OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KORTÁRS MESÉK MESEKUCKÓJA ÓVODÁSOKNAK
KORTÁRS MESÉK MESEKUCKÓJA ÓVODÁSOKNAK : Kékmanó, a főnyeremény - Marci és a galibák (4) Pocsolyától lombhullásig 7. Ködös mese

Kékmanó, a főnyeremény - Marci és a galibák (4) Pocsolyától lombhullásig 7. Ködös mese

  2020.01.01. 12:07

köd-Bodrog-mellett kep

Őszi reggeleken gyakran előfordult, hogy sűrű ködben kellett elindulni az óvodába. Időnként még a szomszéd házat is alig lehetett látni tőle. Ez félelmetes volt kicsit. Marci nem szerette a ködöt, de Kolos, aki a legnagyobb fiú volt az oviban, nagyon érdekes történeteket tudott mesélni róla. Szörnyekről, gonosz erőkről, akik a ködben élnek, és mindenkit megtámadnak. Marci kellemes borzongással hallgatta Kolos meséit, és gondolatban tovább szőtte ezeket a történeteket. Irigyelte Kolost, mert filmekből tanulta mindezt. Filmekből, amit ő nem láthatott, mert neki nem engedték a szülei, hogy ilyesmit nézzen. Hiába kérlelte őket, a sírás, toporzékolás sem vezetett eredményre.

 

– Szó sincs róla! Nem neked való, rosszat fogsz álmodni, ha ilyeneket nézel – mondta anya.

– Anyáék kisbabának tartanak engem – panaszolta egy nap Kékmanónak.

– Miből gondolod?

– Mert soha nem engednek tévét nézni.

– Soha?

– Jó, nem soha, de nagyon ritkán. És semmi olyat, ami nagyoknak való. Csak mesét és állatosat.

– És ezeket nem szereted?

– De szeretem. A legjobban akkor szeretem, amikor együtt nézzük, és közben nevetünk apával a vicces meséken. Az állatosok után pedig elmagyarázza, ha valamit nem tudok. De én másmilyen filmet is akarok nézni. Olyat, ami tényleg nagyoknak való és karikás. Mindenki más nézhet ilyet az oviban, csak én nem.

– Mindenki nézheti? – csodálkozott a manó.

– Lehet, hogy nem mindenki. De sokan. Biztosan sokan. Kolos nézheti.

– Szívesen lennél a helyében?

– Igen. Ilyenkor igen. Én is meg szeretném nézni a ködös szörnyetegeket!

Marcinak teljesült a kívánsága. Egyik nap megengedték a szülei, hogy ovi után átmenjen Kolosékhoz játszani. Zita néni leült dolgozni a számítógép elé, a fiúk pedig bementek a gyerekszobába. Marci ámulva nézte a sok gyönyörű játékot, de Kolos csak unottan legyintett.

– Á, nem szeretem ezeket. Nem szoktam velük játszani.

– Akkor mit szoktál csinálni? – csodálkozott Marci.

– Filmet nézek. Nézd, mindenféle van. Megmutassam?

– Igen – csillant fel Marci szeme. – És nem szól rád az anyukád, hogy most már elég tévézésből, és inkább menjél társasozni vagy kártyázni?

– Dehogyis! Neki nincs ideje ilyesmire.

– Soha?

– Soha. Békén kell hagyni, hogy dolgozni tudjon. De nem is bánom, mert ez sokkal izgibb. Vett nekem egy csomó mesét. De nem azok a legjobbak ám! Tudod, mim van még? Idenézz! Áthoztam anya szobájából igazi, félelmetes filmeket is! Ez való nekünk, nagyoknak. Betegyem valamelyiket?

– Jó – mondta kicsit vontatottan Marci, mert eszébe jutott, hogy anya biztos nem örülne, ha tudná, mit csinálnak. De szerencsére nem tudja, gondolta, és kényelmesen elhelyezkedett a kanapén.

– A ködöset tedd be – mondta, és alig várta, hogy igaziból is lássa azt, amiről már olyan sokat hallott.

Elkezdődött a film, ami egyáltalán nem volt érdekes. Legalábbis Marci szerint. Inkább csúnya volt és ijesztő, és főként nagyon hangos. Nem akart szégyenben maradni Kolos előtt, ezért nem szólt semmit, de arra gondolt, hogy sokkal jobb lenne inkább játszani valamit.

Örült, amikor anya érte jött, és elindultak haza. A csúnya szörnyek újra és újra a gondolatai közé tolakodtak. Bizony még álmában is előjöttek, egész éjszaka hadakozott velük. Reggel fáradtan, ingerülten ébredt, és amikor elindultak az oviba, riadtan torpant meg az ajtóban.
– Köd van – mondta apának, aki csodálkozva nézett rá.

– Igen, de attól még el kell indulnunk az oviba. Mégpedig hamar, különben elkések.

– Nem akarok! Kérlek, apa, hadd maradjak ma itthon! Nagyon jó leszek, megígérem.

– De kisfiam, mi van veled? Várnak a barátok, az óvó nénik. Csak nem ijedtél meg a ködtől?

– De igen, mert szörnyek laknak benne. Ez az ő lélegzetük, és meg fognak enni minket. Inkább menjünk gyorsan vissza!

– Butaság, Marcikám! Ezt meg honnan veszed? Semmiféle szörnyek nem laknak a ködben. Ki mondta?

– Kolosnál láttam a félelmetes filmben – vallotta be Marci, és egészen megkönnyebbült a vallomástól.

– Értem – bólintott apa. – Mindent értek. Na gyere, menjünk, mert tényleg elkésem. Csak nem félsz, ha velem vagy? Tudod, hogy én mindenféle szörnnyel elbánok, ha kell. Útközben pedig elmesélem neked, hogy igazából mi a köd.

Marci megnyugodott, mert apa mellett mindig biztonságban érezte magát, és figyelmesen hallgatta a magyarázatot.

– A köd valójában felhő. Akkor van köd, amikor a nedves levegő lehűl. Ilyenkor egészen lent, a talaj fölött alakulnak ki a felhők.

– Tényleg felhő? – ámult el apa szavaitól a fiú. – Lejöttek a felhők a hidegtől?

– Valahogy úgy. Most tehát a felhők között sétálunk – mosolygott apa, és egész úton úgy beszélgettek, mint két jó barát. Marci részletesen elmesélte, milyen filmet néztek Kolosnál, és nagyon jó érzés volt hangosan kinevetni ezt a butaságot.

Este Kékmanónak is elmondott mindent. A filmet és apa magyarázatát is.

– Én apának hiszek, mert ő sokkal okosabb. És nem is akarok többet ilyen buta filmet nézni.

– Nem akarsz már cserélni Kolossal?

– Nem. Nem baj, hogy nem engednek szörnyes filmet nézni, hanem inkább társasoznak velem. Meg fényképalbumot nézegetünk. Az sokkal jobb, mint a filmnézés. És igaziból nem gondolják ám, hogy kisbaba vagyok. Apa mindent elmagyaráz nekem. Megmutatta a ködöt a nagy könyvben, és tényleg nem laknak benne szörnyetegek. És azért mutatta meg, mert tudja, hogy már nagy vagyok, és megértem. Igaz?

– Bizony, pontosan így gondolom én is – mosolygott Kékmanó, és a kedves, narancssárga fény beragyogta az egész szobát.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót