OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK
KÜLFÖLDI IFJÚSÁGI IRODALOM 10-12 ÉVESEKNEK : Stuart Horten talányos trükkjei

Stuart Horten talányos trükkjei

  2018.08.17. 20:58

Írta: Lissa Evans, fordította: Wertheimer Gábor. Pozsonyi Pagony, 2012., 348

Stuart Horten talányos trükkjeiStuart Horten ismét színre lép

Az apró kis Stuart Horten visszatért! Hogy ki is az a Stuart?

Egy kicsi, de bátor tízéves srác, aki barátjával, Aprillel megtalálja a fiú nagybátyjának, Tonynak a bűvészműhelyét, ahol hat titokzatos találmány várja, hogy megfejtsék a titkát.

Mindegyik egy betűt rejt, amelyet összerakva Stuarték megtalálják a nagybácsi végrendeletét. Akié a végrendelet, azé a sok varázslatos masina...

 

– Szerbusz, kisfiú – üdvözölte Stuartot a múzeum recepciósa, és lemosolygott rá. – A mesedélutánprogramra jöttél?

– Nem – válaszolta Stuart.

– Pedig kapnál egy különleges fejfedőt – próbálta győzködni őt a nő.

– Nem – felelte Stuart összeszorított fogakkal. Mindig fiatalabbnak nézték, mint amennyi volt. Ez az egyik legrosszabb abban, ha valaki alacsony.

Végigment a folyosón, aztán tétován megállt Rod Felton irodájának ajtaja előtt.

– Mi a gond? – kérdezte az édesapja, aki vele tartott, főképpen azért, mert a múzeumban működött egy könyvesbolt.

– Szerinted Mr. Felton tudja, hogy én vagyok az, aki összetörte azt a sok mindent?

Stuart arra a rettenetes incidensre utalt, amely két héttel korábban történt. Egy Viktória korabeli szerszámokkal teli teremben Stuart véletlenül meglökött egy bábut, egy viasz fejőlányt, a fejőlány pedig egy szekeret, ami viszont egy kovács bábuját, amely pedig végül ledöntött egy hatalmas műlovat. A ló elvesztette az egyik fülét és lábát. Az okozott kár fedezésére Stuart apukája kiállított egy tetemes összegről szóló csekket.

– Hogy így van-e vagy sem, ez felettébb hamar világossá válik a számunkra – felelte az apja óvatosan. Stuart feje fölött átnyúlva bekopogtatott az ajtón.

– Tessék! – mondta egy buzgó hang. Rod Feltonnak rengeteg foga volt, és mindet meg is mutatta, amikor szélesen mosolyogva fogadta a belépő Stuartot. – Nocsak, az ifjú lótörő és az apukája!

– Jó napot! – mondta Stuart erőtlenül mosolyogva.

– Üljenek le, üljenek le!

Miközben Stuart és az édesapja elhelyezkedtek a nagyon alacsony székeken, Rod Felton az íróasztal szélére ült, és onnan nézett le rájuk.

– Szeretnék újra bocsánatot kérni – mormogta Stuart. – Úgy értem, a ló miatt. Én tényleg nem akartam…

Rod Felton felemelte a kezét, hogy félbeszakítsa.

– Készen állunk megbocsátani és felejteni – mondta –, ugyanis támadt itt a múzeumban egy ötletünk, ami szerintem remek. A „Beeton háború idején” nevű kiállítás véget ért, és van egy kéthetes szünet, mielőtt megnyitjuk a „Római kori Beeton”-t, ami nyilvánvalóan tömegcsalogató, hatalmas bevételt hozó esemény lesz. Egy kisméretű triclinium és egy működő balneum várja majd a vendégeket.
sh6– Talán egy triclinium stratum? – érdeklődött Stuart édesapja.

Rod Felton olyan szaporán bólogatott, hogy Stuart pillanatokig szinte csak homályosan látta a fejét.

– Igen, bizony. Minden triclinium lectust átalakítunk, így lehetséges lesz az accubatio, és ami roppant izgalmas, kiállítjuk egy cathedra másolatát, amely egy olyan illusztráció alapján…

Miközben zajlott a szenvedélyes beszélgetés, javarészt latinul, Stuart csak ült ott és hallgatott, mint a kuka. Miután eltelt egy vagy két perc, feltartotta a kezét, mintha iskolában lenne. Alig egy újabb percnek kellett eltelnie, és Rod Felton észre is vette.

– Igen? – kérdezte.

– Egy remek ötletet tetszett említeni. A nagy-nagybácsikám műhelyével kapcsolatban…

– Ó, igen, valóban. Nos, mint te is tudod, múzeumunk felajánlotta, hogy elraktározza a bűvészkellékeket, amíg nem sikerül állandó otthont találni nekik.

Stuart bólintott.

– Arra gondoltunk, hogy a következő két hétben, amíg a római kori kiállítást készítjük elő, és a legtöbb galéria zárva lesz, a múzeum egyik oldaltermét arra használhatnánk, hogy kiállítjuk a nagy-nagybácsikád színpadi kellékeit. Azt találtuk ki, hogy Pöttöm Kis Tony Horten Időszaki Trükkjei lenne a kiállítás elnevezése. És most jön az, amitől tényleg remek ez az ötlet: arra gondoltunk, hogy te lennél a kiállítás kurátora.

– Én? – hüledezett Stuart.

– Bizony. Így mutatnánk meg a fiataloknak, hogy a múzeum mindenkié, még azoké is, akik korábban csúnyán viselkedtek. Tudod, valami ilyesmi: „A múltkor romboltam, pusztítottam, most meg segítek!”

– Én nem pusztítottam meg romboltam – tiltakozott Stuart. – Baleset történt.

– Öregbíteni fogja múzeumunk hírét – folytatta Rod Felton, tudomást sem véve Stuart közbevetéséről. – Micsoda szenzáció: Tony Horten kis rokona a kurátor! Azt hiszem, még a helyi tévét is rábírhatjuk, hogy küldjön ide egy stábot. Nos, érdekelne az ajánlat?

– Mi lenne a dolgom?

– Fogadod a látogatókat, mesélsz nekik a nagynagybácsikádról, válaszolsz a kiállított tárgyakkal és történetükkel kapcsolatos kérdésekre. Volt valami rettenetes tűzeset hajdanán, nem igaz?

– De igen. Tony bácsi első műhelye a Hortengyárban volt, de a háborúban bombatalálat érte, és minden masinája megsemmisült. A menyasszonya, Lily – aki az asszisztense is volt – ugyanakkor tűnt el. És aztán Tony bácsi újra megcsinálta a szerkezeteit egy titkos műhelyben a színpad alatt, mielőtt ő maga is eltűnt volna négy évvel később.

– Kiváló – bólintott a kurátor elégedetten. – Már látom, hogy remekül fogod végezni a munkádat. És lesz egy hivatalos jelvényed is! – Felemelt egy parányi tárgyat az íróasztaláról, és odanyújtotta Stuartnak. Egy jelvény volt, rajta egy talárt és szögletes kalapot viselő kisgyerek.
sh5– Nos, mi a véleményed? – tette fel a kérdést Rod Fenton.

Stuart nem válaszolt azonnal. A jelvény rémséges volt, a szöveg ostoba, és biztosra vette, hogy a látogatók vagy tudomást sem vesznek róla, vagy kiröhögik.

Másrészt viszont…

– Hozzányúlhatok a kiállítási tárgyakhoz? – kérdezte tétován.
Rod Felton mintha meglepődött volna.

– Természetesen – felelte. – A kiállítás kurátoraként mindent tudnod kell a gondodra bízott tárgyakról. Lenne kedved most velem jönni és megnézni őket?

– Igen, kérem.

Stuart elindult Rod Felton után ki az irodából, amikor észrevette, hogy az apukája még mindig a széken ül, és üres tekintettel mered a semmibe: általában ilyen kifejezés ült az arcán, amikor egy különlegesen nehéz rejtvényen törte a fejét. Stuart megbökte a karját.
– Apa?
Édesapja a zsebébe nyúlt, és előhúzott egy kicsike noteszt meg tollat.

– Ravasz ötlet után kötött paripa gordonkává válik – mondta szinte álmodozóan.

– Tessék?

– A megoldás: cselló.

– Tényleg?

– Csel meg ló, azaz cselló. Ezzel nagyon elégedett vagyok. Támadt egy másik izgalmas ötletem is, ami…

– Apa, elmegyek megnézni Tony bácsi cuccait.

Mr. Horten szórakozottan bólintott. Stuart már régen rájött, hogy apja egészen mást tart „izgalmas”-nak, mint a legtöbb ember. Egy egytől tízig terjedő skálán valahogy így nézne ki:

0 Elmenni a vásártérre.
1 Szabadesés ejtőernyővel.
2 Egy ötven évvel ezelőtt eltűnt közeli rokon által készített mágikus masinákkal teli, csodálatos műhely felfedezése.
5 Beszélgetés latinul.
8 Egy új szótár karácsonyra.
6 trillió Egy keresztrejtvény-meghatározás kitalálása.

– Majd később találkozunk – mondta Stuart, és ment a kurátor után.

A „Beeton háború idején” című kiállítást éppen lebontották. Egy óvóhely darabjai hevertek a földön, és egy bepólyált, meglehetősen baljós kinézetű bábut a falnak támasztottak.

– Erre – mondta Rod Felton, és kinyitott egy korábban láthatatlan ajtót: eddig eltakarta egy plakát, amely a légitámadások esetén szükséges óvintézkedésekre hívta fel a figyelmet.

Egy négyzet alakú, magas mennyezetű terembe léptek, amelyből csak egyetlen ablak nyílt, az egyik falnak majdnem a tetején. A kurátor többször is megpróbálta felkapcsolni a lámpát, de hiába.

– Biztosan kiégett a körte – mondta türelmetlenül.

– Megyek, megkeresem a gondnokot. Addig nézz körül! Tudom, hogy bízhatok benned, és semmiben sem fogsz szándékosan kárt tenni.

– Baleset történt – ismételte el Stuart, de a kurátor már elment.

Stuart egyedül maradt a teremben a nagy-nagybácsikája hagyatékával.
 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót