OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IFJÚSÁGI - Történelemi regény
IFJÚSÁGI - Történelemi regény : Johnny Fortunate kalandjai sorozat - Gáspár Ferencet kérdeztük

Johnny Fortunate kalandjai sorozat - Gáspár Ferencet kérdeztük

Szepesi Dóra  2016.08.11. 03:42

G__sp__rFerenc_kalaposk__p_n.jpgNemrég jelent meg a magyar történelem tényein alapuló, gyerekeknek szóló kalandregény-folyamod kilencedik kötete, A holló a napba száll. Hogy Johnny Fortunate kalandjai ezennel véget értek-e, még nem tudhatjuk… Mindenesetre több mint tíz éve kezdted írni a sorozatot. Hogyan lesz egy magyar-történelem szakos tanárból regényíró? Hogyan alakult a pályád?
 
2001-ben kirúgtak az egyik nagy országos napilaptól, nem volt állásom. Edit, a feleségem azt mondta, csináljak valami értelmeset. Akkoriban lett a Harry Potter népszerű, gondoltam, én is tudnék hasonlót írni magyar történelmi háttérrel, hogy lehessen belőle valamit tanulni.
 
Az első regényemet, A strucc vérét még Joe Coldwell álnéven írtam meg. Egy kedves ismerős adta ki, gyógyszerekkel kapcsolatos könyvekkel foglalkoztak, úgy gondolták, hogy szépirodalmat angolszász néven jobban el lehet adni. Mi akkor költöztünk Hidegkútra, így lettem Hidegkúti Józsi.
 
A következő évben kaptunk támogatást az akkori FIDESZ kormánytól, Editnek köszönhetően, mert ő még Lévai Anikónak is írt levelet, hogy mennyire jó a regény, amit a férje írt, több pénzt érdemelne. Így aztán támogatták a történelmi sorozatot, olyan feltétellel, hogy saját nevemen jelenjen meg: annál is inkább, mert ha meglátják, hogy Joe Coldwell: A strucc vére, akkor azt hihetik, hogy valami horror, pedig hát Nagy Lajosról szól, meg a magyar történelemről. Aztán a Coldwell-t megtartottuk a kiadó nevében.

 

A 3×3 kötet címei sorrendben: Strucc trilógia: A strucc vére, A strucc terjeszkedik, A strucc halála, Sárkány trilógia: A sárkány pallosa, A sárkány harca, A sárkány álma, Holló trilógia: A holló felrepül, Pogányokkal táncoló, A holló a napba száll. Miért erről a történelmi korszakról írsz?

hollo_a_napba_szall_borito.jpgMagyarországon a tanítás két királyra fókuszálódik, István meg Mátyás. Pedig voltak nagyon nagy királyok, Károly Róbert meg Nagy Lajos, Zsigmond, ők mind rendkívüli uralkodók voltak, nem beszélve a kort jellemző lovagi erényekről, melyek örök értékek, ma is lehet példát meríteni, tanulni belőlük. Gondoltam, népszerűsítem ezt a korszakot. Ezenkívül egy általános iskolai tanítványom, aki később filmeket rendezett, kitalálta, csináljunk együtt történelmi kalandfilmet, ami nyilván egy naivitás volt. A Toldit is leszavazták – olyan iszonyat pénz kellene erre… nem értek vele egyet, amúgy meg benne lettem volna tanácsadóként. Szóval, volt egy ötlete, hogy csináljunk történelmi kalandfilmet, javasoltam a nápolyi hadjáratokat, mert ott annyi izgalmas dolog történt, cselszövés, szerelem, mindenki nagyon fiatal, és vásznon ez nagyon látványos. A legidősebb szereplő 26 éves, azt mindjárt ki is végzik, tehát nem öregszik tovább. Kidolgoztam bizonyos jeleneteket.

A történelmi regény részét elég könnyen meg tudtam írni, és kitaláltam hozzá egy mai kerettörténetet Johnnyról, aki egy Amerikában élő kisfiú, New Yorkban, Brooklyn-ban lakik és a magyar nagypapája, mindig a magyar történelemről mesél neki. A fiú azt álmodja, hogy már idősebb, és komolyan részt vesz a harcokban. Van egy iskolatársa, egy Claire nevű kislány, a múltban ő is idősebb, és szerelem szövődik köztük. Nem győzöm hangsúlyozni az iskolákban, hogy a lányok se hajítsák el a könyvet, nagyon sok szerelem van benne! Klipszerűen követik egymást az idősíkváltások.

Ahogy írtam a sztorikat, egy kicsit meguntam az amerikai környezetet meg az amerikai figurát, és az újabb kötetekben terjedelmileg nagyobb rész a magyar történelem, Johnnyból meg kevesebb lett. Végül is, minden volt már: hipnotizálták, vagy megcsavarta a gyűrűjét és vagy odakerült a múltba, vagy nem, olyan is volt, hogy a múltbeliek álmodták az ittenieket. De élvezettel írtam, be volt ígérve a 3×3 könyv. Szeretik is nagyon sokan, még a sárkányosokból is elment 2-3 ezer példány címenként. A strucc véréből meg 9 ezer.

  •  Mi a tapasztalatod, mennyire befogadók a gyerekek?

Ez nagyon változó. Mostanában rendhagyó történelemórákra hívnak meg, határon túli területekre, az Írószövetség állja a költségeket, de az itteni iskoláknak nincs pénzkerete erre. Mindig viszek könyveket ajándékba. Kárpátalján például nincs is magyar történelemtanítás, csak fakultáció, nekik a legnehezebb, nem nagyon tudják a kort hova elhelyezni. Ennek ellenére nagyon szeretik, ha megyek, van olyan iskola, ahová már többször visszatértem, és ezért úgy fogadnak, hogy már olvasták mondjuk az első két könyvet, és milyen jó volt. Megérinti őket, eleve örülnek, hogy valaki Magyarországról jön, és mesél nekik. Itthon az érdeklődés teljesen változó.

Vannak elit iskolák, Hidegkúton például az ökumenikus iskolában Lakos Attila tanár úr minden évben föladja ajánlott olvasmánynak valamelyiket, és akkor az egész osztály elolvassa. Nagyon élvezik, profi módon kérdeznek. Általában interaktív órát tartok. Van egy csomó replica fegyverem, középkori kardok másolatai. Játékosan kihívom a gyereket, mondom a nevét: Attila lovag, gyere ki! – és mindig engem szúrnak le, többször elhunyok az óra alatt… Nagyon sok jópofa történetet tudok mesélni a nápolyi hadjáratokról, meg a későbbi időkről is. Megvan például az első magyar káromkodás is, az csak tanári engedéllyel hangozhat el, persze roppant mód tetszik nekik: „Veszteg kurvanőfia szaros német, ittátok vérünket, ma isszuk ti véreteket!” A káromkodás háttere, hogy az osztrák herceg kért segítséget Nagy Lajostól ellene lázadó svábokkal szemben, akik prédálták az ottani városokat, és Nagy Lajos odaküldte Lackfi Pált 400 íjásszal. Ki volt nekik adva, hogy nem szabad foglyot ejteni, azok viszont elég gyorsan megadták magukat, amire ez volt a válasz.

  • Emlékszem, hogy vetélkedőket is szerveztetek.

Amikor az első két kötetre kaptunk hozzájárulást, nemcsak saját erőből, hanem segítséggel elkezdtük a kiadást, arra gondoltunk, hogy vetélkedőket szervezünk osztályoknak. Szépen el is indult, az első vetélkedő, az első nyertes osztály kétnapos osztálykirándulást kapott a diósgyőri várba. A történelmi jelenetek többsége a diósgyőri várban zajlott le. A diósgyőriek is roppant örültek, azt mondták, én leszek majd az ő Gárdonyijuk. Ők adták a szállást meg az étkezést. Nagyon hangulatos volt, nappal íjászversenyt tartottunk, múzeumba mentünk, este szalonnát sütöttünk a gyerekekkel a várban.

A legelső vetélkedőt iszonyatos energiával szerveztük, minden iskolának leveleket írtunk, abban az időben még nem volt minden kis falusi iskolában internet. Ezerszámra küldtük ki a leveleket, felhívást a vetélkedőre, ahol nem volt nevezési díj. Évekig csináltuk, összesen hat alkalommal. Előfordult, hogy videofilm készítésére hirdettük meg a vetélkedőt, és a dunaföldvári gyerekek csodálatos jelmezekbe öltöztek be, lóra ültek, a várjeleneteket a közeli várban vették fel. Ahhoz, hogy részt tudjanak venni a vetélkedőn, a könyvet el kellett olvasni, mert azzal kapcsolatban volt rajzfeladat, esszéírás, rejtvényírás, az egész osztálynak meg kellett mozdulnia.

A legutolsó vetélkedőn szlovákiai magyar iskolák is részt vettek. Nagyon büszkék voltunk, szép leveleket kaptunk a tanároktól, a szülőktől, azt írták például, de jó lenne, ha mindig ilyen vetélkedőkön vehetnénk részt a gyerekek, ha látnánk, hogy ez hogy összehozta őket! Ajándékokat is kaptunk tőlük, a várpalotaiak társasjátékot készítettek, a szereplők ihlették a figurákat… Első alkalommal 458 iskola vett részt, ez körülbelül tízezer gyereket jelentett. Olyan iskolák is jelentkeztek, egészen kis falvakból, amikről korábban nem is hallottunk – de ez volt a célunk, szerettünk volna elérni a legkisebb helyekre is. Sok minden a véletleneken múlt, például a Füles patronált minket, az újságban jelent meg a vetélkedő felhívása és a kérdések, ez nagy segítséget jelentett, hiszen 2002–2003-ban nem volt még mindenütt internet.

 

 G__sp__r_Ferenc_Andersennel_kozep.jpg
Gáspár Ferenc Andersennel

  •  Most megvan a kilencedik könyv, ezzel befejeződött a program?

Johnny-val, az amerikai fiúval, befejeződött, ettől még elképzelhető, hogy fogok írni történelmi regényeket. Időugrás ebben, a most megjelent könyvben is van, ám Johnny itt már egyetemista. Szeretik a gyerekek, mert manapság sok ilyen film, zenei klip, és internetes játék létezik. Hozzá vannak szokva a fantáziavilághoz. De nemcsak a gyerekektől voltak jó visszajelzések, hanem szakmailag is nagyon jó kritikákat kaptam.

  • Más könyveket is adtok ki?

Amikor még arra gondoltunk, hogy komoly könyvkiadó leszünk, kerestük a szerzőket, „történelem másképpen” – ezt találtuk ki logónak – csak történelmet, hadtörténeti könyveket akartunk kiadni. Bernáth László tanított engem az újságíró iskolán, tőle is adtunk ki könyvet, A fehér csík rejtélyé-t, amely egy jövőben játszódó fantasy, és szintén van benne a történelmi múltban játszódó jelenet. Laci bácsinak az volt az alapötlete, hogy az interneten, a Wikipédián van valahol egy fehér, vagyis üres csík, tehát valamilyen történelmi eseményt onnan kitöröltek. Volt benne fejezet az egyiptomi időből, és ebben a könyvben említette meg először a lágerélményét is. Utána megírta az Időmozaikot, deportálása történetét. Nemrégiben pedig a Beszélgetések a halott apámmal című könyvét mutattuk be, mely csaknem száz esztendőt ölel fel, a 20. század elejétől napjainkig.

Forrás: Bárka online

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót