OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IRODALOM ÉS FILM: GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI IRODALOM
IRODALOM ÉS FILM: GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI IRODALOM : IFJÚSÁGI 9-12: Berosált a rezesbanda

IFJÚSÁGI 9-12: Berosált a rezesbanda

  2019.04.26. 17:01

Csukás István: Berosált a rezesbandaÍrta: Csukás István
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó, 2013 
Oldalszám: 96

Pram-pram-prarára-prararáram!

A rettenetes Riminyák tanár úr üres osztályterembe érkezik – ugyanis az iskolai rezesbanda lelépett egy lopott busszal. A sofőr helyén Szinyák, a bandavezér ül!
Vezetni nem tud, a kaland tehát garantált!

Az a legkevesebb, hogy összetörnek egy szobrot, idegösszeomlás szélére sodornak egy, rendőrt, a frászt hozzák az igazgatóra és felforgatják a városka életét. Két akció közt sem lazítanak, inkább rázendítenek. Mert muzsikálni, azt nagyon szeretnek!

Pram-pram-prarára-prararáram! De persze ezzel is csak tetézik a kalamajkát. Mindeközben a felnőttek – mert ők már csak ilyenek – furcsa, rém fontosnak tartott dolgaikat intézik, és bizony csak akkor térnek magukhoz, amikor a belevaló rezesbanda mindenkinek alaposan „elfújja” a nótáját.

Pram-pram-prarára-prararáram! Ezen a könyvön berosál szülő és gyerek egyaránt. Sőt! Egymás kezéből fogják kikapkodni a könyvet.
Fogadunk?

 


A zsenik monnyanak le!
 
 
Süsü, a sárkány, Pom Pom, A nagy Ho-ho-ho – és sorolhat­nánk még gyermekkorunk legjobb meséit, vagy a felejt­he­tetlen karaktereket, mint Gombóc Artúr vagy Mirr Murr, a lista elég hosszú. Ezért inkább kezdjük a legfrissebb, legújabb és leginkább várt ifjúsági regénynél, ami harminc év után igazi unikum Csukás Istvántól, aki az utóbbi időkben főképp meséket és verseket alkotott. Volt tehát mit ünne­pelni a Könyvhéten, amikor is a regény a pultokra került, és rögtön óriási érdeklődést váltott ki.

A Berosált a rezesbanda című történet eredetileg ugyan forgatókönyvnek íródott, de a Könyvmolyképző Kiadó vezetője, Katona Ildikó segítségével átgyúrták re­génnyé. Persze semmi aggodalom: a film is elkészült már, Mátyássy Áron rendezte, és az M2 próbaképpen be is mutatta.

A sztori egy kísérleti osztályról szól, melyben a gyerekekből zsenit faragnának. Ám ez nem ilyen egyszerű… Az osztály ugyanis kicsit sem vágyik erre, ők mást szeretnének: rezesbandaként zenélni.

Elszöknek az iskolából, és egy lopott busszal megkezdik (vértelen) ámokfutásukat. A botrány nem sokkal ezután természetesen kirobban, amikor kiderül, hogy a lopott buszon utazik a polgármester lánya is.

A történet fordulatos, pörgős, egy percig sem unatkozunk. És – bár elvileg gyerekeknek íródott, felnőttek is pontosan ugyanúgy élvezik. (Persze főleg azok, akiben megőrződött némi gyermeklelkűség, és időnként tudnak egy kiadósat viháncolni.) Ráadásul ők olvashatják pamfletként is.

A megjelenés napjaiban egy interjúban Csukás István (lásd lejjebb) arról beszélt, hogy a történet nagyon mai. Valószínűleg a szóhasználatra gondolt, ami valóban a ma szokásos szlenget és poénkodásokat tükrözi, de valójában egyáltalán nem szükséges, hogy „nagyon mai” legyen.

A regény ugyanis éppen attól varázslatos, hogy nem rohan a trendi témák és eszközök után, nincsenek benne se varázslók, se tündérek. Viszont vannak benne óriási poénok, hihetetlenül szórakoztató karakterek, és alapszituáció igazán jó. A gyerekek és tanárok nevei már önmagukban is igazi Csukás-féle nevek – Lecsó, Kuki és Riminyák –, de a szereplők közt felbukkanó szovjet katona, Igor, aki remeteként éldegél – na, ő is olyan figura, aki miatt érdemes a könyvet elolvasni.

És mert nehéz megállni, hogy ne idézzem, íme egy rövidke párbeszéd Igor felbukkanásakor a laktanyában:

„Igor lenget egy fehér zsebkendőt, botra kötve. Az előörs csodálkozva nézi.

– Mit csinál? – kérdi Lecsó.

– Fehér zászló! – válaszol Tarhonya.

– Megadja magát! – magyarázza Szinyák.

Lakat türelmetlenül suttog hátulról:

– Mit csinál? Nem látom.

Lecsó hátrasúgja neki:

– Lenget!

– Mit lenget? Nem értem.

– Fehér zászlót! – suttogja megint Lecsó.

Kuki se érti:

– Minek lengeti?

– Megadja magát, te hülye! Akkor szokták lengetni! – mordul rá Lakat.

Kuki harciasan mondja:

– Akkor mire várunk? Üssük agyon!

– Kuss!”

Az illusztrációkat Szőnyi Gergely készítette, ez az első közös munkájuk Csukással. A szöveg remek hangulatát vitte át rajzaira, és – ahogy a filmekben vagy képregényekben – teljes, mesélő jeleneteket ábrázolt, kiválóan visszaadva Csukás karaktereinek egyéniségét.

Az utóbbi évek ifjúsági irodalmának nagyon jót tesz Csukás István újbóli felbukkanása. Nem elég a gyerekeket rászoktatni egy-egy izgalmas történettel az olvasásra, az kell, hogy később is szívesen olvassanak. Ehhez pedig olyanok kellenek, mint például ez itt.

Mert egy gyerek számára kevés szórakoztatóbb van annál, mint amikor rájön, hogy a mi világunk, a felnőttek világa mennyire vicces és abszurd. Továbbá időnként bizony meg kell kérdőjelezni a legokosabbak ötleteit is. És még valami: főként azért jó elolvasni a regényt, hogy a gyerek az internet világából kicsit kiszakadva rájöjjön: bandázni igenis kell. Mert jó!

Forrás: olvassbele.com

 

 
- magyar ifjúsági  film -
rendezte: Mátyássy Áron
 
 
A gyerek és ifjúsági irodalom népszerű alakja, Csukás István írta a film forgatókönyvét, a tévéfilmet pedig a tehetséges fiatal rendező, Mátyássy Áron rendezte.
 
Kukucs város iskolájában kísérleti osztályt indítottak Riminyák tanár úr vezetésével. Riminyák szigorú, porosz elveket valló tanár, aki egy óra alatt kétszer is képes lefeleltetni az osztályt. És ez még a kisebb hibái közül való! Nem csoda hát, ha az ötletes Szinyák vezetésével eltérítik az iskolabuszt, és az egész osztály beveszi magát az erdőbe. Beköltöznek az üresen álló orosz laktanyába, ahol hamarosan kiderül, hogy társaságuk is van Igor, az itt maradt orosz katona személyében. Igor átveszi a parancsnokságot, és kemény kiképzésbe részesíti az ifjúságot. Hamarosan rájönnek a gyerekek, hogy Riminyák tanár úrnál talán könnyebb volt az élet. A kukucsi városi híradón keresztül tárgyalnak a szülőkkel és az iskolával, feltételként szabva Riminyák elbocsájtását...

 

Örök partizánok

Gyöngyösi Lilla - filmtekercs.hu

Mátyássy Áron ifjúsági filmjét a szülők jobban fogják élvezni, mint a gyerkőcök, hiszen olyan, mintha Csukás István korábbi művei, azaz az ifjúságuk óta egy pillanat sem telt volna el. Gondtalan nosztalgia, sok humor és ártatlan kalandok 74 percben.

A lázadás örök! Az oroszok már kimentek, felbukkan néhány lapostévé, de mellette ott a Junoszty őskövülete is: a kifakult polaroidokat idéző színek, az Ikarus, a vadromantikus szovjet laktanya és az összes jelmez mintha egyenesen a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról érkezett volna. A gyerekek becenevei Tarhonya, Süti, Boci és Kuki (anno Kovács Krisztián játszotta volna), akik kék-piros egyenruha helyett akár úttörőnyakkendőt is viselhetnének. Ebben a furcsa, hibrid, de kellemesen ismerős világban mintha megállt volna az idő: újjáéled a Vakáció a halott utcában és a Keménykalap és krumpliorr. Mégis kortárs történetet nézünk. A kegyetlen tanár rémuralma („a porosz módszer előnyeit ötvöztük a Waldorf hátrányaival”) elől megszökő kísérleti osztály első dolga, hogy hátrahagyja az okostelefonokat – akár szimbolikus gesztusnak is tekinthetjük, hogy inkább csúzlival és gyalogsági ásóval felszerelkezve vágnak neki a kalandoknak.

A félreértéseket elkerülendő tisztáznám a „berosált” itteni jelentését: minden bizonnyal a sakk-szókincsnek megfelelően sáncolást jelent. Hiszen miután az osztály eltéríti az iskolabuszt, a Klapka indulót fújva átvág az erdőn, beveti magát a látszólag elhagyatott szovjet laktanyába, erődként használva azt a rendőrség, Riminyák tanár úr (Makranczi Zalán) és a szülők ellen. Az omladozó, mozgalmi freskókkal díszített laktanya, amit már félig visszahódított a természet, a filmesek álma: izgalmas és hangulatos díszlet, ami apropót ad a kissé kínos Igor (Schneider Zoltán), egy egész fegyverarzenál, rózsaszín Lenin-szobor és egy Reszkessetek betörőket megszégyenítő csapdarendszer felvonultatására.

A cím másik szava, a rezesbanda a kísérleti osztály közös szenvedélyére, a fúvószenére utal. Lázadásuk oka ugyanis az, hogy tanáruk haszontalannak ítéli a zenélést, elkobozva hangszereiket. Ehhez képest kísérőzeneként nem sok szerepet kap a fúvósmuzsika, pedig logikus lett volna a filmzenében is felhasználni a rezes hangzást.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót