OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KORTÁRS ÁLLATMESÉK 2-4 ÉVESEKNEK
KORTÁRS ÁLLATMESÉK 2-4 ÉVESEKNEK : Pipó utazása

Pipó utazása

  2016.12.02. 00:41

Írta és illusztrálta: Tone Satoe
Kiadó: Kisgombos, 2014
Oldalszám: 32
 
Az álmok birodalmában tett hosszú utazás, az évszakról évszakra való vándorlás különös találkozásokat, tapasztalatokat hoz a kis béka életébe. A könyv végére újra megtanul álmodni, sőt barátra is lel.
 
 
S hogy mindeközben mi történik vele legbelül, a szívében, arról a varázslatos képek mesélnek.
 
Satoe Tone, a fiatal, japán származású alkotó, Olaszországban él. Aprólékos, finom, álomszerűen légies rajztechnikája a japán képi hagyományokban gyökerezik. Szereti meglátni az egyszerűségben, az ürességben, a szerénységben, a tiszteletben rejlő szépséget, illetve a természet szépségét, úgy, ahogy az önmagában van.
 

Révész Emese - művészettörténész
 
Pipó utazása az elmúlt év egyik legérdekesebb gyermekkönyve. Szerzőjét, Satoe Tone-t a legrangosabb gyermekkönyves fesztivál, a Bolognai Nemzetközi Könyvvásár zsűrije 2013-ban fődíjjal jutalmazta. A huszonéves japán lány munkájában kivételes érzékkel kapcsolta össze a keleti és nyugati képi hagyományokat. Satoe Japánban született, de Cambridge-ben tanult angolul, majd a japán tradíciók őrzéséről is ismert Kyoto-ban folytatott tervezőgrafikai tanulmányokat, hogy végül 2012-ben Milánóban telepedjen le. Az első kötetével jelentkező Kisgombos Kiadó ízlését és vállalkozó kedvét dicséri, hogy a könyv olasz, spanyol, francia és japán kiadása mellett 2014-ben magyarul is megjelent.
 
A Pipó utazása első pillantásra inkább tűnik művészeti albumnak mint gyerekkönyvnek. Satoe Tone szándéka éppen ez volt, a képek nyelvén mesélni el történetét. Saját kötetéről így vallot szerzője egy interjúban:
„Az én műveim teljesen szabadok, lélegeznek, ragyognak, élnek.”
Története megejtően egyszerű: egy vándorló kisbéka nem tud elaludni, segítségére siet egy kisbárány, akivel álmában együtt vándorol. De ahogy az, az igazán jó történetekkel lenni szokott, története archaikus alapokra épült: az utazási regények irodalmi hagyományait követő történet hősei az időn, pontosabban a hónapokon keresztül szelik útjukat, megtapasztalva az elmúlás veszteségét és az újjászületés örömét. Vándorlásuk keretét az álmok birodalma adja, azon belül pedig az évszakok változó körei. Útjuk végén jutalmuk a barátság, az egymásra találás boldog biztonsága.
 

Mindezt a szerző néhány soros szövegek kísértében, festői szépségű kompozíciókon keresztül meséli el. A látvány meghatározó eleme mindvégig a táj, a maga fenséges monumentalitásában, nagy távlatú levegős végtelenségében. A kifutó képek mindegyike a látványnak ezt a felszabadító áradását sugallja. Satoe Tone gouache és akril keverékéből kibomló festői stílusa puha, sejtelmes, bársonyos formákat idéz a papírra, nélkülözi az anekdotikus tárgyi részleteket, arra ösztönözve nézőjét, hogy maga is elmerüljön az áradó színalakzatok puha derengésében. Az álmok vidékére induló barátok repülése például úgy jelenik meg, hogy a dupla oldal legnagyobb részét maga az áttetsző levegőég tölti be. Az emelkedő lebegés élménye éppen ebből a tárgy nélküli kékségből fakad. Útjuk során ettől kezdve, hónapról hónapra lépkedve, bejárják a szárazföldeket és vizeket. Minden hónaphoz egy karakteres szín és formai összhang társul – ami észrevétlenül az évszakok és hónapok változásának tudatosításában is segítségére lehet a gyermeknek.

A tájrészletek ábrázolása független a megszokott téralkotási szabályoktól, a szereplők mérete olykor olyan kicsiny, hogy beleférnek egy pipacs virágába. Mindezt éppúgy az álomlét magyarázza, mint barangolásuk szédítően változó irányait: hol anyagtalanul lebegnek, hol vizek mélyére merülnek, hol végtelen mezőkön bolyonganak. Ebben a világban fent és lent megszokott viszonyait átírja a fantázia, a pipacsok emelkednek, a tavirózsák süllyednek, a tenger medúzái csillagokkal táncolnak. Satoe Tone formái mindig felismerhető természeti alakzatok, méghozzá festőileg rendkívül igényesen megmunkált jelenségek, áramlásuk, egymáshoz való viszonyuk mégis túl van a ráció birodalmán.

satoe4

Satoe Tone képi világa talán éppen ezért olyan felkavaróan megnyugtató és magával ragadó számunkra, mert mélyen kötődik a távol-keleti gondolkodáshoz. A kisbéka mint főhős alakja is akkor nyer értelmet, ha tudjuk, hogy a keleti kultúrákban a szárazföldön és vízben egyaránt otthonos béka az átváltozás, megújulás szimbóluma. Japánban pedig különösen az utazók által tisztelt állat, képét gyakorta talizmánokban hordják. Az ő alakja társul ebben az utazásban a báránnyal, aki viszont a keresztény kultúra egyik központi szimbóluma, akinek legősibb jelentése a termékenységgel függött össze. Innen nézve kap magyarázatot, hogy Satoe nem a nyugati naptár szerint, hanem májusban indítja el hónapköreit. Így ugyanis a két elveszett barát áprilisban, az ősi tavaszi rítusok, az újjászületés hónapjában talál egymásra. Ebből a nézőpontból a kettejük által bejárt út, egymás elveszítése majd megtalálása, egybe hangzik a természet változásával, a meghalás és feltámadás ciklikusan ismétlődő életrendjével.

 

A kötet emellett ezer más szállal is kötődik a távol-keleti kultúrához. Önmagában a természet mindent uraló áradása, fenséges monumentalitása része annak a filozófiának, amelyben az ember nem alakító centruma, hanem áhítatos és alázatos csodálója a természetnek: csak átutazó. Ennek megfelelően a könyv szereplői soha nincsenek a táj középpontjában, az uralkodó látványi elem soha nem ők, hanem az őket övező, végtelen nagyságú természet. A távol-keleti képalkotás hagyományai érvényesülnek abban is, ahogy Satoe teret enged a „semminek”, figuráit a természet egynemű anyagába helyezve, legyen az egy aranysárga búzamező vagy a januári hóesés tejfehér függönye. A nyugati néző számára ez már maga az absztrakció, a keleti gondolkodás szerint viszont esély a belső megnyugvásra.

A Pipó utazása a megszokottól némiképp eltérő befogadói attitűdöt igényel. Az események habzsolásához, szózuhataghoz, sebesen változó képekhez és naturális részletekhez szokott tekintetünknek megnyugvást kínál. Az elidőzés, elmerengés meditatív csendjét. Mindez az olvasó szülő és gyermek számára is újszerű élményt ígér, ahol a pár soros szöveg elolvasása után figyelmet kapnak a színek, a formák. Idővel közös beszélgetésbe fordul a kép szemlélése, megfogalmazódhat a színek hangulatképző ereje, a tengerkék mélysége, a hóesés csendje vagy a tavaszi mező felszabadító pirossága.

A Pipó utazása végső soron olyan közös barangolásra hívja olvasó-nézőit, amiben a képek helyet adnak a csendes szemlélődésnek, gondolkodásnak, közös beszélgetésnek, bizonyságot adva arra, hogy az élet fontos dolgai pusztán a képek világával is elmesélhető.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót