Fejlesztőpedagógusként nagyon sok lehetőséget látok abban, hogy a szülő a gyermeke mellé bújva játszhat, mutathat, kérdezhet, és így végigvezetheti őt a megismerés, a részképességek kialakulásának, kiteljesedésének útján.
Az értelmi fejlődés követése nagy élményt jelenthet minden szülőnek, ahol a kérdések, feladatok egyre összetettebbek lehetnek. Ezeket a játékokat 6-7 éves korukig is izgalmassá tehetjük számukra, ha elég kreatívak és játékosak vagyunk mi is.
A könyvek bal oldalán egy kis szöveg és néhány kép található. Ezek vezethetik a felnőttet, ötleteket adhatnak a kereséshez, de ezen túl számtalan lehetőség adódhat, amelyet gyermek és szülő együtt is kitalálhat.
Egy példával szeretném bemutatni, hogy az egyre nehezedő feladatadással hogyan alkalmazkodhatunk a gyerekek életkorához, miként válik játékossá, igazán fejlesztő értékűvé a mesekönyv nézegetése!
A legkisebbeknek (2-4 éveseknek) → Formakiemelés a zavaró háttérből és elvonatkoztatás
- Hol a cica? Keresd meg a cicát! Mutasd meg!
(A lapon lévő sok kép közül egyet meg kell keresni. A pedagógia úgy nevezi: zavaró háttérből formakiemelés.)
Ha ez sikerült, akkor nehezítünk:
- Melyik állat mondja azt, hogy miau? Keresd meg, és mutasd meg! Te is tudsz nyávogni?
(Elvonatkoztatás: egy hangsorhoz kell hozzákapcsolnia az ismert állatot, és a háttérből kiemelni, szemét a megtalált dologra fixálni.)
Óvodásoknak (4-5 éveseknek) → Főfogalom alá tartozó csoportosítás
- Keress állatokat! Mutasd meg és nevezd meg őket!
Milyen hangot hallatnak?
Tudsz még más állatot mondani?
- Melyek a képen a négylábú állatok?
Nagycsoportosoknak (5-7 évesknek) → Felelet találós kérdésekre
- Van a lapon egy állat, amelynek négy lába van: csíkos, szereti a tejet és az egeret is megfogja!
- Gondolj egy állatra, és utána kérdezek róla. Két lába van?
- Mondd utánam, Te leszel a visszhang!
Cica; barna cica; barna csíkos cica; a kislány mögött álló barna csíkos cica; a konyhában a kislány mögött álló barna csíkos cica…
- Mutasd és nevezd meg a képen, ami barna, piros!
A könyvekben lévő, a gyermekeket körülvevő környezet képei segítik:
-
a szókincsük bővülését,
-
a beszédkészségüket fejlődésében és
-
az önkifejező képességüket alakulásában.
-
A látott és hallott ingerek összekapcsolása komplex módon fejleszti az érzékelő apparátust, fejlődnek az iskolához szükséges részképességek.
Az olvasás, írás megtanulásához elengedhetetlen
-
a szem és a kéz koordinációja,
-
az adott háttérből formakiemelés és -megtartás képessége,
-
a szándékos figyelem rövid ideig való megléte.
A könyvet játékként, fejlesztőeszközként használva észrevétlenül alakulhatnak ezek a képességek, ezzel a preventív munkával megelőzhető a részképesség későbbi gyengesége, amely a tanulási zavarok leggyakoribb oka.
Forrás: scolar.hu
A sorozat böngészői
|