OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK : Stuart Horten mágikus masinái

Stuart Horten mágikus masinái

  2018.08.17. 20:46

Írta: Lissa Evans, fordította: Wertheimer Gábor. Pozsonyi Pagony, 2015., 280 oldal

Stuart Horten színre lép

Kevés annál rosszabb dolog van, mint amikor a szüleid – a megkérdezésed nélkül – úgy döntenek, hogy költözzetek új városba. Ráadásul pont nyár ELEJÉN.

Amikor a tízéves Stuart családja a kellemes és családias hangulatú, egyszóval tökéletesen unalmas Beetonba költözik, a kisfiú biztosra veszi, hogy élete legegyhangúbb nyara következik. A dolgok azonban megérkezése után nem sokkal érdekes fordulatot vesznek...

 

Nos, ez az egész történet – a nagy-nagybácsi eltűnt hagyatékának veszedelmes kanyarokkal teli és különös története – akkor kezdődött, amikor Stuart édesanyjának új állást ajánlottak. Orvos volt (nem olyan, aki vérző sebeket öltöget össze, hanem az a fajta, aki egy mikroszkópba bámul időtlen-időkig), és ezt az új állást egy olyan kórházban kínálták, amely majdnem kétszáz kilométerre volt az otthonuktól, túl messze ahhoz, hogy minden nap odautazzon és vissza.

– Ott lehetnék hétfőtől péntekig – mondta –, de az nagyon rossz lenne. Rettenetesen hiányoznátok nekem.

Na, akkor ezt le is zártuk, állapította meg magában Stuart.

Egy-két napig minden ment a maga megszokott módján, aztán Stuart apukája, aki írásból élt (nem filmeket írt vagy regényeket, hanem bonyolult keresztrejtvényeket készített), borzalmas javaslattal állt elő.

– Kiadhatnánk egy évre a házunkat – jegyezte meg közömbös hangon, szinte csak úgy mellékesen, mintha az, hogy elköltöznek abból a városból, amelyben Stuart egész életében élt, holmi kis piszlicsáré ügy lenne. – Elköltözünk az új munkahelyed közelébe, aztán meglátjuk, hogy tetszik.

– Nekem nem fog tetszeni – jelentette ki Stuart.

Apja elővett egy Anglia térképet, és észak felé kezdte tolni rajta az ujját.

– Nahát – mondta, és az ujja megállt egy parányi fekete foltnál. Álmélkodva csóválta a fejét. – Nem tudtam, hogy a kórház ilyen közel van Beetonhoz. Ebben a városban születtem, de már jó negyven éve nem jártam ott. Költözzünk oda, éljünk ott! Nagyon kellemes kisváros.

– Ó, hát ez nagyon érdekes lenne Stuartnak! – vélekedett az édesanyja.

– Nem, nem lenne érdekes – közölte velük Stuart. Nem figyeltek rá. Az iskolaév végén összecsomagoltak, elköltöztek Beetonba, és Stuartot is magukkal vitték. Jóllehet okos emberek voltak, azért nem gondoltak mindenre. Mert ha mindenre gondolnak, bizonyosan tudták volna, hogy ha már el kell költözniük, akkor a lehető legrosszabb időpont a költözésre a nyár eleje. Ugyanis amikor megérkezel az új helyre, egyetlen gyereket sem ismersz a környéken, és a leghamarabb ősszel, az iskolaév kezdetén lesz lehetőséged arra, hogy megismerkedj bárkivel is.

És – hogy még rosszabb legyen a helyzet – az új ház (Bükkfa utca 20-as szám) kicsi volt, unalmas, és pontosan úgy nézett ki, ahogy az összes többi ház az utcában meg a szomszédos utcákban. Se játszótér, se uszoda a közelben. Udvara sem volt az utca felőli részen, csak hátul, a ház mögött egy parányi kis füves rész, amelyet olyan magas kerítés vett körbe, hogy Stuart nem is látta a szomszéd házat.

* * *
 

A költözés utáni első napon Stuart bedobálta a ruháit meg a játékait a szekrényekbe, és szétlapítgatta a költözéshez használt papírdobozokat.

A második napon nem volt semmi dolga. Semmi, semmi, semmi.
Így aztán, amikor az apja azt mondta neki:

– Á, itt vagy! Arra gondoltam, elmegyek korzózni egy kicsinyég. Velem tartasz? – Stuart nyomban azt válaszolta: – Persze.

Édesapja szótárában elmenni „korzózni egy kicsinyég” rövid sétát jelentett. Állandóan így beszélt az apukája, és mindig jó hangosan, tisztán – aligha meglepő, hogy az emberek megálltak az utcán, és meredten bámultak rá.

Normális körülmények között Stuart előbb ugrott volna forró szurokba, minthogy sétálni menjen az apjával, de most, ezen az elborzasztóan unalmas napon csatlakozott hozzá. Kimentek a házból, balra fordultak, aztán jobbra a Tölgy sorra, majd balra a Gesztenye közbe.
– Fiatalkoromban egyáltalán nem voltak házak Beetonnak ezen a részén – magyarázta az apja séta közben. – Még nem ért ide az urbanizáció.

– Hogy micsoda nem ért ide? – érdeklődött Stuart.

– Erdő borított mindent. És egy patak csordogált keresztül rajta.

– Gyújtottatok tábortüzet?

– Parancsolsz? – Az apja annyival magasabb volt nála, hogy néha majdnem derékszögben meg kellett hajolnia, ha jól akarta hallani, amit mond.

Stuart felemelte a hangját.

– Gyújtottatok tábortüzet? Építettetek gátat a patakon? Csináltatok hintát?

Apja a fejét rázta.

– Ó nem, kérem. Sosem leltem örömömet efféle dolgokban. Túlságosan lefoglaltak a keresztrejtvények. Csöndben baktattak végig a Galagonya soron.

– Ó! – kiáltott fel Stuart édesapja, amikor elmentek egy ősrégi, piros telefonfülke mellett, majd befordultak egy üzletekkel teli utcába. – No, ez a régi városrész. Ha nem csal az emlékezetem, itt volt valahol a családi vállalkozásunk bejárata.

Megállt egy keskeny átjárónál, de egy nagyon modern és szorosra zárt fémkapun kívül más látnivaló nem akadt.

– No, persze, már rég nincsen meg – mondta az apukája. – Jóllehet még most is látszik nyomokban a név.

A kapu felett áthajló kovácsoltvas boltívre mutatott. Néhány festett betű kókadozott rajta.

H   RT   K     M   GI   S    MA   N   I

– Hortenék Mágikus Masinái – betűzte ki Stuart hosszú gondolkodás után. Az apja felé fordult. – Milyen masinák?

– Eredetileg lakatokat, zárakat és széfeket tartottunk, aztán érmével működő masinákkal bővítettük a kínálatot. De úgy hiszem, amikor a konflagráció exterminálta az üzemünket, már hadi felszerelést gyártottunk.

– A micsoda mit csinált az üzemmel?

– Bombatalálat érte a gyárat és leégett. 1940-ben, a második világháborúban történt, amikor az apám egy napra elutazott, és Tony bácsikámra bízta az irányítást. A tűz szétterjedt, az épület porig égett.

– Ötven évvel ezelőtt – állapította meg Stuart. – Majdnem pontosan…

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót