OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ZENEI ANYANYELVÜNK
ZENEI ANYANYELVÜNK : 2/ Zenei nevelés 0-3 éves korban: Csak tiszta forrásból énekeljünk, mondókázzunk!

2/ Zenei nevelés 0-3 éves korban: Csak tiszta forrásból énekeljünk, mondókázzunk!

"Kis kece lányom" vagy "Erdő szélén házikó"? - avagy
Mit énekeljünk, mondókázzunk a babáknak?
 
Mindegy hogy mit játszunk, csak játsszunk valamit?
Mindegy, hogy mit énekelünk, csak énekeljünk valamit?
Vagy elég, ha szól a CD a gyerekszobában, mert az is zenehallgatás?

Ringató foglalkozásvezetőként engem is sokszor kérdeznek az anyukák, sokszor beszélgetünk a foglalkozások előtt vagy után a zenei nevelés, a művészeti nevelés fontosságáról, hiszen a

Ringatón csak tiszta forrásból merítjük a kicsik számára lelki táplálékul szolgáló dalokat, játékokat.

Mit is jelent ez a tiszta forrás?
Honnan merítsünk?

 

Mindenekelőtt a magyar néphagyományból!
Számtalan mondóka, ölbeli játék, népdal, népi dalos játék áll a rendelkezésünkre, melyek fellelhetőek a különféle gyűjteményekben.

Álljon itt a teljesség felsorolása nélkül néhány:

  • Forrai Katalin: Ének a bölcsődében, Ének az óvodában
  • Forrai Katalin: Jár a baba, jár,
  • Forrai Katalin: Eszterlánc,
  • Forrai Katalin: Katalinka,
  • Borsai Ilona-Kovács Ágnes: Cinege, cinege kismadár,
  • Törzsök Béla: Zenehallgatás az óvodában,
  • Lázár Katalin: Népi játékok,
  • Kodály Zoltán: Kis emberek dalai,
  • Gágyor József: Édes kincsem, kis virágom,
  • Gágyor József:  Játékos növényvilág, Játékos állatkert

(A felsorolásban szereplő könyveket a legtöbb könyvtárban is megtalálják a szülők, de a régi általános iskolai énekkönyveket is nyugodtan keressék meg az édesanyák, vagy az iskolás nagytestvér gyermekek énekeskönyvét vegyék elő és énekeljenek abból együtt otthon!)

Ezekben a kötetekben nem szerepelnek a sokszor német gyerekdalokból magyarított "mutogatós" mondókák, dalocskák, mint pl. a közismertté vált „Erdő szélén házikó” kezdetű dal. Helyettük viszont sok irodalmilag és zeneileg is értékes, szép, ízlésformáló gyermekdal, ölbeli játék sorakozik a magyar és európai népdalokkal, mondókákkal együtt.

Borzas galagonya ágán
Füttyent fülemüle sármány
Szálas jegenyefa végen
Szellő kanyarog az égen. (Kodály-Weöres)

De említhetném követendő példaként a címben is szereplő mindannyiunk által ismert „Kis kece lányom” a „Megfogtam egy szúnyogot” kezdetű magyar népdalokat is, vagy bármelyik más magyar népdalt. Válasszunk inkább közülük!

Forrai Katalin - akinek több kötetét is ajánlom - fémjelzi a magyarországi bölcsődés korú gyermekek zenei nevelését. Ő volt az, aki Kodály tanítványaként Kodály útmutatási alapján, s később önállóan teljes körűen kidolgozta a három év alatti és az óvodás korosztály számára is a megfelelő zenei nevelési elveket, s összeállította a tiszta forrásból merített dal- és mondókaanyagot.

Az utóbbi tizenöt évben azonban sajnos több olyan, gyerekeknek szánt könyv is megjelent, melyekben a mondókák, versek irodalmilag értéktelenek, az illusztrációk giccsek, édeskések…

Miért baj ez?

Mert a kicsi gyermekek lelki táplálékául szolgáló énekléshez, mondókázáshoz kiváló "alapanyagokból" kellene merítenünk- éppúgy, ahogyan arra figyelünk édesanyaként, hogy a gyermekünk vitamindús, egészséges táplálékot kapjon! Figyeljünk oda arra is, hogy lelki táplálékuk is a lehető legjobb legyen, mely egész személyiségükre hat, formálja igényességüket, ízlésüket, gondolkodásukat. Születésüktől a kamaszkorig fontos, hogy a merítés tiszta forrásból történjen! Így adunk számukra mintát zenei és irodalmi kultúrájukhoz.

Sokszor mondják az anyukák, hogy

"De hiszen az én kisfiam/kislányom annyira élvezi az Erdő szélén házikó c. dalt amire mutogatni is szoktunk!"

Hát persze, hogy élvezik!  Hiszen játékhoz, önfeledt mókázáshoz, anyukához, nagyszülőkhöz, apukához kapcsolódik az élmény! Persze, hogy szereti, persze, hogy várja, hogy sokszor ismételjük meg, hiszen érzelmileg felhangolt állapotba kerül. Ebben a boldog állapotban a kicsi gyermek szinte észrevétlenül szívja magába a szavakat, dallamokat, hangsúlyokat.

Nekünk, felnőtteknek nagy a felelősségünk, mert a gyerekeknek nincs még kialakult értékrendjük, mi alakítjuk a saját "kínálatunkkal." Milyen csodálatos lehetőség van a kezünkben, hogy ezekben a percekben valódi értékeket csepegtessünk a kicsik lelkébe, hogy máskor is azokat kérjék tőlünk!

Higgyék el, a gyerekek éppoly nagy örömmel és lelkesedéssel élveznék, s majd később, az életkoruknak megfelelően énekelnék, mondanák azokat a gyönyörű magyar néphagyományból merített mondókákat, ölbeli játékokat, dalokat, más népek népdalait, vagy épp Kodály gyermekdalait, mint a szövegükben és dallamukban értéktelen "csinálmányokat".

Hazay Tímea
Ringató foglalkozásvezető
 

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót