OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÖNYVRÉSZLETEK - KISKAMASZ-KAMASZ
KÖNYVRÉSZLETEK - KISKAMASZ-KAMASZ : Az amerikai fiú

Az amerikai fiú

  2013.07.16. 01:56

Írta: Csepregi János. Ulpius-ház, 2013., 188 oldal

Csepregi János - Az amerikai fiúIX. Irány a nagyváros! (részlet)

− Gimesi! – üvöltöm, aztán fejjel neki a mocsoknak. Borulnak a padok, potyognak a könyvek, a szemét Dévényi meg a padlón fekszik.

− Hagyd már abba, te hülye, hallod! Bevágta a fejét! Hát nem veszed észre? − üvölti a Töttös, de nem hagyom, kurvára nem. Kaphat ő is egy párat a töriatlasszal a pofájába, ha nem húz el a francba most azonnal. Már várom, hogy félrelökjön vagy megüssön, de ez a szarházi, úgy látszik, hogy csak ordítozni tud, ahhoz viszont gyáva, hogy a haverjának segítsen. A patkány kis Töttös inkább rögtön szaladna a tanáriba, hogy árulkodhasson, de nincs szerencséje, mert Sanya még időben elgáncsolja.

Aztán csend lesz a teremben. Senki nem szól be, hogy mit csináltam. Sőt egyáltalán senki se szólal meg. Mindenki hallgat. Dancs Viki némán nyújtja a földről felvett teáspalackomat. Összeérnek az ujjaink egy pillanatra.

 

Hát tényleg azt hitték, hogy mindig mindent büntetés nélkül megúszhatnak? Hogy tőlem bármit elvehetnek? Tockost adhatnak, csak mert nagyobbak? Cikizhetnek, mert a nagymamámmal lakom? Hát ezután már nem lesz így soha! Nincs több némán tűrt tockos vagy nagymamával való szemétkedés! Nincs több ellopott tea!  

Néhány perc kell csak, már lép is be az ajtón Irina. Meglátja, hogy a Dévényi mellkasán térdelek, aztán ordítozni kezd. Nem szállok le a Dévényiről. Irina a fülemet húzná, úgy akar meggyőzni, de neki sincs szerencséje. Kirántom magam az ujjai közül. Egy pillanatra arra gondolok, hogy megtudhatja, ha nem vigyáz, hogy miért is lett Tigris a rockernevem. Hátra lép. Nem próbál megfogni újra. Talán már ő is fél tőlem? Hát azt jól is teszi! Kitör a hangzavar. Mindenki állítja, hogy a Dévényi kötött belém, a Töttös meg csak véletlenül esett el, beakadt a lába a tanári asztalba vagy talán elbotlott a küszöbbe vagy valami ilyesmi történhetett. Nem tudni pontosan, de az egész osztály látta, hogy amikor eltaknyolt, akkor senki nem volt a közelében. Egész jófejek. Irány az igazgatói, de csak egyedül megyek.

A folyosón lépdelünk, ő elől, én meg utána. Kigombolom az iskolaköpenyemet, hadd lássa mindenki a pólómat, hadd lássák a hatalmas festett koponyát meg a három darab hatost, hogy hatszázhatvanhat. Hüvelykujjaimat az övembe dugom, nem lesz itt semmi baj. Nem lehet semmi baj, ha az ördög velem van.

Azért most már kicsit félek, hogy mi lesz, meg annyira már nem is akarok verekedni senkivel, de vagány képet próbálok vágni, mert nem engedhetem meg, hogy gyengének lássanak az ellenségeim, a tanárok, a szánalmas neotonosok, a béna R-GO-sok, az ergya első emeletes-ek meg az álrockerek, mint például a hamis eddások meg lordosok, akik úgy csinálnak mintha, közben meg otthon titokban a Poptarisznyát hallgatják.

A folyóson félreállnak előlünk, mögöttünk meg összesúgnak. Valaki azt mondja, hogy a Töttösnek betörött az orra az eséstől, a Dévényit meg elküldték egy nyolcadikos ügyeletessel az orvoshoz, mert lehet, hogy agyrázkódása van. Állítólag lekaratéztam mindkettőt semmi perc alatt. Le bizony, legalábbis nagyjából. Hát kellett szarakodniuk velem? És ez még csak a kezdet, sor kerül majd a Kucsára is! Amit azokkal a macskákkal tett, azt nem felejtem el neki soha!

Vége a rejtőzködésnek, vége a titkolózásnak. Nincs több elkéreckedés napköziből álhasfájással vagy kitalált hasmenéssel. Ha ezután haza akarok menni, akkor haza is fogok, nem állhat az utamba egyetlen felnőtt vagy gyerek sem. Nincs több mellébeszélés meg magyarázkodás, hogy, mondjuk, nem is akartam beszólni a Töttösnek meg a Dévényinek, csak valamit rosszul hallottak, igazából meg nem is róluk dumáltunk a Sanyával. Ha bajom lesz velük, mert bunkók, mert annyira nagyra vannak magukkal, mert azt hiszik, hogy mindenkivel szemétkedhetnek vagy egyszerűen csak azért, mert büdös a pofájuk, akkor majd eléjük állok és simán megmondom nekik, meglátjuk, hogyan állják majd a sarat. Én többet már nem futok el senki elől! Nekem már nincs mitől félnem, nincs kitől tartanom.

És ez nem csak szöveg, nemcsak olyan, mint régen, hogy addig lehet vagánykodni, amíg mások nem hallanak, utána meg kuss van. Hogy csak elképzelem, de aztán nem lesz belőle semmi. Nem-nem, ez most tényleg baromira másképp van. Este, Tóth Karcsi megagyalása után is még megírtam otthon a leckéimet, de másnap a tanároknak már nem mutattam meg! Sőt azt mondtam, hogy nincs kész. Pluszba aznap még azt is megcsináltam, hogy reggel frankón nem húztam váltócipőt a suliban. Pedig tudtam, hogy még mindig kötelező, mert még csak május eleje van! Aztán meg rajzon cikcakkollóval körbenyírtam az iskolaköpenyem ujjait!

És hogy miért tettem mindezt, csak egyetlen vállrándítás és két szó a felelet: rocker vagyok. Rocker, a kurva életbe! Nem buzi cicanadrágos, nem göndör parókás, hanem igazi rocker, olyan, akinek nem parancsolhat senkise! Ha majd eljön az évzáró, amit minden évben kötelező szikrázó napsütésben azon a nyomorult kézilabdapályán tartani, és amin rendszerint egymásután dőlnek ki a gyerekek két kiosztott jutalomkönyv között, és még a legkeményebbeket is az ájulás környékezi, én egyszerűen csak odébb sétálok, hátamat valamelyik öreg fának vetem, és sörösüvegből iszom a jófajta házi limonádét vagy a jaffaszörpöt, de nem mer majd beszólni a tanári karból senki sem.

Hat tanítási nap alatt sikerült bekapnom három karót magatartásból. Aztán meg tegnap szülői értekezleten frankón kitört a botrány, mikor nagymama nevetni kezdett azon, hogy már másodszor kaptak rajta a héten, hogy nem csináltam házit oroszból. A feketepontokból meg már össze is jött volna az egyes, de az Irina azt gondolta, előbb szülőin beszéljenek a dologról, mert nem értik, hogyan fordulhatott elő ilyesmi velem, pont most, nem sokkal a tanév vége előtt, és csak remélni tudják, hogy otthon nincs baj meg azt, hogy ez csak valami átmeneti dolog, de hamarosan megint minden rendben lesz velem. Hat nap és három egyes. Ráadásul pont én és pont most. Pont én, aki mindig olyan rendes gyerek voltam.

Akire mindig lehetett számítani, akinél jobb nótafa a világon nincsen, aki a mai gyerekek többségével szemben, soha nem sántikál a rosszban. És pont most, mikor még a Szolnokon megrendezésre kerülő Ki mit tud oroszul? vetélkedőre is delegálni akartak. Ezek után meg már abban sem biztosak; hogy számíthatnának-e egyáltalán rá, hogy a feladat komolyságának megfelelően, lángoló úttörőszívvel és a szocialista ifjúság örök jókedvével képviselném az iskolámat és az őrsömet a ruszin népdalok fiú kategóriában. Mert megrendült a belém vetett bizalom. Úgy megrendült, ahogy arra senkise számított a tanári karban korábban. Annyira, hogy arra még a Kucsa tanár úr se volt felkészülve, pedig osztályfőnökként neki az is a dolga, hogy még időben meglássa az intő jeleket. De nálam ilyenek nem voltak. Még egy igazán kicsike se.

Egyik nap még minden rendben, másnap meg már mint derült égből a villámcsapás. Mert két oroszóra, két hiányzó házi, ráadásul a romló magatartás, az elmulasztott cipőváltás, a kicakkozott iskolaköpeny: három darab egyes, na, az már komoly figyelmeztetés. Így aztán érthető is, ha most már a szolnoki delegálással kapcsolatban is kételyeik vannak, mert ugye nyilvánvaló, hogy a kis Olga meg a kis Szerjosa is nagyon szomorú lenne, ha azt kellene látniuk, hogy egy magyar pajtásuk nem mutat példát a vele egykorúaknak meg a vele nem egykorúaknak, a testvéri országok közös ügyünkért elkötelezett lakóinak meg a nyugat senyvedő, szocializmusért kiáltó ifjúságának. Háromszor is elmesélte nagymama, ráadásul még palacsintát is sütött, amit tökre nem értettem. Lefekvés előtt meg azt mondta, hogy végre legalább egy kicsit látszik rajtam, hogy élek, hogy nem alszik meg a tej a számban, szóval nem is vagyok teljesen kuka.

  

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót