OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
IRODALOM ÉS FILM: GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI IRODALOM
IRODALOM ÉS FILM: GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI IRODALOM : MESEREGÉNY 4-8: Minden egér szereti a sajtot

MESEREGÉNY 4-8: Minden egér szereti a sajtot

  2018.06.17. 12:34

5+
Urbán Gyula: Minden egér szereti a sajtotÍrta: Urbán Gyula
Kiadó: Ulpius-ház, 2011
Oldalszám: 112

Téli hóesésben érkezik meg zörgő-csörömpölő verklijével Zakariás, a vándormuzsikus a mesebeli városkába, hogy felidézze lakóinak a régi szép időket, amikor még a világhírű Verkli-Fehéregér Színház tiszteletre méltó direktora volt.

Ám egy szomorú napon a színpad ragyogó csillagai, a fehéregér-pár és lányuk - korgó gyomrukra hallgatva - megszöktek Zakariástól, hogy beköltözzenek egy ínycsiklandó illatú sajtkészítő műhelybe.

A műhely addigi lakói, a szürke egerek közül való Márton papa és hitvese, Lidi mama azonban nem nézték jó szemmel a betolakodókat. Nem úgy fiuk, Soma, akit első látásra elbűvölt a bájos fehéregér-kislány, Fruzsina.
Vajon összeillik-e fehér és fekete, azaz fehér és szürke egér? Na és milyen a varázsegér, és mi köze lehet a Nagy Macska Mágushoz? És léteznek pepita egerek?

A mulatságos fordulatokban bővelkedő, kedves humorú és felettébb tanulságos mese végére mindenre fény derül. Még arra is, hogy miben hasonlít egymásra a világ összes egere.

 


Zemen Annamária
A lényeg a sajt!
 

Rómeó és Júlia alaptörténete ihlette a szerzőt, amikor a klasszikus témát gyermekek számára is érthető és élvezhető módon megírta. Történetének vezérmotívuma a gyűlölet és a szeretet szembeállítása; a kölcsönös vonzalmon alapuló párválasztás, szembeszállás az előítéletekkel és az ősi gyűlölködéssel, a szülői önkénnyel.

Családi mese lett a hatalmas romantikus történetből, hiszen nem csupán a gyermekek érdeklődésére és figyelmére tart számot, hanem a felnőtt olvasókéra is. Sok benne a kaland, a rejtély, az izgalom, a fordulat. Igaz, a gyerekek nyelvén szólít meg, mégis szereplője az egész család (apa, anya, gyerek), ami a gyerekek számára nagyon fontos. És természetesen nem marad el a „minden jó, ha a vége jó” befejezés sem. Mindez a gyermekirodalom jellemzője, ugyanakkor társadalomkritikai elemeket is hordoz magában, amelyekre mi, felnőtt olvasók asszociálhatunk.

Egyszerű, érthető a történet, bájos keretbe foglalva: Zakariással indul, a vándormuzsikussal, aki a Verkli-Fehéregér Színház volt igazgatója, ám sikerének befellegzett, mióta a fehér egér család elhagyta őt. A fehér egerek (a »Montague-k«) beköltöznek egy sajtkészítő műhelybe, ahol azonban már lakik egy egércsalád, Lidi mama, Márton papa és Fruzsina (a »Capuletek«). A szülők egyáltalán nem örülnek a betolakodóknak, és meglehetősen ellenzik a két egérgyerek barátságát. A Rómeóból Somává lett egérfiú és Júliából Fruzsinává avanzsált egérlány értetlenül veszik tudomásul a szülők gyűlölködését, nem találnak magyarázatot arra, miért kell valakit elutasítani, csak azért, mert más a színe, a külseje.

Végső elkeseredésükben úgy döntenek, megkeresik az emeleten élő Nagy Macska Mágust, hogy segítséget kérjenek tőle. Soma fehér egérré szeretne változni, Fruzsina pedig szürkévé. A Nagy Macska Mágus teljesíti is a kívánságokat, de amikor megtörténik a csoda, rá kell jönniük, hogy mindez hiába volt. A megváltoztatott külső éppen ellenkező hatást vált ki. A helyzetet súlyosbítja, hogy a megváltoztatott külsejű gyerekektől a szülők is elfordulnak. (Itt visszhangzik a Rómeó és Júlia sztori, ahol Júliát ugyanígy tagadja meg az apja és anyja, de még dajkája sem tart ki mellette.) Jobb mindenkinek elfogadni a saját külsejét.

A Nagy Macska Mágus közreműködésével (akiről aztán kiderül, hogy maga is csak egy kisegér) a szülők végül belátják, hogy egyáltalán nem az a fontos, kinek milyen a színe, nem a különbség a lényeg, hanem a hasonlóság. Meg kell találni az összekötő elemet, a közös érdeklődést és vonást – ami ebben a konkrét esetben sikerül is. Mert rájöttek, a legfontosabb az, hogy „minden egér szereti a sajtot”.

A történet végén Zakariás verklijével újabb kalandok felé indul, de immár nem egyedül, hanem a szivárvány minden színében pompázó egerecskékkel. A csoda bekövetkezett, béke szállta meg a világot.

A könyv üzenete világos a gyermekek számára: ne a külsőségek alapján ítéljenek, ne a látszat nyomán alakítsák ki véleményüket. Fogadjuk el magunkat olyannak, amilyenek vagyunk, és ne akarjunk mindenáron másnak látszani, mert úgy éppen saját magunkat tagadjuk meg A Görög Júlia színes, kifejező rajzaival illusztrált, újra kiadott mesekönyvnek ott van a helye gyermekeink könyvespolcán.

És néha a felnőttek (emberek) is újraolvashatnák, hogy több toleranciát érezzenek a másmilyen egerek/emberek iránt.

rendezője és forgatókönyvírója: Urbán Gyula
 a zeneszerzője:  Gulyás László
műfaja: zenés kalandfilm
 
A mulatságos fordulatokban bővelkedő, kedves humorú és felettébb tanulságos mese végére mindenre fény derül. Még arra is, hogy miben hasonlít egymásra a világ összes egere.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót