OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
TOLERANCIA
TOLERANCIA : Sokszínű mesék - 14 mese 30 művésztől, egy sokszínű világról

Sokszínű mesék - 14 mese 30 művésztől, egy sokszínű világról

5-10 éveseknek
Balázsy Panna - Berg Judit - Böszörményi Gyula - Hidas Judit - Kőrösi Zoltán - Lackfi János - Nógrádi Gergely - Nyulász Péter - Péterfy Gergely - Simon Réka Zsuzsanna - Szabó T. Anna - Szente Éva - Szente Vajk - Tóth Krisztina - Turbuly Lilla - Sokszínű mesékSzerkesztette: Csapody Kinga
Kiadó: Manó Könyvek, 2015
Oldalszám: 120

A Manó Könyvek és az Élet Menete Alapítvány összefogásával gyermekek részére összeállított könyvben 14 mese található, mindegyiket más szerző írta és más-más illusztrátor készített hozzájuk grafikákat. Az alapítvány egyik legfontosabb célkitűzésére épül: a vallási, faji, nemzetiségi stb. különbözőségek iránti türelem.

"Ezek a mesék a gyűlölködés ellen, a szeretetről szólnak, annak a felismerésnek a fontosságáról, hogy miben vagyunk mások, és miben hasonlítunk egymásra. Arról, hogy a világ csodálatos..." (Halász Judit)
 
A Sokszínű mesék alapgondolata az volt, hogy a neves szerzőknek ne a kiadó mondja el, kivel-mivel szembeni tolerancia legyen írásaik, meséik tematikája, hanem a 14 szerzőre volt bízva, ki, mit tart fontosnak. Jó volt a megközelítés, mert természetesen minden szerző mást tartott fontosnak, így 14 féle „tolerancia-tematika” jelent meg a mesékben.
 
A meseantológia tartalma és ismertetése

 

  1. Balázsy Panna - Csorba Vera: Buzsák
  2. Berg Judit - Megyeri Annamária: Színes mese
  3. Böszörményi Gyula - Szőnyi Gergely: Sutyi, a fejbesutyantott
  4. Hidas Judit - Horváth Anna: Szépen szóló furulya
  5. Kőrösi Zoltán - Nagy Eszter: Éljen a világhírű Plotty zenekar
  6. Lackfi János - Igor Lazin: A kiselefánt reggelije
  7. Nógrádi Gergely - Hajba László: Mazsi, Rodó, Pukkancs
  8. Nyulász Péter - Nagy Norbert: Szuperelegy
  9. Péterfy Gergely - Radnóti Blanka: Az eladatlan cipők
  10. Simon Réka Zsuzsanna - Kürti Andrea: A lovagok és a lovagi torna
  11. Szabó T. Anna - Meilinger Zita: A sárga mackó
  12. Szente Vajk és Szente Éva - Papp Anikó Míra: Mursa Ottóról - Mursa Ottónak
  13. Tóth Krisztina - Paulovkin Boglárka: Buborék
  14. Turbuly Lilla - Horváth Ildi: Viet
Köszönet ennek a harminc alkotónak, aki több varázslatos világot teremtett szövegben és képekben egyaránt.

Olvassuk, nézegessük, meséljük ezt a könyvet, beszélgessünk sokat a gyerekeinkkel, segítsünk, hogy nekik már természetes legyen: a világ még annál is sokszínűbb, mint ezek a mesék!

Szepesi Dóra

A gyermek az őt körülvevő világról a legkorábbi, legszűkebb környezetében szerez tapasztalatokat. Ha elég figyelmet kap, beszélget a szülővel, mer kérdezni, és tud is, mert vannak szavai mindenféle félelmére és vágyára, esélyt kap rá, hogy kiegyensúlyozott, érzelmeivel bánni tudó felnőtt legyen.

Pszichológusok és pedagógusok egyetértenek abban, hogy a különböző frusztrációk, a nem megfelelő konfliktuskezelési képesség legtöbbször a gyerekkorig nyúlik vissza. Akinek kisgyerekként a legintimebb környezetében, szerető, meghitt, oldott közegben sokat meséltek, egy életre megkaphatja a szükséges lelki útravalót.

A Sokszínű mesék meseantológiában harminc alkotó teremt varázslatos világot szövegben és képekben egyaránt.  Ha együtt olvassuk, nézegetjük, és sokat beszélgetünk a mesékben megjelenő helyzetekről, témákról, természetessé válik, hogy a világ sokszínű.
"Nincs objektivitás az irodalomban" – mondja Nényei Pál, a Piarista Gimnázium tanára egy nemrég megjelent internetes interjúban, és azt is hozzáteszi, hogy az irodalomról való beszéd számára személyes ügy. Hát ez az. A személyesség mennyire fontos! Folytatom gondolatát:

"... így minden egyes műhöz egyedi módon kell közeledni. Érdemes tehát megfigyelni, hogy melyik történet szólítja meg a gyereket, melyikre kíváncsi, mi gondolkodtatja el, mi indítja meg, mert azzal a kérdéssel érdemes foglalkozni egy kicsit mélyebben".

A szövegek és a képek (a kötet címéhez híven) sokszínűek. Szólnak idegenkedésről és barátkozásról, kirekesztésről és befogadásról. De nem is kell direkt félelemről és gyűlölködésről szólnia egy történetnek ahhoz, hogy észrevegyük, az apró sérelmek, a tapintatlanság, a viselkedési problémák a kisgyerekek hétköznapjainak is részei. Jótékony, ha kivetítve vesszük szemügyre a különböző tartalmakat, képben, szövegben is segít ebben ez az antológia. 

Balázsy Panna meséjében (Buzsák) amerikai rokonok érkeznek vendégségbe, akiktől a főszereplő kislány divatos ruhát kap. Elmennek közösen a buzsáki búcsúba, ahol a kislányt sok szokatlan élmény és vidámság várja, először találkozik roma gyerekek csoportjával, és valamiféle varázslat is történik.

Óvodás mesét írt Berg Judit is. A nagycsoportos Norbi festő lesz, ha nagy lesz, a világ összes színével hatalmas képeket fest majd, mert a világ sok-sok színét szereti a legjobban.

Van itt állatmese, mint például Böszörményi Gyula meséje, a Sutyi, a fejbesuttyantott, amely arról szól, hogy gonosz dolog védtelent bántani. A kis mókust patkánynak nézik, csak azért mert piszkos. Sutyi meséjében jellemrajzoló neveket, szavakat találunk, ilyen Sutyi, (mert fejbesuttyantott), a rátarti Vijjogi, a szemétdombok sirály őre, vagy Bökkencs, a sün. Kalandjai után a szürkebundás persze hazatalál; elmondja a mókuskölyköknek, hogy ne higgyenek senkinek, ha rosszat mond róluk és csúfolja őket, mert csak az válik igazán semmirekellővé, aki ezt önmagáról el is hiszi.

A zene univerzális harmonizáló erejét veti be Hidas Judit furulyás meséje is. A klasszikus „egyszer volt, hol nem volt” kezdéssel indítja a Szépen szóló furulyát, amelyben az aktuális migráns kérdést dolgozza fel. Senki sem akarja befogadni a menekülő kisfiút, Omidot. A házuk megsemmisült, szülei meghaltak, csak egy kis furulyája maradt. Játékával megörvendeztet mindenkit, amerre jár, mégsem talál otthonra. Végül egy vándor viszi magával a családjához; az oázisban élő emberek mind vándorok voltak valamikor. A fiú pedig olyan szépen fújja furulyáját, hogy a dallam még azok szívéig is elér, akik nem tudták őt befogadni.

kiselefantLackfi János (A kiselefánt reggelije) arról ír, hogy a mindig éhes kiselefántot a kismajom játékból megdobálja gyümölccsel, ő eleinte dühös, aztán észreveszi, hogy ehető mindaz, amivel megdobálja a kis csibész.

Lackfi szóhumora itt is arat:

„a kutyafáját, pontosabban a majomfáját! – méltatlankodik az elefánt, aztán a disznófülű vagyis inkább elefántfülű csámcsogni, szörcsögni kezd, vagyis megeszi, amivel megdobálták… "

Szinte halljuk, hogy fognak ezen mulatni a kisgyerekek! A sztorihoz Igor Lazin illusztrációi aranyosan illeszkednek.

Manó főhőst választott Kőrösi Zoltán, aki a világhírű Plotty zenekarról tudósít. Mocsári manót a zörgő csíkos szatyrával anyukája boltba küldi. Út közben eképp csúfolják, bántják a fűzfamanók:

„Ezek folyton bőgnek, mert teljesen vízből vannak.” …

„Hogy te milyen barna vagy! … Nem fáj?” – aztán az incselkedés, ismerkedés során együtt mennek tovább, és

„Potty, dumm, zizz, rezz” együtt zenélnek; micsoda jó móka kerekedik! „Ha a zenekar szól, annak mindenki örül.”  

Másfajta állatos történet  Nógrádi Gergelyé.  Figurái, Mazsi, Rodó és Pukkancs, olyan nagy erdőben élnek, ahol minden állat elfér. Egyszer csak megbomlik az idill: a farkasok ketrecbe akarják zárni a nyulakat, hogy akkor kaphassák el őket, amikor akarják. Azok ugyanis felfalják a füvet, veszélyeztetik az erdőt.

„Figyelem! Figyelem! Megmentjük az erdőnket! Nem fogják mohó tapsifülesek a gyomrukba tömni! …Jaj azoknak, akik elbújtatják őket. Mindet megtaláljuk, és büntetésük rettenetes lesz, irgumburgum!” – harsogja a Farkas rádió meg a Farkas televízió. Mazsi és barátai végül megmenekülnek, hogy hogyan, azt megtudhatjuk a meséből, ami nem is mese, mert ahogyan szerzője írja: „Így történt, megtörtént, nem mese ez, tudd meg!”

A Szuperelegy című Nyulász Péter-mese a beszédes nevű Apa-pirra-soka-tir feltaláló műhelyébe vezet. Arra jött rá az agyafúrt bölcs, hogy a világon mindenki híres és jó kiállású akar lenni. Elixírt kever laboratóriumában, hogy majd mindenkihez eljuttatva teljesüljön az emberek vágya. De mi történt, miután mindenki bevette a szert?

„Másnap reggelre a városka lakói egyformán híresek és szépek lettek, pontosan úgy, ahogy az egyszeri feltaláló is.”

De nemhogy elégedettek nem voltak ezzel, egyenesen a sikítófrász tört ki rajtuk, amikor reggel a tükörbe néztek: mindenki olyan lett, mint Apa-pirra-soka-tir feltaláló! Visszakívánták az eredeti állapotot – de szerencséjükre

„a csodaszer hatása még nem ért véget, mert másnapra mindenki visszanyerte eredeti külsejét, amilyennek megszületett, és azzal határtalanul boldog volt. Olyan elégedett lett az életével, sőt a külsejével, mint még soha azelőtt.”

És az emberek soha többé nem beszéltek arról, hogy milyen jó lenne híresnek és szépnek lenni, csak arról, milyen jó, hogy süt a nap, hogy esik az eső, hogy meg tudják egymást különböztetni, és kölcsönösen örültek egymás sikereinek. 

Az eladatlan cipőkről Péterfy Gergely (Az eladatlan cipők) írt: Kázmér macska gazdája, egy János nevű cipész, amikor nem javított cipőt, újakat készített. Azt szerette volna, ha a cipőit egyenesen Béla király veszi meg. Így is történt. Szerintem ez a mese inkább a szülőket szórakoztatja majd. Az abszurd vonalat folytatja, 

Simon Réka Zsuzsanna lovagos sztorija is. Az enervált lovagok a tornát tormának olvassák, ez kissé felélénkíti őket, közben kakaót isznak. Az erőpróbára készülés nem zökkenőmentes:

„Versírásban sokkal jobb vagyok… az anyukám mindig elájul, ha dárdát veszek a kezembe és zörög a páncél…”

Mégis, a lovagitornázásban idegen lovagokkal küzdenek meg, miközben leesik nekik, hogy azok is olyanok, mint ők maguk. Az öreg király pedig máig emlegeti az eseményt, mint a legszebb ajándékot, amit valaha születésnapjára kapott.

mackoSzabó T. Anna A sárga mackóról írt. Egy kislány kinőtt és otthagyott szobáját, a szőnyegvárost mackói lakják, mindegyikük fehér.

Egyszer bekerül közéjük egy idegen sárga maci, a mama hozza föl az utcáról.

„Nem olyan, mint mi!” – kiáltják. Fú, de csúnya! Kergessük el!”

Ám ahogy megismerik, megbarátkoznak vele, megtetszik a selymes, szép bundája is. Játék közben az új kismaci vezetésével lemerészkednek a szőnyegről, megnézni, mi van odakint – közös erővel kinyitják az ajtót.

Szente Vajk és Szente Éva meséje Mursa Ottóról Mursa Ottónak szól. Főszereplője Toti, egy kisfiú, aki mindenkitől, még a különbözőtől is különbözik: virágokkal táncol, madarakról mesél, meg a világról, az életről.

„Erre nekünk nincs időnk!” – kiabálják az emberek.

Végül egy szomorú lány értékeli csak: milyen boldog lehetsz, hogy ilyen szépnek látod a világot! Szemléletét el is tanulja tőle, végül már ő mesél Totinak a szivárvány színeiről. 

Turbuly Lilla valóságon alapuló története Vietről, egy vietnámi kisfiúról szól, akinek távoli otthona nagyon más, mint az itteni lakásuk. Az óvodában sem játszik eleinte a gyerekekkel, de az óvó néni és a többiek segítségével mindenre rácsodálkozó, beszédes kisfiú válik belőle.

A végére hagytam Tóth Krisztina meséjét, aminek a címe Buborék (ők egy család) – valóságos teremtéstörténet! Amennyire hétköznapi, annyira emelkedett és költői. Sári szappanos vízből buborékot fúj: az első két nagy buborékot, Bubor papát és Bubor mamát egymás után követik a gyerekek.

HI„Előrajzottak, keringtek a levegőben, rácsodálkoztak a világra. Ők voltak Buborék.”

Bubor mama szólt:

„A Buborok nem élnek sokáig, de az életük csupa tündöklés. …És mi nagyon örülünk, hogy ti vagytok a gyerekeink. …Gyönyörűek vagytok – tette hozzá Bubor papa. … Az a feladatotok, hogy minél messzebbre jussatok!”

Szivárványszínben pompázott valamennyi gömbdísz, de ahogy leszálltak ide-oda, már szét is pukkantak. Az élet metaforája buborékformában megérinti lelkünket, és hiába pattan el, örökké emlékezni fogunk rájuk. Mint ahogy Sári, a buborékfújó is emlékezett mindegyikre.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót