OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IRODALOM ÉS FILM: GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI IRODALOM
IRODALOM ÉS FILM: GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI IRODALOM : IFJÚSÁGI 9-12: A leleményes Hugo Cabret

IFJÚSÁGI 9-12: A leleményes Hugo Cabret

  2019.04.26. 16:57

Írta és illusztrálta: Selznick, Brian
Fordította: Dunajcsik Mátyás
Kiadó: Libri, 2012
Oldalszám: 544

„Selznick lélekemelő története a mesemondás, a gyönyörű illusztrációk és a filmes megoldások művészi keveréke. Igazi mestermű" (Publishers Weekly)

Csodálatos! Értsd az agyonhasznált fordulatot szó szerint: Hugo Cabret életre kelti a csodát!" (The New York Times)

Brian Selznick könyve 284 eredeti rajzával, valamint a képregények és filmek keverékét idéző formájával újraértelmezi a regény műfaját, és egy teljesen új, eddig ismeretlen olvasási élménnyel lepi meg a csodálatos történetek kedvelőit...

És mitől is meséskönyv ez a mesekönyv?
Amellett, hogy szöveget is tartalmaz, a könyvnek legalább a felét maga az író által készített grafikák díszítik. Ezeken az oldalakon nem is található szöveg, hiszen maguk a képek mesélnek. Ezek szimpla grafitrajuk, de egyszerűségük mellett nagyon is igényesek. Az olvasót – legyen az fiatal vagy gyermek lelkű felnőtt – elrepíti ebbe a csodás világba, ahol úgy kísérhetjük végig a történetet, mintha mi magunk is ott volmánk.
 
  h

 

A regényt kortalanul ajánljuk bárkinek, akár kisgyerekeknek is el lehet mesélni, lapozgatva a képeket.

 

Hugo Cabret a forgalmas párizsi vonatállomáson él, teljes titokban. Az árva kisfiú az épület rejtett járataiból felügyeli a pályaudvar óráinak működését. Ám amikor a sorsa, akárcsak az általa javítgatott fogaskerekek, összekapcsolódik egy könyvmoly kislány és a pályaudvar mogorva játékboltosának történetével, élete és legféltettebb titka is végzetes veszélybe kerül. Egy különös rajz, egy féltve őrzött jegyzetfüzet, egy ellopott kulcs, egy mechanikus ember és Hugo apjának rejtett üzenete szövevényes, megható és lenyűgöző kalandba sodorja mindhármukat.
 
"... a gépeknek soha nincsenek felesleges alkatrészei. Pontosan annyi, és olyan alkatrészük van, mint amennyi szükséges. Hogyha pedig a világ valóban egyetlen nagy gép, akkor szerintem nekem is van, valami céllal kellett a világra jönnöm."
 

Komoly filozófiai kérdés ez, amit a tizenéves Hugo Cabret megfogalmaz. Akkor vagyunk igazán boldogok, ha megtaláljuk helyünket a világban. Hugo élete nagyon nehezen kezdődik, elveszíti a szüleit, majd a bácsikáját is, és egyedül kell boldogulnia a hatalmas párizsi pályaudvaron. Nagybátyja volt a pályaudvari órák karbantartója, miután ő eltűnt, Hugo végzi a dolgát helyette. Néha lop egy kiflit, vagy tejet, de próbál becsületesen élni. Egyetlen vágy hajtja: meg szeretné javítani apja örökségét, egy gépembert, amit egy múzeum porosodó padlásán talált. Abban reménykedik, hogyha megjavítja, az majd az apja üzenetét írja le neki. A pályaudvari játékárustól lopkodja össze a mechanikus játékokat, hogy legyenek alkatrészei a munkához, ám egyszer az öreg játékárus fülön csípi.

Vajon milyen súlyos titkot hordoz ez a különös ember? 

Hugo megismerkedik a férfi unokahúgával, és együtt a titok nyomába erednek. A könyv öregje Georges Méliès, valódi, létező személy volt, de minden más a történetben Brian Selznik fikciója.

Gyönyörű grafikák és régi fényképek szakítják meg a betűk folyamát, bizonyos jelenetek csak képen elevenednek meg. Komplex olvasást igényel tőlünk a könyv, más, mint egy képregény, és más, mint egy regény. A két oldalt betöltő grafikák érzelmeket tükröznek, filmszerűn pörögnek, csodálatosak.

A címszereplő árva kisfiú, Hugo Cabret tulajdonképpen a paradicsomban él – ezt gondolhatja minden kisebb és nagyobb gyerek. Egy vasútállomáson lakik, ahol jönnek-mennek a gőzmozdonyok, ahol van egy csodálatos, mechanikus játékokat árusító játékbolt és egy varázslatos könyvekkel teli könyvkereskedés is. A kötet első oldalait végiglapozva először csak egy kisfiú képét látjuk, aki régimódi ruhában szalad keresztül a csupa üveg és acél, füst és oszlop állomáson. Aztán beszalad egy alagútba, majd ráközelít a rajzoló kamerája, amint bebújik egy kerek kovácsoltvas kapun vagy fedélen át egy nyílásba. Az első oldalak után a színfalak mögött találjuk magunkat, az állomásnak egy olyan részében, aminek létezését a mindennapi utas legfeljebb csak sejti.

A történet 1931-ben, az első hangosfilmek térhódítása idején játszódik, amikor a némafilmkorszak történelemmé kezd válni. (Lásd erről még A némafilmes – The Artist szintén Oscar-sikerét.) A 20. századi Twist Oliver, az árva kis Hugo a Montparnasse pályaudvaron bujkálva él, közben pedig mozgásban tartja az állomás óráit, ügyelve pontosságukra is. Szülei halála óta részeges órásmester nagybátyja nevelte, aki egy napon eltűnt, Hugo pedig észrevétlenül a helyére állt. Egyetlen becses tulajdona egy mechanikus bábu, amit egy leégett múzeumból mentett ki. A bábu működésképtelen, ezért Hugo mozgó játékokat lopkod az állomás játékboltjából, hogy azok alkatrészeit felhasználva megjavítsa. A játékboltos egy kislányt nevel, Isabelle-t, akinek különleges kulcs lóg a nyakában, és aki barátságba keveredik Hugóval. 

A történet második részében derül ki, hogy a játékboltos nem más, mint Mélies, az egykori legendás bűvész, illuzionista és filmrendező, aki – nemcsak ebben a könyvben, a valóságban is – az első világháború szörnyűségei közepette visszavonult, játékboltot nyitott és megkísérelte megsemmisíteni összes filmjét. Szerencsére a celluloidtekercsek egy része megmenekült, és ma – helyreállítva – a filmtörténet fontos része.

 

Vélemények a könyvről:

"Minek oldalakon át olvasni arról, hogyan néz ki a Vaskapu a Dunán, ha mindezt egy perc alatt megnézhetem az interneten?” – kérdezik a mai fiatalok. A kötelező olvasmányokból ismert, hosszúra nyúló leírások helyett Selznick inkább rajzol. Amikor például Hugo a történet során először vonszol elő a rejtekéről egy nagy és súlyos tárgyat, a további részletekbe menő bemutatás helyett a következő lapon egyszer csak ott látjuk magunk előtt az automatát." (Széni Katalin)

"A képek nem aláfestik, illusztrálják a mesét, hanem maguk is narratívát hoznak létre, amit a szerző megrajzolt, azt nem mesélte el, és amit elmesélt, az nincs megrajzolva. Képei kétoldalas ceruzarajzok, hol egészen közeli perspektívát mutatnak (kulcslyuk és két ujj), hol tágra nyitva a blendét egészen messzire tekinthetünk. Olyan magával ragadó világot teremt így Selznick, ami pillanatok alatt beszippantja az embert, közeli jó ismerőseink lesznek a szereplők, hiszen arcukat és tetteiket is egészen közelről figyelhetjük meg, mint a moziban ülő közönség, aki együtt sír és nevet a szereplőkkel. A könyv történetének egyik szála tisztelgés a mozi előtt, így magától értetődő, hogy filmvászonra került." (Edinger Katalin)

Dunajcsik Mátyás, a könyv fordítója rámutatott: az 544 oldalas, 284 grafitrajzot felvonultató könyv nem tekinthető hagyományos regénynek, hiszen az illusztrációk egyenrangúak a szöveggel. “Olyan, mintha egy némafilm lenne könyvalakban” – vélekedett Dunajcsik Mátyás, kiemelve, hogy ez volt a korábban illusztrátorként dolgozó Brian Selznick első önálló könyve. 

 

Brian Selznick 1966-ban született az amerikai New Jersey-ben. Első saját könyve, "A leleményes Hugo Cabret" megjelenése előtt többszörösen díjnyertes gyerekkönyv-illusztrátorként volt ismert hazájában. A könyv születéséről a következőket nyilatkozta:

„Jó néhány évvel ezelőtt olvastam Gaby Wood "Edison estéje: a mechanikus élet kutatásának varázslatos története" című könyvét. Igaz történet volt egy felhúzható figurákból álló gyűjteményről, melyet egy párizsi múzeumnak adományozott a tulajdonosa. A gyűjtemény a múzeum beázott padlásán hevert évtizedeken keresztül, amíg végül ki kellett dobni az egészet. Én pedig elképzeltem egy kisfiút, aki megtalálja ezeket a törött, rozsdás szerkezeteket - így született meg Hugo és az ő története."  

A leleményes Hugo Cabret-ért számos fontos díjat kapott, köztük a legjobb illusztrált amerikai gyerekkönyvnek járó Caldecott-érmet 2008-ban.

A leleményes Hugo
- amerikai családi kalandfilm, 126 perc, 2011 -

Rendező: Martin Scorsese.

Főszereplői Asa Butterfield és Chloë Grace Moretz.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót