OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK : A Kék madár (részlet)

A Kék madár (részlet)

  2018.01.24. 14:48

Írta: Maurice Maeterlinck, fordította: Kálmán Jenő, illusztrálta: B. Farkas Beáta. Montázs Könyvkiadó

A Kék madár — a boldogság, amelyet kis és nagy emberek egyformán keresnek, hogy rátaláljanak. És ez jól van így, mert mindenkinek joga van a boldogsághoz. Ám, miközben a boldogságot kergetjük, ne feledkezzünk meg arról, hogy mások is boldogok akarnak lenni, ne feledkezzetek meg a mások iránt való kötelességről, engedelmességről, hűségről és szeretetről.

Ne csak keressük, hanem érdemeljük is meg a boldogságot: akkor lesz igazán miénk a Kék madár. Erre tanít bennünket e Maurice Maeterlinck csodás meséje.

 

Mytyl (mitil) és Tyltyl (tiltil) hálószobájában egy furcsa árnyalak körvonalai bontakoztak ki a sötétségből. Berylune (berilün) volt az, a tündér. 

– Lássatok az öltözködéshez! Keressétek meg a Kék madarat! 

Mytyl értetlenül bámult. 

– A madarat, ami kék? A Kék madarat? És miért kell megtalálnunk?

Berylune savószínű szemei furcsán csillogtak a lámpa fényében.

– Ugye – mondta Mytylnek –, boldog szeretnél lenni?

– Hogyne... De minek a Kék madár?

– Buta kislány vagy. Hisz a Kék madár jelenti a boldogságot.

De hát hogyan vágjon neki két kisgyerek ismeretlenül a vakvilágnak? Mytyl félénken megkockáztatja a kérdést:

– Hol lehet a Kék madár?

– Kutatnotok kell a Múltban... a Jövőben... mindenfelé. A Fény vezetni fog majd benneteket.
Mytyl és Tytyl elindult hát megkeresni a Kék madarat. 

Egy besüppedt sír előtt álltak. A sírkövön két név: Tyl nagyapó, Tyl nagyanyó. Milyen jók voltak, és hogy szerették kis unokáikat! Nagyapó muzsikáló babákat faragott fából, nagyanyó almás lepényt sütött. Azóta se ettek olyan finomat. A két gyerek elandalgott a régi boldog együttlét emlékén.

– Nagyapóéknál voltunk – újságolta Mytyl.

– Igen. Az Emlékezés Földjén – mondta a Fény. – És a Kék madár?

– Nem találtuk. Most mit csináljunk?

– Tovább kell keresni.

– Menjünk Luxusországba! Ott mindenkinek megvan mindene. Biztosan ott lesz a Kék madár is.

A Fény elkísérte őket az első görbe útig, és leült az árokszélen. Ezután nem tartott sokáig az út. Egyszerre, mintha a földből nőtt volna ki, előttük állt egy roppant díszes palota.

Az inas bevezette őket az előcsarnokba, amelyből kétoldalt széles márványkorláttal szegett lépcső vezetett az emeletre. Az emeleten feltűnt Luxus úr estélyi ruhába öltözött feleségével, aztán az egyik a jobb, a másik pedig a bal oldali korlátra ülve leszánkázott a gyerekek elé.

– Örvendek, Mytyl vagyok. Ez itt az öcsém, Tyltyl. A Kék madarat keressük. Nincs itt?

– Csak fácánunk van, gombóccal – felelte röstelkedve Luxus úr. – Kék madár jobban ízlenék?

– Á, nem megenni akarjuk.

A gyerekek Luxus úréknál megkaptak mindent, csak épp senki nem foglalkozott, senki nem beszélgetett velük, nem volt, aki mesét olvasson.

– Én olyan boldogtalan vagyok – mondta Mytyl. – Itt senki se igazán kedves hozzám, mint apu és anyu. Nem is adnám őket ezért a gazdag­ságért!

– Pedig ők szegények.

Mytyl azonban úgy látszik, tanult már valamit a kalandsorozatból, mert mutatóujját bölcsen az orra elé emelve, meggyőződéssel így felelt:

– Nem szegények, csak nincs pénzük. Ez pedig nagy különbség.

Mytyl és Tyltyl elmenekült a palotából.

A sok céltalannak tetsző vándorlás után a Fény így szólt:

– Most már csak egy helyen lehet a Kék madár. Keressétek a Jövő birodalmában!

Hirtelen felhőbe nyúló hegycsúcs magasodott fel előttük. Ameddig a szem követni tudta, keskeny lépcsőfokok vezettek fel a sziklákba vésett úton. Mytyl és Tyltyl elszédültek, amint tekintetükkel fel próbálták mérni a meredeket.
A két gyerek lassan kapaszkodott felfelé. Még az út negyedrészénél sem tartottak, amikor elnyelte körvonalaikat egy rózsaszínű felhő, amely eltakarta a Jövőt a halandó emberi szemek elől.

Egy óriási márványcsarnok tárult a szemük elé. A csarnok termei tele voltak játszadozó, komolyan beszélgető gyermekcsoportokkal.

Az első kislány, egy aranyszőke angyal, bizonytalanul fordult hozzájuk:

– Ugye, ti élő gyerekek vagytok?

– Igen – felelte Mytyl –, ti talán nem?

– Mi várjuk, hogy megszülessünk.

Kimondhatatlan lágy és mégis ujjongó kórus hallelujázott fel:

       „Messzi földre indulunk,
        Az élők közé jutunk,
        Lesz édesapánk, anyánk,
        Boldogan várnak reánk.”

Mytyl és Tytyl úgy érezték, hogy a szívük olvadozni kezd a gyönyörűségtől. Ez a lágy dal újra felébresztette bennük az otthon utáni vágyat.

Hogy aztán mi történt, mi nem történt, az örök titok marad, úgy Mytyl, mint Tyltyl előtt. Ők ugyanis határozottan emlékeznek, hogy még búcsút integettek zsebkendőjükkel a Fénynek, és íme, a következő pillanatban anyu selyemsuhogású hangja hatolt a fülükbe:

– Felkelni, gyerekek! Ki az ágyból, kis álomszuszékok! Elég az alvásból!

Először Mytyl nyitotta ki a szemeit.

– Tyltyl – kiáltotta –, nézd csak, anyu van itt!

A boldogság úgy muzsikált a hangjában, hogy anyu, aki Mytyl részéről nem szokott ilyen viharos örömkitörésekhez, csodálkozva nézett rá. De még jobban meglepődött Tyltyl kérdésén:

– Anyu, tényleg te vagy az?

– Ki más lennék? Mi bajotok?

Tyltyl két kezével szorosan átfonta anyu nyakát:

– De jó, hogy újra látunk!

– Nem is említettem még – mondta anyu –, hogy apu kora hajnalban felkelt, és új kalitkát csinált a madaratoknak.

Mytyl és Tyltyl rohantak megnézni az új kalitkát. És ahogy ott álltak előtte, gyökeret vert a lábuk.

– Tyltyl! Nézd a madarat! Tegnap még fekete volt, és ma reggelre megváltozott a színe!

Egyszerre kiáltották, mintha csak egy torokból jött volna a hang:

– A Kék madár! Mindenfelé kerestük, és egész idő alatt itt volt!

Mert a Kék madarat nem kell távoli országokban kergetni. A Kék madár mindig velünk van, ha szeretjük egymást, és örülünk az élet legkisebb ajándékainak. De mindig elrepül, ha bántjuk egymást, ha irigykedve figyeljük mások örömét. Mert a Kék madár maga a boldogság, és kalitkája az emberi szív.

 (Maurice Maeterlinck mesejátéka, Kálmán Jenő fordítása alapján)

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót