OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Január
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
CSALÁD-BARÁTSÁG-SZERETET
CSALÁD-BARÁTSÁG-SZERETET : Fent és lent

Fent és lent

  2018.11.18. 14:30

2-4 éveseknek
Írta és illusztrálta: Oliver Jeffers
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2017
Oldalszám: 32

"Egyszer volt két barát és az egyikük repülni vágyott..."

A kis pingvin mindent megpróbál, hogy megvalósuljon az álma, de a nagy kaland végére kiderül, hogy a pingvinek mégsem szeretnek repülni és a világon a legjobb együtt játszani.

 
Képeskönyv a barátság erejéről és arról, hogy minden vágyunk teljesülhet.

 


Hajdu Zsanett
 
Hogy segíthetsz a beilleszkedésben?
Mese a barátság varázslatos erejéről

 

Oliver Jeffers A pingvin és a kisfiú című csodálatos sikerkönyve után, most megnéztük közelebbről, miért imádják a gyerekek a két jó barát történetének második kötetét, a Fent és lent című képeskönyvet.

Ezzel a mesével megtapasztalhatjuk, a barátság biztonságát, miközben a beilleszkedés feszültségei mesés módon kámforrá válnak.

Oliver Jeffers első kis könyve megmutatta a gyerekkori szorongás legnagyobb félelmeit, teljes természetességgel kínálva kiutat a nehéz érzések feloldására.
 
A pingvin és a kisfiú történetének a folytatása, a Fent és lent című mese újabb felejthetetlen élményeket ad a gyerekeknek és felnőtteknek. A titkos nyelv, amin a gyerekekben dúló feszültséget feloldja varázslatos hatással van az ovisokra.

A pingvin ezúttal repülni szeretne (naná!), és a kisfiú mindent megtesz, hogy segítse a kis társát a célja elérésében. Természetesen a vágy teljesülni fog (a lehető legviccesebb formában!). Ám a pingvin végül rádöbben, hogy nem véletlen, hogy a fajtársai nem tudnak repülni, és ő is rájön, hogy ez egyáltalán nem neki való.

Miért fontos mindez a gyerekeknek?

A mese a legszebb allegória gyerekeknek, amit a barátságról eddig meséltem. Megtanulhatjuk, hogy a legmerészebb vágyak is beteljesülhetnek, sőt rávezet, milyen fontos az, hogy ismerjük önmagunkat.

Ahogy az első kötet, a Pingvin és a kisfiú feloldja az elválással, egyedülléttel és magánnyal kapcsolatos szorongásokat, úgy mutat irányt az őszinte, baráti kapcsolatok fejlődésének a második történet. A Fent és lent indirekt ugyan, de megtanítja, hogyan segít egy társ az álmaink megvalósításában. Megmutatja, mi az egymás melletti kitartás, hogy a nehézségek nem leküzdhetetlenek.

A szülői kötödés pont a későbbi társas kapcsolatok miatt fontos, az első próba pedig a gyerekkori barátság...

Amikor a családot a bölcsi vagy az ovi helyettesíti, nincs könnyű dolga a gyerekeknek. Az intézményekben más a rendszer, így változnak az otthon biztonságot adó szabályok és keretek is.

De ez még semmi. Nem ez a legnehezebb része a dolognak.

Hiszen a gyerekeknek alkalmazkodniuk kell egy csomó más gyerekhez... Meg kell tanulniuk konfliktusokat kezelni, érvényre juttatni az akaratukat, miközben másokat sem sértenek, sőt, ha valami igazságtalanság történik, szerepet kell vállalniuk a helyzetben, kiállni azok mellett, akiket bántanak.

A kisgyerekeknek a csoportban folyamatosan formálódik az énképük, alakul az empátiájuk és előbb, vagy utóbb még egy barátra is szert tesznek. Ez pedig az otthon támasztó melege mellett a legeslegeslegfontosabb a jövőben kialakuló társas kapcsolataik szempontjából.

Mert az első tiszta, teljes és őszinte gyerekkori barátságok felejthetetlenek, örökre hatással vannak a későbbi barátságainkra.

Itt tanulják meg a gyerekek igazán, milyen is az emberi természet: jobban (napról napra és évről évre más szinteken) megismerik magukat és a társaikat is.

baratSőt, itt tanulják meg azt is, hogy hol a helyük egymáshoz képest, a közösségben és a világban. Nagyjából 3 és 4 éves kor között a gyerekek egocentrikus látásmódja átalakul, és elkezdik megérteni, hogy mások nézőpontja különbözhet az övéktől. Ez a barátság első szintje, ahol azok lesznek a kiválasztott társak, akik hasonlóak, akik ugyanazt szeretik, vagy utálják. Hatéves kor körül pedig a gyerek képes lesz a gondolatait és érzéseit másnak a nézőpontjából szemlélni.

 

Innen nehezedik is a helyzet: már nem az a mérvadó, hogy ki mit szeret és mit nem, nem feltétlenül azok lesznek a gyerek barátai, akik eddig pont ugyanazt a játékot kedvelték. A nézőpontok viszonylagosságának a megtapasztalása, sokszor a barátságra is ráteszi a bélyegét. Bőven elég nagy gond nekik, hogy a saját cselekedeteiket és gondolataikat összehangolják és problémamentesen kibogozzák. Egy ilyen belső átrendeződésben nagyon nehéz még a külső normákhoz is alkalmazkodni, és a többiek felé empátiával lenni.

A kisebbeknek azért óriási élmény a Fent és lent, mert a történettel átélhetik, milyen támasz egy jó barát, így segíti az empatikus érzések kialakulását.

A nézőpontok zavarával küzdő nagyobb ovis korosztály pedig erőt meríthet: emlékezteti őket, hogy milyen jó dolog barátként, baráttal megtapasztalni egy akadályt. Megértik, hogy az együttműködés és alkalmazkodás egyáltalán nem fölösleges még akkor sem, ha zavarosabb a helyzet.

Ha ezek az élmények megvannak egy kisgyerek életében, akkor egyfelől biztos érzelmi alapot teremtenek a további társas kapcsolataiknak, másfelől pedig békében és biztonságban érzik magukat, ami az egészséges fejlődés alapja.

A barátság a fontosság és különlegesség érzése, a konfliktuskezelés tudománya, a támasz, ha nehézség adódik, a kölcsönkért kincsek, a közös élmények és az, hogy van valaki, akinek bátran kiöntheted a szíved. Barát nélkül az ember nem ugyanaz. Barát nélkül az ember nem lehet teljes.

Ráadásul barát nélkül egy gyerek nagyon nehéz helyzetben van egy intézményben. A társas kapcsolataik keretezik a testi, lelki, szellemi fejlődésüket, így, ha a szociális kapcsolatokban zavar áll fenn, az mindenre óriási hatással van.

Ahhoz, hogy a gyereked is megismerje az egyik legcsodálatosabb társas kapcsolatot, mutass neki olyan történetet, ami áhítottá és értékessé teszi számára a fogalmat!

Forrás: pagony.hu


 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót