztán képbe jön egy lány is, Bori, akinek személyével kéz a kézben jár a szerelem.

Itt viszont akadt egy kis probléma: az író unokái számára ugyanaz az író és a mesélő, és a nagyapjuk a könyvek alapvető szereplőjeként vesz részt ebben a játékban, és bizony ő jön össze Borival. Az unokák ekkor közbeszóltak, mert

nagyapjuk így egy olyan lányba lett szerelmes a mesében, aki nem az ő nagymamájuk.

Úgyhogy Fisch Gábor Lászlónak cselekednie kellett, a harmadik kötetre elköszönt Boritól, és helyette megérkezett a nagymama, Györgyi.

Szóval a kalandokkal teli mesefolyam most már nyugodtan folytatódhat tovább, ahogy az olvasók elvárják – és persze a nézők, akik Bányay Anna illusztrációival kapcsolatban először azt jegyezték meg, hogy a gyerekeknek a rajzokon nincs orruk és szájuk. Aztán mit ad Isten, a második részben már lett nekik. Ha minden ilyen könnyen menne…

(3) Rapandi ​és a váci remete

vissza a kiskamaszok rortozatához

vissza a sorozathoz

 

 

 


 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót