OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEKÖNYVEK A TERMÉSZETRŐL - ÉVSZAKOKRÓL, ÁLLATOKRÓL, NÖVÉNYEKRŐL
MESEKÖNYVEK A TERMÉSZETRŐL - ÉVSZAKOKRÓL, ÁLLATOKRÓL, NÖVÉNYEKRŐL : Környezetvédelem (2) Nagyon kék könyv

Környezetvédelem (2) Nagyon kék könyv

  2020.09.04. 19:20

5-12 éveseknek
Gévai Csilla - Nagyon kék könyvMindent a vízről
 
Írta és illusztrálta:
Kiadó: Corvina
Oldalszm:
Megjelenés:
2020. szeptember 09.

A Nagyon Kék Könyv egy gyerekeknek szóló, környezettudatos gondolkodást fejlesztő sorozat második kötete.

Míg az első rész, a Nagyon Zöld Könyv általában beszélt a környezetvédelemről, addig a Nagyon Kék Könyv a víz témáját járja körbe: állapotát, múltját, jelenét és jövőjét.

 

A szerző vallja, hogy egyetlen ember sem vonhatja ki magát az egyéni felelősség alól, ha a vizek állapotáról és jövőjéről van szó. Talán e könyv néhány fiatal olvasót elindít majd olyan foglalkozások felé, amelyekről eddig talán sokan nem is hallottak.

Ha e könyv hatására páran kedvet kapnak ahhoz, hogy egyszer majd ők legyenek a jövő vízügyi szakemberei, tengerbiológusai, fürdőorvosai, hidromérnökei, a szerző már elérte célját, hisz a jövőben egy- re több gondolkodó, kreatív elmére lesz szükség ezeken a szakterületeken is.

Ezt a könyvet elolvasva talán még Greta Thunberg és az óceántisztító Boyan Slat is csettintene.

https://tisztaviz-uzlethaz.hu/app/uploads/product/nagyon_kek_konyv_2.jpg
 
 
Vizler-Nyirádi Luca
 

Gévai Csilla, a Nagyon Kék Könyv írója:

„A könyv az én motivációm arra, hogy megmentsük, újra élhetővé varázsoljuk a Földünket”

Az írónő csodálatos, saját rajzaival illusztrált gyermekkönyve, a Nagyon Kék Könyv egyszerre szórakoztat és neveli gyermekeinket a környezetvédelemre, környezettudatosságra. Gévai Csillával beszélgettünk a gyermekekbe vetett hitről és oktatásuk fontosságáról.

Hova nyúlik vissza a környezettudatosság az életedben?

A környezetvédelemmel, környezettudatossággal való kapcsolatom az egyetemi éveimre tekint vissza, amikor kulturális antropológia szakon az eszkimó kultúrából írtam a szakdolgozatomat. Az Északi sarkkörön már húsz évvel ezelőtt észlelhető volt a klímaváltozás és a jeges területek olvadása, de ez tényként akkor még nem volt elfogadott. Akkor több klimatológussal készítettem interjút, és nekem már akkor, egyetemistaként meg kellett élnem a klímaszorongást. Szívesen vettem volna, ha vannak körülöttem olyan emberek, akikkel tudok erről beszélgetni, de akkoriban ezt a feszültséget nekem egyedül kellett kihordanom. Ez nagyon meghatározta az életemet, és azt is láttam, hogy nagyon kemény falaknak kell majd nekimennem.

Miért fordultál a gyermekkönyvek irányába?

Gyermekillusztrátorként kezdtem a pályámat, Berg Judit és a Pagony Könyvkiadó illusztrátora voltam, Berg Judit biztatására kezdtem önállóan írni. Megnyertem az akkoriban elsőként megrendezésre kerülő és nagyon nívósnak számító Aranyvackor gyerekíró és illusztrátor pályázatot, mely után kiadták az első könyvem, ez volt a Holdfényszüret. Akkor kezdtem azt érezni, hogy szeretnék valamit kezdeni a magyar és kulturális antropológia szakokon megszerzett tudásommal, viszont, ha csak szakíró lettem volna egy tudományos témájú magazinnál, akkor biztosan nem tudtam volna annyi embert elérni, mint amennyit például most a gyermekkönyvekkel. Így határoztam el, hogy környezetvédelmet, környezettudatosságot népszerűsítő könyveket fogok írni. Olyan tudást sikerült összegyűjtenem az évek alatt, amely egyenes úton vezetett a Nagyon Zöld Könyvig, majd tovább, a Nagyon Kék Könyv felé. Nagyon szeretek meséket, történeteket írni, akár sci-fit is, viszont tudom, hogy 

ha picit is hathatok a világra vagy a gyerekekre, az most életbevágóan fontos.

Hogyan határoztad meg, hogy melyik korosztályt célozd meg a könyvvel?

A Nagyon Zöld Könyv 2013-ban került nyomtatásba a Pagony Kiadó gondozásában, azóta sok év telt el, a tapasztalatom pedig az, hogy leginkább a 3-5. osztályos gyermekek érdeklődnek iránta. De szerintem a Nagyon Zöld és a Nagyon Kék Könyv nagyon sok korosztályt meg tud szólítani. Először egy felnőtt látja meg a boltban, ő fogja megvenni a gyermeknek, és fel is fog olvasni belőle, amit érdekesnek, fontosnak tart. Pár év múlva a gyermek már maga fogja olvasni, majd lehet, hogy felolvassa a kistestvérének is. Egész generációk itatódnak át a témával, így lehet egy könyv segítségével nagyon intim helyzetben fontos dolgokról beszélni.

Gyönyörűen, gazdagon és humorosan illusztrált könyvről beszélünk.

Úgy gondolom, hogy ebben a korban az illusztrációk nagyon hasznosak – a képeskönyv műfaja sokkal jobban kitágult, mint azt hittük évekkel ezelőtt. Régebben szinte ciki volt a 3-4. osztályos gyermeknek képekkel teli könyveket venni, de mára ez szerencsére visszafordult ez a tendencia, mert nagyon vizuális világot élünk. Gyakran hangzik el a mai gyermekekről, hogy figyelemzavarral küzdenek – csak azt elfelejtjük hozzátenni, hogy ehhez mi, felnőttek nagyon is hozzájárultunk, hiszen olyan vizuális világot  teremtettünk köréjük, aminek a bámulását nagyon nehéz abbahagyni vagy mérsékelni. Nagyon elaprózódik a figyelmünk, a gyermek is ezt tanulja meg, de ezek az elaprózódások mégis összeállhatnak valami egységgé, nem minden rossz, ami sok kicsi részre oszlik. Mindig figyeltem szakmai szemmel, hogy a gyermekek, akiket tanítottam, vagy a saját gyerekeim is mire fogékonyak. Nekem az a fontos, hogy az információt minél hatásosabban adjam át,

ez a könyv az én motivációm arra, hogy megmentsük, hogy újra élhetővé varázsoljuk a Földünket.

Látom, hogy a mai gyermekek nem egy kép nélküli szövegtengert tudnak befogadni, hanem azt, amely szöveg képekben is megjelenik.

Úgy érzed, van még remény a felnövekvő generációkban?

Abszolút, a gyermekek tiszta lelkek. Ők még észreveszik, ha egy kiscica sántít, vagy ha egy fakopáncs van a fán. A felnőtt már sokkal leterheltebb, jelenleg ez az élet. A gyermeknek azt a tisztaságát, ahogy bizonyos jelenségekhez hozzááll, meg kell őrizni, kíváncsiságát fel kell ébreszteni. Ha megértik az ok-okozati viszonyokat, melyeket sokszor már mi sem értünk, akkor egy sokkal környezettudatosabb generációt tudunk kinevelni.

Fontosnak tartom, hogy ez az edukáció már óvodás kortól megkezdődhessen, ezért írtuk ki a Fiúról Apára elnevezésű programot is. Ez egy óvodai program, ahol az óvodapedagógusokat is fejlesztjük környezettudatosság témában: olyan módszertani anyagot, játékokat dolgoztunk ki Koródi Eszter kolléganőmmel, ami tartalmazza ennek a témának az eszenciáját, lényegét. Mindent nem lehet megtanítani, de az alapokat igen, és ha azok megvannak, akkor az iskolában még nagyobb léptékben is lehet majd erre támaszkodni. A Fiúról Apára program első évben a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány támogatta, így elmondható, hogy egy sikerekben gazdag évet zárhattunk le együtt.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót