OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI : „Az olvasás lehet a felemelkedés lehetősége” - Interjú

„Az olvasás lehet a felemelkedés lehetősége” - Interjú

Simon Krisztinával, a Könyvtárostanárok Egyesületének elnökével beszélgettünk az olvasóvá nevelésről, az értő olvasás személyiségfejlesztő hatásairól és a Kaméleon Olvasóklub szövegértést fejlesztő levelezős játékáról.

Mesélj kicsit magadról, mivel foglalkozol?

Jelenleg a József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskolában vagyok könyvtárostanár, ahol egy nagyon együttműködő kollektívával dolgozhatok. Sokszor hallom más kollégáktól, hogy milyen nehéz könyvtárostanárként, mert nem kapnak órákat, nem jönnek a pedagógusok, gyerekek a könyvtárba. Én azonban szerencsésnek mondhatom magam, mivel iskolám pedagógusai fontosnak tartják a könyvtárhasználatot, az olvasóvá nevelést. Így viszonylag sok órát tarthatok és több közös projekten is dolgozunk szakos kollégáimmal. Azért is hálás vagyok, mert a munkám a hobbim is. Sosem érzem tehernek, minden nap örömmel megyek dolgozni. Talán ezzel is magyarázható, hogy tavaly novemberben elvállaltam a Könyvtárostanárok Egyesületének elnöki pozícióját.

 

Szeretek csapatban dolgozni, tenni másokért, hinni abban, hogy lehet jobb, lehetnek pozitív változások. A KTE elnöksége egy jó csapat, a tagság pedig hozzám hasonlóan szívügyének tekinti az olvasóvá nevelést. Egyébként szabadidőmben én is szívesen olvasok. Például szeretem elolvasni azokat a könyveket, amiket később ajánlok diákjaimnak. Míg kisebbek voltak, sokat kísérleteztem a saját fiaimmal is, ők tesztelték a könyveket. Az olvasás mellett szívesen „drámázom”, foglalkozásaimon gyakran használom a drámapedagógia elemeit, valamint a Papírszínházat.

Milyen mesékkel, könyvekkel és hány éves kortól érdemes elkezdeni olvasni a gyereknek?

Talán furcsa lesz, amit mondok, de én már akkor meséltem a fiaimnak, amikor még meg sem születtek, bár arra már nem emlékszem, hogy pontosan miket olvastam fel nekik, de elsősorban verseket. Később saját magam találtam ki meséket. Hol mosogatás közben a kiskanálról, hol hűtőfürdőzés közben a bátor „Repcsike Fercsikéről”. Aztán a különböző tömegközlekedési eszközökön is meséltem az óvodába menet, vagy homokozás közben a játszótéren. A korhatár tehát a mínusz kilenc hónap.

Őszinte leszek, mi még akkor is olvastunk közösen esti meséket, történeteket, amikor a nagyobbik fiam már tizenkét éves volt, a kicsi pedig hét, igyekeztem olyan könyveket keresni, ami mind a kettőjüket érdekelheti. Egyik legnagyobb élményem Darvasi László Trapiti című könyvéhez kötődik. Sosem felejtem el: egy hétvégén már reggel tíz volt, és még mindig óriási csönd. Amikor bekukucskáltam a gyerekek szobájába, azt láttam, hogy a nagy olvas a kicsinek, mert nem bírták kivárni az esti folytatást. Azt, hogy mit olvassunk nekik, nehéz megmondani. Mindenkinek ismernie kell a saját gyerekét, tanítványát, ahhoz, hogy olyan könyvet tudjon adni a kezébe, ami érdekelni fogja, és ha eltaláljuk az érdeklődési körét, már nyert ügyünk van. Napjainkban nagyon mások a gyerekek még ugyanabban a korosztályban is. Iránymutató lehet több honlap vagy kiadvány is a témában.

Miért tartod fontosnak, hogy értő olvasót neveljünk a gyerekekből?

Egy mondatban úgy foglalnám össze: azért, hogy boldog és gondolkodó emberekké váljanak. A könyvek, az olvasmányaink mind hozzátesznek valami pluszt az életünkhöz. Az értőn olvasó ember gyakran nemcsak információt szerez – ami egyébként napjaink egyik legjobb valutája – de az érzelmi intelligenciája is fejlődik. A könyvekkel megszűnnek a határok. Ismeretlen helyekre, korokba repítenek, ahol megismerhetjük más emberek érzéseit, gondolatait, életét. A különböző művek sokszínűsége megmozgatja a fantáziát, az érzelmeket.

A könyvek iránytűk lehetnek az élet minden területén, gondolatokat ébresztenek. Ezért is mondtam, hogy az értő olvasó gondolkodó emberré válik, nem csak passzív befogadója az információknak. És miért lesz boldog? Mert a különböző művek hatnak az érzelmeinkre. Gyakran megfigyelhető a ventilláció jelensége olvasás közben, ami hozzásegíti őket a felgyülemlett feszültség vagy negatív érzelmek kiadásához, levezetéséhez, de a pozitív érzelmek is megerősödhetnek. A mindennapok megélése szempontjából fontos tehát, hogy értő olvasókat neveljünk.

Milyen készségeket fejleszthetünk az olvasással?

Az alábbiakban nem csak készségekről beszélnék, hiszen az olvasásfejlesztés hatását véleményem szerint komplexitás jellemzi. Kezdjük először a személyiség fejlődésével, ami egyébként szorosan kapcsolódik az előző kérdéshez is. Úgy gondolom, elsősorban személyiséget fejlesztünk az olvasással.

Aki olvas, annak működésbe lép a fantáziája, edzi az agyát, fejlődnek a gondolkodási struktúrái. Az olvasás aktív tevékenysége fejleszti a kreativitást, hozzájárul a körülöttünk lévő világ pontosabb észleléséhez, fejleszti a problémamegoldásunkat, empátiánkat mások iránt. Mindemellett bővül az olvasók szókincse, nyelvi kifejezőkészsége, beszédstílusa.

Természetszerűen fejlődik a szövegértési készség, képesség. Mélyebben nem is mennék bele a kérdés megválaszolásába, mert az egy egész tanulmányt venne igénybe. Egyébként sok érdekes cikk is olvasható a témában.

Hogyan lehet felkelteni a gyerekek érdeklődését az olvasás iránt?

Könyvtárostanárként a leghatékonyabbnak a személyre szabott ajánlást tartom. Igyekszem sokat beszélgetni diákjaimmal, megismerni őket, ezután ajánlani nekik témákat, írókat. Örömmel mondhatom, hogy általában elégedettek. Ha mégsem, akkor megbeszéljük miért „nem jött be” nekik egy szöveg, aztán ehhez mérten újból próbálkozom. Időnként érdekes problémákkal is találkozom, például van egy kislány, akinél nem elég a könyv tartalmára figyelnem, hanem a betűtípusra is kell, mert csak egy típust hajlandó olvasni.

A személyre szabott ajánlás mellett különböző „figyelemfelkeltő” kezdeményezések is segíthetnek. Néhány példa: drámapedagógiai módszerek, papírszínház előadások, egymásnak tartott könyvajánlók. Az utóbbit külön kiemelném. Megfigyeltem, hogy gyakran a kortárs hatásból adódóan, egy-egy könyv különösen „közkedvelt” lesz és akkor mindenki azt szeretné kikölcsönözni. Ha meg tudjuk nyerni a gyerekeket, ők kelthetik fel egymás érdeklődését is az olvasás iránt. Ahogy a különböző játékok divatosak egy-egy korosztálynál, úgy az olvasás is azzá válhat.

Hasznosak lehetnek a különféle digitális eszközök is, akár utazáskor, mint amilyen például a BOOKR Kids Mesetár, ami új szempontból közelíti meg az olvasás megszerettetését, a klasszikusok mellett kortárs történeteket is feldolgoz egyedülálló, interaktív formátumban (pl. Borbáth Péter: Sündör és Niru, Lanczkor Gábor: Gúfó-sorozat, Lackfi János: Domboninneni mesék stb). Ma már egyre több könyvtár és oktatási intézmény él a Meseasztal adta lehetőségekkel, ami szintén nagyon hasznos lehet az olvasás iránti érdeklődés felkeltésében.

Mit gondolsz a Kaméleon Olvasóklub programról?

Hihetetlenül jó kezdeményezésnek tartom a Kaméleon Olvasóklubot. Az alsós korosztály megszólítása egy fontos és egyben hálás feladat is. A szülőknek és pedagógusoknak nagyon nagy segítség lehet, hogy a játékban korosztályokra bontva, lényegében egy könyvajánlót is kapnak, a feladatlapokkal együtt. Négy fordulón keresztül dolgozhatnak a gyerekek kortárs és klasszikus gyerekirodalmi szövegekkel. Mivel nem kell a feladatok megoldásához elolvasni az egész könyvet, hamar sikerélményhez jutnak, ami nagyon fontos a mai diákoknál. A feladatok korosztályi sajátosságokat figyelembevevő összeállítása viszont felkelti az érdeklődésüket. Eddigi tapasztalataim azt mutatják, hogy vagy önállóan, vagy szülővel együtt, mindenképpen elolvassák a játékhoz kapcsolódó műveket, még a feladatlapok megoldása közben vagy később. És itt már kapcsolódhatunk is az olvasás iránti érdeklődés felkeltéséhez. Ez a játék ötleteket adhat nekünk, pedagógusoknak is. Az elmúlt évek könyvei, mintafeladatai egyben könyvtári programok kiinduló anyagai is lehetnek.

A könyvtárostanárok figyelmét pedig arra is felhívnám, hogy a játékban való részvétel könyvtárfejlesztési lehetőségeket is jelenthet a legaktívabb iskolák részére, hiszen az az 50 intézmény vagy csoport, amelyik a legtöbb alsó tagozatos diákot hozza a játékba, megkapja a játékban szereplő összes könyvet tartalmazó rendkívül értékes könyvcsomagot.

Miért érdemes csatlakozni a játékhoz?

Az olvasás öröméért. A feladatmegoldások sikeréért. Az érdeklődés felkeltéséért. Értelmes és izgalmas szabadidő eltöltéséért. A játékos fejlődésért. Az iskolai könyvtár fejlesztéséért. És még sorolhatnám. Nem teszem. Örülnék, ha a kezdeményezés pályázati lehetőségek útján még több hátrányos helyzetű diáknak, iskolának is biztosítani tudná a csatlakozást. Minden fórumon, ahol megszólalhatok, azt képviselem, hogy az olvasás lehet a felemelkedés lehetősége. Sajnos az olyan kezdeményezések, amik érthető módon, de anyagi vonzatokkal járnak, csökkentik a résztvevők körét. Ennek a problémának a megoldása viszont túlmutat a kiadók hatáskörén.

Forrás: Tiszatáj online

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót