OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
ZENEI ANYANYELVÜNK
ZENEI ANYANYELVÜNK : 4/ Zenei nevelés óvodás és kisiskolás korban: A csodafa

4/ Zenei nevelés óvodás és kisiskolás korban: A csodafa

5-8 éveseknek
Írta: Marianne Poncelet
Illusztrálta: Takács Mari
Fordította: Tóth Krisztina
Zenéjét szerezte: Orbán György
Kiadó: Csimota, 2007
Oldalszám: 48
 
Mese a zenélő csodafát nevelő kertészről. Akár a jól ismert Péter és a farkas történetét a mesét itt is zene kíséri, mely alkalmat nyújt, hogy már az óvódások is megismerkedhessenek a komolyzenével.
A mese tanulságát maga a csodafa vonja le:
 
“Aki fát ültet, annak tudnia kell, hogy a fa gyümölcsét többnyire mások szedik le. Édes lenne a hála, de a kertész legyen türelmes, és ne várjon viszonzást; érje be a tudattal hogy unokái majd emlékeznek rá!”

Ezt az örök érvényű gondolatot pedig az olvasónak és a hallgatónak, kertésznek és csimotának nem nehéz kivetítenie az összes élőlényre.

  
A történethez komponált szimfonikus mű a Nemzeti Filharmonikusok tolmácsolásában a CD mellékleten hallható, narrátor Mácsai Pál.
“A zene mindig más arcát mutatja” – halljuk a lemezen, ezért változhat egy-egy darab kapcsán a véleményünk, a zene sokszínűségét, változatosságát élhetjük át.

 


A csodafa kertésze éjt-nappallá téve gondozza, öntözi, óvja fácskáját, minden gondolata körülötte forog: épp ezért nézi rossz szemmel, hogy a fa ágait a gyerekeknek nyújtja, fényét a pillangókra szórja, lombja pedig a madaraké, s mindenkinek muzsikál.

A fa cseperedését, a féltékeny kertész lelkében dúló viharokat, egy magát koldusnak kiadó rabló alakoskodását, a sunyiságot, az irigységet, az aggodalmat nem csupán Orbán György muzsikája tolmácsolja, de a hangok, hangszínek és hangszerek jelentőségére Molnár Szabolcs értő magyarázatai is felhívják a figyelmet. Ezeket a lábjegyzeteket szintén Mácsai Pál adja elő, természetesen a mese után.
 
A csodafa szimfonikussá komponált meséje a maga komplexitásában nem „csak” jól szeretni tanít, de élvezetes leckét ad zeneértésből is. A kertész pedig leckét kapott a csodafa megértéséből és elfogadásából – s mivel sikerült legyőznie féltékeny önmagát, a csodafa is tovább muzsikál, ágait a gyerekeknek nyújtja, lombja a madaraké, és a pillangókra szórja fényét.

A könyv gazdagon illusztrált, ezért puszta lapozgatása is élményt nyújt. Takács Mari modern rajzai kifejezőek és igen egyediek – olykor stilizál, felülnézetből mutat be szereplőket, különös részleteket emel ki. E színes rajzok képesek megragadni a pillanatokat, s átérezhető hangulatot sugároznak.

E mesét nemcsak a rajzok illusztrálják, hanem érdekes módon a betűk is. A normál szedésű betűk mellett találunk színnel, jóval nagyobb mérettel, illetve ferde sorokkal kiemelt szövegrészleteket.

 
Orbán György zenéje élvezetes, a gyerekeket (és szülőket) fokozatosan vezeti a zene birodalmába: a nyitó taktusok, bár kissé a triviálisabb felé nyitnak, a figyelemfelkeltést szolgálják. Csillog-villog a zene, repked a fuvola hangja, egy pillanatra sem hagyja a gyerekek figyelmét lankadni. Érdemes a hangulatok váltakozását, ábrázolását nyomon követni, a kertész mérgét-keserűségét, a fa nem csak neki dalol, a gondtalan természetábrázolást, a lepkék szárnyának rebbenését, a rongyos ember zenei leírását, a bút, haragot, gyengédséget, egyszóval az indulatokat. Többfélét, ami igencsak hasznos, bemutatva, hogy nem csupán szóból ért az ember.

A zenei anyag nem gügyög, nem tesz engedményt, Orbán György bátran, de nem erőszakoltan használja a kevésbé szép hangzást is. A motívumok ismétlődésének felfedezése (a csodafáé nem biztos, hogy első hallásra sikerülni fog) remek gondolat, minél többet hallgatjuk a mesét, annál több érdekességet észreveszünk. A hangszerelés szintén segíti a gyerekeket, szülőket a nonverbális megértésben, például a rabló impozáns jellemzése, a legérdekesebb a kertész érzelmeinek változása, és hosszan lehet sorolni. A hangszercsoportok felismerése, a hozzájuk rendelt érzelmek megsejtése, majd tudatosulása elősegítik a későbbi zenehallgatás technikáját. A 16-os tracktól ezeket mutatja be a lemez – mindez ismeretterjesztés úgy, hogy nem papírízű.

 
A harmadik típusú díszítés befogadásához már nem a szemünket kell használnunk.
"Amikor egy zeneszerző behunyja a szemét és képzeletben felmászik a csodafára…nemcsak hallja belül a különleges muzsikát, hanem arra is képes, hogy ezt a zenét mindenki számára hallhatóvá tegye." – írja Molnár Szabolcs zenekritikus az utószóban, melyben egy-két gondolattal megpendíti, hogy mi lesz hallható a könyvhöz tartozó CD-mellékleten. Ily módon a könyv utószava egyben egy átvezető, s a CD-előszavaként is értelmezhetjük.

A könyv gazdagon illusztrált, ezért puszta lapozgatása is élményt nyújt. Takács Mari modern rajzai kifejezőek és igen egyediek – olykor stilizál, felülnézetből mutat be szereplőket, különös részleteket emel ki. E színes rajzok képesek megragadni a pillanatokat, s átérezhető hangulatot sugároznak. E mesét nemcsak a rajzok illusztrálják, hanem érdekes módon a betűk is. A normál szedésű betűk mellett találunk színnel, jóval nagyobb mérettel, illetve ferde sorokkal kiemelt szövegrészleteket.

 

Boczán Bea

Szeretet és muzsika

A mesékben rengeteg csodás fát találhatunk. Egyiknek a levele gyógyító erejű, a másik aranyalmát terem, és akad olyan is, amelyik az égig ér. Marianne Poncelet belga írónő csodafája egészen különleges képességekkel bír, gyönyörűen zenél, és a történet végén egyetlen egyszer meg is szólal.

A Csimota Kiadó remek ötleteinek köszönhetően a fából áradó zenét meg is hallgathatjuk, ugyanis A csodafa című könyv egy CD-t is magában rejt, melyen a Nemzeti Filharmonikusok adják elő az Orbán György által megzenésített Poncelet-mesét.
 
Talán nem véletlen, hogy Csányi Dóráék épp ezt a történetet választották az együttműködéshez, hiszen a könyv szerzőjének — a Yehudi Menuhin Alapítvány főtitkáraként — egyik fő feladata, hogy a zene és egyéb művészetek segítségével támogassa a gyerekekben szunnyadó tehetség kibontakozását.
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót