OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
TOLERANCIA
TOLERANCIA : Beszélgessünk róla! - sorozat

Beszélgessünk róla! - sorozat

7 éves kortól
Írta: Ceri Roberts,
Louise Spilsbury

 

Írta: Louise Spilsbury
Éhezés és szegénység
Hanane Kai - Louise Spilsbury - Beszélgessünk róla! - Éhezés és szegénység
Miért van éhezés és szegénység?
 
 
Hogyan segíthetsz?
Hogyan válik valaki hajléktalanná?

A körülöttünk lévő világ és a benne zajló történések megismerése alapvető emberi igény.

Fontos, hogy a jó dolgok mellett képesek legyünk észrevenni a társadalom problémáit is, nyitottak és segítőkészek maradjunk rászoruló embertársainkkal szemben.

Rasszizmus és szegénység
Hanane Kai - Louise Spilsbury - Beszélgessünk róla! - Rasszizmus és intolerancia

Mi az intolerancia?
Tudod, hogy minden gyereknek vannak alapvető emberi jogai?

A világ értelmezéséhez nyújt fogódzókat a Beszélgessünk róla! sorozat, amelynek köteteiből a gyerekek számára is világossá válhat, hogyan lesz valaki szegény, miért éhezik, miért más a bőrszíne, mi elől menekül. Hogy mit jelent az előítélet, az etnikai hovatartozás, mi a kultúra, a vallás, a globális felmelegedés, vagy mik azok a fejlődő országok.

Globális konfliktusok
Louise Spilsbury - Beszélgessünk róla! - Globális konfliktusok
Mi a terrorizmus, és kik vannak veszélyben?
Hogyan szűnhetnek meg a konfliktusok?
 
 
A szépen illusztrált, színes könyvek tárgya tényleg nem bír semmilyen mesei jelleggel: nincs narratíva, történet. Egyszerűsített ok-okozati levezetésű tételmondatok magyarázzák találó rajzok kíséretében, mi történik a világban.
 
 
Soha jobbkor nem jelenhetett volna meg Louise Spilsbury két könyve Hanane Kai illusztrációi­val, hisz’ mikor van vagy volt nagyobb szüksége (az elmúlt években) egy szülőnek elmagyarázni kisgyerekének, mi a rasszizmus és az intolerancia, vagy kik azok a menekültek. Egyáltalán nem biztos, de talán az ilyen és ehhez hasonló könyvek segítségével egyszerűbb megértetni a gyerekekkel, miért van például újra meg újra tele az egész ország egy öreg bácsi plakátjával, mivel riogat és miféle gyűlöletet terjeszt a kormányzati politika.

Alapinformációkat adnak át a szerzőpáros könyvei, egyetlen hibájuk, hogy nincs összhangban a szöveg és a kép, röviden beszélnek és túlillusztráltak a könyvek, bár ez a forma ugyanakkor kétségtelenül nagyobb teret nyújt a gyerekekkel való közös értelmezéshez, beszélgetéshez. A fejtágítón túl a 6 éven felülieknek ajánlott kötetek meg is szólítják az olvasókat, sőt, kérdéseket is feltesznek. És bár idealizált szituációkat és megoldásokat kínálnak, a fogalomtárral és pluszkérdésekkel szolgáló függelékek még lényegében az olyan lila ködös közhelyeket is feledtetik vagy legalábbis korrigálják, miszerint az ingyenes iskolai étkezésnek köszönhetően egy gyerek sem marad éhes, vagy hogy „a felnőttek biztosan tudnak segíteni”.

A kötetek legnagyobb erénye a fogalomismertetésen és tudásátadáson túl a széles körű empátia kialakítása, a törekvés a nyíltságra és nem utolsósorban a segítségnyújtás példáinak felmutatása. Meg az a fajta önbizalom-erősítő, cselekvésre buzdító, önállóságra nevelő hangnem, miszerint „te magad” is tehetsz a rossz példa ellen, jót másokért.

Czenkli Dorka

Menekültek és migránsok
   Írta: Ceri Roberts
Ceri Roberts - Beszélgessünk róla! - Menekültek és migránsokMiért hagyják el sokan az otthonukat?
Ki a menekült, és ki a migráns?
Honnan jönnek, és hová tartanak?
Mit tesznek a segélyszervezetek?

Már maga a tény örömteli, hogy a Beszélgessünk róla! című sorozat megjelent magyar nyelvterületen is, ahol – ugye – az idegengyűlölet a politikai marketing legkelendőbb termékévé avanzsált az utóbbi időkben.

 

A sorozat négy kötete globális problémákat igyekszik a gyerekek számára közelebb hozni, de mindennél többet mond, ha felsoroljuk a címeket: Globális konfliktusok, Rasszizmus és intolerancia, Éhezés és szegénység, valamint az itt recenzálandó Menekültek és migránsok. Ezeknek a problémáknak az értelmezése a felnőttek számára is kihívás – és nem csak összetettségük okán.

A kelet-közép-európai kulturális tér rendkívül zárt, aminek komoly történelmi hagyományai vannak. Ebbe a hagyományba illeszkedik a 2014-es menekültválság hisztérikus lecsapódása a térségben, aminek a magyarországi menekültellenes kormányzati kommunikáció az elsőrendű gerjesztője és fenntartója máig. Úgyhogy azt gondolom, a HVG Könyvek gyerekkönyvsorozata elsősorban a felnőtteknek szól: a szülőknek, akik már az egyes kötetek beszerzésével lépést tesznek a párbeszéd felé. De a sorozatcím – Beszélgessünk róla! – nemcsak ezért találó.

A szöveg a megfelelő módon didaktikus, egyszerűen az „történik”, hogy a szerző kedves, felvilágosult tanító néniként elmagyaráz jelenségeket, fogalmakat. (Például: mi az otthon, mi a különbség menekült és migráns között stb.) Nincs itt érdekfeszítő sztori, csupán történések, melyeket otthonukat elhagyó gyerekek élhetnek át. A stílus így olykor talán a kelleténél értekezőbbnek (azaz: szárazabbnak) tűnik, de épp itt jön képbe a szülő. Azt gondolom, hogy közösen kell (el)olvasni ezt a könyvet. A szülő felolvas – lelassít, megáll, elmagyaráz, felhívja a figyelmet, kérdez, válaszol és visszakérdez. Ez utóbbiakat a „klasszikus” meseolvasáskor nem okvetlen teszi…

A sorozat négy kötetének Hanane Kai minden hatásvadászatot kerülő illusztráció adnak egységes vizuális megjelenést. Amit a következő is fokoz: ha a kötetek borítóit megfelelőképp összerakjuk, kijön egy szép és veszélyes, forgó földgolyó. A libanoni származású grafikus figyelemre méltó vizuális megoldása, hogy a megrajzolt emberalakok bőrszínét papírfehéren hagyja, az arcokon némi pír, miközben az öltözetben, a környezet ábrázolásában már megjelennek az egyes kultúrák közti különbségek. Ez a megoldás megfelel a könyv éthoszának, ami korántsem merül ki abban, hogy mindenki lehet menekült. Azáltal, hogy a szín csupán behelyettesíthető, mindenki azonos esélyekkel indul (remélhetőleg, nem csak a gyermeki képzeletben). Tényleg átgondolt koncepcióról van szó – elég, ha felütjük a sorozat rasszizmust tárgyaló darabját. Ebben a színes bőrűek már színes bőrszínt kapnak. Csendesen utalva így arra is, hogy bár rasszizmus és idegengyűlölet alapja az előítéletesség, de a kettő mégsem ugyanaz. De erről majd máskor…

A kötet végén Tárgymutatót is kapunk, amely alapján visszakereshetők a legfontosabb fogalmak: család, gyerek, háború, menedékjog, segélyszervezet, menekült, migráns, nyomor, terrorizmus, iskola. Kedves szülők: beszélgessenek róla!

Vida Gergely
ÚJ SZÓ ONLINE
2018. augusztus 18. 19:13
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót