OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI
KORTÁRS IRODALOM OLVASÓI : “A mai szülők óriási kettős feladata ez: lelassítani a gyerekeket, lelki nyugalomra tanítani őket”

“A mai szülők óriási kettős feladata ez: lelassítani a gyerekeket, lelki nyugalomra tanítani őket”

Finy Petra a kortárs gyerekirodalom egyik legnépszerűbb szerzője. Írásról, olvasói szokásokról, és Süsüről is beszélgettünk vele.

Nagyon termékeny szerző vagy, viszonylag nagy gyakorisággal jelennek meg gyerekkönyveid. Minden ötletből-vízióból könyv lesz?

Nem, természetesen nem, azt nem győznék a kiadók. Ráadásul nem is minden ötlet működőképes: lehet, hogy egy vízió szenvedélyes és érdekes, de amikor mondatokban testet ölt, csonka és esetlen lesz, hirtelen kiüresedik. Én többnyire a lányaimon tesztelem le, hogy lehet-e könyv valamiből, érdemes-e könyvvé izzadni egy ötletet, vagy sokkal jobb neki és az olvasóknak is, ha fiókban marad.

Ennyi kötet után milyen elvárásoknak igyekszel megfelelni? A piac igénye vagy egy belső szabályrendszer-minőség befolyásol jobban?

 

Most már van egy erős belső elvárás. Ennek tudható be, hogy kicsit lassítottam a tempón, és tavaly például egyetlen könyvem sem jelent meg, csupán egy antológiában szerepeltem. Úgy érzem, nem kell már úgy kapkodni, érdemes érlelni a dolgokat, és csak akkor megszólalni, ha igazán fontos mondanivalóm van. Jó ez így, hogy az Akkor is című regényem előtt ennyi szünetet hagytam. Egy kötet végleges formájánál igyekszem önmagamnak megfelelni, illetve egy olyan olvasói normának, amit én is elvárok egy szövegtől, ha kézbe veszek egy könyvet. Hogy legyen szépirodalmi, ugyanakkor olvasmányos. Érintsen meg és húzzon be. És vigyen magával, messzire, akár a világ végére is.

 Lírai vízió és nem egyszer a gyakorlatiasság, az úgynevezett ismeretterjesztés egyszerre jelenik meg egy-egy szövegedben. Könnyű összeegyeztetned a kettőt?

A líraiságot nem tudom kikapcsolni, hiszen költőként kezdtem a pályámat, és az is maradok, sokszor létezem versüzemmódban. Ha csak egy mondatot teszek ki instasztoriba, az is gyakran versszerű, metaforikus. A prózám is tele van rengeteg hasonlattal, képpel, bár az új regényemben kissé visszavettem ezt: szikárabb, frappírozottabb lett ebből a szempontból az anyag. Az ismeretterjesztés és a természet bemutatása is régi mániám, mára már talán misszióm is lett.  A madaras- természetfotós férjemnek köszönhetem, aki mellett rájöttem, mennyire nem ismerem azt a csodálatos világot, ami körülvesz. Ezért található sok szövegemben annyi állattal és növénnyel kapcsolatos anekdota, leírás.

Hogy látod, amikor te voltál gyerek, más elvárásaid voltak a mesékkel szemben a mostani gyerekek igényeihez képest?

Biztosan. Az én gyerekkorom régi világa már lassúnak és ingerszegénynek tűnhet egy mai gyerek számára, talán olyan, mintha egy hibernált közegbe kerülnének. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy egy mai gyerek ne tudna elmélyülni a mese világában. Legfeljebb okosabbnak kell lennünk, nekünk íróknak, milyen kapukat nyitunk ki számukra, hogy azok elég vonzóak legyenek, és korunk gyermekei is belépjenek, be akarjanak lépni rajtuk.

 Ha egy mese nem működik, az az olvasó vagy eleve a mese hibája? Lehet rossz olvasó a gyerek?

Klasszikus mesék esetében is adódhat olyan, hogy kifejezetten nem talál be, vagy taszítja az olvasót, más kérdés, hogy ez sokszor azt is jelenti, hogy azzal a mesével, és a mese által közvetített élethelyzettel valami feladatunk van, megoldandó lelki ügyünk. A gyerek nem rossz olvasó, még ha meg is változott az ingerfelvevő és –leadó igénye, szintje. Az alapvető emberi és lelki értékek válsága és dramatizálása viszont még mindig ugyanúgy megragadja.

Véleményed szerint idővel nem fognak kiszorulni a mesekönyvek, hogy helyükbe más eszközök, pörgősebb dolgok lépjenek? Olvasni végül is egy rém lassú dolog…

Sokan tartanak ettől, hiszen manapság egy gyerek már egy videót is másképp néz: bele-belepörget, mert nincs türelme végignézni. Az, hogy az élethez, olvasáshoz, szeretethez, létezéshez való türelmet és figyelmet képes-e megőrizni, csak rajtunk, szülőkön múlik. Ha elég minőségi időt és odafigyelést kapnak tőlünk, a történetek „lassúságát” is értékelni fogják.  A mai szülők óriási kettős feladata ez: lelassítani a gyerekeket, lelki nyugalomra tanítani őket, ugyanakkor figyelni arra, hogy a versenyképességet jelentő gyorsaságot is elsajátítsák, persze csak egészséges mértékig.

 Idén negyven éves Süsü. A te életedben is fontos helyet foglal el Csukás István figurája? 

Én a Süsün nőttem fel. Esendősége, őszintesége, mindig is a gyermeki lélek tisztaságát idézte meg, amit oly nehéz megőrizni. Ráadásul  a Süsü bábjátékban szereplő királyfijába annak idején szerelmes voltam. Legalábbis a hangjába, annyira szépen énekelt. Mindig arra vágytam, hogy megtaláljam azt a férfit, akinek a szíve olyan erős, mint neki.

Forrás: uvegheg.com


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót