OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
IFJÚSÁGI - Felnőtté válás
IFJÚSÁGI - Felnőtté válás : Nincsenapám, seanyám

Nincsenapám, seanyám

  2018.06.26. 13:12

https://www.pagony.hu/resources/images/ww/bx/gp/post_side/nincsenapam_seanyam_borito_340_.jpgÍrta: Szabó Borbála
Oldalszám: 288
 
Kamasznak lenni rettenetes. Főleg ebben a családban.
 
“Megrázó és humoros, mély és felemelő, felnőttes és gyerekes. Folytathatnám a látszólagos ellentétek sorát, de mivel ez jóval sekélyesebb lenne, mint a regénynek akár egyetlen mondata is, ezért abbahagyom. Inkább olvassátok el magát a művet!”
(Litkai Gergely)
 

 

Miklya Anna
 

Tud-e az ember olyan gyötrően, kiábrándultan és tragikusan magányos lenni máskor, mint kamaszkorában? Még ha a felnőttek mindent rendben lévőnek hazudnak is, egy tizenéves sokkal élesebben észreveszi a problémákat, és gyötrődve keresi a megoldást olyan gondokra, amiket nem az ő feladata lenne megoldani. Szabó Borbála regénye felkavaró őszinteséggel boncolgat egy olyan, teljesen hétköznapi szituációt, ami minden második gyerek élethelyzete lehetne. Vagy talán az is. Tud-e az ember olyan gyötrően, kiábrándultan és tragikusan magányos lenni máskor, mint kamaszkorában? Még ha a felnőttek mindent rendben lévőnek hazudnak is, egy tizenéves sokkal élesebben észreveszi a problémákat, és gyötrődve keresi a megoldást olyan gondokra, amiket nem az ő feladata lenne megoldani. Szabó Borbála regénye felkavaró őszinteséggel boncolgat egy olyan, teljesen hétköznapi szituációt, ami minden második gyerek élethelyzete lehetne. Vagy talán az is. Úgy éreztem: a főhős annyira egyedül van, hogy valakinek, legalább az olvasónak, ott kell lennie mellette.

Szabó Borbála könyvének főhőse és narrátora egy kamasz lány. Olyan, mint a legtöbb tinédzser: problémás. Fel van vágva a nyelve, káromkodik, dühös gondolatai vannak az őt körülvevő világról, amiket, ha van hozzá bátorsága, ki is mond. Néha nem mondja ki, csak belül fortyog tovább. A belül fortyogás pedig nem túl jó. Mert ennek a lánynak – akinek nincs neve, hiszen bármelyikünk lehetne, te vagy én – rengeteg gondja van, és ehhez szomorúság, frusztráció és harag társul, amiket, ha nem ad ki magából az ember, belülről mérgezik tovább.

A főhős látszólag kiegyensúlyozott környezetben él. Bár a szülei elváltak, de mind a ketten találtak maguknak új kapcsolatot, az édesapja révén még új kisöccse is született. A bátyja jó fej egyetemista, a külön élő apa minden kívánságát teljesíti. Egy nagy lakásban él az anyjával, az anyja pasijával, a nagymamával, és az időnként fel-feltűnő báttyal együtt, van egy cuki kis szobája, és még macskát is tarthat. Kettőt. Ő azonban, mint minden kamasz, pontosan érzékeli a helyzetében lévő hamisságot. Felismeri, hogy az anyja, bár még valamelyest működik anyaként, de masszív alkoholista. A nagymamája magán kívül nem törődik senkivel, a vitában mindig az erősebb mellé áll. Az anyja új pasija szintén iszik, de a már lebutult verzióból, aki csak azért nem molesztálja a nevelt lányát, mert túl részeg hozzá. A báty kihasználja a szülőket, és pénzzel nyúlja le a húgát: ehhez pedig mindenkinek pontosan azt hazudja, amit az hallani akar. Az édesapa nem szeretne felelősséget vállalni a szinte felnőtt gyermekeiért, hiszen egy új, hasonlóan boldogtalan házasság csapdájában vergődik, lelkifurdalását pedig pénzzel enyhíti. A főhős egyetlen menedéke a pici szoba, benne a két macskával: ahogy azonban szorongása növekszik, gyötrődése lassan a menedéket is börtönné változtatja.

Egy elrontott irodalomfelelettel indul a regény, majd a főhős a szoba galériájára menekül, és innentől kezdve gyakorlatilag ebben a térben marad. Itt, mint egy aprócska színpadon, vonulnak fel előtte családja szereplői. Azonban senkit sem ő érdekel, hanem saját önigazolását keresi: ha pedig ezt nem kapják meg, sértetten és agresszívan reagálnak. A cselekmény egy idő után játékosan induló, ám egyre elkeseredettebbé váló fantázia-színtereken folytatódik. A két macska, Frici és Dezső, mint az a főhőst is meglepve kiderül, nem más, mint Kosztolányi és Karinthy: egymást ugratva, bolondozva, cinikus, szarkasztikus kommentekkel és közjátékokkal fűszerezik az egyre sötétebbé váló jeleneteket. Mert a főhős végigél egy klasszikus pánikrohamot. Ha nem lenne mellette a két cica, miközben a New York kávéházat vizionálja, hogy könnyíthessen magán a sarokban álló macskaalom felett (a szobát nem meri elhagyni), valószínűleg összeroppanna.

Szabó Borbála azonos című, nagy sikerrel játszott színdarabjából írt regényt. Ez látszik a szövegen is: a dialógusok megformáltságában, a pontos dramaturgiai felépítésen. Frici és Dezső párbeszédei hozzájuk méltóan intellektuálisak, humorosak, tele kifinomult irodalmi utalásokkal. A „macskajátéknak” ezen túl fontos dramaturgiai szerepe van: eltávolítja és megmagyarázza a főhőssel történteket. Mint egy családállításon, vagy drámacsoporton belül, a két macska úgy viszi színpadra és játssza újra a főhős körül történő, csöndes tragédiát, egy család szétforgácsolódását, és a megrekedt életeket, hogy az így nemcsak értelmezhetővé, hanem feldolgozhatóvá is válik.

A főhős megtanulja pontosan látni a saját helyzetét: míg a kötet első felében csak sodródik az eseményekkel, legfeljebb beszólogat, és saját maga szerint is szánalmasan palira vehető egy kis hízelgéssel, a regény végére már pontosan átlátja a családi kapcsolatokat és viszonyrendszert. Éles képet alkot mindenkiről, ami nem mentes a megértéstől sem. A kötet egyik legmeghatóbb részében, az anyával való (képzeletbeli?) beszélgetésben, avagy a bizarr kimenetelű, macskák által levezényelt sakkjátszmában az a kívánság is megfogalmazódik, hogy ő nyújtson segítséget a szülő számára, akkor is, ha ez rettenetes áldozatokkal jár. Az a kép pedig, amikor az anya, mint alkoholtól torzult gyermek bújna a lánya ölébe, úgy is belém égett, hogy a színdarabot magát nem láttam, csak a könyvet olvastam.

Miután befejeztem a Nincsenapám, seanyámat, azon morfondíroztam, vajon megtalálja-e a nagyon jó regény azokat a kamaszokat, akik hasonló problémákkal küszködnek. Aztán, már a következő pillanatban ráébredtem, hogy ennek a könyvnek nem azokat a gyerekeket kell megtalálni, akik olyanok mint a főhős: épp ellenkezőleg. Ez a könyv főleg azoknak szól, akik többé-kevésbé rendezett körülmények között élnek, és el sem tudják képzelni, hogy egy hadaró, kudarcba fulladt versfelelet, egy elkapkodott bulímiás hányás, egy ideges beszólás mögött milyen személyes poklok rejtőzhetnek. Meg kell tanulni, hogy ami látszólag oké, nem biztos, hogy oké. Hogy oda kell figyelni a körülötted lévőre.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót