OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KORTÁRS MESÉK MESEKUCKÓJA ÓVODÁSOKNAK
KORTÁRS MESÉK MESEKUCKÓJA ÓVODÁSOKNAK : Seprűsrác meséi - Történetek rosszcsontokról

Seprűsrác meséi - Történetek rosszcsontokról

  2013.07.12. 22:23

4-7 éveseknek
Írta: Finy Petra
Illusztrálta: Gyöngyösi Adrienn illusztrációival
Kiadó: Pozsonyi Pagony Kft, 2012
Oldalszám: 40

Rufusz Rafael bemutatkozik annak, aki nem ismeri. De hát mindenki ismeri. Ő az, aki életre keltette Lámpalányt, amikor félt a sötétben, és Bögreurat, ha nem ízlett neki az étel. Mostanában viszont sokat rosszalkodik: elkódorog, verekszik, csúfolódik, veszekszik a testvérével, és emiatt bizony gyakran kerül büntetésbe.

Persze, ahogy Rufusz Rafael szüleit ismerjük, nem átlagos büntetést gondoltak ki a fiuk számára -- a kisfiúnak ki kell sepernie magából a rosszaságot. 

De Rufusz Rafael mindezt nem egyszerű seprűvel teszi, hiszen a kusza végű cirokbotot bármikor könnyedén Seprűsráccá változtathatja. Olyankor pedig ez a rasztahajú, színes hajpántos, mindenben viccet kereső Seprűsrác mesél neki rosszcsontokról.

A rövid szövegek minden óvodás­nak szeret­hető módon segítenek a feszültségeket feldolgozni.
 
Mese a porig rombolt nappaliról


Rufusz Rafael bemutatkozik annak, aki nem ismeri. De hát mindenki ismeri. Ezt a legópiros vagy szirénavörös hajat ugyanis nehéz elfelejteni. Nem beszélve Rufusz Rafael viselkedéséről. Az ő zsiványságaira mindenki emlékszik.

Rufusz Rafael ugyanis mostanában sokat rosszalkodik. Na, nem csak úgy riszi-rosszalkodik. Hanem úgy istenigazából, igazi galádságokat elkövetve, ahogyan a nagyfiúk szoktak. Mert azt még el kell mondani, hogy ez a kisfiú időközben nagycsoportos nagyfiú lett. És így hat és fél évesen már bizony gyakran kerül büntetésbe, mert annyit engedetlenkedik. 

Persze előfordult olyan is, hogy Rufusz Rafaelnek nem kellett feltalálnia semmilyen galádságot, mert teljesen hagyományos módon rosszalkodott.
 
Például rombolt. Ahogy már az ősember gyerekei is romboltak, ha rájuk jött a „hoppromboláré”. Ezt az érzést minden gyerek ismeri, nem kell elmagyarázni a szó jelentését.

Hát Rufusz Rafaelnek sem kellett. Jött az érzés, a kézrángatós „hoppromboláré”, és már azonnal tudta is, mit kell tennie: törni-zúzni.

Rufusz Rafael beteg. Már napok óta az ágyat nyomja, és ezért egy kicsit nyugtalan. Minek szépíteni, borzalmas mozoghatnékja támadt.

Ráadásul pont ma lenne a karateversenye, amire nagyon szeretett volna elmenni. Erre ez a fránya betegség keresztbe tesz neki.

A mamája épp a doktor bácsival beszélget kint az előszobában, amikor rátör a „hoppromboláré”. Úgy érzi, a keze kalapáccsá változik, és nincs megállás.

Az ágy körüli könyvek hirtelen a földre kerülnek, az újságok szétszakadnak, a váza dirib-darabokra törik, a szobanövény kiborul.

Természetesen azonnal büntetésbe kerül, ha nem is a teraszra, a hidegbe, de az előszobába ki kell mennie Seprűsráccal.

Ott ül tehát most a padon, jól betakarva, hiszen még beteg, és várja, hogy Seprűsrác meséljen neki. A cirokfiú el is kezdi.

 

A kalapácsfejűek

„A tengerek mélyén sok különös lény él.

Van olyan hal, amelyik elektromossággal védi magát, van, amelyik hosszú szarvval, és akad olyan is, amelyik kalapácsot növesztett a fejére.

De amíg a többiek védekezésre használták furcsa fegyvereiket, addig a kalapácsfejű cápák csupán romboltak vele.

Amerre jártak, mindenhol porrá zúzott korallmezők, megszaggatott algaerdők és összemorzsolt tengeri sziklák maradtak csak mögöttük.

A tengeri lények rettegtek tőlük, mert ha a kalapácsfejű cápák megjelentek, kedves otthonuk menten csatatérré változott.

Egyszer egy apró bohóchal, aki a tengeri cirkuszban bohóckodott, és a moszatporondon nevettette a vízi lényeket, odaúszott a kalapácsfejű cápák vezéréhez.

Nagy bátorság volt ez, hiszen a kalapácsfejűek hirtelen dühűek voltak, és nem lehetett tudni, mire hogyan reagálnak majd.

A mosolygós szájúra festett bohóchal azt kérdezte a cápavezértől:

– Áruld el nekem, miért romboltok le mindent, ami csak az utatokba kerül?

A kalapácsfejű főnök szeme megvillant a merész kérdés hallatán, de látva a bohóchal vidám arcát, megenyhült. Ezt mondta neki:

– Magam sem értem, hogyan van ez. De egyszer csak elkap egy furcsa erő, egy kínzó érzés, a „hoppromboláré”, és törnöm-zúznom kell. Mint egy belső parancsnak, úgy engedelmeskedem neki.

– Azt mondtad, furcsa erő? Hiszen az erőt lehet jó dologra is használni! Mi lenne, ha egyszer megpróbálnád a hopprombolárét hoppépítérivé változtatni? Segítek benne.

– Hát… – jött a bizonytalan válasz. – Végül is a fejemen lévő kalapáccsal nemcsak rombolni lehet, hanem építeni is.

Hoppépítéri… Hm, nem is hangzik rosszul.

A kis bohóchal onnantól kezdve társául szegődött a nagy cápavezérnek. Mindenhová elkísérte a mély tengeren, és mindenhol azon igyekezett, hogy az óriási cápaerejét jóra használja.

Tanácsokat susogott neki, és viccekkel szórakoztatta az egész cápabandát.

A kalapácsfejű cápák pedig előbb-utóbb azt vették észre, hogy eltűnt lelkükből a hoppromboláré, és helyébe egy sokkal kellemesebb érzés, a hoppépítéri lépett.

Onnantól kezdve, amerre úsztak, mindent újjáépítettek, mindent megszépítettek. A korallmezők letört ágacskáit visszakalapálták, az algaerdők kitört törzseit helyrecövekelték. Az összemorzsolt tengeri sziklák szilánkjait pedig összeragasztották enyvvel, és jól megkalapálták.

Sőt, ha máshol ment tönkre valami a tengerben, azt is megjavították.

A kis bohóchal pedig annyira büszke volt új cápabarátaira, hogy alig fért bele kis testébe a sok büszkeség.

Itt a vége, forr még a vére?”

 

Seprűsrác elcsendesedik, és babrálni kezd a hajpántjával, aminek felfeslett a széle. Sokáig tekergeti a kibomlott szálakat, amikor végre Rufusz Rafael megszólal:

– Hoppépítéri? De hogyan tudnám én a hopprombolárét átváltoztatni hoppépítérivé? Nekem nincsen bohóchal barátom… – itt ránéz Seprűsrácra, aki a hajpántja madzagját már szinte teljesen lefejtette, és ahogy homlokába lóg a piros fonal, úgy fest, mintha nagy bohócszájat festettek volna neki. – Bár, most hogy így jobban megnézlek, elég nagy bohócnak tűnsz. Leszel ebben a társam és segítőm? Jöhet a hoppépítéri? Először, mondjuk, építsünk porcelántárgyakat, ha már olyan alaposan elintéztem anyuék vázáját. Mit gondolsz?

– Benne vagyok, mármint nem a vázában, hanem az ötletben – höhög Seprűsrác, akinek már teljesen elfogyott a hajpántja, és már csak egy piros gombolyagot tart a kezébe. Aztán még hozzáteszi. – Porcelántárgyakat építeni? Mármint össze akarod ragasztani a váza apró darabjait?

– Valahogy úgy – válaszolja Rufusz Rafael.

– Szóval puzzle-t játszunk. Ragadós puzzle-et. Nagyon menő – nevet egyet Seprűsrác. Aztán még egyet. És még egy utolsó nagyot.

 

<<VISSZA A HISZTIMESÉHEZ

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót