OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KORTÁRS MESÉK MESEKUCKÓJA ÓVODÁSOKNAK
KORTÁRS MESÉK MESEKUCKÓJA ÓVODÁSOKNAK : Három szülinapi torta

Három szülinapi torta

  2019.01.24. 16:44

Írta: Vadadi Adrienn illusztrálta: Pásztohy Panka. Pozsonyi Pagony, 2018., 64 oldal

Három szülinapi torta

Óvodai élet

Vadadi Adrienn óvodás mesekönyvsorozatának új részében egy koraszülött, és ebből adódóan kicsit más képességekkel rendelkező kisfiúnak a történetén keresztül szeretnénk érzékenyíteni az óvodásokat, pedagógusokat és szülőket, hogy a befogadás tényleg természetes és egyszerű legyen – nemcsak a mesében, hanem a valóságban is.

Lea, Dorci és Maja már vagy háromszor átöltöztették a hosszú, szőke hajú babát, Peti is legalább kétszer repetázott a vajas-mézes kenyérből, Zétény vagy tíz tigrisbukfencet ugrott a tornaszőnyegen, Dani és Ákos pedig épp lerombolta a világ legmagasabb tornyát, amikor kinyílt az ajtó. Egy kusza vöröses hajú, szemüveges fiúcska állt meg szégyellősen a küszöbön, az anyukája kezét szorongatva.
 
Az óvó néni napok óta mesélt az új kisfiúról. Hogy nemrég költöztek a közelbe, hogy igazából Szilárdnak hívják, de mindenki Szilinek szólítja, mert ez a beceneve. Az anyukája is bejön majd vele az óvodába, amíg Szili ki nem ismeri magát a csoportszobában.

 


– Szia! – állt fel a rajzos asztal mellől az óvó néni, amikor meglátta az új kisfiút az ajtóban. – Már nagyon vártunk!

Az óvó néni hangjára a gyerekek mind az ajtó felé fordultak. Először jól megnézték maguknak a kisfiút, aztán az anyukáját, össze- súgtak, de hamar fordultak is vissza a hosszú, szőke hajú babához, a tornaszőnyeghez, a romba dőlt várkupachoz, hogy ott folytassák a játékot, ahol abbahagyták. Egyedül Peti tápászkodott fel a tízórais asztaltól, hogy a pukkadásig tömött hasával kiguruljon a mosdóba lemosni magáról a mézes kenyérről ráragadt ragacsot. Ő sem törődött sokat az új kisfiúval, csak nagyokat sóhajtva elbillegett-ballagott mellette, és útközben odavetett neki egy sziát.

https://www.pagony.hu/resources/images/12/94/a6/post_side/01.jpg– Szia! – köszönt vissza Szili anyukája, de a kisfia néma csendben maradt, csak félénken pislogott a szemüvege alatt. – Gyere! – lépett oda hozzá az óvó néni. – Először is megmutatom az öltözőszekrényedet, hogy át tudj öltözni benti ruhába, aztán pedig válasszunk neked óvodai jelet! – Azzal már ki is fordult az ajtón, hogy Szilit és az anyukáját az öltözőszekrényekhez vezesse. Amíg Szili anyukája le- segítette kisfia kabátját és felakasztotta a fogasra, a pulóverét a polcra hajtogatta és átcserélte a kinti cipőjét bentire, az óvó néni a gyerekek jeleit sorolta:

− Nézd csak – mutatott a szekrényekre –, van itt űrhajó, görkorcsolya, holdacska, aztán ropogós kifli, pöttyös bögre! A másik oldalon pedig a vitorlás hajó, szívecske, magyar zászló... – ám amikor a magyar zászlóhoz ért, Peti váratlanul kiviharzott a mosdóból:

– A magyar zászló én vagyok – hadarta egy szuszra –, bocsi, de azt nem választhatod! – majd belehuppant az óvó néni ölébe, és onnan figyelte tovább az eseményeket.

– Bármilyen jelet választhatsz magadnak, amit nem láttál az öltözőszekrényeken – fordult vissza Szilihez az óvó néni. – Lehetnél mondjuk... sós perec, versenyautó, létra...

– Vagy háromgombócos fagyi! – ajánlotta fülig érő szájjal Peti. De hiába kedveskedett Peti is, az óvó néni is a kisfiúnak, ő csak állt, és továbbra sem szólt egy szót sem. Kis idő múlva az anyukája sietett a segítségére:

– A régi óvodában lufi volt a jele Szilinek. Egy szép, kék lufi. – Nahát, milyen jó ötlet! – örült meg az óvó néni. – Ebben az óvodában nincs is lufi jel! Sem kék, sem zöld, sem nyuszi formájú vagy kukac, semmilyen!

Szili hallotta, amit az óvó néni mondott, és a három gombócos fagyit is, de sehogy sem akaródzott válaszolni. Az anyukája nógatta ugyan, de ő csak álldogált kukán, még szinte szuszogni is elfelejtett. A füle kipirosodott, a lába megremegett, legszívesebben valahol egészen máshol lett volna. Mondjuk otthon, a takaró alatt, iciri-picirire összekuporodva.

– Mit szólnál, ha rajzolnék neked egy szép kék kukaclufit? – né- zett bátorítón Szilire az óvó néni. – Vagy inkább pirosat szeretnél?

https://www.pagony.hu/resources/images/9u/xb/ch/post_side/02.jpgSzilinek minden bátorságát össze kellett szednie, hogy válaszoljon. Nagyot nyelt, aztán lassan felemelte a fejét, ránézett Peti focis pólójára, és alig hallhatóan azt mondta:

– Most inkább... focilabda akarok lenni. – Focilabdaaa? – csattant fel Peti újra. – Ugye, azt nem lehet, óvó néni?!

– Ha focilabda, hát focilabda – nézett hol Petire, hol Szilire nagy komolyan az óvó néni.

Petit bosszantotta, hogy a focilabda neki nem jutott eszébe, bár eddig a magyar zászlójával is nagyon meg volt elégedve. Szerette azt gondolni, hogy amikor ünnep van, az egész város miatta van fellobogózva. És azt is, hogy a boltba a magyar zászlós tejet csak neki küldik a tehenek. De azért a focilabda mégiscsak focilabda!

– Nem akarsz cserélni? – próbálkozott Peti. Ám Szili a fejét rázta. – Ez nem igazság! – hőbörgött Peti, de nem volt mit tenni. Az óvó néni már rá is kanyarintotta az új jelet a matricás papírra, hogy Szili az öltözőszekrényére ragaszthassa.

Peti dúlva-fúlva caplatott be az új fiú után a csoportszobába. Ahogy háborogva baktatott, megakadt a szeme Szili járásán. Valahogy olyan bice-bóca volt.

– Megütötted? – bökött Szili lábára Peti, aztán felpillantott Szili anyukájára, meg az óvó nénire, hogy nem figyelnek-e. De mivel ők elmerültek a beszélgetésben a tízórairól, meg a délelőtti játékidőről, Peti rámordult Szilire – Hogy akarsz így focizni?

https://www.pagony.hu/resources/images/u9/u9/nu/post_side/03.jpg– Nem akarok – nyelt egy nagyot Szili.

– Ha nem akarsz – zsörtölődött Peti – akkor minek neked a focilabdás jel? Nézd, én elestem tegnap a meccsen – húzta fel a nadrágja szárát. – Ide süss, mekkora sebem lett! Ömlött belőle a vér, de nem sírtam, pedig még mindig úgy fáj, hogy be sem tudom hajlítani a térdem – és hogy ő is megmutassa, legalább olyan bicegősen jár, mint Szili, körbesántikálta a kisfiút, majd így folytatta: – De azért a játszótéren beállok a fociba, mert nekem ez a seb meg sem kottyan! – Aztán kíváncsi tekintettel Szilire nézett. – Veled mi történt?

 

– Én... – felelte Szili szégyellősen –, hát én... így születtem.

– Így? – ámult Peti. – Hát akkor nem csodálom, hogy nem akarsz focizni! Legfeljebb kapusnak mennél el!

– Kapus sem akarok lenni – jelentette ki Szili. – De akkor – próbálkozott Peti meggyőzni Szilit –, nem lenne jobb egy kosárlabda jel? Tudod, a kosárban dobják a labdát, nem rúgják!

– Nem tudom – válaszolta Szili –, majd átgondolom. Petinek a reménytől, hogy hátha Szili mégis neki adja a focilabda jelet, egész jó kedve kerekedett, az ajtóból nekilendülve már rá is ugrott a szőnyegre a világ legmagasabb tornyából maradt építőkockák kellős közepébe.

– Építünk? – nézett vissza Szilire. – Amikor a kisfiú az anyukájával együtt mellé telepedett, felcsillant a szeme. – Tudod, mit? Építsünk kosárlabdapályát! – Azzal már válogatta is a kockákat a stadionhoz, hátha kedvet csinál Szilinek a kosarazáshoz.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót